Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Exempel med omtypad V2, HMRs fil för 660, lite konstiga färger i sjökanter, myrar eller vass? Vägar behöver också breddas lite.

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
      Exempel med omtypad V2, HMRs fil för 660, lite konstiga färger i sjökanter, myrar eller vass? Vägar behöver också breddas lite.
      Kul som f-n att FPv2 nu äntligen funkar!

e-posta mig en bunt skärmdumpar inklusive kommentarer om vad du tycker bör förändras så skall jag se vad jag kan göra. (så snart det blir väder lämpat för datahacking....)

Testa gärna flera av mina typ-filer och var noga med att ange vilken typ-fil du använt för varje bild du skickar.
      HMR

The art event!

Comment

Ver 3.90 och FP V2 visar fortfarande inga vägbommar/vändålaner och man måste ner på 30m zoom för att se järnvägar, stigar/vandringsleder eller det som benämns Hiking Trail syns inte heller...
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Tycker vägarna syns dåligt med Fripro V2 ? trots uppdateringen

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
            Tycker vägarna syns dåligt med Fripro V2 ? trots uppdateringen
            Det skall nog gå att fixa vägarna med omtypning. Värre är det med alla detaljer som försvinner vid normala zoomnivåer. Värst är att, som DigiMan skriver, stigar & vandringsleder inte syns.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              man måste ner på 30m zoom för att se järnvägar, stigar/vandringsleder eller det som benämns Hiking Trail syns inte heller...
              Är det ett skämt från Garmins sida, är det meningen att man ska skratta åt eländet?
              Det är nästan så man undrar om Garmin vet vad man har en gps till? Att man ska ner på macronivå på kartan för att se något som en stig? Det kommer sluta med att Google eller nån kines tar fram en gps eller programvara för tex mobil som spöar Garmin tillbaka till stenåldern.

Comment

Originally posted by unox View Post
                Är det ett skämt från Garmins sida, är det meningen att man ska skratta åt eländet?
                Det är nästan så man undrar om Garmin vet vad man har en gps till? Att man ska ner på macronivå på kartan för att se något som en stig? Det kommer sluta med att Google eller nån kines tar fram en gps eller programvara för tex mobil som spöar Garmin tillbaka till stenåldern.
                Metria/Lantmäteriverket verkar ha planer på en Kartexversion som ska gå att köra på Android OS.
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                  Metria/Lantmäteriverket verkar ha planer på en Kartexversion som ska gå att köra på Android OS.
                  Listen to the bell Garmin, It tolls for thee.

Comment

Originally posted by unox View Post
                    Tyvärr är det så att det är majoriteten av Garmins kunder inte vet vad man kan ha en GPS till . Garmin gör helt enkelt de GPSer som de tror säljer mest och om majoriteten av kunderna bara vill ha GPSen för att hitta till en viss adress så är det dessa GPSer som Garmin kommer att tillverka. Tidigare versioner verkar ha designats av entusiaster, nu tror jag att det är ekonomiska faktorer som styr.

Ska man vara positiv så verkar det i alla som programvaran för Zümo660 rör sig i rätt riktning. Snart kan det vara värt att köpa en...

/Erik
                    Last edited by erilin; 07-16-2010, 10:21 PM. Reason: Ops, halkade på tangerna...

Comment

Originally posted by erilin View Post
                      Tyvärr är det så att det är majoriteten av Garmins kunder inte vet vad man kan ha en GPS till . Garmin gör helt enkelt de GPSer som de tror säljer mest och om majoriteten av kunderna bara vill ha GPSen för att hitta till en viss adress så är det dessa GPSer som Garmin kommer att tillverka. Tidigare versioner verkar ha designats av entusiaster, nu tror jag att det är ekonomiska faktorer som styr.

Ska man vara positiv så verkar det i alla som programvaran för Zümo660 rör sig i rätt riktning. Snart kan det vara värt att köpa en...

/Erik
                      Jo visst det är ju ingen välgörenhet dem sysslar med det har vi nog förstått. Det komiska i det hela är ju att man ska ner på 30m zoom på friluftskartan för att se stigar. Inte ens när man vandrar vill man ha 30m zoom. Epic fail så det bara skriker om det.

Comment

Har nu läst endel i tråden.
                        Funderar på en sväng i höst, Gdansk-Nice t/r .
                        Nuvi verkar ju vara väldigt prisvärda. Vilken modell ska man sikta på ?

Funkar garmins kartprogram med en linux dator???

/B
                        Benny | XRV750 -98 |
                        http://www.emit.nu/resultat/08xc/2005/mhtm/198.htm

Comment

Knepigt som attan att vägarna blir smala. De är bitmappar och borde ha exakt bredd. Jag har gjort typfiler med bredare vägar där jag även försökt ersätta de svarta sankmarkerna med ljusblå färg. Det vore bra om någon ville testa så att jag kan se om det funkar.

Typfiler för FPv2 för Z660 finns här:

http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
                          Last edited by HMR; 07-19-2010, 08:26 AM.
                          HMR

The art event!

Comment

Testad med fil: HMR22058.TYP

Ett snabbtest bara eftersom jag inte har rätt område , men färgerna ser rätt ut och vägarna är bredare.

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                            wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Testad med fil: HMR22058.TYP

Ett snabbtest bara eftersom jag inte har rätt område , men färgerna ser rätt ut och vägarna är bredare.
                              OK. Good enough!

Nya typfiler som fixar Fri Pro v2 på Z660 version 3.90 finns här:
                              http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip

Justeringar:

- Svarta sankmarker nu ljusblå.
                              - Nästan all text minskad till minsta storlek.
                              - Vägarna bredare.

OBS - återkom gärna med förslag på ytterligare förbättringar. Det känns ju betydligt mer meningsfullt att lägga ner jobb på typfiler till Z660 nu.
                              HMR

The art event!

Comment

En Zumo 660 fråga:

Varför behöver man importera rutten i My Data efter att man skickat över den från MS? T.ex waypoints/favoriter ramlar ju in där de ska utan att man behöver importera dem.

Anledningen att jag frågar är att gpsen hänger sig varje gång jag ska importera en rutt. Stannar på calculating route 0%. Startar jag om den så har rutten kommit in men jag kan alltså bara importera en rutt i taget och sen starta om.
                                Rutterna är skapade över gotland, men 95% väg och 5% offroad (raka streck)
                                Jag har precis uppgraderat till 3.90 så det kan vara en bug. Någon annan som råkat ut för det?

Det blir ingen skillnad om jag stänger av alla kartor.
                                KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                                KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                                KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Working...
                                X