Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    Detta ramlade jag över, ska kollas upp noga...
    http://garmin.na1400.info/routable.php
    Hmm riktigt bra kartsida

örru digiman, skulle du kunna förbarma dig över min N95 å lägga in frilufskartan å garmin mobile i den, jag kan komma över med den till dig så får du pilla med den när du har tid/lust
    /Danne
    Bäst i test!

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
      Varför tittar du inte på gapmin etrex med minneskort om du tycker att 60csx är för dyr
      funkar en etrex legend cx eller måste man ha en hcx?
      Bäst i test!

Comment

Originally posted by Nike68 View Post
        Nuvi500 avhandlades någon sida tillbaka här i tråden.
        Är ej speciellt lämplig till offroadkörning, enl HMR.

Jag har en på min touringhoj. Fungerar som en bil navigator fast e vattentät.
        /Niclas

P.S. Pågrushojen sitter en 60cs.
        Riktig offroadkörning funkar mycket bra med denna GPS, jag kör nästan uteslutande på stigar/vägar som ändå inte finns med på kartan så jag behöver oftast bara använda fågelvägsfunktionen och väljer själv väg till målet. Sen funkar trackbackfunktionen bra när man behöver hitta tillbaka.

En eloge till HMR som delar med sig av sina trix och kunskap men alla kör inte som han och har därför inte heller samma behov .

Comment

Originally posted by Dr Danne View Post
          funkar en etrex legend cx eller måste man ha en hcx?
          Funkar utmärkt. Både cx och hcx. hcx fungerar inomhus, det är den stora skillnaden. Har haft min i 2 år och kört 1200 mil med rutt och ingen rutt. Behöver du någonting att fästa den i styret, fågelpinnen hör av dig. Jag har en billig lösning.

/Sven
          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by wr426 View Post
            Riktig offroadkörning funkar mycket bra med denna GPS, jag kör nästan uteslutande på stigar/vägar som ändå inte finns med på kartan så jag behöver oftast bara använda fågelvägsfunktionen och väljer själv väg till målet. Sen funkar trackbackfunktionen bra när man behöver hitta tillbaka.

En eloge till HMR som delar med sig av sina trix och kunskap men alla kör inte som han och har därför inte heller samma behov .
            Det är förvisso rätt vad du skriver. Jag noterar att det finns många snöskotergubbar som är nöjda med Nüvi 500. Dvs kör man MC så som man kör snöskoter så är N500 helt OK. Dessutom OK för dom som kör MC så som dom kör bil.

Jag har en känsla av att vi som bor i lite mer tättbefolkade delar av världen har ett större behov av att planera vårt vägval på PC. Vi har stora problem med vägbommar och asfalterade vägar. Skall vi slippa vända ständigt och jämnt så behöver vi samla på oss vägar och rutter från kompisar och jobba en del med vägval framför datorn.

(avbrott för middag, forts:)

Men en GPS inkl MC-fäste och kartlicens för både City Navigator och Fri Pro kostar rätt så mycket och jag vill göra folk uppmärksamma på vad de egentligen köper. Skillnaden i total kostnad för en GPS som klarar "allt" som behövs för MC (eTrex, 60Cx, Zumo, 276C) och en mer "begränsad" (Nüvi, Colorado, m fl) är inte så stor.

Med aldrig sinande envetenhet så påpekar jag det som de allra flesta som använder GPS på offroad-MC anser. Nämligen att man bör kunna-

- tanka upp rutter från PC
            - stänga av automatisk ruttomräkning
            - stänga av automatisk zooming
            - visa spår tydligt på skärmen
            - se en detaljerad kartbild inkl alla småvägar

Nüvi uppfyller inte dessa krav. Jag har själv två Nüvi och jag tycker att de funkar enormt bra. I bilen. Inte på MC.
            Last edited by HMR; 07-25-2009, 10:29 PM.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              Det är förvisso rätt vad du skriver. Jag noterar att det finns många snöskotergubbar som är nöjda med Nüvi 500. Dvs kör man MC så som man kör snöskoter så är N500 helt OK. Dessutom OK för dom som kör MC så som dom kör bil.

Jag har en känsla av att vi som bor i lite mer tättbefolkade delar av världen har ett större behov av att planera vårt vägval på PC. Vi har stora problem med vägbommar och asfalterade vägar. Skall vi slippa vända ständigt och jämnt så behöver vi samla på oss vägar och rutter från kompisar och jobba en del med vägval framför datorn.
              Det är nog så jag reflekterat, i söder behöver det planeras bättre, fast jag bara bor i södra norrland så här i skogarna finns nästan bara grusvägar, och det är så otroligt glest befolkat bara man kommer ut ur tätorterna.
              Här använder man GPS på hoj mest för att inte åka vilse och för att hitta tillbaka till de roligaste vägarna, samt att reka kortaste vägen till bensin & mat.
              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by per-anders View Post
                nu har den varit hos Garmin i ca. 1 månad

Pratade med min återförsäljare idag och enligt honom väntade de på ngn reservdel...
                Undrar hur de kommer hålla på reservdelar till 278'an nu när den utgått
                Nu äntligen har jag fått tillbaks min GPS...
                eller egentligen inte, jag fick en ny likadan! Men att det ska ta nästan 2 månader att komma på att man ska ge mig en ny istället för att reparera den gamla

hoppas det funkar med min citynavigator bara... det gjorde det, tur då jag slapp bli mer irriterad....

EDIT: Tur man hann hämta ut GPS'en, just snyggt om den blivit stulen också... http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.434630
                Last edited by per-anders; 07-29-2009, 09:43 AM.
                Jag är inte ung nog att veta allt
                XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                Det är värsta tricket att låta det va
                (Ohlson har semester production)

Comment

Härligt P-A

Skönt att du fick tbx den.

Ska bli intressant att jämföra våra GPS :er.

Själv ställer jag mig tveksam att att en 10 år gammal konstruktion ska stå sig mot den nyare Z660:an.
                  rrRoffes vilja att snabbt sälja sn nyinköpta 278:a och den "i ditt fall" inte verkade tåla körning tex i skog utan att bli maraccas.
                  Last edited by MC Doktorn; 07-30-2009, 03:16 PM.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                    Själv ställer jag mig tveksam att att en 10 år gammal konstruktion ska stå sig mot den nyare Z660:an.
                    Det gör den inte heller. Problemet ligger uteslutande i programvaran som är väldigt mycket sämre i Z660.

Däremot är hårdvaran i Z660 helt överlägsen 276C/278. Men det hjälper ju inte när viktiga funktioner saknas.
                    HMR

The art event!

Comment

Hack, fixa spårfunktion på Nüvi 200
                      http://www.marcforrest.com/2007/11/1...00-track-hack/

Comment

Tackar så mycket

Comment

Visst är det märkligt att Garmin spenderar så mycktet krut på att hindra kunderna från att ha glädje av deras produkter? För mig är det en gåta vad de anser sig vinna med det.
                          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                            Visst är det märkligt att Garmin spenderar så mycktet krut på att hindra kunderna från att ha glädje av deras produkter? För mig är det en gåta vad de anser sig vinna med det.
                            ehhh, sälja dyrare modeller kanske?

Comment

köp av GPS

Om man ska köpa en ny gps i dagsläget i prisklassen <4000:- (exl kartor), vad ska man köpa.

Prioritet är grusvägar och stigar.
                              Jag vill kunna importera rutter och dessutom kunna skapa egna.

Jag har kollat på en GARMIN GPSMAP 60CSX.
                              samt Friluftskartan Pro.

Finns det några andra alternativ ?

Funkar originalhållaren bra till 60csx ?

Comment

Originally posted by mce73 View Post
                                Om man ska köpa en ny gps i dagsläget i prisklassen <4000:- (exl kartor), vad ska man köpa.

Prioritet är grusvägar och stigar.
                                Jag vill kunna importera rutter och dessutom kunna skapa egna.

Jag har kollat på en GARMIN GPSMAP 60CSX.
                                samt Friluftskartan Pro.

Finns det några andra alternativ ?

Funkar originalhållaren bra till 60csx ?
                                http://www.outdoorexperten.se/p-6227...egend-hcx.aspx

SOM 60CSX fast med 13mm mindre skärm.
                                Bäst i test!

Comment

Working...
                                X