Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    Dustin har kampanj på Nüvi 500 just för tillfället
    http://www.dustinhome.se/pd_5010196999.aspx
    Hmm det där såg ju nice ut!
    Vad finns det för nackdelar med den?
    Finns fäste för styre?
    Bäst i test!

Comment

Originally posted by Dr Danne View Post
      Finns fäste för styre?
      Ingen avstängning av ruttomräkning, men den klarar ruttplanering.

Detta är samma typ som Zumofästet:
      http://www.dustinhome.se/pd_5010213188.aspx
      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

[quote=DigiMan;396084]
        Originally posted by MC Doktorn View Post
        Ni som köpt 660 tycker ni monterings satsen håller måttet eller beställer ni det äckligt dyra touratech kittet.

Hur har ni monterat era gps bakom något skydd eller liknande.[/QUOT
        Monterade min med RAM-fästet och med en typ glassbehållare i plast som skydd.
        Fick göra en ny U-Bult eftersom den som följde med var för liten.
        Monterings kittet verkar ganska stabilt trots allt men jag undrar vad som händer om man vurpar vilket den kanske inte är konstruerad för.

Hur löste du / ni strömförsörjningen direkt från batteriet ?

Comment

[QUOTE=MC Doktorn;396237]

Monterings kittet verkar ganska stabilt trots allt men jag undrar vad som händer om man vurpar vilket den kanske inte är konstruerad för.

Hur löste du / ni strömförsörjningen direkt från batteriet ?
          Jag monterade min väldigt lågt och plant med u bulten runt styrhöjaren, så min Zumo ligger nästan plant över orginal instrumenten på SE'n, sticker inte upp.

Ström från en säkring som bara ger kräm när tändningen är på, samma som jag hade till Questen
          Attached Files
          Last edited by DigiMan; 07-07-2009, 09:11 PM.
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by per-anders View Post
            Har nu delat på GPS'en men det skulle behövas mer separering för att komma åt problemet! Ska leta efter garantisedeln och lämna in GPS'n!
            nu har den varit hos Garmin i ca. 1 månad

Pratade med min återförsäljare idag och enligt honom väntade de på ngn reservdel...
            Undrar hur de kommer hålla på reservdelar till 278'an nu när den utgått
            Jag är inte ung nog att veta allt
            XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
            Det är värsta tricket att låta det va
            (Ohlson har semester production)

Comment

nu har den varit hos Garmin i ca. 1 månad
              Skickade min 278 till Garmin UK och hade en ny tillbaka 10 dagar efter att jag skickade paketet från Sverige
              Member of SSFOGHA

Comment

Jag monterade min väldigt lågt och plant med u bulten runt styrhöjaren, så min Zumo ligger nästan plant över orginal instrumenten på SE'n, sticker inte upp.

Ström från en säkring som bara ger kräm när tändningen är på, samma som jag hade till Questen
                Det där ser stabilt ut, kanske medföljande U bult passar på 690:an.

Ska bli intressant och se vad jag tycker efter att provat den på riktigt i helgen.

Comment

Finns fäste för styre?
                  Som sagt var saknar Nüvi 500 avstängning av ruttomräkning, men den klarar ruttplanering. Inte heller kan autozoom stängas av.

Jag har inte testat Nüvi 500 men funktionen synes vara ganska lik den Nüvi 760 som jag har. Och den är på gränsen till oanvändbar offroad. Inget att rekommendera alltså.

Fast som bil-GPS är den klart bra. Och som MC-GPS är den användbar så länge man håller sig på vägar och inte avviker en enda meter från den planerade rutten.

På trampcykel torde både 760 och 500 vara totalt oanvändbara eftersom man då väldigt ofta kör på en cykelväg kanske 50 m från kartans väg - varvid GPS:en får totalspatt och räknar om rutten i all oändlighet.

På 760, och sannolikt även på Nüvi 500, måste uppladdade rutter hanteras varsamt. Ruttimport fungerar instabilt och oförutsägbart.

Om man bara vill ha GPS:en för körning efter vägar på FriPro, dvs utan hjälp av rutter eller spår, så funkar nog Nüvi 500 OK. Ungefär lika som den icke vattentäta Nüvi 200 till halva priset. Om inte vattentätt är heligt så torde en Nüvi 760 för 1500 kr vara ett bättre köp. Större skärm, tydligare karta, TMC, hela Europakartan, mm.
                  Last edited by HMR; 07-09-2009, 10:26 PM.
                  HMR

The art event!

Comment

ok tack för ett bra svar(som vanligt)
                    Är ju tämligen värdelöst om man spenderar en timme framför datorn och gör en rutt, för att när man sen är ute och åker missa en korsning i 120+ fart...
                    då räknar den alltså om färdvägen å all planering är förgäves?
                    meao helt värdelös.
                    Tror jag kör med karta i fortsättnigen åxå
                    Bäst i test!

Comment

Om ni som jag saknar en riktig manual till 660:an finns den här http://www8.garmin.com/manuals/zumo6...darhandbok.pdf

För en gång skulle ska jag läsa en manual ordentligt

Märkligt att att man måste skapa/läsa rutterna baklänges för att slippa meddelande rutan med andra ord idiotiskt
                      Last edited by MC Doktorn; 07-10-2009, 09:55 AM.

Comment

ok tack för ett bra svar(som vanligt)
                        Är ju tämligen värdelöst om man spenderar en timme framför datorn och gör en rutt, för att när man sen är ute och åker missa en korsning i 120+ fart...
                        då räknar den alltså om färdvägen å all planering är förgäves?
                        Nja - inte förgäves.

N760, och förhoppningsvis N500, räknar om rutten till nästa viapunkt så man kommer hyfsat rätt i just det fall du beskriver. Dessutom så är det bara att starta om originalrutten så har du tillbaka din planerade rutt. Går ju bra om du kör ensam men är du med kompisar som har 60Cx eller 278 så är du hopplöst efter.

Det som inte funkar är när man har gjort en rutt, ett backbone, men sedan ligger och kör kors & tvärs på angränsande vägar & stigar som man tycker ser spännande ut. Då vill man att rutten skall vara oförändrad och synas på GPS:ens kartbild så att man kan ansluta till den när man har lust. I det läget får N760, och sannolikt N500, totalt spel och räknar om & zoomar så att GPS:en mest liknar en snurrande tvättmaskin.

Dvs oanvändbar för normalt offroadåka men klart användbar som nöd-GPS för att hitta hem.
                        Last edited by HMR; 07-09-2009, 10:28 PM.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Dvs oanvändbar för normalt offroadåka men klart användbar som nöd-GPS för att hitta hem.
                          Mmm men då har man ju sin N95 om det kniper
                          Bäst i test!

Comment

Jag har Garmin friluftskartan pro på minneskort. Har även filen löst på datorn. Går det att få in dessa i mapsource?
                            Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

Comment

Typfiler

Hej
                              Jag har en 278 med CNE som jag vill typa om, men jag blir inte klok på vilken typfil som jag ska använda. På My Garmin så står det att kartan heter CNE NT 2009.10, men i Map Source så står det att kartan heter CNE NT 2009.11 gmap. Data version 12.10. Jag kan inte hitta någon typ fil för 2009.11, kan jag använda den för 2009.10?
                              Tobbe

Comment

Jag har kollat lite på GPS att ha till landsvägskörning. Hur bra fungerar funktionen TMC? Jag har hittat lite rapporter från 2007 och 2008 som säger att det är rätt värdelöst (i Sverige, men bra i t ex Tyskland). Är det fortfarande så? Eller har det blivit bättre?

Comment

Working...
                                X