Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    Hmmmm, tyckte mig minnas detta....
    Jag tror faktiskt fortfarande att jag ev kan fixa färgprpblemen i FPv2 på Z660. Men eftersom jag inte har någon Z660 och den dessutom har andra svagheter så har jag tappat intresset för just den modellen. Mer intressant att lägga tid på GMXT, Nüvi 500, GPSMAP 620 och GPSMAP 478.
    HMR

The art event!

Comment

Nån som har nått förslag på hur jag ska få tillbaks Mapsource (med CN norden + friluftskartan götaland) till min laptop. Var tvungen att rensa datorn o fick sen ominstallera windows 7 ist för tidigare inlagda vista. Det går u inte att gå in på Garmins sida o hämta MS då dom bara erbjuder uppdatering av tidigare MS. Hatar att pilla med program i skit ,så nån enkel lösning(typ bara ladda hem i installera utan massa miklande i fixande) hade varit önskvärd .
      Filmer:
      Old As Hell Production:
      http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
      Ligger några här också:
      http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Installera om dina kartor så du med MS med automatik. Finns inget annat sätt.
        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Du har inkommande "bigmail" Johan!

Comment

Originally posted by konfucius View Post
            Nuvi 500 serien är en väderskyddat serie, samma hårdvara som i nya zumo 220, man kan dock inte stänga av ruttomräkning och den har en del begränsningar vad gäller spårhantering, men jag tror flera här har bra tips om hur man kommer runt begränsningarna.

Priset är ju oslagbart, de är ju f...n att man skall behöva köpa en "billig" gps för att kunna använda FriPro V2!?
            Hanterar den nedladdade spår med ruttomräkning ?

Om inte låter det som ett bra alt då priset ligger helt rätt.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
              Hanterar den nedladdade spår med ruttomräkning ?

Om inte låter det som ett bra alt då priset ligger helt rätt.
              Den har INTE spårhantering i den bemärkelsen, backtrackfunktionen funkar dock bra...
              Spåren kan laddas FRÅN GPS till dator utan bekymmer.
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Nu vet jag inte hur gpsmap 620 fungerar, men några tricks att testa som fungerade på zumo 660 innan de fick till rutt-/spårhanteringen är att istället för att rita spår i MapSource och FriPro så gör man "direktrutter" i MapSource (stäng av auto ruttning) och innan de sänds över så stänger man av alla ruttbara kartor i gps'en inkl. basemap (döp om filen gmapbmap.img till nåt annat så den inte hittas vid uppstarten), sedan när "rutten" importerats så kan man slå på kartorna igen om man vill (basemap behövs inte).
                Alternativt sparar man rutten som gpx fil: /garmin/GPX/Temp.gpx direkt i gps'en.
                Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Nu vet jag inte hur gpsmap 620 fungerar, men några tricks att testa som fungerade på zumo 660 innan de fick till rutt-/spårhanteringen är att istället för att rita spår i MapSource och FriPro så gör man "direktrutter" i MapSource (stäng av auto ruttning) och innan de sänds över så stänger man av alla ruttbara kartor i gps'en inkl. basemap (döp om filen gmapbmap.img till nåt annat så den inte hittas vid uppstarten), sedan när "rutten" importerats så kan man slå på kartorna igen om man vill (basemap behövs inte).
                  Alternativt sparar man rutten som gpx fil: /garmin/GPX/Temp.gpx direkt i gps'en.
                  Den ska funka som en avancerad Nüvi i billäget.
                  Vad vinner man isåfall på detta tillvägagångssätt om man jämför med att köra rutten baklänges?

http://www8.garmin.com/manuals/GPSMA...nersManual.pdf
                  http://www8.garmin.com/manuals/GPSMA...alAddendum.pdf
                  Last edited by DigiMan; 06-12-2010, 02:52 PM.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                    Den ska funka som en avancerad Nüvi i billäget.
                    Vad vinner man isåfall på detta tillvägagångssätt om man jämför med att köra rutten baklänges?
                    Inte mer än att den blir som ett spår (i FriPro) och inte räknas om vid import, vilket den kanske inte gör ändå.
                    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Inte mer än att den blir som ett spår (i FriPro) och inte räknas om vid import, vilket den kanske inte gör ändå.
                      Den räknar förhoppningsvis inte om rutter vid import, det gör ivarjefall inte min Nüvi 5000 även om det är mixade rutter, jag ska dock försöka undvika mixade rutter eftersom jag ofta delar med mig till folk som har GPSMAP 60xx där dom får konstiga omräkningar vid import.
                      Med den kartöversikt man får i Nuvi 5000 som har samma upplösning som GPSMAP 620 funkar det bra att köra på enklare direktrutter där det saknas ruttbara vägar.
                      Det ska bli intresssant och se hur den beter sig om man startar en rutt med CNE aktivt och sedan avaktiverar denna och kör på endast FriPro, på Nüvi 5000 funkar det bra och rutten ligger kvar om man kör den baklänges och svarar nej på frågan om man vill navigera till början av rutten. innan man avaktiverar CNE.
                      Så jag får testa lite baklängesrutter och annat jox. GPSMAP 620 har heller ingen riktig spårhantering i billäget.

PS
                      Tänk vad mycket besvär de enfaldiga människorna på Garmin skulle bespara oss om dom bara gjorde det möjligt att stänga av automatisk ruttomräkning, ibland kan jag inte sova p.g.a att jag ligger och funderar på det orimliga i detta. Något annat som gör mig sömnlös är de imbecilla varelserna som är ansvariga för friluftskartan i Sverige inte kan göra den ruttbar som den är i t.e.x Norge och Tyskland.
                      Last edited by DigiMan; 06-12-2010, 04:06 PM.

Comment

Är det någon här som vet om man kan driva en 60Csx från USB uttaget eller det måste vara genom serieluttaget med 12 volt?
                        Bike _AiStU

Comment

Originally posted by Bike_AiStU View Post
                          Är det någon här som vet om man kan driva en 60Csx från USB uttaget eller det måste vara genom serieluttaget med 12 volt?

När man stoppar i USB kabeln visar GPSen att den går på nätkabel, så visst funkar det. Men jag skulle inte göra det på en grushoj, jag får den uppfattningen att det är ömtåligare än den vanliga strömmatningen.
                          I en bil funkar det säkert utmärkt.

Comment

Originally posted by Janko View Post
                            Du har inkommande "bigmail" Johan!
                            Jag tackar för den , men tyvärr så funkar den inte heller då jag inte har någon MS i datorn. CN låg på min Nuvi 500 så där har jag ingen skiva att stoppa i datorn o min Friluftskarta är jag 2a ägaren på, så där vet jag inte om jag kan istallera med skiva igen (man har väl bara ett par licenser per skiva vad jag förstått? )
                            Filmer:
                            Old As Hell Production:
                            http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                            Ligger några här också:
                            http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                              När man stoppar i USB kabeln visar GPSen att den går på nätkabel, så visst funkar det. Men jag skulle inte göra det på en grushoj, jag får den uppfattningen att det är ömtåligare än den vanliga strömmatningen.
                              I en bil funkar det säkert utmärkt.
                              Tack, då vet jag
                              Bike _AiStU

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                                Jag tackar för den , men tyvärr så funkar den inte heller då jag inte har någon MS i datorn. CN låg på min Nuvi 500 så där har jag ingen skiva att stoppa i datorn o min Friluftskarta är jag 2a ägaren på, så där vet jag inte om jag kan istallera med skiva igen (man har väl bara ett par licenser per skiva vad jag förstått? )
                                Jag provar skicka en annan,den funkar på min andra dator.Bara att dubbelklicka och sen startar setupen.

Comment

Working...
                                X