Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det här kanske också kan bli nåt spännande, återigen är inte Garmin med...

http://blog.delorme.com/2010/01/06/d...communication/
    Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
    wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Originally posted by konfucius View Post
      Det här kanske också kan bli nåt spännande, återigen är inte Garmin med...

http://blog.delorme.com/2010/01/06/d...communication/
      Spännande hej & hå. Massor av gadgets. Men väldigt lite om verkliga performance.

- Idag kan man kräva en kartbild med bortåt 400 x 600 pixel för att se kartans detaljer. Inte ett enda ord om hur bra karta man ser. Tvärtom så visar man bilder som kan vara från en 2-3 år gammal mobiltelefon.

- Ett absolut krav är att man kan tanka upp & visa rutter och spår tydligt. Inte en enda bild som visar något om det.

- Det där om att se kompisarna på skärmen kan man glömma. Stoppas effektivt av telebolagens idiottaxor. Tekniken har funnits i flera år men vem vill betala 1000 kr/dag för den finessen?

Säkert en spännande GPS för hikers. Inget nytt för oss på tvåhjulingar. Inget som hjälper oss att hitta de mest spännande vägarna.
      Last edited by HMR; 01-09-2010, 11:58 PM.
      HMR

The art event!

Comment

Windows 7

Köpte mig en ny bärbar. Erfarenheter kring Mapsource och Vista/Windows7? Eller är det bara att starta i XP-läge och le?
        Något att tänka på som inte är självklart? Hoppas givetvis att 6.13.7 fungerar.
        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
          Köpte mig en ny bärbar. Erfarenheter kring Mapsource och Vista/Windows7? Eller är det bara att starta i XP-läge och le?
          Något att tänka på som inte är självklart? Hoppas givetvis att 6.13.7 fungerar.
          Inga problem med MapSource under MS Windows Vista/7
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Liten fundering...
            Vilken skulle ni behålla?
            Garmin 278 eller 60csx?
            Har bägge men kan inte bestämma mig....
            278an tror ja att jag inte använder till max, kollar mer sällan på kartan medan jag kör, sen har jag Europa kartan på den...
            Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by Mhassic View Post
              Liten fundering...
              Vilken skulle ni behålla?
              Garmin 278 eller 60csx?
              Har bägge men kan inte bestämma mig....
              278an tror ja att jag inte använder till max, kollar mer sällan på kartan medan jag kör, sen har jag Europa kartan på den...

Jag har också en 278 och en 60CSx, och jag tänker ALDRIG sälja någon av dem. Jag tror dock att du får fler spekulanter på din 278 då den ju inte längre säljs som ny, 60CSx säljs ju fortfarande av Garmin.

Comment

Nu har Pathaway5 RC släpts till Symbian..
                http://pathaway.com/prerelease5/symbian
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Kartfamiljer som gränsar till varandra?

Hej

När man laddat ner kartor till GPS:en (60csx) så är det ju så att en karta visas först och därefter nästa ovanpå så att den första inte syns. Tex skrivs fripro före NT2008 så att om båda står i läge "visa" syns enbart NT2008. Helt i sin ordning.
                  När jag kör norska Topo adventure i gränslandet mellan sverige och norge skrivs först fri pro och sedan Topo. Fri pro:s kartområden slutar vid riksgränsen men Topos kartor har ibland en blank (vit) del av kartområdet som ligger på svenska sidan gränsen. Det innebär att om jag kör (visar) de båda kartorna samtidgt i gps:en så visas en topografisk karta på båda sidor riksgränsen samtidigt men med några vita zooner på svenska sidan. Finns det något sätt att ändra ordningen för hur kartorna skivs? eller någon annan fix för detta. Vore kanon om det gick att ordna. Skall tillbirnga en hel del tid i gränslandet framöver.

/TF
                  DR650 -92 / Highland 950 Outback -05

Comment

Originally posted by Tummen View Post
                    Hej
                    När man laddat ner kartor till GPS:en (60csx) så är det ju så att en karta visas först och därefter nästa ovanpå så att den första inte syns. Tex skrivs fripro före NT2008 så att om båda står i läge "visa" syns enbart NT2008.
                    ....
                    Finns det något sätt att ändra ordningen för hur kartorna skivs? eller någon annan fix för detta. Vore kanon om det gick att ordna.
                    Vilken karta som syns, dvs ritas sist, är olika för olika Garmin modeller.

Genom att göra den kartan som ritas sist transparent så kan man se båda samtidigt. Dvs på 60 CSx och 278 så kan man då se City Navigators ruttbara vägar med Fri Pro's topografiska bakgrund. Klockrent! Oklart om det funkar bra med Fri Pro + Norsk Topo. Googla så hittar du hur man gör.

Varje karta har en prioritet som bestämmer ritordningen. Det borde rimligtvis gå att hacka men jag känner inte till huruvida det är gjort. Dvs jag vet inte hur/om man kan ändra ritordningen.
                    HMR

The art event!

Comment

MPS o GDB filer olika versioner?

Tjena

Har ett problem med mitt mapsource program. Försöker öppna en rutt som jag fått från en kompis.

Då säger mapsource:
                      Det går inte att läsa filen eftersom en efterföljande filversion används.
                      I detta program kan du använda mps filer och gdb filer från version 2 och tidigare.

Vad kan detta bero på?
                      Kör med city navigator NT V9, Dataversion 9
                      Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Comment

Vad har du för version på MapSource? Låter som om du har en för gammal ver.
                        Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo

Comment

Originally posted by Eneberg View Post
                          Har ett problem med mitt mapsource program. Försöker öppna en rutt som jag fått från en kompis.
                          Vad kan detta bero på?
                          Kör med city navigator NT V9, Dataversion 9
                          Det är versionen på MapSource och inte kartversionen som spökar här. Fom MapSource version 6.12.2 gäller gdb 3 som standardformat. Antingen uppdaterar du din version av MapSource eller ber du din kompis att spara rutten i gdb 2.

/SvenG

Comment

Vilken version av mapsource är lämplig? Den sista eller det finns en tidigare som funkar bättre? Skall mapsource vara nedstängt under installation?

Comment

Originally posted by Eneberg View Post
                              Vilken version av mapsource är lämplig? Den sista eller det finns en tidigare som funkar bättre? Skall mapsource vara nedstängt under installation?
                              Ver 6.13.7 är den sista bra versionen... (använd inte den senaste 6.15.7).

Och MapSource måste vara nedstängd vid installation.

Comment

Någon som har denna version? För den finns inte kvar på Garmins hemsida.

Comment

Working...
                                X