Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Styrfäste Zumo 550

Hej,

Någon som har funnit substitut till styrfästet (inringad i rött)? Intressant då man har fler hojar och inte vill flytta kulan hela tiden. En bit över 700 Sek i butik för hela kittet..
    Attached Files

Comment

Här finns den att köpa löst.
      http://www.pam.se/?page=1&pID=13
      Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Frågor till er som är kunniga på nuvi 500.
        Hur stort micro sd minneskort kan man använda (funkar 16 gig) ?
        Kan man lägga in o använda hur många kartor som helst samtidigt på kortet ?
        ( jodå jag fattar att man inte kan lägga in mer än va minnet är på )
        You can hide in the sun til you see the light ! RIP
        YZF 250
        GG2SMOKE x
        XT660R x
        YZ450F x
        GG300EC x
        WR450F x
        TTR600 x
        WR400 x
        GsxR 1100 x

Comment

Hmm, hur många kartor har du tänkt ha??? Jag har ifs bara 2 nu (citynavi norden o friluftskartan pro götaland) o dom får ju plats på internminnet. Misstänker att du får nog plats med nån till innan man måste gå över på minneskortet.
          Filmer:
          Old As Hell Production:
          http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
          Ligger några här också:
          http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by matsa16 View Post
            Frågor till er som är kunniga på nuvi 500.
            Hur stort micro sd minneskort kan man använda (funkar 16 gig) ?
            Kan man lägga in o använda hur många kartor som helst samtidigt på kortet ?
            ( jodå jag fattar att man inte kan lägga in mer än va minnet är på )
            Har bara testat med 8Gb och det funkade, ska kolla med 16GB i morgon om......
            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Okej tack för lite info !

Jag vill helst använda 16 gig så jag får in allt på en gång.

Citynavigator europa , friluftskartan pro hela sverige , asien mm

Tycker det är smidigast att bara fippla med kartorna en gång o slippa byta kort o greja

Kan va bra med lite extra minne för fartkameror , reseguider bilder etc.
              YZF 250
              GG2SMOKE x
              XT660R x
              YZ450F x
              GG300EC x
              WR450F x
              TTR600 x
              WR400 x
              GsxR 1100 x

Comment

Okej tack för lite info !

Citynavigator europa , friluftskartan pro hela sverige , asien mm

Tycker det är smidigast att bara fippla med kartorna en gång o slippa byta kort o greja

Kan va bra med lite extra minne för fartkameror , reseguider bilder etc.
                Jag kör bara med senaste ver av CNE på enheten sedan har jag kort med FriPro på hemma, ska jag sedan resa så lägger jag de senaste vägkartorna/topokartorna/sjökort över det område jag ska resa till på ett kort.

Comment

Har precis beställt en gamin 60 csx med friluftskartan pro götaland till, behöver jag komplettera med något minneskort? isåfall hur stort? laddbara batterier?

Comment

Nu finns det en hel del begränsningar. Olika för olika GPS-modeller:

- Antal kartsegment är begränsat. T ex till c:a 1000 st.

- En kartfil får inte vara större än 2 GB i de flesta fall. Dvs i praktiken blir många GPS:er då begränsade till 2 + 2 = 4 GB.

- Antal kartfamiljer kan vara hyfsat många men omtypning spårar ut vid fler än 7-8 olika kartfamiljer.

Kan vara enklast att ha med sig några 2 GB kort med extrakartorna. Man behöver ju inte Europa & USA igång samtidigt...
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Nu finns det en hel del begränsningar. Olika för olika GPS-modeller:

- Antal kartsegment är begränsat. T ex till c:a 1000 st.

- En kartfil får inte vara större än 2 GB i de flesta fall. Dvs i praktiken blir många GPS:er då begränsade till 2 + 2 = 4 GB.

- Antal kartfamiljer kan vara hyfsat många men omtypning spårar ut vid fler än 7-8 olika kartfamiljer.

Kan vara enklast att ha med sig några 2 GB kort med extrakartorna. Man behöver ju inte Europa & USA igång samtidigt...
                      Okej !
                      vad är omtypning för någe

Kör gmxt i telefon o där har ja inga problem med ett antal kartor inlagda samtidigt ( visserligen bara 3 filer men ihopsatta kartor på varje) problem kan uppstå om man markerar många kartor samtidigt .

Ska testa lite !
                      Och som du säger de spelar ju inte så stor roll att byta kort de gånger man ska iväg utomlands ( även om man då ska hålla ordning på dom små rackarns minnena )
                      YZF 250
                      GG2SMOKE x
                      XT660R x
                      YZ450F x
                      GG300EC x
                      WR450F x
                      TTR600 x
                      WR400 x
                      GsxR 1100 x

Comment

Har man ett stort minne kan man lägga de kartfiler men inte använder för tillfället på på egna filkataloger på minnet. Fördelen med detta är att man slipper hålla reda på en massa små minneskort. En nackdel kan vara att man behöver en dator för att flytta filerna men i detta går även att göra på många mobiler.

Jag funderar på att göra detta för min Zumo 550 eftersom den bara klarar av en kartfil (gmapsupp.img) på minneskortet. Visserligen klarar det interna minnet i Z550 4 olika kartfiler (inklusive baskartan) men det minnet är i minsta laget för flera kartor. Det räcker med CN2010 Europa för att fylla det.

/Erik
                        Last edited by erilin; 03-24-2010, 08:32 PM. Reason: Rättat några rtyckfel

Comment

vad är omtypning för någe

Kör gmxt i telefon o där har ja inga problem med ett antal kartor inlagda samtidigt ( visserligen bara 3 filer men ihopsatta kartor på varje) problem kan uppstå om man markerar många kartor samtidigt .
                          Kör själv GMXT på N97 och 5800. Båda har ju filsystem så där är det enkelt att ha många filer som man byter namn på vid behov. Speciellt på N97 med sitt 32 GB stora internminne. Behövs då inga minneskort alls. Max antal samtidiga kartsegment ligger runt 1600 på GMXT. Men man kan ha många samtidiga kartfiler. gmapbmap.img, gmapprom.img, gmapsupp.img och gmapsup2.img bl a.

Omtypning betyder att man ändrar de grafiska objekten i syfte att få tydligare vägar. Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Så här ser City Navigator ut på 278 standard:

Och så här ser en omtypad City Navigator ut på 278:

Med nya typfiler till Friluftskartan så blir förbättringen dramatisk.
                          HMR

The art event!

Comment

Kanonbra länk du gav där !

Blir ju riktigt bra förbättring med omtypning, ska även se om ja kan lägga in en ny icon ( pil) istället för dom fåniga jätte bilarna,fötter etc som är i nuvi 500an.

Måste säga att jag blev lite besviken när ja testa 500an idag.
                            Lite inställningar o inget riktigt bra utseende på kartorna , o lite seg att hitta gps signalerna

men men den tål ju vatten etc iaf (förhoppningsvis).

Friluftskartan ser tydligare o bättre ut i GMXT i min 5800 ( o efter senste program uppdateringen av mjukvaran i telefon så hittar den gps signalerna riktigt snabbt ( A-gps avstängt).

Ska testa hur många img filer 500an klarar o vilka filnamn .

Har aldrig hållt på med muppsås så nu ska jag försöka lära mig lite ( hur man gör rutter o för över dom etc, o hur i helsike får man över kartor som man har låst upp i programmet till gpsen ?
                            YZF 250
                            GG2SMOKE x
                            XT660R x
                            YZ450F x
                            GG300EC x
                            WR450F x
                            TTR600 x
                            WR400 x
                            GsxR 1100 x

Comment

Någon tysk har sett en betafirmware till Zümo 660.

OBS! Googleöversatt!
                              - Map view with complete map (without text navigation at the top, without lane assistant) with transparent, individually verifiable data fields in the corners
                              - Map view with further individualized best verifiable data fields on the right side
                              - New-selectable data field: Bearing
                              - Tracks can be displayed on the map as needed
                              - Tracks can be stored with individual colors
                              - New menu item "Off-Road Tracks"

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                                Någon tysk har sett en betafirmware till Zümo 660.

OBS! Googleöversatt!
                                - Map view with complete map (without text navigation at the top, without lane assistant) with transparent, individually verifiable data fields in the corners
                                - Map view with further individualized best verifiable data fields on the right side
                                - New-selectable data field: Bearing
                                - Tracks can be displayed on the map as needed
                                - Tracks can be stored with individual colors
                                - New menu item "Off-Road Tracks"
                                Ja det låter ju som den nya "276-liknande" programvaran som utlovats. Kan bli riktigt bra om dom även fixar de andra konstigheterna. Speciellt då problemen med att alla småvägar försvinner vid utzoomning och att info om skalan saknas.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X