Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by badpitt View Post
    Varför skapar du inte ett spår direkt i Mapsource?
    Det undrar jag med.

Det går betydligt snabbare och kräver inga som helst extraprogram om man skapar spåret rakt av med spårverktyget i Mapsource.

Då får man dessutom full koll på vilken noggrannhet spåret har relativt kartans vägar.
    HMR

The art event!

Comment

Dum fråga.... går mapsours att ladda ner någonstans?
      Har skivan med city navigator 2010, men saknar cd på datorn. :/
      Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by Mhassic View Post
        Dum fråga.... går mapsours att ladda ner någonstans?
        Har skivan med city navigator 2010, men saknar cd på datorn. :/
        Kopiera hela DVD:n till en USB-pinne och installera från den.
        HMR

The art event!

Comment

Jag tycker din instruktion är både omständlig och konstig..
          Tack men Z660 gör det inte lättare än att man inte kan följa den manual som medföljer "finns på nätet", dessutom är dom inte uppdaterade med hur man gör en offroad rutt och de senaste fw som gjorde det möjligt att skapa en rutt utan omräkning, autozoom mm. Det tog ett tag innan jag fattade det genom trial and error.
          Du skapar en rutt med görmånga viapunkter sedan gör du om den till spår.
          Varför skapar du inte ett spår direkt i mappsourse?.
          Ruttverktygen med pilen är överlägset tycker jag, skapar start och mål då jag ha friheten att skapa hur mkt via punkter jag vill däremellan.
          Använder Google earth som är superbt hjälpmedel i ruttskapandet och då fungerar den metodiken bäst tycker jag.
          WINGDB3 konverterar enkelt till spår utan problem, så varför använda spårverktygen då ?

En sådan kort sträcka som du visar i ditt exempel hade räckt med ca 10 viapunkter om du hade använt CN och "följ väg", sedan hade du kunnat göra om den till spår.
          Därför att jag inte vet hur tätt jag måste har via punkter för att CN ska följa väg.
          Ritar ett spår som jag gjort här med 8 via punkter

Ser det ut i Z660 med CN (tagit bort fripro för tydligheten)

Vill jag använda detta spår som co-driver (vill som en kartläsare veta hur vägen svänger) fungerar bra i början men sista biten ett rakt streck. Trots att jag markerar 2 viapunkter på en väg som är ruttbar enl CN. Varför ?

Tackar för input så jag/vi kan förbättra :)
          Last edited by MC Doktorn; 07-06-2010, 11:59 AM.

Comment

Förmodligen för att du missat vägarna i CN när du ritat rutten i FriPro, de stämmer inte överrens till 100%.

Jag brukar göra rutten i CN fram tills där vägen inte längre finns och då växla till FriPro, rita rutten tills väg finns i CN igen och då växla till CN och fortsätta.

Eller som HMR skriver, start och mål med rutt i CN och sedan flytta med pilen i FriPro dit man önskar.
            Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
            wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Använd CN i första hand, med inställning "följ väg" då räcker det med två punkter för att den skall följa vägen hela tiden. Rutten kanske inte går den väg du hade tänkt men det justerar du med "pilen" men det känner du redan till.
              Det är först när du kommer till väglöst land då kan du växla till fri pro och och rita raka streck, när du kommit förbi det väglösa växlar du tillbaks till CN då får du en sk blandad rutt, jag tror att den skall funka på en Zumo.

Gör en rutt på en 20-30 mil då kommer du att tröttna på att pricka vägen, dessutom kan du inte tanka över mer än 500 punkter i ett spår (gäller även Zumo?)

Om jag inte har fel så har HMR gjort någon typ av manual hur man skapar rutter på enklaste sätt. Den kanske finns på någon länk?

Comment

Aha.
                Letade fram min kartong på vinden och mkt riktigt fanns CN på CD för nedladdning .
                Ok jag förstår och har nu laddar ner CN och gör kombinerat rutter i CN och spår där vägen inte är ruttbar.
                Konverterar med WinGDB3 och sammanfogar spåren.

Bra info skall uppdateras.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                  Aha.
                  Letade fram min kartong på vinden och mkt riktigt fanns CN på CD för nedladdning .
                  Ok jag förstår och har nu laddar ner CN och gör kombinerat rutter i CN och spår där vägen inte är ruttbar.
                  Konverterar med WinGDB3 och sammanfogar spåren.

Bra info skall uppdateras.
                  Ett annat tips är att göra rutt så långt det går sedan skapar du ett spår så långt det krävs, därefter kan du göra en ny rutt, så gjorde jag förut när jag använde 60 Cx den klarar inte av blandade rutter. Då gjorde jag tex rutt 01 son följdes av spår 01 och sedan börjar du med rutt 02 osv.
                  Helt ärligt ser det ganska roligt ut när det plötsligt stannar ett gäng åkare och alla på samma plats och börjar pilla fram nästa rutt.

Comment

Ett annat tips är att göra rutt så långt det går sedan skapar du ett spår så långt det krävs, därefter kan du göra en ny rutt, så gjorde jag förut när jag använde 60 Cx den klarar inte av blandade rutter. Då gjorde jag tex rutt 01 son följdes av spår 01 och sedan börjar du med rutt 02 osv.
                    Helt ärligt ser det ganska roligt ut när det plötsligt stannar ett gäng åkare och alla på samma plats och börjar pilla fram nästa rutt.

Jag prövade och rent logiskt fungerar det bästa att skapa en "stödrutt" i fripro som jag markerar med annan färg.

Som jag senare följer i CN och ritar den ruttbara vägen i en ny färg.

Raderar min sk "stödrutt" och sparar går tbx till fripro och fyller ut med spår som jag sammanfogar osv.
                    Har ni några andra smartare tips ?
                    Last edited by MC Doktorn; 07-07-2010, 01:02 PM.

Comment

En annan metodik

En metodik som fungerar för mig är att:
                      Starta i CN. Markera varifrån du vill åka. Fortsätt att klicka vidare på din till tänkta rutt. Ha koll på friluftskartan. Oops nu kom vi till ett ickeruttbart avsnitt i CN. Växla mode till direktrutt (inställningar) markera, en eller flera punkter, när det är ruttbart igen. Växla återigen till automatiskt rutt.
                      Spara rutten. Använd WINGDB för att konvertera till spår.
                      Nu har du en rutt och ett identiskt spår. Dela med dig bägge, valbart för alla om de vill ha rutten eller spåret.
                      Nackdelar. Endast för GPS :er som räknar om rutten då "direktrutt" vägarna kan bli knepiga. Jag brukar lösa det med att dela rutten enligt Badpitt efter att jag har gjort ett komplett spår för alla rutter..
                      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Såhär ser en mixad rutt ut på samma vägar....

Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Det har kommit en uppdatering till Zumo 665 som i pricip är en 660 med XM (sattelitradio,mm)...i dagarna
                          Flera viktiga saker fixat, så vi får hoppas den kommer till 660 snart.
                          2.10@Z665 är identisk med 3.80@Z660 funktionsmässigt

Changes made from version 2.10 to 2.20:
                          Fixed possible shutdown when GPS is lost such as in a tunnel.
                          Fixed possible shutdown in traffic pages.
                          Fixed possible shutdown when cancelling data import.
                          Fixed possible shutdown while scrolling through lists of cities.
                          Fixed possible freeze when choosing point of interest.
                          Fixed possible shutdown when reviewing off road tracks.
                          Fixed possible freeze while making phone call while paired with some headsets.
                          Fixed issue where device might draw power in motorcycle mount when device is powered off.
                          Fixed voice prompts continuing after muting volume.
                          Fixed map zooming issue on the browse traffic page.
                          Fixed issue where music did not resume after a voice prompt with some headsets.
                          Fixed issue where north arrow was possibly missing.
                          Fixed issue when autodialing points of interest in Germany.
                          Fixed NAV prompt changes to distorted voice if the volume button is pressed while a prompt is playing.
                          Fixed issue where turn arrow is misplaced in more map view.
                          Fixed issue where some characters juxtaposed in right-to-left languages.

Källa
                          http://www.zumoforums.com/index.php?topic=12081.0

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                            Fixed issue where music did not resume after a voice prompt with some headsets.
                            Fixed issue when autodialing points of interest in Germany.
                            Fixed issue where some characters juxtaposed in right-to-left languages.
                            Dom känns ju angelägna för offroadare i Sverige...

Inte konstigt att dom inte hinner fixa till Fri Pro v2!
                            HMR

The art event!

Comment

Gissar att köra-offroad-med-MC-i-Sverige-segmentet är rätt litet i deras kunddatabas :)

Comment

Originally posted by HMR View Post
                                Dom känns ju angelägna för offroadare i Sverige...

Inte konstigt att dom inte hinner fixa till Fri Pro v2!
                                Det är tydligen Garmin Sverige som genom Lantmäteriet/Teleatlas som ska fixa till kartan, inte firmware som ska anpassas för kartan, detta enligt vad jag lyckats lista ut med mina kontakter med Garmin.
                                Detta verkar dock vara lågprioriterat...............

Comment

Working...
                                X