Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    Skulle inte välja den, hellre någon av dessa.
    Dustin har haft lååång kampanj på Nüvi 500'an, lägg till ett skoterfäste och den funkar nästan till allt (bilhållare & 12V ciggkabel följer med), annars är det 60Cx som de allra flesta använder i den prisklassen, den saknar dock ruttbar karta (samma med Dakota 10) så det måste du köpa till, denna ingår dock i 500'an som är klart mest privärd.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=321452,81953

PS, batteriet räckte i ca 10-11 timmar på Nüvi 500'an när jag var i Thailand i höstas.
    Sådärja nu har du fått mig att impuls köpa en nuvi 500. Blir nog bra. Skall använda den både på snöskotern och mc. Hade egentligen tänkt klara mig utan men för det priset kan man ju testa. Vem vet kanske blir man GPS nörd på köpet.

Comment

Originally posted by Skalman View Post
      Sådärja nu har du fått mig att impuls köpa en nuvi 500. Blir nog bra. Skall använda den både på snöskotern och mc. Hade egentligen tänkt klara mig utan men för det priset kan man ju testa. Vem vet kanske blir man GPS nörd på köpet.
      Impuls, det var ju 3 dagar sedan jag skrev detta....
      Impuls, det är det när min polare som väntar på att han ska hämta ut sin bil från Service och råkar slinka in till bilhandlaren bredvid och skriva på för en Mercedes E55 AMG.
      Last edited by DigiMan; 02-25-2010, 07:55 AM.
      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by Skalman View Post
        Grattis till ett bra köp, du kommer att bli nöjd.

Comment

Jag noterade att det kommit en rejäl uppdatering till Zümo 660, där man b.l.a kan stänga av autozoom, vissa typer av meddelanden kan också stängas av b.l.a "ankommer till" ...
          och diverse annat som ny backrackfunktion, ny snabbare rendering av karta...mm, mm.

PS
          Friluftskartan Pro V2 ser ut som skit efter den senaste uppdateringen på Zumon.
          Funderar allvarligt på Zumo660, då kan jag ha den till min WR450 i skogen, på min landsvägshoj och bilen. Den verkar vara grym, fast dyr.
          Men vilken karta skall man använda om nu Pro v2 ser ut som... ?

Vilken karta funkar bäst och sparar den själv spåret i skogen eller måste man använda dator?

Comment

Originally posted by chsw View Post
            Det går bra att trycka med torra fingrar, handskar, pinnar eller vad som nu känns lämpligt.
            Jag trycker alltså för mesigt? Hmm får prova vålda mer... Det är framförallt när man "drar" i kartan som inget händer...
            Originally posted by per-anders View Post
            Dvs att man för av/på knappen åt "andra" sidan då jämfört när man sätter på eller stänger av den?)
            Den är ett trycke, av/på och snabbt för justera ljuset.

Comment

Har snackat med nån försäljare på Garmin o enligt han så fungerar Nuvi 500 o dakotan precis lika bra till det jag ska använda den till( sitta hemma o göra upp en liten runda,kolla var jag är när jag INTE har en aning om var jag är,se var jag varit när jag kommit hem. Det han tyckte var fördelen med Dakotan var att den är mer stryktålig o gjord för att vistas i skog o mark (vilket kanske inte nuvi är)+ att man har mer än dubbelt så lång batteritid på dakotan. Nuvi är väl däremot lite bättre om man ska ligga o nöta asfalt o större vägar o vill ha röststyrning i bilen,men själv har jag ingen nytta av asfalts hjälp så just nu lutar det fortfarande åt Dakotan.
              Filmer:
              Old As Hell Production:
              http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
              Ligger några här också:
              http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Som Ktmnisse ovanför är jag väl inte heller i behov av en sådan avancerad Gps som jag har nu.
                Har funderat på att byta Från en 278 till en 660.
                Men måste ju säga att 278.an ser mer "off-road" ut än 660.in.
                Last edited by Mhassic; 02-25-2010, 07:00 PM.
                Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by Pelle View Post
                  Jag trycker alltså för mesigt? Hmm får prova vålda mer... Det är framförallt när man "drar" i kartan som inget händer...
                  Man måste trycka en gång på kartbilden för att gå in i "drag-läge" på kartbilden. Sen ska det inte behövas mycke våld för att dra runt kartan.

Comment

Originally posted by Mhassic View Post
                    Som Ktmnisse ovanför är jag väl inte heller i behov av en sådan avancerad Gps som jag har nu.
                    Har funderat på att byta Från en 278 till en 660.
                    Men måste ju säga att 278.an ser mer "off-road" ut än 660.in.
                    Jag kan tänka mig köpa din 278 om du byter

Comment

Originally posted by Julleman View Post
                      Funderar allvarligt på Zumo660, då kan jag ha den till min WR450 i skogen, på min landsvägshoj och bilen. Den verkar vara grym, fast dyr.

Vilken karta funkar bäst och sparar den själv spåret i skogen eller måste man använda dator?
                      Om du köper en GPS se till att kartan ligger på en DVD skiva annars kan du inte utnyttja alla fördelar med Mappsourse.
                      Kolla här för mer fakta:
                      http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtop...73f9d038bbca9a

Comment

Originally posted by Julleman View Post

Dom måste helt enkelt åtgärda det, det såg inte konstigt ut före uppdateringen.
                        Jag har skrivit till Garmin och väntar på respons därifrån.

Idag kom detta svar:

Hej Peter,
                        vi är medvetna om att färgvalet inte är det bästa. Vi jobbar på en lösning.
                        Med vänlig hälsning / Best Regards

Kathleen

Garmin Sverige - support
                        Last edited by DigiMan; 02-26-2010, 10:32 AM.

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                          Har snackat med nån försäljare på Garmin o enligt han så fungerar Nuvi 500 o dakotan precis lika bra till det jag ska använda den till( sitta hemma o göra upp en liten runda,kolla var jag är när jag INTE har en aning om var jag är,se var jag varit när jag kommit hem. Det han tyckte var fördelen med Dakotan var att den är mer stryktålig o gjord för att vistas i skog o mark (vilket kanske inte nuvi är)+ att man har mer än dubbelt så lång batteritid på dakotan. Nuvi är väl däremot lite bättre om man ska ligga o nöta asfalt o större vägar o vill ha röststyrning i bilen,men själv har jag ingen nytta av asfalts hjälp så just nu lutar det fortfarande åt Dakotan.
                          Varför frågade du om råd här?

Comment

Varför frågade du om råd här?
                            ?????
                            Får jag bara fråga dig o sen nöja mig med ditt svar??
                            Jag måste väl få fråga lite överallt o sen bestämma vad som e rätt för mig o mina behov. Här på soe fick jag ju några tips på vad vissa tycker funkar o sen har jag läst en del tester o tagit del av den infon.Sen kollade jag hos Garmin vad dom tyckte..Förstår inte vad du tycker e så fel med det????
                            Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag sabbat dit ego i gps branchen ,men vi har alla rätt att leta efter info o skapa oss en egen uppfattning...
                            Jag är tacksam för den info jag fick av dig o tycker bara det känns xtremt olustigt att du reagerar som du gör nu.Fattar verkligen inte????
                            Last edited by ktmnisse; 02-26-2010, 12:29 AM.
                            Filmer:
                            Old As Hell Production:
                            http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                            Ligger några här också:
                            http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                              ?????
                              Får jag bara fråga dig o sen nöja mig med ditt svar??
                              Jag måste väl få fråga lite överallt o sen bestämma vad som e rätt för mig o mina behov. Här på soe fick jag ju några tips på vad vissa tycker funkar o sen har jag läst en del tester o tagit del av den infon.Sen kollade jag hos Garmin vad dom tyckte..Förstår inte vad du tycker e så fel med det????
                              Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag sabbat dit ego i gps branchen ,men vi har alla rätt att leta efter info o skapa oss en egen uppfattning...
                              Jag är tacksam för den info jag fick av dig o tycker bara det känns xtremt olustigt att du reagerar som du gör nu.Fattar verkligen inte????
                              Men jisses, jag undrade varför du frågade om råd, tycker inte du gjort fel alls, alla har rätt till sin tro?
                              Men det verkar inte som du lyssnade på några av argumenten.
                              Tex: Vad finns det för hållare till Dakotan, vad jag förstår finns det inga alls lämpliga för MC, men du kanske har annan synpunkt på det.
                              Det följer inte med någon vägkarta alls så den måste du köpa till, den följer med gratis i Nüvi 500.
                              Detär en större & ljusstarkare skärm med högre upplösning på Nuvi 500.
                              Det finns kortläsare på nuvi 500.
                              Det finns flera hållare som fungerar bra på MC.
                              Allt detta till ett lägre pris än Dakotan 10...
                              GPS Map 60 CX är också ett bättre val än Dakotan eftersom det finns flera användare här på SOE som du kan fråga om hjälp när det är något du inte förstår, samt att den tar minneskort och har något större skärm, och det är inget problem att få tag på en vettig MC-hållare

PS
                              Jag är inte i GPS branchen på något enda sätt.
                              Har bara avverkat en skaplig mängd GPS apparater genom åren.
                              Men vad vet jag, Garminsäljaren vet säkert bättre :=(

Comment

Garminsäljaren vet säkert bättre :=(
                                Absolut! De säger t.ex. att min Zumo 660 klarar max 4 GB stora minneskort, men jag kör med både 8 och 16 GB utan problem...
                                Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Working...
                                X