Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hakke View Post

Jag har en metroguide V6 Europa på ett gammalt minneskort som följde med gps:en. Hur får jag in den i Mapsource? Sätter jag in gamla kortet i gps:en och överför till MS som vanligt? Eller tappar jag befintliga kartor i MS då?
    Svarar på min egen fråga efter test.
    Det går inte... Mapsource svarar att det inte går att öppna några kartor eftersom European Metroguide inte är installerad.

Möjligen finns svaret här:
    http://freegeographytools.com/2007/a...s-to-mapsource
    Last edited by Hakke; 07-25-2010, 03:10 PM.
    http://www.youtube.com/watch?v=JFF1cm6GJzw

Comment

Har nyss beställt en 60csx, och nu undrar jag vilket fäste som man kan använda till hojen. Vad rekomenderar ni?
      Grus är livet!
      ---Honda SLR650 - 97---
      ---Husqvarna Fe501-16---
      ---Honda XR650R-00--- Såld
      ---Yamaha TT600R-99--- Såld
      Våran Hemsida finns på.
      ==Grusdiggers==

OTC #579

Comment

Originally posted by HMR View Post
        1. Kopiera in (backup) gmapprom.img från GPS:en till PC:n.

2. Tag bort gmapprom.img från GPS:en.

3. Tag bort ev extrakartor, gmapsupp.img, från GPS:ens internminne.

4. Tag bort alla onödiga språkfiler från GPS:en.

5. Tag bort allt annat onödigt, t ex bilder & musik, från GPS:ens internminne.

6. Se m hj a utforskaren efter hur mycket ledigt minne det finns i GPS:ens internminne.

7. Märk i Mapsource så mycket av City Navigator Europe som får plats i GPS:ens minne. Överför det till GPS:en.

8. Du har nu skapat en fil gmapsupp.img. Byt namn på den till gmapprom. img.

9. Klart.
        Toppen!

Kommer inte ihåg om CNE låg på GPSen när jag köpte den men så kanske det var. Ska testa hemma igen.

Jag tror inte jag kan välja om rutterna skall sparas på minneskortet eller i gps minnet.. När man tar find device i MS så hittar man väl bara gps minnet?
        KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
        KTM 350 Freeride -14 "Musen"
        KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Originally posted by Hälge View Post
          Har nyss beställt en 60csx, och nu undrar jag vilket fäste som man kan använda till hojen. Vad rekomenderar ni?
          Jag använder Touratechs. Dyr, men funkar kanon.
          Mina samlade körjournaler:
          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by Hälge View Post
            Köp den till trampcykel för 215 kr finns på http://www.outdoorexperten.se/c-1-gps.aspx bla. Har klarat ett par krascher så den håller
            Frågar man vad det kostar har man inte råd.

Comment

1. Kopiera in (backup) gmapprom.img från GPS:en till PC:n.

2. Tag bort gmapprom.img från GPS:en.

3. Tag bort ev extrakartor, gmapsupp.img, från GPS:ens internminne.

4. Tag bort alla onödiga språkfiler från GPS:en.

5. Tag bort allt annat onödigt, t ex bilder & musik, från GPS:ens internminne.

6. Se m hj a utforskaren efter hur mycket ledigt minne det finns i GPS:ens internminne.

7. Märk i Mapsource så mycket av City Navigator Europe som får plats i GPS:ens minne. Överför det till GPS:en.

8. Du har nu skapat en fil gmapsupp.img. Byt namn på den till gmapprom. img.

9. Klart.
              Funkar inte för mig och dessutom försvann funktionen att ta bort räkna om. Så det blir till att installera om hela skiten
              Last edited by MC Doktorn; 07-26-2010, 01:18 AM.

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                Jag har passerat gränsen ett flertal gånger utan problem. Men det beror nog på att min CN är transparent, dvs den ligger ovanpå och är genomskinlig.
                + friluftskartor oavsett land syns alltid
                + friluftskartan upplevs som ruttbar
                + lättare att hitta runt hinder
                Det finns ytterligare en viktig fördel. Att CN är aktiv medför att GPS:en kan använda information om var vägen "bör vara". Dvs vid dålig mottagning så kan GPS:en gissa var man befinner sig och då oftast visa positionen med bättre noggrannhet.

Hag har testat en hel del (på 278 ) med att visa Fri Pro både med & utan CN i bakgrunden och det funkar klart bäst med CN aktiv.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                  Funkar inte för mig och dessutom försvann funktionen att ta bort räkna om. Så det blir till att installera om hela skiten
                  Du behöver inte installera om. Räcker med att kopiera tillbaka den gmapprom.img som du gjorde backup på.

Självklart utgick jag ifrån att du har en upplåsningskod i Mapsource som är avsedd för just din GPS. Annars funkar naturligtvis inte kartan i GPS:en.

Programvaran i GPS:en, firmware, har inte ändrats. Du har samma funktioner som innan.
                  HMR

The art event!

Comment

Du behöver inte installera om. Räcker med att kopiera tillbaka den gmapprom.img som du gjorde backup på.

Självklart utgick jag ifrån att du har en upplåsningskod i Mapsource som är avsedd för just din GPS. Annars funkar naturligtvis inte kartan i GPS:en.

Programvaran i GPS:en, firmware, har inte ändrats. Du har samma funktioner som innan.
                    Jag ska göra ett nytt försök i veckan. Tror jag gjorde fel vid importen. Självklart har jag koderna.
                    Dessutom försvann Fripro Gotaland som jag hade nedladdat, men har allt på CD så inga problem..
                    Last edited by MC Doktorn; 07-26-2010, 10:23 AM.

Comment

Originally posted by tobbe6700 View Post
                      Köp den till trampcykel för 215 kr finns på http://www.outdoorexperten.se/c-1-gps.aspx bla. Har klarat ett par krascher så den håller
                      +1. Monterade cykelfästet på en smal alu skena mellan styrfästen i påväntan av att jag skulle hitta det "ultimata" fästet. GPS'en har ALDRIG lossnat och jag har vurpat måååånga gåanger. Sitter som et berg. Trodde tvättbrädor skulle skaka loss den, men den sitter. Så det har blivit som det är, och billigt blev det oxå.

Det borda sitta lite högre upp med tanke på stå upp och navigera aktivt, men är nu van vid att titta lite extra ner.

Comment

Jag har passerat gränsen ett flertal gånger utan problem. Men det beror nog på att min CN är transparent, dvs den ligger ovanpå och är genomskinlig.
                        + friluftskartor oavsett land syns alltid
                        + friluftskartan upplevs som ruttbar
                        + lättare att hitta runt hinder

- ett skit att köra efter spår (enklare på CN)
                        - svårare att köra i bebyggelse, det blir för rörigt

Finns en beskrivning långt bak tråden hur du gör, har för mig det är Gilbert utan xrv dom författat inlägget.
                        Har inte CN och behöver den inte för Norge. Som du kanske vet, så är alla dom nya Topo Adventure kartorna ruttbara i Norge, och det är ju kul när den inkluderar traktorväger etc i rutten. I Sverige blir det spår och WP's, men jag är van vid det. (Har bara FriPro Svealand)

Comment

Cyckelfästet till 60csx:en är beställt Tackar för svaren.
                          Grus är livet!
                          ---Honda SLR650 - 97---
                          ---Husqvarna Fe501-16---
                          ---Honda XR650R-00--- Såld
                          ---Yamaha TT600R-99--- Såld
                          Våran Hemsida finns på.
                          ==Grusdiggers==

OTC #579

Comment

Originally posted by olec View Post
                            Har inte CN och behöver den inte för Norge. Som du kanske vet, så är alla dom nya Topo Adventure kartorna ruttbara i Norge, och det är ju kul när den inkluderar traktorväger etc i rutten. I Sverige blir det spår och WP's, men jag är van vid det. (Har bara FriPro Svealand)
                            OK, men då borde det inte vara något problem, eller? Svealand överlappar inte gränsen utan slutar där och åtminstone Hamarkartan slutar vid gränsen.
                            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

OK, men då borde det inte vara något problem, eller? Svealand överlappar inte gränsen utan slutar där och åtminstone Hamarkartan slutar vid gränsen.
                              Jo det är det här som är problemet. Dom norska kartorna lägger sig alltid över FriPro och dom täcker långt inn i Sverige. Så enda lösningen är att gömma den norska kartan jag befinner mig på när jag kör över gränsen, eller om man kan göra nåt så att FriPro alltid ligger på "toppen" (du förstår vad jag menar).

Comment

Nu är jag med

Kolla om detta kan vara en lösning:
                                Ändrar prioriteringsordningen på kartorna,
                                http://www.naviboard.de/vb/showthrea...ht=priorit%E4t

Om du ändrar så att friluftskartan alltid har högre prio så kanske det fungerar.

/Sven
                                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Working...
                                X