Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Janko View Post
    Jag provar skicka en annan,den funkar på min andra dator.Bara att dubbelklicka och sen startar setupen.
    Kör sådant via PM, tråden är förbannat tungrodd ändå.
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by konfucius View Post
      Skärmdumpar!
      OK här kommer några dumpar från min Nüvi 5000 med den icke omtypade FriPro V2 direkt från Micro SD kortet.

500m Zoom

300m Zoom

200m Zoom

Rutten ligger kvar om jag avmarkerar CNE, funkar kalas att köra rutten baklänges utan omräkningar. hittade dessutom att autozoom går att stänga av.
      Kör man rutten åt rätt håll med och har CNE aktiv och avviker från rutten så den räknar om så tar den rutten på rätt vägar genom viapunkterna till målet.
      Last edited by DigiMan; 06-12-2010, 10:58 PM.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post

Rutten ligger kvar om jag avmarkerar CNE, funkar kalas att köra rutten baklänges utan omräkningar. hittade dessutom att autozoom går att stänga av.
        Kör man rutten åt rätt håll med och har CNE aktiv och avviker från rutten så den räknar om så tar den rutten på rätt vägar genom viapunkterna till målet.
        Om jag tolkar dig rätt, så om du kör av rutten mellan ex viapunkt 2 och 3 så räknar den om så du kommer tillbaka till viapunkt 3?
        Är det på detta sätt så har det inge större betydelse om den räknar om eller inte.
        Etrex, 60 serien osv räknar direkt på närmaste väg till slutmålet.

Den lilla ruttförstörelse kan inte vara något att orda om, känns som en bra GPS
        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
          Om jag tolkar dig rätt, så om du kör av rutten mellan ex viapunkt 2 och 3 så räknar den om så du kommer tillbaka till viapunkt 3?
          Är det på detta sätt så har det inge större betydelse om den räknar om eller inte.
          Etrex, 60 serien osv räknar direkt på närmaste väg till slutmålet.

Den lilla ruttförstörelse kan inte vara något att orda om, känns som en bra GPS
          Det är så jag uppfattar funktionen för tillfället, man behöver göra fler tester och konstatera att det verkligen förhåller sig så i ALLA lägen.

Comment

Tänk om det skulle komma en GPS för MC som likt Nuvi 3790 hade skärmen i stående format och en upplösning på 800 x 480 pixels..
            Naturligtvis med möjlighet att stänga av ruttomräkning och autozoom.
            Vilket lyft om den dessutom kunde visa Friluftskartan Pro V2 på ett vettigt sätt.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              Tänk om det skulle komma en GPS för MC som likt Nuvi 3790 hade skärmen i stående format och en upplösning på 800 x 480 pixels..
              Naturligtvis med möjlighet att stänga av ruttomräkning och autozoom.
              Vilket lyft om den dessutom kunde visa Friluftskartan Pro V2 på ett vettigt sätt.
              Garmin Asus samarbetet verkar ge ny trevlig hårdvara, men tyvärr inte nåt vettigt program-/marknadsmässigt... Släpp loss teknikerna på Garmin från sina handfängsel igen!
              Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
              wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Hur fixar ni skärmdumpar ?

Z660
                Last edited by MC Doktorn; 06-13-2010, 07:03 PM.

Comment

Vilken GPS kör du med?
                  På min zumo så går jag in i inställningar och aktiverar skärmdumps läge. Då får jag en extra ikon som föreställer en kamera.. Trycker jag på den så lagras en skärmdump på minneskortet.
                  Settings->Display->Screenshot
                  KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                  KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                  KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Programmet heter ximage och är Garmins eget program.
                    http://www8.garmin.com/support/downl...ils.jsp?id=545
                    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Tackar!
                      Zumo 660 FW3,50 med FPO V1.
                      Detta är enligt mig fullt tillräcklig kartinfo vilket är det normala körläget
                      vid 80m och alla vägbommar syns.

Tyvärr försvinner vissa Vägbommarna vid 120 m

men andra ses vid 300m

Vill man ha lite översikt kan man låsa rutten och se helt ok ända upp till 1,2Km, men oftare vid 300m (ser traktorstigar) /500m.

Så "körläget" använder jag 50/80m eller 120m skalan.

FPO1 med samma kartsegment som ovan med senaste MS 6.16.1.

Last edited by MC Doktorn; 06-14-2010, 11:39 AM.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                        Tackar!
                        Zumo 660 FW3,50 med FPO V1.
                        Detta är enligt mig fullt tillräcklig kartinfo vilket är det normala körläget
                        vid 80m och alla vägbommar syns.
                        Testa med omtypad Fri Pro. Då ser det ut ungefär så här:

Ungefär skriver jag eftersom bilderna ovan är från FPv2 på 278. Men skillnaden är inte så stor jämfört med FPv1 på Z660. Jämför t ex "120 m" från Z660 med "200 m" från 278. Dom visar ungefär samma utsnitt och båda motsvarar "normalt körläge". Vilken är tydligast? Skillnaderna kommer sig i huvudsak av att olika typ-filer används.

OBS - notera skillnaderna i själva kartan mellan FPv1 och FPv2. Betydande justeringar av vägnät och annan info!
                        HMR

The art event!

Comment

Så här ser FriPro V1 ut på 660 (fw 3.50) med HMRs typfil, betydligt bättre än orginal tycker jag, speciellt ser man skillnad när man är ute i verkligheten... (Jag har "tjockat" till de större vägarna något mot HMRs orginal)

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Förresten HMR, vilka typfiler kan vara lämpliga för en Nuvi 550?

För CN EU 2011.10, FriPro V1 och V2, samma som till Zumo 550 kanske?
                            De har väl samma upplösning.

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                              Förresten HMR, vilka typfiler kan vara lämpliga för en Nuvi 550?

För CN EU 2011.10, FriPro V1 och V2, samma som till Zumo 550 kanske?
                              De har väl samma upplösning.
                              Jag hade testat med de som jag använder på Nüvi 200 och 760. Dvs antingen "0" eller "1". Dvs antingen HMR02204.TYP eller HMR12204.TYP för CNE2011.

För FPv2 torde HMR02057.TYP, HMR02058.TYP, etc vara lämpliga att testa först.

Ovanstående baseras på gissningen att Nüvi 550 faktiskt är en Nüvi.
                              HMR

The art event!

Comment

Hur kommer det sig att färgerna blir helt galna för fripro v1 i z660 3.80? Tolkas .typ filerna annorlunda?
                                Hur gör ni för att ändra i typerna, är det trial and error tills det funkar ?
                                Jag förstår att ni (HMR/konfucius) inte är så sugna på att fixa till z660 3.8 om ni inte kör det själva så då kanske jag får försöka själv :)

Fattar dock inte hur kartan kan renderas olika beroende på FW i enheten.
                                KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
                                KTM 350 Freeride -14 "Musen"
                                KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Working...
                                X