Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nu är den skarpa Topografiska kartan för Androidtelefoner släppt.
    Men den är inte Svensk utan Norsk och täcker följdaktligen bara in Norge grundskala 1:50000.
    Nästa version kommer att ha dessa kartor ruttbara...
    Norges Kart heter appen.

http://www.statkart.no/Popul%C3%A6re...25-SwRjQZR.ips
    Last edited by DigiMan; 09-11-2010, 09:29 PM.
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Den här "knöligheten" fanns inte i äldre Garmin. Det är något som har tillkommit i och med att man gjort nyare modeller "mycket lättare och smidigare att handskas med."

Gamla modeller som eTrex, 60Cx, 278, 276C m fl fungerar rakt av som dom ska. Men dom ansågs som för svåra att förstå sig på så därför har Garmin tagit bort många viktiga funktioner och ersatt dem med blaffor typ "ankommer".

Märkligt minst sagt!
      Jo, mycket märkligt. Köpte min på firman och kan tänkas köpa en ny/bättre bara jag vet vilken. De modeller du räknade upp finns nog bara begagnade, om man har tur. Min bror har en 60Cx men har inte hunnit klämma så mycket på den. Dock verkar den lite primitiv på andra områden.

276c och 278 verkar följa med en del båtar på blocket.

Svårt att säga vad som saknas på min då jag är en GPS rudis. 60Cx verkar ha barograf iaf.

En annan knölighet med min verkar vara att jag bara kan föra över och importera en rutt åt gången. Dvs. plugga in den i datorn, föra över, plugga ur den från datorn så att GPS:en kan startas, importera, och repetera...

Comment

Originally posted by oden View Post
        De modeller du räknade upp finns nog bara begagnade, om man har tur. Min bror har en 60Cx men har inte hunnit klämma så mycket på den. Dock verkar den lite primitiv på andra områden.
        Primitiv? Tja den kan inte spela musik eller prata i telefon. I o f sig rätt ovanliga aktiviteter offroad. Kanske du skall vända dig till HD-klubben istället?

Skämt åsido. Man kan faktiskt köpa en ny 478 från USA och byta ut kartan i den till europakartan. Då blir den i stort sett samma som en 278.
        HMR

The art event!

Comment

Primitiv? Tja den kan inte spela musik eller prata i telefon. I o f sig rätt ovanliga aktiviteter offroad. Kanske du skall vända dig till HD-klubben istället?

Skämt åsido. Man kan faktiskt köpa en ny 478 från USA och byta ut kartan i den till europakartan. Då blir den i stort sett samma som en 278.
          Eller varför betala för två när du kan få en, dvs bra till bil och MC.

Men vad talar emot Z660 nu när FP V:2 fungerar bra.
          De flesta buggarna försvunnit som autozoom, omräkning av väg, meddelande ankommer.

Jag ser en vinnare i längden så varför köpa gammal skåpmat då om du inte vill ha extra antenner och risken att äga en maracas efter lite seriös enduro åkning.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
            Eller varför betala för två när du kan få en, dvs bra till bil och MC.

Men vad talar emot Z660 nu när FP V:2 fungerar bra.
            De flesta buggarna försvunnit som autozoom, omräkning av väg, meddelande ankommer.

Jag ser en vinnare i längden så varför köpa gammal skåpmat då om du inte vill ha extra antenner och risken att äga en maracas efter lite seriös enduro åkning.
            Har du testat en 278? Jag fick chansen att köpa en i våras tack vare ett tips här på SOE och jag kan bara säga:
            Kan du komma över en 278 köp den.
            Den är helt fantastisk, bara det att man kan köra och navigera samtidigt, alla vägar syns tom 2 km utzoomning. går man ut på 500 eller 800 meters utzoomning får man oftast en väldigt bra överblick.
            Tappa kontakten med sateliterna har jag faktiskt inte märkt ännu, den är lite seg ibland men inget som stör.

Comment

extern antenn 276/278

Det är tyvärr mottagningen på 276/278 som ligger efter de mer moderna gps'erna men en extern antenn på bakskärmen fixar detta galant.

Jag köpte en GlobalSat AT-65 GPS antenn med sma-kontakt 199kr
              samt en SMA hona till BNC hane 49kr från kjell o co och har nu inget att klaga på mottagningen.
              070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

276/278/478 alternativt Z660?

För att avgöra det borde man testa båda bredvid varanda på styret. Det har jag gjort.

Visst är Z660 bäst i bilen. Visst är den bäst i stadstrafik. Visst är den bäst på HD & touringhojar. Visst funkar den, med den senaste programvaran, helt OK i skogen. Visst har den ett bättre användargränssnitt och en bättre mottagare. Visst är den överlägset bättre än alla konkurrenter såsom TomTom.

Visst!

Men 276/278/478 är enligt min åsikt totalt överlägsen i skogen med sin kristallklara och detaljerade kartbild och sin klockrena hantering av rutter & spår. Dvs när du väl står där på moppen i full karriär och frinavigerar på en vandringsled 100 m från rutten, då märker du skillnaden. Den är stor.

Men som sagt. Z660 funkar. Akilleshälen är att den inte kan visa en detaljerad kartbild. Dvs småvägar försvinner vid utzoomning. Dessutom är den urtrög med FriPro.

278 kan ersätta kartan på tanken. Det kan inte Z660.
                Last edited by HMR; 09-13-2010, 09:58 PM.
                HMR

The art event!

Comment

276/278/478 alternativt Z660?

För att avgöra det borde man testa båda bredvid varanda på styret. Det har jag gjort.

Visst är Z660 bäst i bilen. Visst är den bäst i stadstrafik. Visst är den bäst på HD & touringhojar. Visst funkar den, med den senaste programvaran, helt OK i skogen. Visst har den ett bättre användargränssnitt och en bättre mottagare. Visst är den överlägset bättre än alla konkurrenter såsom TomTom.

Visst!

Men 276/278/478 är enligt min åsikt totalt överlägsen i skogen med sin kristallklara och detaljerade kartbild och sin klockrena hantering av rutter & spår. Dvs när du väl står där på moppen i full karriär och frinavigerar på en vandringsled 100 m från rutten, då märker du skillnaden. Den är stor.

Men som sagt. Z660 funkar. Akilleshälen är att den inte kan visa en detaljerad kartbild. Dvs småvägar försvinner vid utzoomning. Dessutom är den urtrög med FriPro.

278 kan ersätta kartan på tanken. Det kan inte Z660.

Att testa dem på så sätt är ju det bästa. Det var ju främst knöligheten med rutter och spår på min 220 som gjorde mig besviken. enligt dig fungerar detta klockrent med äldre apparater. Frågan är då, hur får man tag i en 278?

Det låter ju onekligen som att det är en sådan jag ska ha.

Comment

Originally posted by oden View Post
                    Att testa dem på så sätt är ju det bästa. Det var ju främst knöligheten med rutter och spår på min 220 som gjorde mig besviken. enligt dig fungerar detta klockrent med äldre apparater. Frågan är då, hur får man tag i en 278?

Det låter ju onekligen som att det är en sådan jag ska ha.
                    Finns en 276c tillsalu här: http://forum.soe.se/showthread.php?t=45777
                    Det som skiljer 276c och 278 är den inbyggda kartan, annars lika
                    Bike _AiStU

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                      Har du testat en 278? Jag fick chansen att köpa en i våras tack vare ett tips här på SOE och jag kan bara säga:
                      Kan du komma över en 278 köp den.
                      Den är helt fantastisk, bara det att man kan köra och navigera samtidigt, alla vägar syns tom 2 km utzoomning. går man ut på 500 eller 800 meters utzoomning får man oftast en väldigt bra överblick.
                      Tappa kontakten med sateliterna har jag faktiskt inte märkt ännu, den är lite seg ibland men inget som stör.
                      Jo jag har fått tillfälle att se hur den fungerar i verkligheten.
                      Men eftersom man inte kan prova utan att köpa så har jag som dom flesta inte som HMR jfr båda samtidigt.
                      Men om man ser det så här

Användar Ergonomi
                      Touchscreen och enklare användar menyer är flera klasser bättre i 660. 1-0

Följa en rutt
                      Fungerar bättre med 660 tack vare att ortnamn/gata namnges både med text och/eller röst strax före varje sväng på ett smart sätt.1-0

Ladda ner rutten i gps från PC
                      Idag kan man ladda ner en rutt utan omräkning om man deaktiverar räkna om, du kan då även använda mixade rutter med 660 på samma sätt som 278.1-1

Följa ett spår
                      Fungerar alldeles utmärkt med 660 då spåren kan laddas ner och räknas inte om efter GPS kartan. Spår hanteringen fungerar mkt bra även i 278.1-1

Kartfunktion på displayen
                      Här vinner 278 eftersom du kan zooma ut utan att mindre vägar försvinner. På 660 förvinner mindre vägar med city navigator redan efter 300 m medan FP V1 efter 800 m. I verkligehten motsvarar det en yta på 4,5 resp 32 kvadratkilometer (ca5,6x5,6km). I de flesta fall fullt tillräckligt. 0-1
                      Ankomsttider och avstånd fungerar lika bra på de båda. Med senaste FW3.9 visas även skalan i 660.

Pris och tillgänglighet
                      Priset för en 278 är högre och även med tillägg för den obligatoriska stötdämpande GPS hållare. Eftersom det är en utgången modell och du måste i princip importera för att få tag i den så är det en klar nackdel. Vad händer om du importerar gäller garantier i Sverige om den är från USA? 1-0

GPS mottagning
                      Utan tvekan har 660 en överlägsen mottagare. 1-0

Så totalt vinner 660 med 6-3.

Kan man resonera så tycker ni eller drar kartfunktionen ner 660 så pass att den blir så underlägsen så att det avgör.

Personligen skulle jag inte ge mig ut på en långresa med enbart GPS utan karta eftersom allt kan gå sönder. Samma resonemang har jag i båten då jag använder GPS med sjökortet och kompass nära till hands. Men sannolikheten är nog större att 690 an packar ihop

Dessutom har jag som använder min GPS i huvudsak som co driver inte samma behov av att se detaljer på 160 kvadratkilometer (ca13x13 km)

Edit: Kanon bra med denna tråd (en av de bästa på soe) då mkt kunnande finns här men även olika åsikter.
                      Detta är min personliga bedömning
                      Last edited by MC Doktorn; 09-14-2010, 04:07 PM.

Comment

Alla är vi olika och skall vi börja gradera för och nackdelar enligt eget tycke så lär vi drunkna i detta istället för att delge saklig information.

Som exempel:

Användar Ergonomi
                        Touchscreen och enklare användar menyer är flera klasser bättre i 660. 1-0
                        Själv tycker jag att touchscreen och grus inte är någon lysande kombination. Även om man kan sätta skydd på displayen blir den snabbt repig och svårläst.

Följa en rutt
                        Fungerar bättre med 660 tack vare att ortnamn/gata namnges både med text och/eller röst strax före varje sväng på ett smart sätt.1-0
                        Har ingen som helst nytta av vare sig text eller röst på grusvägen. I mitt fall används skärmen som en rullande karta och då skall den inte hålla på med annat.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                          Som exempel:

Själv tycker jag att touchscreen och grus inte är någon lysande kombination. Även om man kan sätta skydd på displayen blir den snabbt repig och svårläst.

/SvenG
                          Jag har aldrig använt skyddsfilm och har inte en repa på skärmen och då köpte jag Zumo 660 när den kom ut på marknaden.

Originally posted by SvenG View Post
                          Har ingen som helst nytta av vare sig text eller röst på grusvägen. I mitt fall används skärmen som en rullande karta och då skall den inte hålla på med annat.
                          /SvenG
                          Klockrent med handsfree & bluetoothkommunikation, man slipper plocka up telefonen ur fickan, man ser vem som ringer på displayen.
                          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Som sagt, vi är alla olika

Comment

Så totalt vinner 660 med 6-3.
                              Helt ärligt bryr jag mig inte om vilken som är bäst, jag ville bara tala om att jag är väldigt nöjd med min 278, jag gillar knapparna på utsidan, man går direkt till den menyn man vill komma åt, jag gillar även den stora och tydliga och ljusstarka kartbilden.
                              Dessutom på min Adventure passar den in ovanför hastighetsmätaren, den sitter helt kanon där, skyddad bakom kåpan utan att skymma sikten för instrumenten.

Comment

....................
                                Last edited by MC Doktorn; 09-14-2010, 03:49 PM. Reason: ah onödigt tjafs

Comment

Working...
                                X