Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by AndersX View Post
    Bra att ha båda alltså
    Ja - eftersom de kompletterar varandra på ett bra sätt.

Tänk på att bara ha en karta i taget aktiv i GPS'en annars så slöar den ner ordentligt. Alla aktiva kartor ritas nämligen på skärmen i turordning men det är bara översta icke-transparanta lagret som syns.

En finess med denna funktion är att man kan se aktiva rutter & tracks från MapSource ovanpå FK. Dvs man ruttplanerar hemma på PC'n m hjälp av den för detta ändamål överlägsna City Navigator men sedan när man kör ute i skogen så kan man visa rutter + FK.

Var finns problemen?

Jo skärmens upplösning och disposition på vissa GPS'er gör dem mindre lämpade för FK som kräver fler pixlar än CN för att bli tydlig. T ex visar 60CX och Zumo kartan med bara 320x200 pix medan 276C och 278 visar 480x320 pix.

Se exempel i http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
    HMR

The art event!

Comment

Jag funderar på en Garmin GPSMap 60CX och kollade på www.netshop.se... är det någon som har erfarenhet av dom?

Rätt bra pris iaf...

Dom hade oxå C.N... som jag tänkte köpa till... men version 6... har ingen aning... spelar det någon roll... är den gammal eller ny... såg i tidigare inlägg att någon pratade om version 8...

En sak till... dom hade Garmin GPSmap76cx oxå... för bara några hundralappar över vad 60 kostar... någon som har erfarenhet av den?

/Rikard
      F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
      Lånar Dr 800 ibland
      Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Saxby View Post
        Dom hade oxå C.N... som jag tänkte köpa till... men version 6... har ingen aning... spelar det någon roll... är den gammal eller ny... såg i tidigare inlägg att någon pratade om version 8...

/Rikard
        V.6 av CN är väll rätt så gammal, vet dock inte hur gammal. Det är v.9 som gäller nu. Har hört att det rekomenderas att uppdatera CN ca vart 3:e år, har för mig att garmin uppdaterar CN rätt så ofta (varje år kanske?). Men det beror självklart vad man har den till. Jag skulle iaf rekomendera att köpa senaste versionen så man klarar sig bra några år frammåt.

Comment

Förr var det så att det spelade ingen roll vilken version man köpte eftersom uppgradering till senaste version av kartan alltid ingick i priset. Men Garmin är på G att ändra sin policy så att man bara får precis det som är i kartongen - inget annat.

Därför vill jag på det bestämdaste varna för att köpa någonting annat än version 9 idag. Se till att få garanti på att det är V9 du får. Inget annat om du betalar fullt pris!

Visst kan man acceptera även V8 och äldre versioner men då med prisavdrag på c:a 750 kr eftersom kostnaden för att uppgradera till V9 är c:a 750 kr.

Det kommer en ny kartversion varje år. Om man bara skall köra grusvägar i Sverige så funkar alla versioner fr o m V5, om man skall köra i Norge krävs V6 eller nyare, för Polen krävs V9, etc, etc. Varje version innehåller många uppdateringar m a o.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Därför vill jag på det bestämdaste varna för att köpa någonting annat än version 9 idag.
            City Navigator v9 fungerar inte med alla GPSer, tex den äldre CS60, den fungerar bara med v8. Den nyare CSx60 fungerar bra med City Navigator v9.
            Kolla det vid köp.

Comment

Hej!
              Köpte precis en begagnad 276c med cn v6 och beställde uppdatering till
              cn v9 från garmin.Jag trodde att jag skulle få betala 75dollar men den var ej registrerad tidigare så den blev reggad som nyinköpt och därav gratis eftersom man tydligen har rätt till senaste versionen efter nyköp.
              Gratis är gott.
              Mvh Jonte
              Wattumannen!Trivs som fisken i vattnet.

Comment

Originally posted by AndersX View Post
                City Navigator v9 fungerar inte med alla GPSer, tex den äldre CS60, den fungerar bara med v8. Den nyare CSx60 fungerar bra med City Navigator v9.
                Det där har du nog missuppfattat lite. Men bara lite för du pekar på ett viktigt problem.

V9 funkar med alla modeller men tidigare versioner av kartan - upp tom V7 - är uppdelad i ganska små kartsegment medan fr o m V8 så är det betydligt större sjok. Det innebär att i äldre versioner så kan man enklare göra ett geografiskt begränsat urval än vad som går med nyare kartversioner.

Så dom som har äldre GPS'er med begränsat minne - t ex GPSV, SP3 och CS60 - brukar föredra kartan V7 eller äldre medan dom med nyare minnesstinna GPS'er utan problem kan använda V8 och nyare.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by jontee View Post
                  Hej!
                  Köpte precis en begagnad 276c med cn v6 och beställde uppdatering till
                  cn v9 från garmin.Jag trodde att jag skulle få betala 75dollar men den var ej registrerad tidigare så den blev reggad som nyinköpt och därav gratis eftersom man tydligen har rätt till senaste versionen efter nyköp.
                  Gratis är gott.
                  Mvh Jonte
                  Visst är det så. T ex har jag inte reggat min 278 eftersom jag hoppas kunna uppgradera gratis till V10 i vinter.

Men som sagt - Garmin ändrar sin policy så räkna inte med att få gratis uppgradering fortsättningsvis.
                  HMR

The art event!

Comment

Vad finns det för nackdelar att inte registrera? Registrerar man kartan eller GPSen? Kan man ej ha kartan i mapsource på datorn om man inte registrerar eller hur är det?

//Nybliven ägare till en Zumo 550 + friluftskartan

Comment

Det finns mig veterligen inga nackdelar med att inte registrera under förutsättning att den kartong man köpt innehåller senaste, V9, kartversion.

Med i kartongen följer en gul lapp med den Unlock Code som krävs för att få igång kartan på PC'n och för att kunna tanka upp nya kartsegment till de GPS'er som inte har hela kartan förinstallerad (t ex eTrex, 60CX och 276C)

Det man registrerar är kartlicensen och kopplar den till en viss bestämd GPS.

Tänk på att aldrig använda personlig info när du skapar en userid på my.garmin. Du måste nämligen skicka med denna id om du säljer din GPS. Dvs man får ALDRIG göra misstaget att registrera två GPS'er på samma userid för då blir det krångel om man vill sälja dom separat. Enklast är alltid använda den Cupon Code som står på gula lappen både som Userid och Password när man skapar en id på my.garmin och reggar sin kartlicens.
                      Last edited by HMR; 06-23-2007, 11:04 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

tjena igen... infojakten går vidare...

Läste om 60CX att den inte är redo för ....hmmm... WAAS/EGNO... tror jag det var... vad innebär det... är det något man borde ha med i tankebanorna?

/Rikard
                        F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                        Lånar Dr 800 ibland
                        Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Koder

Om man köper en begagnad Garmin men inte får med dom "värdefulla" koderna är man lurad då eller kan man "få" eller köpa nya från Garmin? Detta kanske har avhandlats i tråden men jag är inte så insatt så vad gäller angående koderna?

Comment

tjena igen... infojakten går vidare...

Läste om 60CX att den inte är redo för ....hmmm... WAAS/EGNO... tror jag det var... vad innebär det... är det något man borde ha med i tankebanorna?

/Rikard
                            Jag kan välja till eller från WAAS/EGNO på min 60CX (vad det är vet jag inte)
                            Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                            http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Kristian Karvonen View Post
                              Om man köper en begagnad Garmin men inte får med dom "värdefulla" koderna är man lurad då eller kan man "få" eller köpa nya från Garmin? Detta kanske har avhandlats i tråden men jag är inte så insatt så vad gäller angående koderna?

Man borde väl kunna köpa nya koder!! är väl dom man betalar för? Cn går ju att få att funka i datorn(pirat menar jag) men det krävs koder för att få in dom i Gps . En variant är ju Metroguide dock kan man inte göra rutter i gpsen då. (en del kan tydligen fixa det med)
                              Och gammla friluftskartan är väl bara att köra in.
                              Allt är väl vad man ska ha det till
                              //alex
                              Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                              http://www.jstools.se/

Comment

Originally posted by Alex View Post
                                Jag kan välja till eller från WAAS/EGNO på min 60CX (vad det är vet jag inte)
                                Om WAAS = Wide Area Augmentation System (Amerikanarnas system)
                                http://www8.garmin.com/aboutGPS/waas.html

Om Egnos = European Geostationary Navigation Overlay Service (ESA's system som är föregångare till Galileo)
                                http://www.esa.int/esaNA/SEMVF07DWZE_egnos_0.html

Dessutom finns
                                USSR/Ryssarnas GPS system GLONASS = Global Navigation Satellite System
                                http://www.geog.ubc.ca/courses/geog3...ussian_gps.pdf

Använder man WAAS/EGNOS så får man bättre nogrannhet när EGNOS är i full drift.
                                "EGNOS is a joint programme of ESA, the European Commission and Eurocontrol. It is made up of a network of more than forty elements all over Europe that collect, record, correct and improve data from the US Global Positioning System (GPS). The modified signals are then relayed via geostationary satellites to user's terminals, offering a positional accuracy of better than two metres, compared with 15 to 20 metres for GPS alone. In addition, EGNOS gives a guarantee of quality for these signals that GPS, a military system, does not provide. "

Fungerar så att markbundna stationer som man vet har en exakt kordinat tar emot WAAS signalen och kollar felvisningen på just denna plats och reläar vidare denna info via satellit och ner till din mottatgare som lägger in felkorrigeringen för ditt område, ungefär som DGPS fast där snackar vi markbunden kommunikation för samma felkorrigering (används ofta utav sjöfarten).

PS
                                Jag har kollat om man kunde få tag på en GLONASS mottagare att använda i båten för att sedan få ett medelvärde mellan WAAS/EGNOS och GLONASS, då kan man verkligen snacka om hyperbolisk navigation.
                                Magellan har tydligen funderat på något sådant ända sedan 1996.
                                http://pro.magellangps.com/assets/te...sTech_GG24.pdf
                                Last edited by DigiMan; 06-24-2007, 08:03 PM.
                                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Working...
                                X