Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by richardl View Post
    En Zumo 660 fråga:

Varför behöver man importera rutten i My Data efter att man skickat över den från MS? T.ex waypoints/favoriter ramlar ju in där de ska utan att man behöver importera dem.
    När jag sänder över rutter hamnar de direkt i Egna rutter utan att jag behöver importera, orsaken att de hamnar i Min data kan vara att du inte har samma kartversion i MS som i 660, eller att rutten är gjord av någon annan med annan kartversion, eller att du redan har 20 rutter i Egna rutter, eller att du sänder rutten till minneskortet.
    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by richardl View Post
      En Zumo 660 fråga:

Anledningen att jag frågar är att gpsen hänger sig varje gång jag ska importera en rutt. Stannar på calculating route 0%. Startar jag om den så har rutten kommit in men jag kan alltså bara importera en rutt i taget och sen starta om.
      Rutterna är skapade över gotland, men 95% väg och 5% offroad (raka streck)
      Utöver vad Magnus framför ovan så tillåter jag mig en gissning.

De flesta GPS:er räknar, vid omräkning, "härifrån". Dvs från där du befinner dig till rutten och vidare. Till Gotland finns bara färjor. Om du har använt konstiga "undvikanden" så kanske Z660 söker Europa runt efter en tillåten väg till Gotland tills den dör av minnesbrist. Se till att INTE räkna om rutten i GPS:en.

Exempel: Ställer man in "undvik betalväg" så vägrar GPS:en ta Öresundsbron. Det är ju en betalväg. Leder ofta till krasch vid omräkning. Verkar ibland som om vissa färjelinjer saknas i kartan.

Exempel: Ställer man in "undvik säsongstängda vägar" så är det ibland stört omöjligt att göra rutter i Alperna.
      HMR

The art event!

Comment

Noterade samma problem med gamla FriPro V1 som med V2 med z660 och fw 3.90. Lite bredare vägar och andra färger på våtmark hade varit bra.

Jag kommer inte ihåg vilken typ-fil jag använt.

Attached Files
        Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
        wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
          Noterade samma problem med gamla FriPro V1 som med V2 med z660 och fw 3.90. Lite bredare vägar och andra färger på våtmark hade varit bra.
          Skall ta en titt på det vid tillfälle. Är nog rätt enkelt att fixa.
          HMR

The art event!

Comment

När ändå önskelistan är igång..

På CN är vissa vägar markerade "grusväg" det går inte att få dessa vägar i ett avvikande utseende?
            Likadant med Fri Pro, vissa traktorvägar är grusvägar, dessa är oftast även med i CN.
            Med markerad menar jag att man håller musmarkören över vägen, då pluppar det upp en text, där det står tex väg, grusväg etc.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
              När ändå önskelistan är igång..

På CN är vissa vägar markerade "grusväg" det går inte att få dessa vägar i ett avvikande utseende?
              Likadant med Fri Pro, vissa traktorvägar är grusvägar, dessa är oftast även med i CN.
              Med markerad menar jag att man håller musmarkören över vägen, då pluppar det upp en text, där det står tex väg, grusväg etc.
              Problemet i CN är att data över beläggningtyp är ofullständigt inom Sverige. Den text som visas är "vägnamnet". Om det inte i kartan finns något angivet namn så visas istället "vägtypen". Jag har tidigare använt olika grafik för typerna "väg" respektive "grusväg" men resultatet blev mest nonsens inom Sverige. I vissa andra länder funkade det bättre men på de flesta ställen blev det inte bra. Testa själv! Justera typfilen med http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi !

I Fri Pro v2 så är traktorvägar och stigar var och en uppdelade i två undergrupper som ritas de med olika grafik. Det är en klar förbättring jämfört med gamla Fri Pro. Dvs det går inte att fixa tydligare grafik i gamla Fri Pro.
              HMR

The art event!

Comment

Fyfan, nu tycker jag Zumo 660'n är skaplig, synd att man man måste zooma till 30m för att se en järnväg.
                Men annars funkar den skitbra och krånglar inte....
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                  Fyfan, nu tycker jag Zumo 660'n är skaplig, synd att man man måste zooma till 30m för att se en järnväg.
                  Men annars funkar den skitbra och krånglar inte....
                  Nu är det egentligen bara en enda viktig sak kvar. Det är att kunna sätta "Map Detail = Most" så som man kan i 278 och i Mapsource. När dom fixat det så kan man äntligen ge Z660 betyg=OK för offroadåka.

Löser dom det så skulle fördelarna med Z660 överlägsna GPS-mottagare, jämfört med 278, få t o m mig att överväga köpa en Z660 i studiesyfte....
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                    När jag sänder över rutter hamnar de direkt i Egna rutter utan att jag behöver importera, orsaken att de hamnar i Min data kan vara att du inte har samma kartversion i MS som i 660, eller att rutten är gjord av någon annan med annan kartversion, eller att du redan har 20 rutter i Egna rutter, eller att du sänder rutten till minneskortet.
                    Det där var ett bra tips, jag har iof alltid importerat men slipper man det så...
                    Hur ordnar man att man får samma version i båda ?

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                      Det där var ett bra tips, jag har iof alltid importerat men slipper man det så...
                      Hur ordnar man att man får samma version i båda ?
                      1. Kopiera in (backup) gmapprom.img från GPS:en till PC:n.

2. Tag bort gmapprom.img från GPS:en.

3. Tag bort ev extrakartor, gmapsupp.img, från GPS:ens internminne.

4. Tag bort alla onödiga språkfiler från GPS:en.

5. Tag bort allt annat onödigt, t ex bilder & musik, från GPS:ens internminne.

6. Se m hj a utforskaren efter hur mycket ledigt minne det finns i GPS:ens internminne.

7. Märk i Mapsource så mycket av City Navigator Europe som får plats i GPS:ens minne. Överför det till GPS:en.

8. Du har nu skapat en fil gmapsupp.img. Byt namn på den till gmapprom. img.

9. Klart.
                      HMR

The art event!

Comment

Til 60CSx experter:

Jag kör mycket i gränsrakterna och då dom norska Topo Adventure kartorna "överlappar" med Fripro Svealand, så måste jag gömma dom norska så fort jag kommer över gränsen. Inte nog med det, men jag befinner mig oxå på gränsen mellan två karserier i Norge (Oslo och Hamar).
                        När jag trycker Setup på kartor, så kan man växla mellan lite "tab's" och menyer. En av dom visar en helsikes lång meny där man kan se alla enkelta kartblad som är aktiva. Jag lärde mig tipset här att trycka Menu ännu en gång och jag fikk möjligheten att gömma hela kartserien, til ex. Oslo eller Hamar. Mitt problem är att texten som visas är begränsad til nåra tecken (kanske 20?) och jag har hela 8 kartserior innlagd. Och alla heter det samma på dom 20 tecknen eller så. Så jag vet inte vad som är vad. Finns det något möjlighet att gå djupare inn och se vad den enkelta kartserien heter, typ "properties" ? Eller ska jag döpa om nåt i MS innan jeg överför?

Tack för tips!

Comment

Transparent

Jag har passerat gränsen ett flertal gånger utan problem. Men det beror nog på att min CN är transparent, dvs den ligger ovanpå och är genomskinlig.
                          + friluftskartor oavsett land syns alltid
                          + friluftskartan upplevs som ruttbar
                          + lättare att hitta runt hinder

- ett skit att köra efter spår (enklare på CN)
                          - svårare att köra i bebyggelse, det blir för rörigt

Finns en beskrivning långt bak tråden hur du gör, har för mig det är Gilbert utan xrv dom författat inlägget.
                          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                            Jag har passerat gränsen ett flertal gånger utan problem. Men det beror nog på att min CN är transparent, dvs den ligger ovanpå och är genomskinlig.
                            + friluftskartor oavsett land syns alltid
                            + friluftskartan upplevs som ruttbar
                            + lättare att hitta runt hinder

- ett skit att köra efter spår (enklare på CN)
                            - svårare att köra i bebyggelse, det blir för rörigt

Finns en beskrivning långt bak tråden hur du gör, har för mig det är Gilbert utan xrv dom författat inlägget.
                            Hittar tyvärr inte den beskrivningen...

Är nybliven ägare av en 60csx som skall användas som grus/småvägar/stigar finnare och möjlighet att navigera efter spår eller rutter. Både på hojen och till fots.

Efter diverse testande och pulande med både enhet och MapSource så har jag nu en hum om hur saker funkar.

Denna tråd är GULD värd med en massa "hands on experience". Vill tacka er som tillför kunskaper. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tyvärr är tråden totalt oöverskådlig och sökfunktionen ett virrvarr.

Som jag nämnde inledningsvis så hittar jag inte beskrivningen för överlappande kartor.

Nu några frågor (som antagligen redan är ställda någonstans i tråden). Inga frågor är väl för dumma att ställa.....

- I enheten heter kartfilen gmapsupp.img oavsett vilken karta det handlar om. Vad jag förstår kan man endast ha en (1) kartfil i enheten åt gången.
                            Kan man bunta ihop flera kartor i denna img fil? dvs både fripro och tex metroguide.
                            Detta för att få en detaljerad terrängkarta som är navigeringsbar med POI:s mm (ruttbar)

- När man överför kartor från MS till enheten, kommer alla kartor med då, men packas till en img fil i enheten? om inte hur gör man för att få flera kartor?

- I enhetens inställningar kan man ju välja vilka kartor som syns. Jag antar att man där väljer "alla" eller fripro OCH metroguide om man vill att båda skall synas. Men som sagt, hur får man in båda??

Efter att ha surfat runt så finner man ju en hel del "tredjepartsprogram" som känns mer eller mindre pålitiga. Vad funkar och vilka är ett "måste".

Tilläggas kan att vissa kartor är nedladdade.

Jag har en metroguide V6 Europa på ett gammalt minneskort som följde med gps:en. Hur får jag in den i Mapsource? Sätter jag in gamla kortet i gps:en och överför till MS som vanligt? Eller tappar jag befintliga kartor i MS då?

Hittade HMR inställningstips för hojåka på engelska. Har inte kollat genom 200 sidor ifall den är översatt så här bidrar jag med en översättning:

För offroad-MC kan följande inställning av 60Cx/CSx vara en bra början:

Menu > Menu > Inställning > Karta > Generell > Riktning = Kurs upp
                            Menu > Menu > Inställning > Karta > Generell > AutoZoom = Från
                            Menu > Menu > Inställning > Karta > Generell > Detaljer = Flest
                            Menu > Menu > Inställning > Automatisk rutt > Guidningsmetod = Följ vägen
                            Menu > Menu > Inställning > Automatisk rutt > Meddelande nästa sväng = Från

Menu > Menu > Inställning > Automatisk rutt > Alternativ för Följa väg > Utanför rutt, räknar om = Från
                            Menu > Menu > Inställning > Automatisk rutt > Alternativ för Följa väg > Beräkningsmetod = Bästa rutt

//Hakke

Last edited by Hakke; 07-25-2010, 02:11 PM. Reason: Stafvel :-)
                            http://www.youtube.com/watch?v=JFF1cm6GJzw

Comment

Lite google translate

http://www.gs-forum.eu/showpost.php?...79&postcount=1
                              Du hittar allt du behöver där.

Denna kanske man ska prova? Ändrar prioriteringsordningen på kartorna,
                              http://www.naviboard.de/vb/showthrea...ht=priorit%E4t
                              Om man nu har sådan problem.
                              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                                http://www.gs-forum.eu/showpost.php?...79&postcount=1
                                Du hittar allt du behöver där.

Denna kanske man ska prova? Ändrar prioriteringsordningen på kartorna,
                                http://www.naviboard.de/vb/showthrea...ht=priorit%E4t
                                Om man nu har sådan problem.
                                Ja Tyska är definitivt inte min starka sida och har därför inte ens brytt mig om annat än svenska och engelska sidor. Jag skall se om google kan hjälpa till med förståelig översättning. Tackar!
                                http://www.youtube.com/watch?v=JFF1cm6GJzw

Comment

Working...
                                X