Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

GPS positioner till SOS Alarm

Frågan har varit uppe förut här i tråden.

Men:
    Jag har precis prata med en person som utbilder SOS operatörer här i Göteborg, vad har du för WGS 84 format inställt på din GPS?

Du skall ange grader minuter och sekunder på min GPS ser der ut så här:

hddd mm´ss.s´´

SOS hänvisar till hitta.se deras koordinater vill de att man använder, vilket är det jag angett här.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
      Frågan har varit uppe förut här i tråden.

Men:
      Jag har precis prata med en person som utbilder SOS operatörer här i Göteborg, vad har du för WGS 84 format inställt på din GPS?

Du skall ange grader minuter och sekunder på min GPS ser der ut så här:

hddd mm´ss.s´´

SOS hänvisar till hitta.se deras koordinater vill de att man använder, vilket är det jag angett här.
      Jag noterar att det fortfarande råder delade meningar i detta ämne. RT 90 är tvärtom det koordinatsystem som jag hört rekommenderas på hemsidan och på direkt fråga (RT 90 ser ut t.ex. så här: 6404510 1271140).

En gång i skarpt läge angav jag min position i WGS84 med grader och decimalminuter och det formatet kunde de inte tolka. Därefter (september 2008 ) ställde jag följande fråga till SOS i Stockholm: ... Kör ni med RT 90 eller WGS84 och i så fall vilket format? Decimalgrader? Grader och decimalminuter? Grader, minuter och sekunder?

svaret blev: Vi kan manuellt mata in rt90 koordinater som ni anger, dessa omvandlas automatiskt till VGS84 när de skickas till t.ex. helikopter". Vi kan mata in fler alternativ, men rt90 är enklast för operatören. Vi använder ej decimalgrader osv

Numera finns faktiskt info i ämnet på deras hemsida:

http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-la...sitionera-dig/

Tyvärr är denna rekommendation inte heller idealisk med tanke på att t.ex. en Android-telefon (1.5) och iPhone (4) inte ens har RT 90 och att defaultformatet för WGS84 är decimalgrader och inte grader minuter sekunder.

Av detta drar jag slutsatsen att man bör om möjligt ange position i RT 90 och går inte det anger man i grader minuter sekunder.

Jag är också rädd att få med smartphone med GPS som inte är GIS-utbildade kommer att kunna bli förstådda av SOS.

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
        Jag noterar att det fortfarande råder delade meningar i detta ämne. RT 90 är tvärtom det koordinatsystem som jag hört rekommenderas på hemsidan och på direkt fråga (RT 90 ser ut t.ex. så här: 6404510 1271140).

En gång i skarpt läge angav jag min position i WGS84 med grader och decimalminuter och det formatet kunde de inte tolka. Därefter (september 2008 ) ställde jag följande fråga till SOS i Stockholm: ... Kör ni med RT 90 eller WGS84 och i så fall vilket format? Decimalgrader? Grader och decimalminuter? Grader, minuter och sekunder?

svaret blev: Vi kan manuellt mata in rt90 koordinater som ni anger, dessa omvandlas automatiskt till VGS84 när de skickas till t.ex. helikopter". Vi kan mata in fler alternativ, men rt90 är enklast för operatören. Vi använder ej decimalgrader osv

Numera finns faktiskt info i ämnet på deras hemsida:

http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-la...sitionera-dig/

Tyvärr är denna rekommendation inte heller idealisk med tanke på att t.ex. en Android-telefon (1.5) och iPhone (4) inte ens har RT 90 och att defaultformatet för WGS84 är decimalgrader och inte grader minuter sekunder.

Av detta drar jag slutsatsen att man bör om möjligt ange position i RT 90 och går inte det anger man i grader minuter sekunder.

Jag är också rädd att få med smartphone med GPS som inte är GIS-utbildade kommer att kunna bli förstådda av SOS.
        Visst är det förvirrande, dessutom blir det ännu mer förvirrande när tex Eniro inte anger "rätt format" på sina kartor. Se bilderna.

RT90 kommer så småning om att bytas ut mot SWEREF 99 som är en europeisk standard, det finns mycket att läsa på Lantmäteriets hemsida om saken:
        http://www.lantmateriet.se/templates....aspx?id=11500

Attached Files

Comment

Koordinater

Man bör alltid använda DD,MM,SS och inget annat. Det är det enda som funkar internationellt, till sjöss & i luften.

Att använda X,Y som bara funkar inom Sverige på landbacken kan vara farligt. Inte f-n vet du hur du skall ställa om koordinatvisningen i en stressad situation i Finland eller i Italien.

Möjligen kan man använda X,Y om man bara befinner sig i Sverige hela livet men udda format som DD.DDDDD eller DD MM.MMM bör undvikas. Tyvärr är den senare standardinställning på Garmin.

Att problemet är så stort som det är beror på korkade (outbildade?) operatörer på 112. Dom vet inte ens vad ordet "koordinat" betyder.

Öva på att kunna säga så här:

"My position is North 55 degrees, 41 minutes, 53 seconds and East 14 degrees, 12 minutes, 17 seconds". Det kan inte missförstås. Det klarar dom överallt. Förhoppningsvis även inom ankdammen Sverige.

Dvs använd det urgamla sfäriska latitud/longitud som funkar över hela jorden. Undvik lokala planprojektioner som RT90 och SWEREF.
          Last edited by HMR; 09-02-2010, 10:45 PM.
          HMR

The art event!

Comment

Hejsan,

Har nyligen köpt en Garmin Zumo 220. Mitt problem är troligen skit bakom spakarna. Hur som helst. Är det månne någon här som har lite insights i hur det fungerar.

Exempelvis, vart tar spåret jag gjort i mapsourse vägen då jag skickar det till gps:en?

Comment

Originally posted by oden View Post
              Hejsan,

Har nyligen köpt en Garmin Zumo 220. Mitt problem är troligen skit bakom spakarna. Hur som helst. Är det månne någon här som har lite insights i hur det fungerar.

Exempelvis, vart tar spåret jag gjort i mapsourse vägen då jag skickar det till gps:en?
              Det går inte att skicka spår till 220, men det går bra att göra en direkt-rutt , dvs stäng av automatisk-rutt i inställningarna i MapSource, så blir det raka streck mellan punkterna, tyvärr kommer varje punkt i rutten bli anonnserad med en stor Ankommer skylt som täcker kartan, men kör du rutten baklänges så slipper du det...
              Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
              wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Jag trodde 220 och 660 hade samma funktioner förutom blåtand och mp3?

Jag får inte min KM räknare att fungera i menyn, antar att den är kopplad till bränslemätar funktionen
                Last edited by MC Doktorn; 09-03-2010, 09:54 AM.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                  Jag trodde 220 och 660 hade samma funktioner förutom blåtand och mp3?
                  Det skulle man kunna tro men icke, en tråkig sak till med 220 är att den alltid räknar om rutter som skickas från MapSource, så många viapunkter måste man ha.

Men för övrigt funkar den bra, mycket snabbare än 660.
                  Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                  wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                    Det skulle man kunna tro men icke, en tråkig sak till med 220 är att den alltid räknar om rutter som skickas från MapSource, så många viapunkter måste man ha.

Men för övrigt funkar den bra, mycket snabbare än 660.
                    Men bara för att den räknar om rutten varje gång kan du använda funktionen "följ väg" då slipper du de raka strecken. Så vida du håller dig på CN och på vägar.

Comment

Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
                      Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
                      Finns det något sätt att lösa det på?
                      Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                      Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                      Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                      Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                      Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                        Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
                        Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
                        Finns det något sätt att lösa det på?
                        Absolut....
                        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                          Absolut....
                          Tack för hjälpen, vilket kanon svar
                          Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                          Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                          Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                          Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                          Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                            Tack för hjälpen, vilket kanon svar
                            Jamen, fattar du inte...
                            SOE-Ledningen vill inte att vi ska diskutera sådant här på forumet, ring så ska jag berätta istället.
                            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                              Det går inte att skicka spår till 220, men det går bra att göra en direkt-rutt , dvs stäng av automatisk-rutt i inställningarna i MapSource, så blir det raka streck mellan punkterna, tyvärr kommer varje punkt i rutten bli anonnserad med en stor Ankommer skylt som täcker kartan, men kör du rutten baklänges så slipper du det...
                              Wow. Det förklarar saken. Tack.

Vid mina första försök ritade jag en rutt med vägpunkter, men blev bestört att jag fick en stor blaffa "Ankommer" vid varje punkt där jag blev tvungen att trycka OK. Vilket junk. Fick tipset att rita spår och konvertera detta till rutt, hittade WinGDB3 till detta. Slapp "Ankommer" med detta. Auto-route fungerar inte för mig i mapsource, men dock i GPS:en. (nyaste mjukvaror och firmware). Så efter en tids användning är jag överlag besviken över hur illa det fungerar och hur knöligt det är att hantera.

Comment

Originally posted by oden View Post
                                Så efter en tids användning är jag överlag besviken över hur illa det fungerar och hur knöligt det är att hantera.
                                Den här "knöligheten" fanns inte i äldre Garmin. Det är något som har tillkommit i och med att man gjort nyare modeller "mycket lättare och smidigare att handskas med."

Gamla modeller som eTrex, 60Cx, 278, 276C m fl fungerar rakt av som dom ska. Men dom ansågs som för svåra att förstå sig på så därför har Garmin tagit bort många viktiga funktioner och ersatt dem med blaffor typ "ankommer".

Märkligt minst sagt!
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X