Originally posted by DigiMan
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
GPS, modern info.
Collapse
X
-
Nån som har nått förslag på hur jag ska få tillbaks Mapsource (med CN norden + friluftskartan götaland) till min laptop. Var tvungen att rensa datorn o fick sen ominstallera windows 7 ist för tidigare inlagda vista. Det går u inte att gå in på Garmins sida o hämta MS då dom bara erbjuder uppdatering av tidigare MS. Hatar att pilla med program i skit ,så nån enkel lösning(typ bara ladda hem i installera utan massa miklande i fixande) hade varit önskvärd .Filmer:
Old As Hell Production:
http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
Ligger några här också:
http://www.vimeo.com/user2741352/videos
Comment
-
Originally posted by konfucius View PostNuvi 500 serien är en väderskyddat serie, samma hårdvara som i nya zumo 220, man kan dock inte stänga av ruttomräkning och den har en del begränsningar vad gäller spårhantering, men jag tror flera här har bra tips om hur man kommer runt begränsningarna.
Priset är ju oslagbart, de är ju f...n att man skall behöva köpa en "billig" gps för att kunna använda FriPro V2!?
Om inte låter det som ett bra alt då priset ligger helt rätt.
Comment
-
Originally posted by MC Doktorn View PostHanterar den nedladdade spår med ruttomräkning ?
Om inte låter det som ett bra alt då priset ligger helt rätt.
Spåren kan laddas FRÅN GPS till dator utan bekymmer.Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .
Comment
-
Nu vet jag inte hur gpsmap 620 fungerar, men några tricks att testa som fungerade på zumo 660 innan de fick till rutt-/spårhanteringen är att istället för att rita spår i MapSource och FriPro så gör man "direktrutter" i MapSource (stäng av auto ruttning) och innan de sänds över så stänger man av alla ruttbara kartor i gps'en inkl. basemap (döp om filen gmapbmap.img till nåt annat så den inte hittas vid uppstarten), sedan när "rutten" importerats så kan man slå på kartorna igen om man vill (basemap behövs inte).
Alternativt sparar man rutten som gpx fil: /garmin/GPX/Temp.gpx direkt i gps'en.Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand
Comment
-
Originally posted by konfucius View PostNu vet jag inte hur gpsmap 620 fungerar, men några tricks att testa som fungerade på zumo 660 innan de fick till rutt-/spårhanteringen är att istället för att rita spår i MapSource och FriPro så gör man "direktrutter" i MapSource (stäng av auto ruttning) och innan de sänds över så stänger man av alla ruttbara kartor i gps'en inkl. basemap (döp om filen gmapbmap.img till nåt annat så den inte hittas vid uppstarten), sedan när "rutten" importerats så kan man slå på kartorna igen om man vill (basemap behövs inte).
Alternativt sparar man rutten som gpx fil: /garmin/GPX/Temp.gpx direkt i gps'en.
Vad vinner man isåfall på detta tillvägagångssätt om man jämför med att köra rutten baklänges?
http://www8.garmin.com/manuals/GPSMA...nersManual.pdf
http://www8.garmin.com/manuals/GPSMA...alAddendum.pdfLast edited by DigiMan; 06-12-2010, 02:52 PM.Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .
Comment
-
Originally posted by DigiMan View PostDen ska funka som en avancerad Nüvi i billäget.
Vad vinner man isåfall på detta tillvägagångssätt om man jämför med att köra rutten baklänges?Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand
Comment
-
Originally posted by konfucius View PostInte mer än att den blir som ett spår (i FriPro) och inte räknas om vid import, vilket den kanske inte gör ändå.
Med den kartöversikt man får i Nuvi 5000 som har samma upplösning som GPSMAP 620 funkar det bra att köra på enklare direktrutter där det saknas ruttbara vägar.
Det ska bli intresssant och se hur den beter sig om man startar en rutt med CNE aktivt och sedan avaktiverar denna och kör på endast FriPro, på Nüvi 5000 funkar det bra och rutten ligger kvar om man kör den baklänges och svarar nej på frågan om man vill navigera till början av rutten. innan man avaktiverar CNE.
Så jag får testa lite baklängesrutter och annat jox. GPSMAP 620 har heller ingen riktig spårhantering i billäget.
PS
Tänk vad mycket besvär de enfaldiga människorna på Garmin skulle bespara oss om dom bara gjorde det möjligt att stänga av automatisk ruttomräkning, ibland kan jag inte sova p.g.a att jag ligger och funderar på det orimliga i detta. Något annat som gör mig sömnlös är de imbecilla varelserna som är ansvariga för friluftskartan i Sverige inte kan göra den ruttbar som den är i t.e.x Norge och Tyskland.Last edited by DigiMan; 06-12-2010, 04:06 PM.Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .
Comment
-
Originally posted by Bike_AiStU View PostÄr det någon här som vet om man kan driva en 60Csx från USB uttaget eller det måste vara genom serieluttaget med 12 volt?
När man stoppar i USB kabeln visar GPSen att den går på nätkabel, så visst funkar det. Men jag skulle inte göra det på en grushoj, jag får den uppfattningen att det är ömtåligare än den vanliga strömmatningen.
I en bil funkar det säkert utmärkt.
Comment
-
Originally posted by Janko View PostDu har inkommande "bigmail" Johan!Filmer:
Old As Hell Production:
http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
Ligger några här också:
http://www.vimeo.com/user2741352/videos
Comment
-
Originally posted by badpitt View PostNär man stoppar i USB kabeln visar GPSen att den går på nätkabel, så visst funkar det. Men jag skulle inte göra det på en grushoj, jag får den uppfattningen att det är ömtåligare än den vanliga strömmatningen.
I en bil funkar det säkert utmärkt.Bike _AiStU
Originally posted by ktmnisse View PostJag tackar för den , men tyvärr så funkar den inte heller då jag inte har någon MS i datorn. CN låg på min Nuvi 500 så där har jag ingen skiva att stoppa i datorn o min Friluftskarta är jag 2a ägaren på, så där vet jag inte om jag kan istallera med skiva igen (man har väl bara ett par licenser per skiva vad jag förstått? )
Comment
Comment