Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Brodde View Post
    Jag har alltid trott att höjdätaren (som för övrigt inte är så exakt) alltid refererat till höjd över havet.
    Träffad på en herre som påstod att det är inte havet som är referensen utan Ellipsoiden.
    Förstod inte vad han menade så jag försökte leta fram information om det och har även ställt frågan till Garmin (utan svar).
    Det ajg fått fram är att en Ellipsoid är en klot formad modell och hur man än delar den (tvärsöver) så blir genomskärningen en ellips.

Fattar inte hur det kan anges som ett referenssystem bara.
    Vet att detta är lite svårt att förklara så jag önskar bara veta om det är så att en GPS anger "meter över havet" eller "meter över Ellipsoiden".
    Jag vet inte säkert men herrn du träffade har sannolikt rätt.

GPS'en räknar ut en rymdkoordinat (xyz) utgående från sin och satelliternas position. Var jorden finns vet den inte exakt. Därför så finns det lagrat en modell av jorden i GPS'en som den använder för att uppskatta var havsytan (z) finns vid just den longitud/latitud (xy) som GPS'en befinner sig.

Denna modell är antagligen just en ellipsoid. Dvs GPS'en anger nog höjd över ellipsoiden. Men modellen skulle i teorin kunna ta hänsyn till annat såsom lokalt normalvattenstånd, etc.

Förhoppningsvis så finns det någon Forumläsare som vet exakt hur det förhåller sig?
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Jag vet inte säkert men herrn du träffade har sannolikt rätt.

GPS'en räknar ut en rymdkoordinat (xyz) utgående från sin och satelliternas position. Var jorden finns vet den inte exakt. Därför så finns det lagrat en modell av jorden i GPS'en som den använder för att uppskatta var havsytan (z) finns vid just den longitud/latitud (xy) som GPS'en befinner sig.

Denna modell är antagligen just en ellipsoid. Dvs GPS'en anger nog höjd över ellipsoiden. Men modellen skulle i teorin kunna ta hänsyn till annat såsom lokalt normalvattenstånd, etc.

Förhoppningsvis så finns det någon Forumläsare som vet exakt hur det förhåller sig?

Aha..
      Det lönar sig att leta information... :D

Det stämmer ganska bra det du säger.
      Har fått lite mera kött på benen nu, så jag får se mig själv som "någon annan Forumsläsare".

En GPS kan inte avgöra om den är vid vattenytan (0m punkten) om den inte har en referens att gå på. Helt rätt!
      Atmosfäriskt tryck har ju en referens som vi alla känner till och det är ju vattenytan.

Men med ett satelitsystem kan man inte fast ställa vart vattenytan ligger.
      Den informationen är så stor och komplex att den (idag) inte rymms i en GPS.

Därför måste navigatorerna ha ett referenssystem och det som används är WGS84, som kanske låter bekant.

Det vill säga att WGS84 är referens ellipsoiden för som flesta navigatorer/GPS.

Jorden är inte klotrund utan mera ett pressat klot där trycket ligger över polerna.
      Denna form kallas Ellipsoid.
      Ellipsoidformen är inte heller perfekt för jordens yta om man ser till berg och dalar som jordytan har.
      Men det är mer rätt än att jordytan skall jämföras med ett perfekt klot.

Det är till exempel kortare väg in till jordens absoluta mittpunkt från polerna är det är från någon plats längs ekvarton.

Din GPS måste känna till tre saker för att kunna ränka ut din altitud.
      1. Veta vart i rymden saterliterna befinner sig.
      2. Känna till tiden (klockslaget)
      3. Och ha koll på referens ellipsoiden, WSG 84

Kortfattat:
      WSG84 (ellipsoiden) är en förenklad modell av havet men är inte en exakt kopia.

Den som är ute på sjön känner säkert till att tryckta sjökort har en datumstämpel.
      Dvs att tex 1998 gällde djupangivelserna eller höjden under tex broar för just det sjökortet. Allt efter det kan ha förändrats och är inte säkert.

Därför är det svårt att ha havet som referens utan man använder en "godtycklig" referens oftas inte långt ifrån havets nivå i många fall.
      Dvs WSG84.

Information hämtad och sammansatt från denna länk.
      http://www.unavco.org/edu_outreach/t...elevation.html

Tack för hälpen iaf HMR!
      "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Originally posted by Björsa View Post
        Hur sätter ni fast era GPS. På styret eller? Lägg gärna in bilder på era fästen. Jag har ingen fågelpinne. Har någon köpt fäste till sin ktm 950/990 adventure? Funkar dom bra?
        Jag har satt dit Touratechs fäste till 950 Adv. Det ger ju liksom som en liten "fågelpinne" ovanför vanliga instrumenten. Lite pyssligt att få dit då man får skära och så i plasten där, men absolut inte svårt. Jättestadig infästning plus bra justeringsmöjlighet.

Har sen satt dit Touratechs dyra schysta gummiupphängda hållare till min Garmin 60 Csx. Fungerar skitbra tycker jag. Skönt att få upp GPS:en så högt som möjligt. Betydligt bättre än att ha den längre ner som på fågelpinnen.

Allt är ju en kompromiss, men jag fick nu plats med hemslöjdad roadbookhållare där fågelpinnen skulle suttit. Har tyvärr ingen bild, men kommer jag ihåg ska jag fota.
        /Putteman
        KTM 950 Adventure
        (KåtaTappraMän)
        "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Hur sätter ni fast era GPS. På styret eller? Lägg gärna in bilder på era fästen. Jag har ingen fågelpinne. Har någon köpt fäste till sin ktm 950/990 adventure? Funkar dom bra?
          Touratechs fäste (2 delar, hållare + fäste i framkåpan på hojen) funkar kanoners.
          Dessutom är det riktigt lätt att snyggt och smidigt koppla in strömmen från eluttagen under kåpan på din 950 i fästet.
          Attached Files
          Flest hojar när han dör vinner
          Prospect, Timmermon racing team

Comment

Lite info om Garmins (Sportmanship i Sverige) policy ang reparationer.
            Dom reparearar inte trasiga GPSer utan har fast pris för utbytesenhet, när jag knäckte antennen på min GPSmap 60CSx så kostade det 1850:- inkl frakt. Jag hade den nya GPSn fyra dagar efter jag skickat in min och betalining är via faktura på 30 dagar.

En helt ok service tycker jag.

Comment

Spår Zumo?

Har precis köpt en Zumo. Hade den på provtur Nacka - Vimmerby ToR.

Tycker att den fungerar bra. Planerade två olika rutter innan men insåg snabbt att bara fär att det står grusväg i Mapsource behöver det inte betyda att vägen verkligen är en grusväg. Samma sak några vägar med benämningen väg, var utmärkta grusvägar. Finns det någon databas med alla allmänna grusvägar hos vägverket? Eller vilken källa är mest tillförlitlig? Såg att det fanns NVDB som avhandlas här https://forum.soe.se/showthread.php?...highlight=nvdb

Sedan upptäckte jag till min förskräckelse att den bara sparat de sista 20 spåren, turen ner till Vimmerby var borta, lagras det bara de senaste 20 spåren? Finns det något sätt att tanka över de till SD-korten så att de inte försvinner, när jag inte har tillgång till en dator? Eller är enda möjligheten att konvertera spåret till en rutt?

För vad jag upptäckte börjar den med ett nytt spår/logg varje gång jag startade GPS:en. Eller finns det något sätt att lägga ihop spåren i GPS?

Lite snopet var det iallafall även om jag till största delen höll mig till min uppgjorda rutt.
              Last edited by Blixten; 07-21-2007, 11:29 AM.
              När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
              URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Då har man beställt en SP2820. Ska bli spännande att se hur den fungerar.
                Har den kommit?

Har oxå beställt en nämligen och sitter hemma kan inte ge mig till tåls på att den ska komma!

/Rikard
                F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                Lånar Dr 800 ibland
                Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Blixten View Post
                  Sedan upptäckte jag till min förskräckelse att den bara sparat de sista 20 spåren, turen ner till Vimmerby var borta, lagras det bara de senaste 20 spåren? Finns det något sätt att tanka över de till SD-korten så att de inte försvinner, när jag inte har tillgång till en dator? Eller är enda möjligheten att konvertera spåret till en rutt?

För vad jag upptäckte börjar den med ett nytt spår/logg varje gång jag startade GPS:en. Eller finns det något sätt att lägga ihop spåren i GPS?

Lite snopet var det iallafall även om jag till största delen höll mig till min uppgjorda rutt.
                  Har haft en Zumo verkar som den bara visar dom senaste spåren resten flyttas till en ny fil i någon mapp som jag bara lyckats kolla på via datorn. Den klarade då lagra hela min 700 mil långa europa resa. Dock hade några mil här och där fallit bort. Och i datorn via mapsource går det ju även lägga ihop flera spår.
                  www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Zümo-spår

När du i Mapsource laddar upp spår med "Receive from device"-knappen får du bara med de senaste "Tracksen". Om man istället öppnar utforskaren i datorn och går in på Zümon därifrån till en mapp som heter "Archive" och klicker på filen 1.gpx så öppnas de tidigare spåren i Mapsource. Sökvägen är: Min dator/Garmin/Garmin/GPX/Archive/1.gpx
                    De senaste spåren finns i: Min dator/Garmin/Garmin/GPX/current.gpx
                    Så ser det i alla fall ut i min. Hoppas det kan vara till hjälp.
                    Sedan kan du öppna alla spåren i samma Mapsource och sätta ihop dom med "Track join Tool".
                    Originally posted by Blixten View Post

Comment

Originally posted by Kawa View Post
                      När du i Mapsource laddar upp spår med "Receive from device"-knappen får du bara med de senaste "Tracksen". Om man istället öppnar utforskaren i datorn och går in på Zümon därifrån till en mapp som heter "Archive" och klicker på filen 1.gpx så öppnas de tidigare spåren i Mapsource. Sökvägen är: Min dator/Garmin/Garmin/GPX/Archive/1.gpx
                      De senaste spåren finns i: Min dator/Garmin/Garmin/GPX/current.gpx
                      Så ser det i alla fall ut i min. Hoppas det kan vara till hjälp.
                      Sedan kan du öppna alla spåren i samma Mapsource och sätta ihop dom med "Track join Tool".

Mycket bättre beskrivning, och har man flera hundra mil spår skapar den nya filer, tror jag hade ett 10-tal. Men dom låg alla i mappen beskriven ovan.
                      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Saxby View Post
                        Har den kommit?

Har oxå beställt en nämligen och sitter hemma kan inte ge mig till tåls på att den ska komma!

/Rikard
                        Den har kommit. Har bara testat den i bilen ännu. Funkade bra då. Ska ta en tur närmaste dagarna med hojen Får se hur det går.
                        KTM 950Adventure S -03

Comment

Den har kommit. Har bara testat den i bilen ännu. Funkade bra då. Ska ta en tur närmaste dagarna med hojen Får se hur det går.
                          Okidoki... min kom igår! Har oxå hunnit testa den i bilen... inte särskilt svår att använda där... grymt sugen att lära känna den bättre... lär nog återkomma med frågor här...

Köpte du med något mcfäste?

/Rikard
                          F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                          Lånar Dr 800 ibland
                          Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Saxby View Post
                            Okidoki... min kom igår! Har oxå hunnit testa den i bilen... inte särskilt svår att använda där... grymt sugen att lära känna den bättre... lär nog återkomma med frågor här...

Köpte du med något mcfäste?

/Rikard
                            SKa hämta fäste och fågelpinne på posten i dag. Sen blir det åka av
                            KTM 950Adventure S -03

Comment

Originally posted by ftcpdrv View Post
                              HAr laddat ner V8 nu meninte hunnit bränna ut den eller ladda in den i mitt mapsourceprogram...ska kolla koden med nån dag...mycket nu ;)
                              Carla
                              Det är märkligt att det skall vara så jävla svårt att använda skiten...

Måste man vara raketforskare och datageni för att få igång sin Garmin...jävla skitgrejor..

Har brännt en dataCD och stoppar in den i i min Laptop där jag har installerar Mapsource, då öppnar sig "nti cd&dvd-MAKER" ISTÄLLET...VAR FAN ÄR FILEJÄVLEN DÅ???

Skit...

Comment

Fäste GPS

Så här blev det. Ska på tur i morgon. Kommer med utlåtande efter det.
                                Attached Files
                                KTM 950Adventure S -03

Comment

Working...
                                X