Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag noterar att det finns en bug i nyaste kartan CNE 2010.30 som kan få Mapsource att krascha när man försöker skapa en kartfil att tanka upp till GPS:en. Dvs så som ägare av eTrex, 276C, 60Cx m fl måste göra.

Får du problem så utelämna kartsegmentet Badajoz i Spanien så funkar det. I alla fall funkar de exempel jag testat. Jag skall testa att lägga Badajoz i en separat fil och se om det funkar.

Edit:
    Har nu testat ut hur man kan göra för att få in CNE 2010.30 på sin GPS trots buggen. En anledning till att man vill skapa en egen kartfil kan vara att man vill typa om kartan.

1. Skapa i Mapsource en kartfil (till en USB-pinne) som innehåller hela Europa utom Badajoz. Döp den t ex till k1.img.

2. Skapa i Mapsource en kartfil (till en USB-pinne) som innehåller Badajoz. Döp den t ex till k2.img.

3. Slå ihop filerna till en med GMapTool (gmt). Dvs gmt.exe -j -o gmapprom.img k1.img k2.img

4. Kopiera in gmapprom.img till din GPS.
    Last edited by HMR; 02-01-2010, 07:27 AM.
    HMR

The art event!

Comment

Sådärja, nu finns Friluftskartan Pro V2 att köpa.
      Jag beställde Mellersta & Södra Norrland från Cyberphoto. om det är någon som köper någon av de andra tre och vill bytlånas version hör av er till mig på PM.
      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
        Sådärja, nu finns Friluftskartan Pro V2 att köpa.
        Jag beställde Mellersta & Södra Norrland från Cyberphoto. om det är någon som köper någon av de andra tre och vill bytlånas version hör av er till mig på PM.
        Rapportera gärna om skillnader jmf med gammla FriPrio och hurvida kartan går och få in i Mapsource eller om det bara är Basecamp som gäller.

Comment

Originally posted by radiohead View Post
          Rapportera gärna om skillnader jmf med gammla FriPrio och hurvida kartan går och få in i Mapsource eller om det bara är Basecamp som gäller.
          Jag ska åka och hämta kartan på Posten nu, återkommer senare med rapport..

Comment

Fri Pro V2 verkar OK, har bara testat litegrann p.g.a Kung Bore.
            Återkommer med rapport, allt när det gäller kartadministration verkar vara lika, den funkar dock inte under MS 6.13.7 rakt av, men i 6.15.11 funkar den, så jag ska prova att köra in Map Reverse Converter & MS 6.13.7 igen och se vad som händer.
            Man fick inte välja enhet och katalog vid installation kartan ligger på:
            C:\ProgramData\GARMIN\Maps\Friluftskartan_Pro_v2_M ellersta.gmap\

Basecamp lade sig på C:\Program Files\Garmin\Base Camp

Kartnamn: Mellersta2
            Fid: 2059

Grottar vidare.

Nu har jag flyttat V2 kartan med Map Reverse Converter, 6.13.7 craschar med V2, så jag har rederat infon om denna i registret för 6.13.7. , verkar inte få den att funka med 6.13.7 .... :-/
            Last edited by DigiMan; 02-04-2010, 11:53 PM. Reason: Map Reverse Converter

Comment

Uppdatera Zumo550

Varje gång jag har uppdaterat Zumo550 med ny karta, CN Europe NT och sedan öppnar en rutt som finns kvar i gpsen, så följer inte rutten vägarna på kartan, utan det blir raka streck mellan waypointsen, så att rutten "skär kurvorna" på kartan. Tar bort rutterna i gpsen, laddar upp dem igen från datorn och allt fungerar.
              Om jag laddar upp flera rutter från datorn till gpsen och sedan startar gpsen, frågar den om jag vill importera data. Då kan den bara ta emot/importera en rutt åt gången. Måste sedan koppla in datorn igen och göra om samma sak för varje rutt som ska överföras, ett fasligt mekande. Har jag missat något, tips?

Comment

Originally posted by Kawa View Post
                Varje gång jag har uppdaterat Zumo550 med ny karta, CN Europe NT och sedan öppnar en rutt som finns kvar i gpsen, så följer inte rutten vägarna på kartan, utan det blir raka streck mellan waypointsen, så att rutten "skär kurvorna" på kartan. Tar bort rutterna i gpsen, laddar upp dem igen från datorn och allt fungerar.
                Om jag laddar upp flera rutter från datorn till gpsen och sedan startar gpsen, frågar den om jag vill importera data. Då kan den bara ta emot/importera en rutt åt gången. Måste sedan koppla in datorn igen och göra om samma sak för varje rutt som ska överföras, ett fasligt mekande. Har jag missat något, tips?
                Man skall inte spara rutter & waypoints i GPS:en. Radera dom ofta. Nästan varje gång du tankar upp nya.

Rutter & waypoints sparar du i Mapsource dokument. Jag har t ex ett dokument med alla alppass, ett med c:a 150 lokala intressepunkter etc. När jag skall ut på en resa tömmer jag GPS:en och tankar upp enbart de 10-30 waypoints som jag använder under den resan.

Det går bra att tanka upp 50 rutter samtidigt från datorn till Zumo. Men du måste naturligtvis ha alla rutterna i samma Mapsource dokument vid upptankningen. Rutterna måste vara beräknade i exakt samma kartversion som du har i GPS:en.

Sedan, dvs när rutterna är upptankade till Zumon, så kan du importera ett antal av dem i taget från massminne till internminne. Dock funkar inte Zumo 550 stabilt med fler än 5-7 importerade rutter samtidigt. Dvs importera inte fler än du behöver för 1-2 dagar. När du behöver nya rutter så radera dom du har i internminnet innan du importerar nya.
                HMR

The art event!

Comment

The Google Map Buddy
                  This tool allows you to do the following:
                  * Capture your Google Maps offline and store them as images on your hard drive
                  * Print out maps of entire cities at zoom levels that would take
                  hours to put together with the current Google facility

http://www.augmentedrealitysoftware.co.uk/gmb.html

Kan användas av GPS prog som kör rasterformat.

Comment

En liten review av TwoNaw på Advrider:

http://www.advrider.com/forums/showp...3&postcount=19

Största minusen är mini-USB kontakten för laddning/strömförsörjning och att den inte är IP7 klassad.
                    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                      En liten review av TwoNaw på Advrider:

http://www.advrider.com/forums/showp...3&postcount=19

Största minusen är mini-USB kontakten för laddning/strömförsörjning och att den inte är IP7 klassad.
                      Mycket intressant! Har potential att kunna bli en ersättare till 276C/278.

USB-kontakten är inget stort problem. Om det var brist på kartor vore det värre.

På sin website skriver dom "Open all kind of map formats". Måste kolla om det inkluderar Garmin och/eller Kartex. Vore mumma minst sagt. Dom tycks ha Tele Atlas vägkartor för Europa och det räcker långt. Dessutom finns ruttplanering....

Pris EUR 600 inkl (ett begränsat urval av) skandinavienkartor.

En svaghet tycks vara skärmens upplösning. Antagligen tämligen kass eftersom dom utelämnar denna info på sin website.
                      Last edited by HMR; 02-08-2010, 05:08 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                        En svaghet tycks vara skärmens upplösning. Antagligen tämligen kass eftersom dom utelämnar denna info på sin website.
                        Japp, verkar vara medelmåttiga 320x240.

http://www.advrider.com/forums/showp...8&postcount=22
                        Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                        wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
                          Japp, verkar vara medelmåttiga 320x240.

http://www.advrider.com/forums/showp...8&postcount=22
                          Dvs samma som Garmins lågprisvariant Nüvi 500. Som kostar under 2000 kr. Och dessutom är IPX7 klassad.
                          HMR

The art event!

Comment

Laddproblem!

Har fått problem med att ladda min 278'a!

Den tycker att den är full-laddad när den kommer upp i ca. 40% av full kapacitet!
                            Är det någon som har koll på vad det kan vara för fel!?
                            Jag är inte ung nog att veta allt
                            XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                            Det är värsta tricket att låta det va
                            (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by per-anders View Post
                              Har fått problem med att ladda min 278'a!

Den tycker att den är full-laddad när den kommer upp i ca. 40% av full kapacitet!
                              Är det någon som har koll på vad det kan vara för fel!?
                              Jag hade samma problem på min 276 det var batteriet som var kasst,fick ett nytt på garanti när jag skickade in den till Garmin.
                              /Jonte
                              Wattumannen!Trivs som fisken i vattnet.

Comment

Har du prövat att helt ladda ur den för att sedan låta den ladda upp sig i ca ett dygn? Gjorde så på min 276 och nu funkar den igen.
                                070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Working...
                                X