Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag kom nyss hem från en 365 mila resa på småvägar genom Sverige, Danmark & Norge. Före resan laddade jag in 14 rutter i min Garmin 60CSX. Problemet är att den ville undvika färjor. På ett ställe sod vi på ena sidan av en fjord och min GPS tyckte att vi skulle köra 65 mil i stället för att ta färjan till andra sidan. Det finns inga undvikanden förbockade i min GPS och att undvika färjor finns överhuvudtaget inte som alternativ. Min brorsa har en likadan GPS med samma rutter, men den visade rätt.
    Är det någon som vet var buggen i min GPS kom ifrån?
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Comment

GPSMAP® 62s

Någon som köp en och sett om Garmin sabbat den eller om rutt och spårfunktionerna är som på en 60csx?
      Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
      Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
      Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
      Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
      Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
        Någon som köp en och sett om Garmin sabbat den eller om rutt och spårfunktionerna är som på en 60csx?
        Tja vad ska man tro? (se sid 32) framgår inte alls i texten

http://www8.garmin.com/manuals/GPSMA...darhandbok.pdf
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Garmin ägarbyte

Jag har en Quest II med ärligt köpt City Navigator Eur NT 2011.1 samt Lifetime uppdateringar.
          Vad jag förstått är kartan och Lifetime knutet till min Quest och jag kan inte använda det om jag köper en ny GPS (eTrex Vista HCx)?

Frågor:
          1) Om jag säljer min Quest II förmodar jag att en ny ägare kan registrera sig som ägare av mina köpta kartor, Lifetime och Quest?
          2) Hur?
          Tacksam för svar // Micke

Comment

Newlund.

Bäst svar får du nog hos Garmin.

http://www.garmin.se/node/6696

"Hittar du inte svaret på din fråga här på sidan eller inte får den hjälp du behöver är du alltid välkommen att ringa vår tekniska support på telefonnummer 0774-452020. Öppettider måndag till fredag 09:00 - 17:00.
            E-post:
            support@garmin.se"

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
              Newlund.
              Bäst svar får du nog hos Garmin.
              http://www.garmin.se/node/6696
              "Hittar du inte svaret på din fråga här på sidan eller inte får den hjälp du behöver är du alltid välkommen att ringa vår tekniska support på telefonnummer 0774-452020. Öppettider måndag till fredag 09:00 - 17:00.
              E-post:
              support@garmin.se"
              Jag har aldrig lyckats få något svar eller knappt kontakt när jag provat att nå Garmins support förr. Sist skickade jag en e-post och ett par veckor senare svarade dom att dom haft mycket att göra och undrade om min fråga fortfarande var aktuell.... Fast nu gick det att komma fram med bara 5 minuters kötid i telefonen så dom har väl skärpt sig.
              Svar på mina frågor:
              Kartorna är knutna till den fystiska GPSen samt det konto jag har. Vid ägarbyte skall mitt konto döpas om och adressuppgifter mm ändras till den nya ägaren. (Handläggaren jag pratade med visste inte själv detta (??!) men han dubbelkollade och sa att det var så.)
              Tjo // Micke

Comment

Garmin Nuvifone A10

Är det nån som använder denna ute i skogen?
                http://www.cyberphoto.se/?http://www...hp?article=A10
                2 hjul i backen ? ...då går det för sakta.....

http://www.davidssonmedia.com

Passiv medlem (bara gathoj)

Comment

Originally posted by Jocce View Post
                  Den "borde" ju funka med Fri Pro V2, men man vet inte säkert då Garmin har släppt igenom mycket som inte varit genomtänkt under de sista åren.
                  Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by Jocce View Post
                    Har vissa uppenbara fördelar. 480x800 skärm t ex. Om programvaran har samma features som GMXT så kan den vara OK. T ex att både ruttomräkning och autozoom kan stängas av, att den både kan importera & logga spår mm.

Men tyvärr så visar erfarenheten att ju nyare Garmin desto sämre funktion för offroad-MC. Vidare så brukar mobilGPS:er har en så ljussvag skärm att utomhusbruk blir svårt.

Som jämförelse kan nämnas Garmin 620 (480x800) som är deras bästa hårdvara för MC. Tyvärr funkar varken rutter eller spår på den dock. Men som rörlig karta med FPv2 är den toppen. Dvs Nüviphone A10 med FPv2 kan tänkas vara klockren för svampplockning & liknande.
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Dvs Nüviphone A10 med FPv2 kan tänkas vara klockren för svampplockning & liknande.
                      För svampplockning behöver man ju ingen karta i GPS:en, endast kunna hitta tillbaka till bilen. Alltså kompass. Försök tänka i lite större perspektiv som tex att en del kanske bara är ute och frikör och vill ha koll på närliggande vägar/stigar eftersom de dyker upp eller har ett mål de ska ta sig till utan att planera en rutt som på millimetern anger hur och när de ska svänga. Det finns många sätt att använda en GPS, och till det kanske det inte behövs alla de funktioner som du ställer som krav för att kalla det mc-GPS. Testa nån gång att inte planera allt i minsta detalj utan ta allt som det kommer .

Comment

Originally posted by Newlund View Post
                        Kartorna är knutna till den fystiska GPSen samt det konto jag har. Vid ägarbyte skall mitt konto döpas om och adressuppgifter mm ändras till den nya ägaren. (Handläggaren jag pratade med visste inte själv detta (??!) men han dubbelkollade och sa att det var så.)
                        Tjo // Micke
                        Det låter ju helt rubbat!
                        Om man då, som jag, har två GPS:er och säljer den ena som har nüMaps så kommer båda GPS:erna bli reggade på nya ägaren om jag inte säljer den andra till mig själv och skapar ett nytt konto ... eller har jag fått detta helt om bakfoten?
                        Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
                        Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
                        KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
                        Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Originally posted by Lämmeln View Post
                          Det låter ju helt rubbat!
                          Om man då, som jag, har två GPS:er och säljer den ena som har nüMaps så kommer båda GPS:erna bli reggade på nya ägaren om jag inte säljer den andra till mig själv och skapar ett nytt konto ... eller har jag fått detta helt om bakfoten?
                          Inte helt om bakfoten tyvärr.

Det man bör göra är att registrera sina olika GPS:er separat. Dvs olika loginid & namn för varje GPS. Räcker med att stava sitt förnamn lite olika.

Förr brukade jag regga mina GPS:er med deras Registration Code både till Userid och till Password. Då behöver inget ändras vid en försäljning.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by wr426 View Post
                            För svampplockning behöver man ju ingen karta i GPS:en, endast kunna hitta tillbaka till bilen. Alltså kompass. Försök tänka i lite större perspektiv som tex att en del kanske bara är ute och frikör och vill ha koll på närliggande vägar/stigar eftersom de dyker upp eller har ett mål de ska ta sig till utan att planera en rutt som på millimetern anger hur och när de ska svänga. Det finns många sätt att använda en GPS, och till det kanske det inte behövs alla de funktioner som du ställer som krav för att kalla det mc-GPS. Testa nån gång att inte planera allt i minsta detalj utan ta allt som det kommer .
                            Nog uppskattar jag den detaljerade topografiska kartan, FPv2, i min N97 vid svampplockning. Jag går gärna en rejäl runda och uppskattar att veta var t ex svårpasserade sankmarker finns.

F ö så frikör jag rätt mycket brevid rutten. Och även då är en detaljerad topografisk karta av stort värde. Men vad hjälper det om skärmen är så ljussvag att den inte går att läsa? För att frikörning skall funka bra menar jag dessutom att kunna visa en "fryst" rutt och/eller spår tillför mycket. Ofta har jag planerat ett vist område jag vill åka i och att ha ett huvudspår synligt på skärmen är bra. Men ett absolut krav är då att automatisk ruttomräkning kan stängas av. Liksom automatisk zoomning.

Som ren rörlig karta torde Garmin 620 vara klart bäst. Vid körning efter rutt/spår tycker jag att 278 är bäst. Att ha båda två samtidigt känns som överkurs så eftersom 620 inte klarar rutter & spår så återstår bara 278.

Men i svampskogen så är det N97 med 360x640 pixel som gäller. Nästa gång blir det en mobil med 480x800 pixel!
                            Last edited by HMR; 08-22-2010, 11:01 PM.
                            HMR

The art event!

Comment

Det får jag göra nästa gång! Ja Garmin ja Garmin ... suck!!!

Originally posted by HMR View Post
                              Inte helt om bakfoten tyvärr.

Det man bör göra är att registrera sina olika GPS:er separat. Dvs olika loginid & namn för varje GPS. Räcker med att stava sitt förnamn lite olika.

Förr brukade jag regga mina GPS:er med deras Registration Code både till Userid och till Password. Då behöver inget ändras vid en försäljning.
                              Lämmeln

Husaberg FE 570 -12
                              Honda XRV750 -02, Husaberg FE 570 -12, KTM 690 Enduro R, KTM 530 EXC, KTM 690 Enduro, KTM 950 Adv,
                              KTM 625 SXC, KTM 525 EXC, KTM 520 EXC, Honda XR400R, KTM 640 LC4, Honda XR400R, KTM EGS 620, Honda XR600R,
                              Honda XL600V Transalp, Honda VFR750F, Honda XR600R, Honda VFR750F, Honda XL600R, Honda CB400N

Comment

Tjenare,

Jag leker med tanken på att lägga min bilnavigator (Garmin Nuvi 255W) i tankväskan för att ha med som karta och för att lokalisera pizza och bensin (både jag och SE’n har behov).

Jag kan inget om navigatorer utan använder den idag i bilen för att hitta från A till B så ett par frågor uppdagas.

1. Ström: Vad vill en gps ha? I bilen stoppar jag bara i sladden i cigg-uttaget men pluggen man trycker i uttaget är stor som en telefonkiosk (ja nästan i alla fall) Jag skulle vilka köpa en sladd som man kan koppla in permanent t.ex. bakom hojens instrumentet men jag antar att det inte bara är att köpa en mini-usb sladd, klippa och koppla in 12v rakt från batteriet, hur göra?

2. Kan man lägga in annan karta, t.ex. friluftskartan i en Nuvi 255? Det finns plats för minneskort så det borde väl fungera rent minnesmässigt, men hur får man GPS’en att byta från ”bilkartan” till friluftskartan?

Är frågorna redan besvarade i tråden så hänvisa gärna, jag sökte lite men hittade inte riktigt och tråden är för lång för att läsa igenom.
                                Har du spik?

Comment

Working...
                                X