Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag tycker inte man behöver Friluftskartan när man kör. Jag har inte Pro så jag kan inte uttala mig om den, men i gamla Friluft är det inte många stigar som finns utöver de körbara som finns med i City Select/Navigator. Det finns väldigt små vägar med där. Jag använder bara Friluft när jag traskar, för då är det bra att se höjdkurvor och kärr.

Att Friluft inte är listad för SP III, kan inte det bero på att den inte räknas som Handheld helt enkelt? Verkar ju lite konstigt om det inte går att ladda den alls. Men jag har ju inte provat, så det kan förstås stämma.
    --------------------------------
    Borde köra mer...

Comment

Jag har oxå beställt Streetpilot 3:

http://www.gpsw.co.uk/details/prod3167.html

Hur fungerar det med momsen?
      Om man har en firma och är momsregistrerad så ska man ange momsregistreringsnummer.
      Annars påför företaget moms vad jag förstår, men vad händer när GPS:n kommer till den Svenska tullen?. Är det inte så inom EU att om man betalt moms i ursprungslandet så ska man inte behöva betala den Svenska momsen även om momssatsen är lägre i det land man har handlat i.
      Någon som kan reglerna?

Comment

Är köparen ett företag i annat EU-land, drar säljaren av momsen och köparens företag "betalar" moms i dess EU-land. Är köparen privat i annat EU-land lägger säljande företag på momsen i dess land och tar ut det totala priset inkl. moms mot den privata köparen -så var det för något år sedan enligt det som framkom då jag utredde det iaf(det var fortfarande lite luddigt då).
        Kör "nån jävla moppegrej"! lol
        (™Geggamoja)
        http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Originally posted by Svekke
          Jag tycker inte man behöver Friluftskartan när man kör. Jag har inte Pro så jag kan inte uttala mig om den, men i gamla Friluft är det inte många stigar som finns utöver de körbara som finns med i City Select/Navigator. Det finns väldigt små vägar med där. Jag använder bara Friluft när jag traskar, för då är det bra att se höjdkurvor och kärr.

Att Friluft inte är listad för SP III, kan inte det bero på att den inte räknas som Handheld helt enkelt? Verkar ju lite konstigt om det inte går att ladda den alls. Men jag har ju inte provat, så det kan förstås stämma.
          Hmm, undrar vad vi har för karta i Streetpiloten på jobbet. Finns inga mindre vägar med alls om man inte räknar större grusvägar som det. Skogsbilvägar vill man ju gärna ha med åtminstone.

Edit: Har kollat nu och det är European City Navigator version 6.00

Comment

Fram till nyligen kan det ha varit lite olika kartor i CS och CN, jag är osäker. Jag hade tills nyss CS 4 och den hade varenda liten skitväg i Åkers kronopark exv, det enda som tillkommer i Friluftskartan är Sörmlandsleden. Nu har jag CN8 och det är samma detaljgrad som i CS4. Det är möjligt att CN6 hade mindre detaljer, men har du zoomat ända ner till 300m? De minsta vägarna syns inte förrän man är långt inzoomad (eller väljer bästa möjliga upplösning).
            --------------------------------
            Borde köra mer...

Comment

Testat lite och det är ingen skillnad i detaljet mella 1,2 km och 30 meter.
              Grusvägar finns med runt Skottvång vad jag kan se. tex. kattpensionatsvägen finns med men inte mycket mindre vägar än så. Klart mindre detaljerat än Blå kartan hur som helst.

Comment

Originally posted by Peter K
                Originally posted by putte82
                Äh skit samma, blev en sån allefall :) Såg att dom låg betydligt högre begagnade på blocket så skulle det inte bli bra så kan jag nog sälja den utan förlust.

Alltid kul med nya leksaker :)
                Har du fått hem den ännu? vad blev det totalt i sek?

Tar den verkligen friluftskartan, har för mig att den inte fanns med på listan.

Har en likadan i jobbilen, fungerar bra
                Nope har inte fått den än. Dom har inte ens skickat den än. Tydligen har dom inte fått den från deras källa.
                XTZ 750 Supertenere

Comment

Jag har inte fått min gps än och har börjat titta på andra alternativ.

Det som verkar mest lockande än en handdator typ ipaq. Då hade jag tänkt att jag skulle kunna logga in här när jag är ute på äventyr med hjälp av ipaqen och en 3g telefon. Skriva en rad om dagens bravader och ladda upp några bilder från digitalkameran - om det är möjligt(?).

Vad är skillnaden mellan en garmin streetpilot III och gps via en ipaq? För och naktdelar för oss hojåkare.
                  XTZ 750 Supertenere

Comment

Fick min streetpilot III idag. Priset blev 2400kr men då tog jag express frakt som var 200 dyrare och inte värt ett piss då den kom till sverige på fredagen men levererades till mig på måndagen.

Aja nu har jag fått den allefall men har problem. Unlockwizard till mapsourcen vill inte fungera. Det står "There is a problem with
                    the UnlockWizard registry. Please re-install UnlockWizard and start it
                    again." när jag försöker "nästa" när jag skrivit koden. Fick instruktioner från garmin att jag skulle avinstallera och ta bort grejor med regedit samt installera senaste uppdateringen. Efter uppdateringen startar inte unlockwizard alls. Nu står det "Incorrect or missing language dll
                    file. Please reinstall UnlockWizard_LANG.dll".

Va trött man blir när det inte fungerar. Jag har lyckats ladda in kator men detaljnivån är väldigt dålig, ser inte ens asfaltvägen hem :mad:
                    XTZ 750 Supertenere

Comment

Samma Garmin-trassel här med !

Hej ,

hämtade glatt ut min Garmin SP3 idag och har nu sittit med samma unlock wizard. Konstigt att datanissarna ännu inte kan göra användarbegripliga program. Men nu behöver jag i alla fall inte hoppas att jag får nå't bra svar från Garmin utan det blir väl att installera tills det går helt enkelt.

Arne

Comment

Jag lyckades fixa problemet genom att skita i unlockwizard och köra "unlock codes" i mapsource istället!

Nu kan jag tom se vår egna infart till huset! dock finns inte grannens infart med som funnits i bara 3 år.

Mindre grusvägar verkar dock inte vara kompletta.
                        XTZ 750 Supertenere

Comment

Har också haft lite strul med mapsource men efter lite nedladdning av uppdateringar så funkar det perfekt.

Tyvärr finns inte Baltländerna med i kartprogrammet. Någon som vet var man kan få tag i dom? Helst Estland, Lettland, Litauen och Polen. I grundkartan i SP 3 finns dessa länder med men dom är inte så utförliga för en offroadåkare. Bara dom större vägarna finns med.

Comment

Re: GPS -06, modern info.

Originally posted by Höök
                            Vilken affär är det som gäller om man ska köpa ny Garmin?

Helst "över disk" i Sthlmsområdet.

(Skapar ny tråd då den gamla är en oändlig dinosaurie. Rätta på om jag har fel.)
                            Förvisso inte över disk, men jag snubblade över den här sidan http://www.navigate-worldwide.com och dom hade hade rätt schyssta priser. Iaf på Garmin 60CSx som jag är ute efter, 4360 SEK mot de 5290 SEK som är det billigaste på pricerunner.se.

Någon som har beställt från dom och vet om det "fungerar" bra?
                            DR 350S -92

Comment

Har inte köpt något av dom. Ett annat tips kan vara www.ebay.de
                              Såg flera med bra pris.

Comment

zzap skrev:
                                Förvisso inte över disk, men jag snubblade över den här sidan http://www.navigate-worldwide.com och dom hade hade rätt schyssta priser. Iaf på Garmin 60CSx som jag är ute efter, 4360 SEK mot de 5290 SEK som är det billigaste på pricerunner.se.

Var medveten om att de är importerade från USA och har inte svenska menyer, inte heller har dom europas grundkarta.

// Micke
                                Snart på en grusväg nära dig!
                                GasGas Fse 450, BMW R1150GS

Comment

Working...
                                X