Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Skalman View Post
    Är det nyligen uppdateringarna är genomförda på nuvi´n.
    ...
    Nej den har inte uppdaterats sen den köptes. Den kan till och med vara så illa att jag inte ens uppdaterade då, den används inte lika aktivt som de andra, utan bara för att bilen ska hitta till rätt adress.

Comment

VET ni var man får om man korsar PMS & GPS?
      Joenförbannadkärringsomhittarenöverallt!
      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Tydligen har garmin en "fullösning" på "kartmisshandeln" i mapsource som började efter 6.13.7.I senaste betan 6.16.0.2 kan man med en relativt enkel insats i registret ändra projektionsvinkel genom att mata in breddgraden man befinner sig på och därigenom flytta sig från att sväva ovanför ekvatorn till att sväva rakt ovanför där man befinner sig. Helt kvitt distorsionen blir man inte med denna nödlösning, men man kan flytta den till platser som inte är centrum för ens egen verksamhet, och på små kartor, som tex fripro torde det knappast märkas inom kartans utbredning.

https://forums.garmin.com/showpost.p...25&postcount=2

EDIT: Efter att ha plockat hem betan kan jag konstatera att betan fixar projektionen på fripro på en gång, men inte på City Navigator, fast om man kör "ful-fixen" på CN ser det riktigt vettigt ut.
        Last edited by Gilbert utan XRV; 03-05-2010, 07:46 PM.

Comment

Men finns det några vinster i övrigt att uppgradera från 6.13.7.I?
          Mina samlade körjournaler:
          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by PerJ View Post
            Men finns det några vinster i övrigt att uppgradera från 6.13.7.I?
            Tja, beror ju på, har man stenålderskartor och stenåldersGPS som mig tex så vinner man egentligen inget på att uppgradera, om man har fripro v2 och en GPS som kan hantera höjddatan för att få den där "reliefkartekänslan" (colorado, oregon mfl) så kan man inte köra gamla mapsource och få med det till GPSen från datorn. Om man ska köra fripro v2 i gamla mapsource måste den nedgraderas, nåt som beskrivs tidigare i tråden.

Comment

Garmin Oregon 550 någon som testat denna?
              Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Hur fan gör jag för att få Mapsource presentera hur lång tex en DEL av en rutt är?
                Att se hela rutten är ju inga konstigheter då den står till vänster där, men om jag endast vill se tex hur långt det är mellan tankställe 3 och 4? Någon som vet?

Och detta förutsätter att det är en del av en rutt. Inte att man delar rutten i många små.

Comment

Originally posted by Lynd View Post
                  Hur fan gör jag för att få Mapsource presentera hur lång tex en DEL av en rutt är?
                  Att se hela rutten är ju inga konstigheter då den står till vänster där, men om jag endast vill se tex hur långt det är mellan tankställe 3 och 4? Någon som vet?

Och detta förutsätter att det är en del av en rutt. Inte att man delar rutten i många små.
                  Kanske inte den mest precisa lösningen, men om du högerklickar på rutten, väljer "route properties" och sen väljer fliken "directions" (kan nog heta nåt annat på svenska) så får du fram en "svänglista" och första kolumnen visar avståndet från ruttens utgångspunkt till "svängpunkten", lägger du in waypoints i rutten så kommer de att komma med i "svänglistan" även om de ligger efter en 7 mil lång raksträcka, och genom lite enkel matematik ska du då kunna klura ut hur långt det är mellan två punkter i en rutt.

Comment

Någon som testat Topo Deutschland V3?
                    Ruttbar såklart, snart har alla länder i västvärlden ruttbar topografikarta, på Garmin i Sverige har man inte ens funderat i de banorna.
                    https://buy.garmin.com/shop/shop.do?...441&pvID=34754

Comment

Har precis fått hem min nuvi 500 o ska nu försöka mig på att lära mig gps:ns underbara värld. Har insett att jag e precis värdelös på all vad mapsource heter o har en liten fråga. Jag har än så länge bara city navigator/norden kartan o skulle testa o göra en rutt, men fick det inte att funka som jag ville . Kan man dra en rutt mellan ex 1grusväg som tar slut mitt i skogen o o nästa grusväg som börjar på andra sidan ett stort skogsområde(Jag vet ju att det går en stig just där ,men den finns ju inte med på norden kartan).Går det att göra så på nått sätt? när jag försökte så gick rutten tillbaks o drog en jävla omväg för att hitta till nästa grusväg på andra sidan skogsområdet.. Kan man på nått sätt lura mapsource eller hur gör man... Snälla försök förklara så att en riktig gps nybörjare förstå.Ja alla tips om hur jag fixar med mapsource är xtremt välkommna.
                      /Johan
                      Filmer:
                      Old As Hell Production:
                      http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                      Ligger några här också:
                      http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Kan inte förklara något för dig Johan, utan kan bara säga att jag är förvånad över hur kasst gränssnitt det är i gps-världen, känns som windows 2

Comment

Originally posted by Lynd View Post

Som vanligt finns det många mer eller mindre bra sätt...

Enklast är väl att skapa en ny rutt mellan just de waypoints du vill mäta avståndet.

Om du har fått en rutt så konverterar den med winGDB till ett spår sedan kan du klippa till spåret precis mellan de punkter du vill mäta.

Det går ju oxå att använda mätverktyget i mapsource om det inte gäller en alltför lång sträcka...
                          070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

I MapSource kan man kan dra rutten i CityNav tills grusvägen tar slut. Därefter byter man till FriPro och fortsätter dragningen till grusvägen på andra sidan skogsdungen man vill passera. Sen går man åter tillbaka till CityNav. Vette sjutton dock hur man gör om man inte har även Frilluftskaran installerad i MapSource...
                            Mina samlade körjournaler:
                            http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                              ... Snälla försök förklara så att en riktig gps nybörjare förstå.Ja alla tips om hur jag fixar med mapsource är xtremt välkommna.
                              /Johan
                              http://motorcycleinfo.me.uk/mapsourc...s_part_one.htm
                              http://motorcycleinfo.me.uk/mapsourc...s_part_two.htm
                              http://motorcycleinfo.me.uk/mapsourc...part_three.htm

Det där ger en grund att stå på och utvecklas ifrån. Vad gäller den andra frågeställningen så är det väl enklast om du bara har CN att inte göra som GPS:en säger utan när stigen tar vid så kör du bara på och låter GPS:en acceptera det. Ett annat alternativ är väl annars att låta rutten sluta där stigen börjar, och sen gör du en ny rutt från den punkt där stigen slutar.

Comment

Så här går det till
                                Starta med en rutt på väg med intställningar för ruttyp: Använd Automatisk rutt, kommer du till en vändplan så ändrar du inställningen till ruttyp: Använd direktrutt (skitkonstigt formulerat i mapsource) fortsätt som du vill till där du kommer ut på väg och ändra sedan inställningen igen.
                                Hoppas de klarnade något...
                                Man skulle helst vilja haft en snabbkanpp för att skifta mellan ruttyperna, har påpelat för garmin men dom verkar inte fatta vad man snackar om.

Comment

Working...
                                X