Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by oden View Post
    Att testa dem på så sätt är ju det bästa. Det var ju främst knöligheten med rutter och spår på min 220 som gjorde mig besviken. enligt dig fungerar detta klockrent med äldre apparater. Frågan är då, hur får man tag i en 278?

Det låter ju onekligen som att det är en sådan jag ska ha.
    Hur funkar det med strömförsörjning till gps:en, du har väl inget batteri på wr:en. Kanske går att koppla direkt till växelström, men kanske värt att kolla upp. 278 borde nog ta mer ström än en modernare variant iaf.

Comment

Originally posted by wr426 View Post
      Hur funkar det med strömförsörjning till gps:en, du har väl inget batteri på wr:en. Kanske går att koppla direkt till växelström, men kanske värt att kolla upp. 278 borde nog ta mer ström än en modernare variant iaf.
      En GPS tar c:a 5W. Det är inget problem för någon moppe. På en växelströmsmoppe tillverkar man likström med hjälp av en diodbrygga och en kondensator. Kostar bara ett par tior.

För att återgå till diskussionen om Z660 kontra 276/278/478. När jag kört med båda två samtidigt så blir skillnaden väldigt tydlig. Ju mer vanliga vägar, städer, etc desto mer överlägsen blir Z660. Ju mindre vägar och ju fler stigar desto mer överlägsen blir 276/278/478.

Jag vågar nog påstå att Z660 är bästa val för 95% av alla MC-förare. Men inte för mig som mest håller till i ödemarken.

Ta en titt på tråden om resan till Pyreneerna. På de vägarna är Z660 väldigt mycket sämre än 276/278/478. Bl a eftersom vägarna inte finns med i City Navigator. Men mest eftersom vi navigerar efter spanska topografiska kartan och en mycket ungefärlig stelbensrutt. Z660 har stora svårigheter att visa topokartan effektivt. Att hålla på och blada med papperskartor på tanken tar för mycket tid. Det blir istället ett omfattande knappande på 278:ans zoomknappar. Så mycket att vissa av oss har fixat externa zoomknappar vid kopplingshandtaget.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
        En GPS tar c:a 5W. Det är inget problem för någon moppe. På en växelströmsmoppe tillverkar man likström med hjälp av en diodbrygga och en kondensator. Kostar bara ett par tior.

För att återgå till diskussionen om Z660 kontra 276/278/478. När jag kört med båda två samtidigt så blir skillnaden väldigt tydlig. Ju mer vanliga vägar, städer, etc desto mer överlägsen blir Z660. Ju mindre vägar och ju fler stigar desto mer överlägsen blir 276/278/478.

Jag vågar nog påstå att Z660 är bästa val för 95% av alla MC-förare. Men inte för mig som mest håller till i ödemarken.

Ta en titt på tråden om resan till Pyreneerna. På de vägarna är Z660 väldigt mycket sämre än 276/278/478. Bl a eftersom vägarna inte finns med i City Navigator. Men mest eftersom vi navigerar efter spanska topografiska kartan och en mycket ungefärlig stelbensrutt. Z660 har stora svårigheter att visa topokartan effektivt. Att hålla på och blada med papperskartor på tanken tar för mycket tid. Det blir istället ett omfattande knappande på 278:ans zoomknappar. Så mycket att vissa av oss har fixat externa zoomknappar vid kopplingshandtaget.
        http://forum.soe.se/showthread.php?t=45791

En 278, så lägligt då... 6500KR är ett bra pris?

Tyvärr kan jag nog inte köpa den begagnad på firman.

Comment

Originally posted by oden View Post
          http://forum.soe.se/showthread.php?t=45791

En 278, så lägligt då... 6500KR är ett bra pris?

Tyvärr kan jag nog inte köpa den begagnad på firman.
          Bara Touratechfästet kostar över 1000 kr, klart prisvärt, mitt råd tjöööp.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
            Bara Touratechfästet kostar över 1000 kr, klart prisvärt, mitt råd tjöööp.
            och så finns det denna 276c http://forum.soe.se/showthread.php?t=45777
            Bike _AiStU

Comment

Kollade runt på nätet efter 276C/278/478.

Det var magert. Hittade en ny 278 för 9000 kr i Frankrike. Om den finns i verkligheten är oklart.

Tråkigt nog tycks www.gps4us.com ha sålt slut på sina 478:or. Hittade bara några beggade på ebay men dom skickas inte till Europa.

Så det är nog beggat på blocket som gäller. Suck!

Själv har jag en ny 278 i en oöppnad kartong att ha när min nuvarande 278 dör. Skall nog lägga in den i bankfacket!

F ö menar jag att 6500.- för en 278 inkl TT-fäste är helt OK pris om skärmen är oskadad. Det kostar att ligga på topp!
              HMR

The art event!

Comment

Kollade runt på nätet efter 276C/278/478.
                Det var magert.
                Sedan om några år, när vi skakat sönder våra sista 278 och slagits med varandra om de sista reservdelarna, och bara sitter där vilsna hemma och längtar ut i vildmarken, vad tror ni om en smartphoneapplikation som riktar in sig på funktionerna som vår lilla offroad-vildmarksskara efterfrågar?

Den behöver inte ha alla de andra vanliga navigatorfunktionerna för dessa kan man ha i en separat app (t.ex. CoPilot live som jag kör på min HTC Magic i bilen och faktiskt föredrar framför min Garmin Nuvi).

Jag satt nyss och pysslade ihop en Androidapplikation som visar blå och gröna kartan i telefonen och en markering där jag befinner mig och har åkt. Den har enkla funktioner typ zoom, panorering, positionsföljning. Några kvällars ansträngning till så kan den säkert sluka spårfiler och alltså kunna rita upp den planerade turen. Planera rutten i t.ex. MapSource och tryck sedan in den i telefon, alltså. Sedan kan man ju drömma vidare: Överför dagens spår till dina körkompisar i starten via blåtand. Visa positionen på dina körkompisar på kartan, bra att ha när man kör ifrån någon i en korsning. När man bygger ihop trådlöst Internet med en navigator kan man göra nya kul saker.

Snart borde väl nån där i ute i världen få ihop en vettig telefonapp som har hela paketet vi offroadare efterfrågar så vi slipper köra med antik elektronik på styret.

Garmins dagar är räknade.
                Attached Files

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                  Sedan om några år, när vi skakat sönder våra sista 278 och slagits med varandra om de sista reservdelarna, och bara sitter där vilsna hemma och längtar ut i vildmarken.....

Ja, Garmins dagar är naturligtvis räknade eftersom dom inte vill släppa en modern produkt till oss. Trots att hårdvaran finns i form av 620.

Det jag saknar bland mobilerna är hårdvara med ljusstark högupplöst skärm. Typ Garmin GPSMAP 620. Mobilerna har för taskig ljusstyrka. Mycket p g a att dom är batteridrivna.

Personligen intresserar jag mig för rugged PC. Att dom kostar 15000 och mer kan jag leva med. Tyvärr funkar inte skärmarna (ännu) i dagsljus. Garmin Mobile PC kan möjligen tänkas funka. Annars så finns allt möjligt typ Fugawi och Kartex.

Noterar att Garmins (Navteq=Nokia) kartor ofta är sämre än de som finns i Google Maps (Tele Atlas). Bara det är ett tecken på att Garmin har planerat att följa den döende dinosauren Nokia ned i graven. Tragiskt!

De närmaste 2-3 åren kan jag lugnt lita på mina 278:or. Därefter är jag väl så gammal så jag kan följa med Garmin, Nokia och Navteq ner i inkompetensens gravhåla.

HMR

The art event!

Comment

Det jag saknar bland mobilerna är hårdvara med ljusstark högupplöst skärm..
                    Jag undrar om det inte är historia nu, eller i alla fall nära. Jag snodde sonens HTC Desire och fotade den och en 278 bredvid varandra. 278:ans ljusstyrka är på max. Man kan möjligen se att 278:an eldar på aningens mer men undrar om det är signifikant.

Det skall bli intressant att testa i dagsljus på styret, det är ju det som gäller.
                    Attached Files

Comment

Jag har en Samsung Galaxy S och är intresserad av att hjälpa till med utprovning av dmap...
                      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Kanske motorola kan göra comeback med denna mobil.

http://www.mobil.se/articles/Motorol...-1.369620.html
                        070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Någon som provat Navigon Mobile app Iphone.
                          http://www.navigon.com/portal/sv/pro...iphone_eu.html

Ett krav är att den är ruttbar, det står Quick access to user-defined POIs in the area and along the route.
                          Men rutterna går bara att skapa direkt i iphone tydligen,.
                          Kanske det kan fungera som en reserv navigator.

I somras köpte jag ett ruttbart sjökort Navionics som fungerar bra men mer som en reserv till min sjökorts GPS plotter.
                          Kan tänka mig att detta är något liknande.
                          Last edited by MC Doktorn; 09-16-2010, 04:56 PM. Reason: Länken

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                            Någon som provat Navigon Mobile app Iphone.
                            http://www.navigon.com/portal/sv/pro...iphone_eu.html

Ett krav är att den är ruttbar, det står Quick access to user-defined POIs in the area and along the route.
                            Men rutterna går bara att skapa direkt i iphone tydligen,.
                            Kanske det kan fungera som en reserv navigator.

I somras köpte jag ett ruttbart sjökort Navionics som fungerar bra men mer som en reserv till min sjökorts GPS plotter.
                            Kan tänka mig att detta är något liknande.
                            Jag kör Navigon på Android och det funkar väldigt bra...
                            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                              Jag kör Navigon på Android och det funkar väldigt bra...
                              Jag hade en Navigon i bilen 07, den valde alltid tvåsiffriga vägar om det fanns i närheten hur lång omväg det än var, tex mellan Göteborg Oskarshamn valde den via Västervik och ner, en omväg på ca 10 mil..
                              På den tiden var vägen till västervik tvåsiffrig och sista biten till Oskarshamn var tresiffrig.
                              Likadant om man struntade i instruktionerna och körde en genväg så "tjatade" den görlänge om "gör en u-sväng", långt över en mil ibland.
                              Jag har inga sådana problem med min Nuvi 200 jag har i bilen i dag.
                              Men den kanske har blivit bättre?
                              Grafiken är mycket snyggare i Navigon.

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                                Sedan om några år, när vi skakat sönder våra sista 278 och slagits med varandra om de sista reservdelarna, och bara sitter där vilsna hemma och längtar ut i vildmarken, vad tror ni om en smartphoneapplikation som riktar in sig på funktionerna som vår lilla offroad-vildmarksskara efterfrågar?

Den behöver inte ha alla de andra vanliga navigatorfunktionerna för dessa kan man ha i en separat app (t.ex. CoPilot live som jag kör på min HTC Magic i bilen och faktiskt föredrar framför min Garmin Nuvi).

Jag satt nyss och pysslade ihop en Androidapplikation som visar blå och gröna kartan i telefonen och en markering där jag befinner mig och har åkt. Den har enkla funktioner typ zoom, panorering, positionsföljning. Några kvällars ansträngning till så kan den säkert sluka spårfiler och alltså kunna rita upp den planerade turen. Planera rutten i t.ex. MapSource och tryck sedan in den i telefon, alltså. Sedan kan man ju drömma vidare: Överför dagens spår till dina körkompisar i starten via blåtand. Visa positionen på dina körkompisar på kartan, bra att ha när man kör ifrån någon i en korsning. När man bygger ihop trådlöst Internet med en navigator kan man göra nya kul saker.

Snart borde väl nån där i ute i världen få ihop en vettig telefonapp som har hela paketet vi offroadare efterfrågar så vi slipper köra med antik elektronik på styret.

Varför inte lägga upp en länk till appen här så kan vi testa den.
                                http://forum.soe.se/showthread.php?t...ght=peksk%E4rm

Comment

Working...
                                X