Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by jontee View Post
    Jag hade samma problem på min 276 det var batteriet som var kasst,fick ett nytt på garanti när jag skickade in den till Garmin.
    /Jonte
    Originally posted by StefanW View Post
    Har du prövat att helt ladda ur den för att sedan låta den ladda upp sig i ca ett dygn? Gjorde så på min 276 och nu funkar den igen.
    Den är ju ny sedan i höstas, fick ju en ny 278 på garanti, så om inte batteriet var gammalt borde det fungera! Batteriet kanske dog nu i kylan som var någon dag på väg till jobbet!?

Jag får prova att ladda ur den helt och sedan ladda upp den igen! Får köra några gånger för säkerhets skull!
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

Comment

Har samma problem med min, det är bara låta den vara.
      Kör slut på batteriet och ladda sedan.
      Min visade tomt batteri men fungerad i två dagar till. =)
      Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by per-anders View Post
        Den är ju ny sedan i höstas, fick ju en ny 278 på garanti
        GPS:en kanske är ny men du fick med all sannolikhet tillbaks ditt gamla batteri Detta är nämligen det normala när man reklamerar prylar med uppladdningsbart batteri.

Comment

Originally posted by SvenG View Post
          GPS:en kanske är ny men du fick med all sannolikhet tillbaks ditt gamla batteri Detta är nämligen det normala när man reklamerar prylar med uppladdningsbart batteri.
          Är inte säker på det! Batteriet såg/ser väldigt oanvänt ut men man kan ju aldrig vara säker!

Strunt samma, ska testa ovanstående tips först! Annars får jag väl fixa ett nytt på något sätt, garanti eller ej!
          XR650R -00

Comment

Nytt battteri från batterikungen för knappt 300kr kanske platsar i hushållsbudgeten...

Batterikungen
            070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Nytt battteri från batterikungen för knappt 300kr kanske platsar i hushållsbudgeten...

Batterikungen
              Just nu ser det ut som det kommer fungera med batteriet som jag har.
              Har haft GPS'n igång cirka 2 timmar trots att den visat 00:00 timmar kvar av batteritiden och jag har bland annat haft virtuell sightseeing i Paris för att se om jag hittade efter mina 2 besök förra året! Lyckades pricka in de olika sevärdheterna bra på"kartan"
              XR650R -00

Comment

Har du prövat att helt ladda ur den för att sedan låta den ladda upp sig i ca ett dygn? Gjorde så på min 276 och nu funkar den igen.
                Så himla bra det gick

Ligger på laddning sedan i morse och är nästan helt full laddad! Tack för tipset
                XR650R -00

Comment

Bara glad att kunna återgälda lite av all den värme ditt erbjudande om att ligga sked, i diket i väntan på en ambulans, gav...

För er som inte var där, jag hade lyckats med en highsider men totalt misslyckats med landningen
                  070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Bara glad att kunna återgälda lite av all den värme ditt erbjudande om att ligga sked, i diket i väntan på en ambulans, gav...

För er som inte var där, jag hade lyckats med en highsider men totalt misslyckats med landningen
                    Det är bara att höra av dig om du fryser något mer...
                    XR650R -00

Comment

Någon som använder Basecamp i en Mac? Texterna i "info-ballongerna" är delar av texten med (typ) koreanska tecken, har av-installerat alla andra språk/tecken utom svenska, tom. bootat om datorn. Garmin-supporten ger mig svar som är föga hjälpande...

Comment

Har fått problem med att ladda min 278'a!

Den tycker att den är full-laddad när den kommer upp i ca. 40% av full kapacitet!
                        Är det någon som har koll på vad det kan vara för fel!?
                        Vilken mjukvaruversion kör du? Tittar man på historiken för uppdateringar för 278:an så verkar dom haft lite problem med just batteriet.

Change History
                        Changes made from version 3.30 to 3.40:
                        Added support for large NAND datacards
                        Improved power-up processing
                        Changes made from version 3.20 to 3.30:
                        Improved battery gauge accuracy
                        Changes made from version 3.10 to 3.20:
                        Improved compatibility with 512MB data card
                        Improved map display when both internal maps and maps on a data card are visible
                        Improved unit behavior when a blank data card is inserted
                        Improved display of battery charge level

/SvenG

Comment

Originally posted by DigiMan View Post

Nu har jag flyttat V2 kartan med Map Reverse Converter, 6.13.7 craschar med V2, så jag har rederat infon om denna i registret för 6.13.7. , verkar inte få den att funka med 6.13.7 .... :-/
                          Jag har fått Norra norrland v2 att funka med 6.13.7 nu efter lite pyssel, I nya formatet har det som i gamla versionen var en .img-fil blivit en liten mapp där det ligger en bunt med små filer varav en är höjddatan, nåt som tydligen följer med i konverteringen, men som inte 6.13.7 kan hantera, därför blir det knas. För att få det att funka gör man såhär:

Installera Fripro v2 som vanligt, kartdatan hamnar då i c:/programdata/garmin/maps/friluftskartan_pro_v2_norraland.gmap/product1

Vi ska nu radera alla .dem-filer som är filen med höjdinformation så den inte ställer till det för oss, så vi startar upp vår kommandotolk: start->Alla Program->Tillbehör och starta kommandotolken(i vista och W7 högerklicka och välj att köra kommandotolken som administratör, annars skiter det sig med nästa steg).

Skriv i kommandotolken:cd c:/programdata/garmin/maps/friluftskartan_pro_v2_norraland.gmap/product1 och tryck enter, du ska nu ha flyttat dig till product1-mappen där kartorna finns (sökvägen i kommandotolken har ändrat sig till det vi skrev efter cd), så nu skriver vi : DEL /F /S *.dem och trycker enter, vi bör nu strax ha raderat alla .dem-filer som ligger i undermapparna till product1-mappen, stäng därefter kommandotolken.

Nu ska vi konvertera filerna till det gamla .img-formatet och därför laddar vi hem mapreverseconverter härifrån: http://www.javawa.nl/mapreverseconverter.html , den är enkel att använda och den både konverterar och lägger in den konverterade kartan i mapsource 6.13.7. Nästa steg är då att starta upp mapsource 6.13.7 och trycka ctrl+U och knappa in sin upplåsningskod så är vi igång.

För de övriga tre fripro v2 så ser sökvägarna lite annorlunda ut, men det krävs nog inte särskilt många högskolepoäng för att räkna ut vad man ska ändra på, principen är densamma förutsätter jag då jag inte haft möjlighet att testa på nåt annat än norra norrland.

Comment

Ahh, det ska provas vid tillfälle!
                            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Mapsource uppdatera?

Såg nu här i min datorkrasch att jag hade en gammal version av Mapsource, 6.11.6 och nu finns tydligen 6.15.11.0!

Ska man uppdatera?
                              XR650R -00

Comment

Såg nu här i min datorkrasch att jag hade en gammal version av Mapsource, 6.11.6 och nu finns tydligen 6.15.11.0!

Ska man uppdatera?
                                Ja! Men inte till den, utan till 6.13.7, den sista bra som finns på ett flertal ställen på nätet, de som är av nyare datum förvränger kartbilderna nåt överdjävulskt, allt blir utdraget på bredden och ger en mycket skev bild av verkligheten.

Comment

Working...
                                X