Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

vill ha hjälp av en garmin användare

detta är en tomtom fil som jag konverterat till garmin. skulle va tacksam om ngn vill se om dom kan packa upp den i sin garmin gps,
    om de lyckas så kan garmin komma åt å konvertera tomtom filer med detta programm nedan.
    http://www.poiedit.com/
    vet ej om den går att ladda upp för er, men byt ut (.txt) mot (.csv) när ni ska lägga in den i garmin gps programm.
    "test no2" är i gpx format, glöm ej att byta ut (.txt) mot (.gpx)
    kunde ej ladda ner en bifogad fil med rätt format beteckning.
    om ngn vill köra denna roadbook gör de med hänsyn . den går genom ngr gårdar och de e ju alltid bra kunna köra den igen...
    Attached Files
    Last edited by jtl100; 07-17-2007, 02:15 AM.

Comment

Originally posted by jtl100 View Post
      detta är en tomtom fil som jag konverterat till garmin. skulle va tacksam om ngn vill se om dom kan packa upp den i sin garmin gps,
      om de lyckas så kan garmin komma åt å konvertera tomtom filer med detta programm nedan.
      http://www.poiedit.com/
      vet ej om den går att ladda upp för er, men byt ut (.txt) mot (.csv) när ni ska lägga in den i garmin gps programm.
      MapSource kan inte läsa filen direkt men den går säkert att fixa till så att man kan läsa in den. Det är ju bara en lista med punkter (track log) och den måste kompletteras för att uppfattas som en rutt av MapSource. När man väl fått till den i Garmin track format så kan man konvertera tracket till rutt m hj av WinGDB.

Det är f ö enklast om man konverterar direkt till en rutt i GPX-format och inte i CSV-format.

Jag hinner inte titta på detta just nu men jag återkommer inom ett par dagar.
      HMR

The art event!

Comment

vilket är problemet med spårhantering på SP2820?

Vad är det som gör den sämre vid offroad? Sämre täckning eller...

hmm... inget inbyggt batteri... kan ju bli problem... men det är väl inte så svårt att koppla den till hojens batteri?

Hur är det finns det möjlighet att använda den med friluftskartan ex? Finns det minne över... eller är det den förinstallerade kartan som gäller?

/Rikard
        Last edited by Saxby; 07-17-2007, 08:55 PM. Reason: ytterligare frågor.
        F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
        Lånar Dr 800 ibland
        Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Saxby View Post
          vilket är problemet med spårhantering på SP2820?

Vad är det som gör den sämre vid offroad? Sämre täckning eller...

hmm... inget inbyggt batteri... kan ju bli problem... men det är väl inte så svårt att koppla den till hojens batteri?

Hur är det finns det möjlighet att använda den med friluftskartan ex? Finns det minne över... eller är det den förinstallerade kartan som gäller?
          /Rikard
          1. Batteri:
          På hojen är batteribristen inget stort problem. Men man vill gärna ta med sig GPS'en när man fikar för att joxa med rutter & waypoints. Svårt utan batteri.

2. Spår:
          276C/278 kan lagra och visa 15 namngivna spår i olika färg. Det kan inte SP2820. Mycket bra att använda som rutter i väglöst land. Dvs offroad.

3. Kartan:
          Sp2820 visar kartan med 109000 pixel medan 276C/278 visar 154000 pixel. Dvs 41% mer. (Jämför med Zumo och Quest som bara visar 64000 pixel dvs inte mycket bättre än urgamla SP3 med sina 50000 pixel) Speciellt märks skillnaden i upplösning när man använder Friluftskartan.

SP2820 är visserligen en av Garmins bästa men mer detaljerad kartbild och bättre spårhantering gör 278 ännu bättre - men det låga priset på SP2820 gör ändå att den är bästa val för de flesta.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by jtl100 View Post
            detta är en tomtom fil som jag konverterat till garmin. skulle va tacksam om ngn vill se om dom kan packa upp den i sin garmin gps
            Den första filen (csv) konverterade jag med POIEdit till GPX-format varvid jag fick i princip samma fil som den andra filen (txt).

Den kan öppnas med Garmin MapSource och innehåller då ett spår i form av 243 waypoints. En rutt får innehålla max 50-200 waypoints så att göra rutter av de 243 waypointsen kan vara lite knöligt.

Därför så konverterar jag GPX-filen först till ett spår med hjälp av GPSBabel och läser sedan in spåret till MapSource. Nu kan jag använda MapSource Track Editor och snygga till spåret. Har jag en 276C, 278 eller 60CX så kan jag tanka upp spåret till GPS'en och köra efter det. Funkar utmärkt.

Om jag har en Garmin som inte har möjlighet att lagra namngivna spår, t ex Zumo, Quest och StreetPilot så går jag ett steg längre med spåret. Först glesar jag ut det med MapSource Track Filter till max 50 punkter och sedan skriver jag ut det i gdb1-format. Därefter konverterar jag spåret till en rutt med WinGDB, oppnar rutten i MapSource, räknar om den till vägrutt och tankar till sist upp rutten till min GPS.

Lätt som en plätt.....
            HMR

The art event!

Comment

2820!

På Garmins hemsida verkar det inte som den är kompatibel med friluftskartan, men på ditt svar verkar det som det går att använda friluftskartan?

Kan man göra egna rutter ändå? Trots att man inte kan namnge och ha olika färg på dom?

Kan 2820 Komma ihåg spår man kört så att man kan vända dom och köra tillbaka eller spara ner dom på datorn för senare bruk eller... om det nu går.. att göra nya egna rutter utifrån?

Frågvis

Rikard
              F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
              Lånar Dr 800 ibland
              Krupps Kaffebryggare

Comment

2820!

På Garmins hemsida verkar det inte som den är kompatibel med friluftskartan, men på ditt svar verkar det som det går att använda friluftskartan?
                <cut>
                Frågvis

Rikard
                Hej
                Jag har BMW NavIII ungefär lika med 2820. Jag kör också med programuppdateringar för 2820 i den. Jag har absolut inga problem med Friluftskartan Pro, förutom att NavIII bara lämna ca 470Mb ledigt utrymme för andra kartor än City Navigator, än om man bara installerar ett 50 Kb segment från denna.

Har pratat med support på Garmin, och ev kan deras inställning grundas på att man inte kan rutta med hjälp av Frilufts Pro.

Jag kör båda kartor samtidigt och det är relativt få tangenttryckningar för att växla mellan de båda kartorna.

Direktrutter blir som en effektiv "roadbook" i navigatorn. Kartan nedan visar ett område i Fri Pro med direktrutt. och utan till vänster om den röda linjen.
                Rune O -48
                HP2 igen
                Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                AJS 18S -55
                Yamaha WR450 -07
                säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

tackar!

och en sådan rutt som du visar till vänster ovan, kan man alltså bara göra i CN och inte i Fri Pro om man använder 2820?

/Rikard

Edit:
                  Hmmm... skulle det inte vara tvärtom... till höger om den röda linjen ser jag ingen rutt alls...
                  Last edited by Saxby; 07-18-2007, 01:09 PM. Reason: fundering
                  F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                  Lånar Dr 800 ibland
                  Krupps Kaffebryggare

Comment

tackar!

och en sådan rutt som du visar till vänster ovan, kan man alltså bara göra i CN och inte i Fri Pro om man använder 2820?

/Rikard

Edit:
                    Hmmm... skulle det inte vara tvärtom... till höger om den röda linjen ser jag ingen rutt alls...
                    "Direktrutter" kan man köra med båda kartorn!
                    Den högra delen av bilden visar kartan med vägar och stigar utan "direktrutter". Den vänstra delen hur det ser ut i Mapsource med direktrutter inlagda.

Om du slagit av automatisk ruttomräkning i 2820 kan du skapa rutterna med hjälp av Navigatorkartan/FriPro, och sedan köra dom i FriPro. Vare sig det är direktrutt eller automatisk rutt.

När jag vet hur jag vill ha en rutt som jag gör med mapsource, så använder jag ruttverktyget och drar från punkt till punkt. Direktruttsavsnitten gör jag med FriPro aktiv, och auto-rutter med CityNav aktiv. Det är två musklick för att växla kartunderlag.
                    Vad jag förstår, lättaste sättet att bland ruttyperna.
                    Rune O -48
                    HP2 igen
                    AJS 18S -55
                    Yamaha WR450 -07

Comment

Kalas Runeo!

Tack för infon!

/Rikard
                      F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                      Lånar Dr 800 ibland
                      Krupps Kaffebryggare

Comment

När man gör en rutt på Fri/Pro i Mapsourcen, följer den inte vägen helt, utan blir ett rakt streck mellan punkterna, även med auto-rutt inställt. Är det rätt uppfattat? Vad säger GPS:en sedan när man kör och rutten går lite bredvid vägen på sina ställen?
                        Originally posted by runeo View Post
                        "Direktrutter" kan man köra med båda kartorn!
                        Den högra delen av bilden visar kartan med vägar och stigar utan "direktrutter". Den vänstra delen hur det ser ut i Mapsource med direktrutter inlagda.

Om du slagit av automatisk ruttomräkning i 2820 kan du skapa rutterna med hjälp av Navigatorkartan/FriPro, och sedan köra dom i FriPro. Vare sig det är direktrutt eller automatisk rutt.

När jag vet hur jag vill ha en rutt som jag gör med mapsource, så använder jag ruttverktyget och drar från punkt till punkt. Direktruttsavsnitten gör jag med FriPro aktiv, och auto-rutter med CityNav aktiv. Det är två musklick för att växla kartunderlag.
                        Vad jag förstår, lättaste sättet att bland ruttyperna.

Comment

Originally posted by Kawa View Post
                          När man gör en rutt på Fri/Pro i Mapsourcen, följer den inte vägen helt, utan blir ett rakt streck mellan punkterna, även med auto-rutt inställt. Är det rätt uppfattat? Vad säger GPS:en sedan när man kör och rutten går lite bredvid vägen på sina ställen?
                          FriPro har ingen inbyggd information att "autorutta" efter.

GPSen säger bara det som dess inställningar och det kartmaterial man har installerat tillåter den att säga/visa!

Precicera frågan så kan jag precicera svaret!
                          /Rune
                          Rune O -48
                          HP2 igen
                          AJS 18S -55
                          Yamaha WR450 -07

Comment

Originally posted by Kawa View Post
                            För att försöka reda ut detta:

- FriPro är endast en ren grafisk kartbild som visas på skärmen. City Navigator innehåller däremot logisk information om vad som är sammanhängande vägar inkl diverse vägattribut såsom max hastighet, enkelriktat, tillåtna fordonstyper, etc. Därför kan MapSource skapa rutter bara med City Navigator. FriPro är alltså inte "ruttbar".

- Rutter gjorda i MapSource på PC kan visas i GPS'en ovanpå FriPro oavsett om de är "raka streck" eller "följa väg" rutter.

- Använd alltid "följa väg" rutter om du kör där vägar finns i City Navigator. "Raka streck" rutter annvänds uteslutande där vägar saknas i City Navigator. Huruvida vägen finns eller ej i FriPro saknar betydelse.

- När man kör efter förplanerade rutter så skall alltid automatisk ruttomräkning vara avstängd. Oavsett vilken karta som är aktiv i GPS'en. Stäng gärna även av alla pop-up fönster och körinstruktioner så att hela GPS'ens skärm fungerar som en ren rörlig karta.

- Ha alltid City Navigator aktiv i MapSource när du bygger rutter. Då & då växlar du till FriPro för att verifiera att rutten ligger där du tänkt.

- Det är ingen avgörande praktisk skillnad mellan att använda ett spår som rutt och att använda en "raka streck" rutt utöver att man kan ha många fler punkter i ett spår. Speciellt inte när man använder FriPro som bakgrund i GPS'en. Dvs SP2820 är helt OK i detta sammanhang. Till en SP2820 tankar man upp ett antal rutter. Till en 276C/278/60CX tankar man upp valfritt rutter och/eller spår.
                            HMR

The art event!

Comment

Fäste GPS

Hur sätter ni fast era GPS. På styret eller? Lägg gärna in bilder på era fästen. Jag har ingen fågelpinne. Har någon köpt fäste till sin ktm 950/990 adventure? Funkar dom bra?
                              KTM 950Adventure S -03

Comment

HMR.

Jag har alltid trott att höjdätaren (som för övrigt inte är så exakt) alltid refererat till höjd över havet.
                                Träffad på en herre som påstod att det är inte havet som är referensen utan Ellipsoiden.
                                Förstod inte vad han menade så jag försökte leta fram information om det och har även ställt frågan till Garmin (utan svar).
                                Det ajg fått fram är att en Ellipsoid är en klot formad modell och hur man än delar den (tvärsöver) så blir genomskärningen en elips.

Fattar inte hur det kan anges som ett referenssystem bara.
                                Vet att detta är lite svårt att förklara så jag önskar bara veta om det är så att en GPS anger "meter över havet" eller "meter över Ellipsoiden".

Eller kan du förklara det på ett lättförståerligt sätt?

"Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Working...
                                X