Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det är troligast att det sitter en spänningsregulator i bilkabeln (12->5v). Du kanske kan öppna och kolla efter?
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

Comment

Klipp kabeln, stoppa i kontakten i ciguttaget och mät vad du får för spänning på trådarna. Är det 12V borde det ju bara vara att fimpa kontakten och koppla, är det 5V så blir du nog tvungen att behålla kontakten.

Tänker jag fel ?

Säkringen borde vara 5W/12=0,41A =410mA

//J
      Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
      Gökuret KTM 350 SXF -12
      Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Det är en spänningsregulator i kabeln, med 99.9% sannolikhet. USB är som sagt 5V och det matar man den med rakt. Att de skulle byggt mojen så att den kan gå på allt mellan 5V och 12V är väldigt osannolikt. 12V lär steka den.

Dessutom så levererar fordon sällan snygg och jämn spänning, så att gå förbi spänningsregulatorn kan vara ett bra sätt att ha sönder elektronik bara det. Magellans äldre GPS:er brukade t ex inte gilla om man kopplade förbi lådan på sladden vet jag, även om man höll spänningsnivåerna rätt.

Comment

Originally posted by Skalman View Post
          Cigg "pluggen" ska visst ha en 5v regulator i sig. Så klipper man bort den och kopplar in sig på batteriet direkt blir det inge bra.
          Men detta är något jag snappat upp från andra. Dock vet jag att usb har 5 volt.
          Så kan det vara, har också köpt en Nüvi 500.
          Det skulle ju vara skönt att slippa ciggladdaren men inte så lyckat att grilla den med fel spänning.

Comment

Det går ju stoppa in en egen spänningsregulator ner till 5 volt också, 78s05 är en krets som kan vara lämplig.

Comment

Det ska vara 5V matning, det finns billiga kablar att köpa..

http://cgi.ebay.com/Garmin-Nuvi-Hard...item4cee1cd3dc

http://www.amazon.com/GA-NHWC-Garmin.../dp/B002ALTKBM
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

RAM-mount?

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av att montera RAM-mount GPS fästen på Adventure? Jag tar gärna emot åsikter från alla användare av RAM-mounts fästen...

Jag funderar på något av följande fästen;

RAM-mount. V.1 Fästes på styret. Fördelar/nackdelar?

RAM-mount. V.2 Skruvas fast. Får denna plats att monteras ovanför instrumenten? Fördelar enl mig, "snyggare" montering, smidigare kabeldragning till strömkälla... Nackdelar? (Åverkan på hojen...)

Tack på förhand!
                Vart tog vägen vägen..?
                ------------------------------------

Comment

Välj varianten som du skruvar i styret, blir enligt min mening minst vibrationer, har styrmonterad gps på min nuvarande SE, funkar klockrent.

På adventuren jag hade innan så hade jag KTMs hållare som man skruvar fast fram i kåpan. Funkade hyggligt men vibrerade för mycket vid vissa varvtal.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                    Blev ett besök på Ebay så nu e man hela 115:- (inkl frakt) fattigare..(Tack för länken )
                    Liten fråga bara;Måste man koppla till batteriet(har tyvärr inget batt på min hoj) eller gå det att koppla in sig på ex strömsladden till ljuset???
                    Last edited by ktmnisse; 03-14-2010, 08:20 PM.
                    Filmer:
                    Old As Hell Production:
                    http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                    Ligger några här också:
                    http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                      Blev ett besök på Ebay så nu e man hela 115:- fattigare..(Tack för länken )
                      Liten fråga bara;Måste man koppla till batteriet(har tyvärr inget batt på min hoj) eller gå det att koppla in sig på ex strömsladen till ljuset???
                      Du kan koppla in där det finns 12-24V, ex ljuskretsen går utmärkt, glöm inte att koppla en 1-2A säkring i kretsen bara.
                      Last edited by DigiMan; 03-14-2010, 10:05 PM.
                      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Ingen som har fripro götaland för lån byte med motsvarande svealand ??

Comment

CNENT 2010.30c

Har en bättre begagnad dator där jag stoppat i Win7 och har även "kommit över" senaste versionen av CNENT 2010.30c.

Frågan är om det är värt mödan att försöka få den kartan att fungera ihop med mapsource 6.13.7? Hur svårt kan det vara?
                          070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                            Frågan är om det är värt mödan att försöka få den kartan att fungera ihop med mapsource 6.13.7? Hur svårt kan det vara?
                            Bara att installera nya kartan och sedan köra nedgraderingsprogrammet
                            Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                            wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                              Har en bättre begagnad dator där jag stoppat i Win7 och har även "kommit över" senaste versionen av CNENT 2010.30c.

Nya betan 6.16.0.2 fungerar också med registerjustering av projektionen, nåt som beskrivs tidigare i den här mammuttråden. Om du inte vill "nedgradera" alltså...

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                                Nya betan 6.16.0.2 fungerar också med registerjustering av projektionen, nåt som beskrivs tidigare i den här mammuttråden. Om du inte vill "nedgradera" alltså...

Men använder inte betan den senaste kartlåsningsvarianten som gör det svårt att använda lånade kartor?
                                Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Working...
                                X