Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Min erfarenhet från Zumo 660 efter åkning 60 mil grus med hellrediket gänget i helgen + ruttad transport E tuna-Heby ToR med och jag har aldrig haft gps på hoj så detta var helt nytt.

Men i stort sett nöjd med allt då jag i nästan alla fall kunde följa alla vägar vi åkte på med CityNavigator.
    Har ännu inte laddat ner Friluftskartan-Pro pga dessa förb... koder.
    Men i mogon så..
    Problemet som beskrevs med text "ankommande väg" (bero på avstängt larmfunk ?) finns inte på min gps inte heller stördes jag av autozoom.
    MC Fästet verkar fungera mycket bra trots bök i skogen och körande på gropig väg ganska fort.

Helt klart blir det en ny dimension på åkningen med en välfungerande GPS och det är synd att inte friluftskartan-pro är ruttbar ?
    Men antar att man kan skifta över och se på den när Citynavigator inte ser dom små stigarna.

I bilen funkar den klockrent.
    Last edited by MC Doktorn; 07-20-2009, 08:52 PM.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
      Helt klart blir det en ny dimension på åkningen med en välfungerande GPS och det är synd att inte friluftskartan-pro är ruttbar ?
      Men antar att man kan skifta över och se på den när Citynavigator inte ser dom små stigarna.
      Om du har både FriPro och City Navigator i GPS:en så kan du först aktivera rutten med City Navigator aktiv och därefter byta till FriPro. Då visas rutten med FriPro som bakgrund.
      HMR

The art event!

Comment

Sen läste jag på zumoforums att man kan göra de topografiska kartorna transparenta o lägga ovanpå.
        Har inte provat det och han som skrev hur man gjorde det skrev att det är omtvistat så det är säkert inte utan nackdelar.
        Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

Comment

Originally posted by HMR View Post
          Om du har både FriPro och City Navigator i GPS:en så kan du först aktivera rutten med City Navigator aktiv och därefter byta till FriPro. Då visas rutten med FriPro som bakgrund.
          Jag blev förvånad, såhär funkar det på min, om jag har alla aktiverade WM4&CNE&FRIPRO så ligger Fri-Pro överst och laddar jag in en rutt så funkar den omedelbums utan omräkning.
          Jag kör med World Map 4, STD CNE 2010.1 & Omtypade Fri-Pro från HMR.
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by NuclearX View Post
            Sen läste jag på zumoforums att man kan göra de topografiska kartorna transparenta o lägga ovanpå.
            Har inte provat det och han som skrev hur man gjorde det skrev att det är omtvistat så det är säkert inte utan nackdelar.
            Det finns många, bl a på detta forum, som länge använt tekniken och den funkar utmärkt.

Man ser då båda kartorna samtidigt. Dvs om en väg fattas i ena kartan så finns den kanske i den andra.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              Jag blev förvånad, såhär funkar det på min, om jag har alla aktiverade WM4&CNE&FRIPRO så ligger Fri-Pro överst och laddar jag in en rutt så funkar den omedelbums utan omräkning.
              Ju fler kartor du har igång samtidigt desto långsammare funkar GPS:en. Det kan bli olidligt långsamt vid utzoomning.

Alla aktiva kartor ritas. Den som ritas sist är den man ser. Vilken som ritas sist beror på vilken GPS man har.
              HMR

The art event!

Comment

Då funkar 660 lika bra som min Colorado gjorde i det avseendet
                Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Ju fler kartor du har igång samtidigt desto långsammare funkar GPS:en. Det kan bli olidligt långsamt vid utzoomning.

Alla aktiva kartor ritas. Den som ritas sist är den man ser. Vilken som ritas sist beror på vilken GPS man har.
                  Stämmer korrekt, den var lite i segaste laget med alla kartorna på, knappt körbar faktiskt, jag bara reflekterade över att det funkade på det sättet.
                  Jag har fått nys på en Mapeditor där man ska kunna ta i princip vilken karta som helst i rasterformat och vektorisera denna och spara som en karta som kommer att funka i Garmins GPS'er.
                  Fint om man kan köra med blå/gröna kartan från lantmäteriet.

Comment

Jag har fått nys på en Mapeditor där man ska kunna ta i princip vilken karta som helst i rasterformat och vektorisera denna och spara som en karta som kommer att funka i Garmins GPS'er.
                    Fint om man kan köra med blå/gröna kartan från lantmäteriet.
                    Låter kanon. Du ska även få hjälpa mig att få in Hmr´s typfiler till friluftskartan pro på min dator

Comment

Spelar det någon roll om man har hela europa eller bara kartor där man ska köra för snabbheten på gpsen

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                        Spelar det någon roll om man har hela europa eller bara kartor där man ska köra för snabbheten på gpsen
                        Tror han menar fler lager segar ner GPS'en, typ CNE & FRI PRO.

Comment

Jag tyckte CityNavigator funkade riktigt bra när den visade rätt.
                          Kan tänka mig att detta är tanken när man kör en skapad rutt så vill man följa vägen på GPS`n och inte den topografiska terrängen.

Skulle vara perfekt att man då kan växla till Fripro då vägen har "försvunnit" då man per automatik har mer tid att titta .

EDIT: OT @ JossaDrz vbmenu_register("postmenu_398239", true); kul åkning i helgen du körde med snygga bredsladdar
                          Last edited by MC Doktorn; 07-21-2009, 09:49 AM.

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                            Nej inte när man kör. Då är det bara antalet kartor som ritas som påverkar hastigheten. Dvs antalet aktiva kartfamiljer.

Stora kartor kan dock innebära att GPS:en startar något långsammare.
                            HMR

The art event!

Comment

Hejsan.

Jag är helt ny på att köra efter GPS, brukar bara ge mig ut och leta vägar, men då kommer man altid fram till någon bom eller återvändsgränd.

Har sett att Garmin Nuvi 200 varit på tal några gånger här i tråden . Skulle den fungera att börja med? Det jag vill GPSn ska kunna är:

1. spåra den vägen jag kört så jag kan leta mig tillbaks dit
                              2. Att jag hemifrån ska kunna lägga upp körvägen.

Tacksam för svar

Henrik
                              --------------------
                              /Henrik Egerbo

Comment

Originally posted by HenrikE View Post
                                1. spåra den vägen jag kört så jag kan leta mig tillbaks dit
                                2. Att jag hemifrån ska kunna lägga upp körvägen.
                                Nej, Nuvi 200 duger inte bra till detta.

Du bör skaffa någon modell som klarar uppladdning av rutter. Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722 för mer info.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X