Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kartor över turkiet till Garmin?

Sitter med en Garmin 60Csx och har CityNavigator Europa 2008, skall åka ner polen, slovakien, rumänien, bulgarien men sedan är det tyvärr stopp. Kartan över turkiet finns på CD´n men den går inte att markera för att ladda över i GPSén.

Tips, trix, lösningar mottages med tacksamhet.

Mvh / Göran

Comment

Garmin 278

Såg precis att det finns en 278 på KVD auktion under konkurser.
      Det såg ut att vara en ny i kartong möjligen visningsex.
      Högsta bud just nu 3500:-

467836 Båttillbehör GPSMAP Garmin 278 + Garmin Fishfinder 90
      KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by Robban View Post
        Såg precis att det finns en 278 på KVD auktion under konkurser.
        Det såg ut att vara en ny i kartong möjligen visningsex.
        Högsta bud just nu 3500:-

467836 Båttillbehör GPSMAP Garmin 278 + Garmin Fishfinder 90
        Tänk på att Inropsavgift tillkommer med 1080:- samt Moms på allt.
        NV 20 -51. http://www.nymansuppsala.se/
        Tidigare: KTM 625 SXC -05. Honda Dominator -96. Norton Commando Fast Back -69.
        För riktigt länge sedan: Rex Sport 50 cc -64 http://mo-ped.se/tv/test66r.htm

Comment

Och att man var tvungen att hämta ut nåt visst datum i en viss ort, och att man får en jevvla fishfinder på halsen också...

Comment

Originally posted by GöranKLE View Post
            Sitter med en Garmin 60Csx och har CityNavigator Europa 2008, skall åka ner polen, slovakien, rumänien, bulgarien men sedan är det tyvärr stopp. Kartan över turkiet finns på CD´n men den går inte att markera för att ladda över i GPSén.
            Nej, detaljerad karta för Turkiet finns inte inte med i CNE version 2008. Det är därför den inte kan "markeras".

Turkiet kom först i CNE version 2010. Men varken den eller nuvarande version 2011 innehåller de allra minsta vägarna på det sätt som de gör här uppe i Norden.

Å andra sidan så finns en detaljerad ruttbar karta från annan leverantör. Jag hade "version 7.10" av den när jag var i Turkiet 2009 och den funkade helt OK där jag var.
            Last edited by HMR; 06-30-2010, 11:04 PM.
            HMR

The art event!

Comment

...............
              Last edited by Robban; 07-01-2010, 09:31 AM. Reason: fel

Comment

Originally posted by wheelie82 View Post
                Och att man var tvungen att hämta ut nåt visst datum i en viss ort, och att man får en jevvla fishfinder på halsen också...
                ja hur kunde jag vara så dum att jag tipsade om en sån gps som går att få tag på var som helst!? Kommer inte att hända igen.

Comment

Originally posted by Robban View Post
                  ja hur kunde jag vara så dum att jag tipsade om en sån gps som går att få tag på var som helst!? Kommer inte att hända igen.
                  Såja, såja, såja - ett mycket bra tips så skäms inte för det. Å andra sidan så tycker jag oxå att kommentarerna var i huvudsak relevanta och knappast elakt menade.
                  HMR

The art event!

Comment

Menade inte att vara spydig, tipset var gräjt!
                    Tyckte bara att själva auktionen i sig är så dumt utformad! Förresten, nån som sett fler guldgruvor att leta 278 på förutom ebay osv? Typ nåt tyskt obskyrt marintillbehörsforum?

Comment

Har följt denna tråd lite sporadiskt och gjorde just en sökning på Zumo 220 och kom fram till att det inte står så mycket.
                      Vad jag förstått så klagas det mycket på ruttomräkningen i zumo enheterna så jag tog en titt i manualen för 220 och där står att det går att stänga av ruttomräkningen.
                      Se sidan 32 i http://www8.garmin.com/manuals/zumo220_OwnersManual.pdf
                      Har idag en etrex legend c som jag är nöjd med så när på att minnet är för litet och att skärmen börjar kännas liten.
                      Så min fråga är egentligen om jag ska våga prova en Zumo 220 eller om jag ska köpa en nyare etrex med plats för minneskort och leva med liten skärm?

/ Tommi
                      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
                        Så min fråga är egentligen om jag ska våga prova en Zumo 220 eller om jag ska köpa en nyare etrex med plats för minneskort och leva med liten skärm?
                        / Tommi
                        Om du kör Versys & SR500 så gissar jag att du för det mesta håller dig på de vägar somm finns med på Garmins karta "City Navigator". Dvs inte offroad. I så fall duger nog Zumo 220 bra.

För offroad är inte Zumo bästa val.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Om du kör Versys & SR500 så gissar jag att du för det mesta håller dig på de vägar somm finns med på Garmins karta "City Navigator". Dvs inte offroad. I så fall duger nog Zumo 220 bra.

För offroad är inte Zumo bästa val.
                          För tillfället kör jag på vägar ja, med tiden blir det en off-road i samlingen igen så GPSen måste funka till "allt".
                          Är Zumon mycket sämre än etrexen?
                          Har f.ö. aldrig laddat fripro i min etrex utan endast City Navigator om det gör någon skillnad i GPS valet.

/ Tommi
                          Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by Tommi View Post
                            För tillfället kör jag på vägar ja, med tiden blir det en off-road i samlingen igen så GPSen måste funka till "allt".
                            Är Zumon mycket sämre än etrexen?
                            Har f.ö. aldrig laddat fripro i min etrex utan endast City Navigator om det gör någon skillnad i GPS valet.

/ Tommi
                            Det bästa är att skaffa sig en egen erfarenhet och utgår ifrån att det finns för och nackdelar med alla GPS navigatorer och allt styrs av efter vilka krav man har.
                            Ang Zümo 660 som borde fungera som 220
                            Digiman blir galen på den eftersom den inte visar vägbommar och järnvägar och grafiken buggar med fripro V2, HMR tycker dessutom att detaljer försvinner vid utzoomning vilket är dåligt då du använder den som karta.

Jag äger en Etrex Hcx Legend som kan massor men jag vänjer mig aldrig vid den lilla skärmen medan andra verkar anpassar sig och tycker det fungerar utmärkt. Jag tycker Z660 är överlägsen ffa för att du ser skärmen när du kör.

Jag använder min Z660 till allt tex i bilen på MC som Mp3 spelare och handsfree funktionen suverän! och vet man om begränsningarna så fungerar den mkt bra enligt min åsikt.
                            Klicka på min signatur nedan så ser du hur den funkar i det väglösa landet, Z220 borde ha samma egenskaper förutom att skärmen är mindre.

Mvh Martin
                            Last edited by MC Doktorn; 07-05-2010, 10:16 AM.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                              Klicka på min signatur nedan så ser du hur den funkar i det väglösa landet, Mvh Martin
                              Jag tycker din instruktion är både omständlig och konstig.
                              Du skapar en rutt med görmånga viapunkter sedan gör du om den till spår.
                              Varför skapar du inte ett spår direkt i mappsourse?
                              En sådan kort sträcka som du visar i ditt exempel hade räckt med ca 10 viapunkter om du hade använt CN och "följ väg", sedan hade du kunnat göra om den till spår.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                                Det bästa är att skaffa sig en egen erfarenhet och utgår ifrån att det finns för och nackdelar med alla GPS navigatorer och allt styrs av vilka krav man har.
                                Exaktamente!

Det finns ingen GPS som är bäst på allt. Tyvärr har Garmin beslutat att inte sälja en sådan. De personliga behoven & smaken är avgörande.

Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Sammanfattningsvis så kan man, något förenklat, påstå att:

- Zumo är bästa val på touring & glidarhojen som rullar på asfalt.
                                - 276C/278/478 är bäst för offroad & äventyr.

Men Zumo är mycket enklare att handha än 276C/278/478 som kräver betydligt mer kunskap för att komma till sin rätt.

Tyvärr finns inget enkelt svar på frågan "Vilken MC-GPS är bäst?"
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X