Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
    Ja! Men inte till den, utan till 6.13.7, den sista bra som finns på ett flertal ställen på nätet, de som är av nyare datum förvränger kartbilderna nåt överdjävulskt, allt blir utdraget på bredden och ger en mycket skev bild av verkligheten.
    Jaha ja!

Har ju som sagt haft en datorkrasch och köpt en ny dator. så jag fick upppdatera mina kartor i Mapsource till den versionen jag hade på GPS'en efter kontakt med Garmin "for free" Det var iofs nyligen min garanti uppdatering skedde så oavsett var de schyssta och öppnade den nedladdningen igen!

Har precis laddat ned kartan och då var tydligen mapsource uppdatering med för nu har jag 6.15.7 så den versionen blev det nu,
    så frågan är om jag ska uppdatera mig till 6.15.11.0 istället för 6.15.7?

Och jag förstår vad du menar med utdragna kartbilder... Tror det är något försök till 3-dimensionell bild...
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

Comment

Om du vill ha normala proportioner så har HMR lagt upp den gamla här: http://resmark.se/temp/MapSource_6137.zip och här en länk om hur nedgraderingen går till: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54613

Comment

Morgondagens GPS?

Är detta framtiden för våra GPSer?

http://www.geomatiknyheter.se/2010/0...ed-inbyggd-gps

Comment

Originally posted by badpitt View Post
          Är detta framtiden för våra GPSer?

http://www.geomatiknyheter.se/2010/0...ed-inbyggd-gps
          Suck!

Finns mycket kul hårdvara. Ta t ex Garmin 620. I teorin en sanslöst bra MC-GPS med enormt detaljerad kartbild. Men tyvärr är programvaran totalt värdelös vilket gör den oanvändbar på offroad-MC.

Räkna med samma problem med GPS-glasögonen. Kan man inte tanka upp spår och inte stänga av automatisk ruttomräkning, etc, etc så faller ju hela grejen.

Suck som sagt!
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Suck!

Finns mycket kul hårdvara. Ta t ex Garmin 620. I teorin en sanslöst bra MC-GPS med enormt detaljerad kartbild. Men tyvärr är programvaran totalt värdelös vilket gör den oanvändbar på offroad-MC.

Räkna med samma problem med GPS-glasögonen. Kan man inte tanka upp spår och inte stänga av automatisk ruttomräkning, etc, etc så faller ju hela grejen.

Suck som sagt!
            Jag menade det mest som ett skämt.

Jag var på båtmässan och tjatade på Garmin och berättade för en försäljare om problemet med 620n, han hade aldrig hört talas om problemet, han uppmanade mig/oss att höra av oss till Garmin om önskemål.

Vi kanska skall göra en gemensamt upprop eller kanske ha en länk där man önskar bättre mjukvara i tex den nya Zumon och i 620n?

Comment

Ladda ner CN 2009/2010 senaste versionen men var ?

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                Ladda ner CN 2009/2010 senaste versionen men var ?
                Testa hos garmin.com
                Wattumannen!Trivs som fisken i vattnet.

Comment

Originally posted by jontee View Post
                  Testa hos garmin.com
                  Njae, snarare denna adress för kartuppdateringar.
                  Du måste registrera enheten först.

https://my.garmin.com/mygarmin/customers/myMapsHome.htm
                  Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Då jag är xtremt osäker på vad som gäller i Gps djungeln så slänger jag in en liten fråga här. Skulle en Garmin Dakota 10 ( http://www.garmin.se/node/6072 ) funka till att ha på hojen??? Hojen är en XR 600 o har alltså inget batteri o Dakotan har tydligen ca 20Tim batteritid.Den ska användas till att leta småstigar o lite småvägar o allmänt trevliga hoj äventyr.Ja o så då leda mig hem när jag kört vilse... Såååå , Funkar eller funka INTE????
                    Filmer:
                    Old As Hell Production:
                    http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                    Ligger några här också:
                    http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                      Då jag är xtremt osäker på vad som gäller i Gps djungeln så slänger jag in en liten fråga här. Skulle en Garmin Dakota 10 ( http://www.garmin.se/node/6072 ) funka till att ha på hojen??? Hojen är en XR 600 o har alltså inget batteri o Dakotan har tydligen ca 20Tim batteritid.Den ska användas till att leta småstigar o lite småvägar o allmänt trevliga hoj äventyr.Ja o så då leda mig hem när jag kört vilse... Såååå , Funkar eller funka INTE????
                      Skulle inte välja den, hellre någon av dessa.
                      Dustin har haft lååång kampanj på Nüvi 500'an, lägg till ett skoterfäste och den funkar nästan till allt (bilhållare & 12V ciggkabel följer med), annars är det 60Cx som de allra flesta använder i den prisklassen, den saknar dock ruttbar karta (samma med Dakota 10) så det måste du köpa till, denna ingår dock i 500'an som är klart mest privärd.
                      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=321452,81953

PS, batteriet räckte i ca 10-11 timmar på Nüvi 500'an när jag var i Thailand i höstas.
                      Last edited by DigiMan; 02-22-2010, 07:05 AM.

Comment

Varför skulle du INTE välja Dakotan ?? Ge mig gärna lite mer info, som jag som gps amatör verkligen förstår.
                        Jag är ju totalt lost när det gäller gps:er så jag vet egentligen INTE var jag behöver o vad som e totalt onödigt. Det jag gillar med Dakotan är att den verkar vara liten o smidig,gjord för att vara ute i skogen o borde då alltså hålla för lite enduro blandat med skogsvägar. Funkar dakotan att sitta hemma o göra upp en rutt o sen föra över den till Dakotan o sen ge sig ut o köra eller e det nått som jag missat.. Friluftskartan borde väl gå att lägga in tycker jag (hmm varför blev texten stor nu då ????)

Edit: Det jag vill ha gps till är att den ska fungera bra mitt i mörkaste skogen (hitta stigar o liknande) om den sen inte är lika bra med att visa stadsbilder,fartkameror,o andra asfalts relaterade problem gör mig inget... (Hmm igen , fortfarande fet text????)

Edit 2: Om man nu inte har möjlighet att ladda den på hojen (nu pratar vi om nûvi 500) o inte hade tänkt använda den i bilen,hur laddar man då batteriet??? Går det att ladda genom usb o måste man isf köpa till nån kabel? Eller måste man helt enkelt slänga in den i bilen o köra en runda för att ladda? Eller funkar det att koppla in sig på hojens(XR600) el(ex halvljus)o ladda när man kör?
                        Fan nu e jag helt villrådig.....Känns som om det lutar åt nûvi men det måste isf funka o ladda på nått smidigt sätt
                        Last edited by ktmnisse; 02-23-2010, 07:15 AM.
                        Filmer:
                        Old As Hell Production:
                        http://www.youtube.com/user/OldAsHellProduction1
                        Ligger några här också:
                        http://www.vimeo.com/user2741352/videos

Comment

Originally posted by ktmnisse View Post
                          Varför skulle du INTE välja Dakotan ?? Ge mig gärna lite mer info, som jag som gps amatör verkligen förstår.
                          Jag är ju totalt lost när det gäller gps:er så jag vet egentligen INTE var jag behöver o vad som e totalt onödigt. Det jag gillar med Dakotan är att den verkar vara liten o smidig,gjord för att vara ute i skogen o borde då alltså hålla för lite enduro blandat med skogsvägar. Funkar dakotan att sitta hemma o göra upp en rutt o sen föra över den till Dakotan o sen ge sig ut o köra eller e det nått som jag missat.. Friluftskartan borde väl gå att lägga in tycker jag (hmm varför blev texten stor nu då ????)

Edit: Det jag vill ha gps till är att den ska fungera bra mitt i mörkaste skogen (hitta stigar o liknande) om den sen inte är lika bra med att visa stadsbilder,fartkameror,o andra asfalts relaterade problem gör mig inget... (Hmm igen , fortfarande fet text????)

Edit 2: Om man nu inte har möjlighet att ladda den på hojen (nu pratar vi om nûvi 500) o inte hade tänkt använda den i bilen,hur laddar man då batteriet??? Går det att ladda genom usb o måste man isf köpa till nån kabel? Eller måste man helt enkelt slänga in den i bilen o köra en runda för att ladda? Eller funkar det att koppla in sig på hojens(XR600) el(ex halvljus)o ladda när man kör?
                          Fan nu e jag helt villrådig.....Känns som om det lutar åt nûvi men det måste isf funka o ladda på nått smidigt sätt
                          Dakotan verkar funka bättre för ditt syfte än Nuvi 500, bla verkar 500an sakna spårfunktion, den funktionen är viktig i skogen där man inte kan göra rutter, dessutom hjälper den dig att hitta hem.

Dakotan verkar sakna plats för minneskort, den har endast inbyggt minne (vad kan läsa mig fram till), det är bra med ett löst minneskort.

Jag kan annars tipsa om en av de vanligste små GPSerna nämnligen 60 CSx, den är dyrare men klarar det mesta. 60 modellerna har lösa R6 batterier som man byter efter hand, själv kör jag med uppladdningsbara och strömkabel.

Alla GPSer går att ladda hemma, oftast via USB kontakten.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                            Dakotan verkar funka bättre för ditt syfte än Nuvi 500, bla verkar 500an sakna spårfunktion, den funktionen är viktig i skogen där man inte kan göra rutter, dessutom hjälper den dig att hitta hem.

Dakotan verkar sakna plats för minneskort, den har endast inbyggt minne (vad kan läsa mig fram till), det är bra med ett löst minneskort.

Jag kan annars tipsa om en av de vanligste små GPSerna nämnligen 60 CSx, den är dyrare men klarar det mesta. 60 modellerna har lösa R6 batterier som man byter efter hand, själv kör jag med uppladdningsbara och strömkabel.

Alla GPSer går att ladda hemma, oftast via USB kontakten.
                            Nu förstår jag inte vad du menar med sakna spårfunktion, för mig funkar 500:an klockrent och jag kör oftast omkring planlöst i skogen och att hitta hem har aldrig varit nåt prob.

Sen det med att ladda upp batteriet så är det väl bara att koppla in en likriktare på växelströmskabeln och ta ström därifrån, fast det verkar gå att köra den på 12V AC också.

Comment

Nüvin går att ladda med usbkabel, jag laddar min med samma laddare som till iphonen. Finns en uppsjö usbladdare, du kanske redan har en. Dessutom är det lika kontakt i Nüvin som i systemkamror...

11 timmar lät mycktet Digiman, tror jag fick till 6 timmar förra helgen, liiite kallare än Thailand dock

friluftkartanv2 är galet kul att pilla på, man kan sitta och minnas tillbaka på olika surhål, och se vart man vände (och konstatera att det var tur man vände efter 20 meter myr, för de resterande 1000 metrarna hade vart ett helvete ). Ännu roligare ska det bli när Garmin får bort de konstiga tecknen i Basecamp

Comment

Jag kan inte motivera Nüvi 500'an mer än i förra inlägget, den är mest prisvärd helt enkelt...
                                Mellan Dakota & GPS Map 60x serien skulle jag välja den senare p.g.a det de andra nämnt, som std batterier, samt att det finns bra hållare til den och flera som använder den så att man kan få hjälp om det är funktioner man inte begriper.
                                Det är viktigt att när man som novis, har möjlighet att ställa frågor till andra, fråga om Dakota här så får du inte många svar, flera har redan svarat om egenskaper på Nüvi 500.
                                PS
                                kyla är inte mumma för batteriet, dessutom körde jag med minimal bakgrundsbelysning för att snåla på batteriet.

Comment

Working...
                                X