Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by kuno View Post
    Om man installerar nyaste NT10 så får man ju på köpet installerat senaste Muppsås vers 15 ngt,,,men det är ju vers 6137 man vill ha, någon som har ngt tips?
    Det man måste göra är två saker:

- Dels skall kartorna flyttas till det gamla formatet. Dvs läggas i mappen C:/Garmin.

- Dels skall man ta bort eller döpa om v15 av MapSource.exe och kopiera in v13 av MapSource.exe.

Har man 60Cx, 278, 276C eller liknande så bör dessutom kartan typas om.

Allt finns beskrivet i detalj i denna och/eller liknande trådar. Googla så finner du.
    HMR

The art event!

Comment

Kalla mig gärna trög!

Mitt problem är ändå detsamma. Från datorn till GPSen så hittas det på ett namn som jag INTE har döpt rutten till ! Tex så döper jag rutten till VXJ-Lenho . Men när jag går in på GPSen så står rutten som "GALTVGN4 TILL NORREGRD" . Detta är mkt irriterande. Men jag har hittat en lösning som får duga sålänge: jag sparar spåret jag kört , för DET kan jag döpa till vad jag än finner lämpligt ! Nästa problem blir att Redigera ett "spår". SUCK
      Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
        Mitt problem är ändå detsamma. Från datorn till GPSen så hittas det på ett namn som jag INTE har döpt rutten till ! Tex så döper jag rutten till VXJ-Lenho . Men när jag går in på GPSen så står rutten som "GALTVGN4 TILL NORREGRD" . Detta är mkt irriterande.
        "GALTVGN4 TILL NORREGRD" låter definitivt som om du inte döpt rutten utan accepterat det av MapSource föreslagna namnet, dvs "FÖRSTA RUTTPUNKT TILL SISTA RUTTPUNKT". För att ändra detta dubbelklicka, eller högerklicka och välj egenskaper, på rutten. Överst i dialogfönstret finns ruttens namn samt en ruta "Automatiska namn". Här måste du avmarkera rutan "Automatiska namn" och därefter skriva in det namn du önskar i namnrutan. Skillnaden mellan spår och rutter är att rutan "Automatiska namn" inte finns för spår och därmed inte behöver avmarkeras för att man skall kunna ändra namnet.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
          "GALTVGN4 TILL NORREGRD" låter definitivt som om du inte döpt rutten utan accepterat det av MapSource föreslagna namnet, dvs "FÖRSTA RUTTPUNKT TILL SISTA RUTTPUNKT".
          Kanske är det så att den gode froffe döper ruttfilen till VXJ-Lenho.gdb och inte ändrar ruttens namn?
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Kanske är det så att den gode froffe döper ruttfilen till VXJ-Lenho.gdb och inte ändrar ruttens namn?
            Visst döper jag och sparar den till det jag vill att den ska heta. Du menar att jag ska döpa om den en gång till då alltså?

Comment

Originally posted by SvenG View Post
              "GALTVGN4 TILL NORREGRD" låter definitivt som om du inte döpt rutten utan accepterat det av MapSource föreslagna namnet, dvs "FÖRSTA RUTTPUNKT TILL SISTA RUTTPUNKT". För att ändra detta dubbelklicka, eller högerklicka och välj egenskaper, på rutten. Överst i dialogfönstret finns ruttens namn samt en ruta "Automatiska namn". Här måste du avmarkera rutan "Automatiska namn" och därefter skriva in det namn du önskar i namnrutan. Skillnaden mellan spår och rutter är att rutan "Automatiska namn" inte finns för spår och därmed inte behöver avmarkeras för att man skall kunna ändra namnet.

/SvenG
              Där hade vi det . Automatik i all ära men det funkar inte alltid .
              Tack o bock!

Comment

Visst döper jag och sparar den till det jag vill att den ska heta. Du menar att jag ska döpa om den en gång till då alltså?
                Högerklicka på rutten i Mapsource och välj route properties...
                Klicka bort Autoname och fyll i eget namn i rutan.
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Bra att det har löst sig. Nu föreslår jag att du läser http://forum.soe.se/showpost.php?p=3...postcount=2227 en gång till.

Öva sedan på att skapa ett Mapsource dokument med namnet "ruttdokument.gdb" i vilket du skapar tre st olika rutter "rutt1", rutt2" och "rutt3". Tanka sedan upp dessa tre rutter till GPS:en i en och samma överföring. Kontrollera att de tre rutterna finns i GPS:en.

När du gjort övningen bör konceptet ha klarnat och allt blir förhoppningsvis mer begripligt.
                  HMR

The art event!

Comment

Mapsource

Jag har faktiskt läst den länken ett flertal gånger men min start o stoppWP är ofta samma . Så därför har jag inte försökt den metoden med att "dra ut" rutten . Men du har ju haft rätt i det mesta hittills så jag ska såklart testa detta oxå.
                    Vad är problemet om rutten korsar sitt eget spår? Jag har stängt av "ny ruttberäkning" eller vad det hette då jag tycker det är störande.
                    Många av de rutter jag kör stämmer dåligt med verkligheten så jag är nöjd så länge jag ser spåret nånstans på skärmen.

Comment

Jag har faktiskt läst den länken ett flertal gånger men min start o stoppWP är ofta samma . Så därför har jag inte försökt den metoden med att "dra ut" rutten . Men du har ju haft rätt i det mesta hittills så jag ska såklart testa detta oxå.
                      Vad är problemet om rutten korsar sitt eget spår? Jag har stängt av "ny ruttberäkning" eller vad det hette då jag tycker det är störande.
                      Många av de rutter jag kör stämmer dåligt med verkligheten så jag är nöjd så länge jag ser spåret nånstans på skärmen.
                      Start & Stopp punkter bör inte vara desamma och rutten bör inte korsa sig själv. Följ det rådet till att börja med annars uppsår diverse onödiga problem och det blir svårt att hjälpa dig.

Dvs skapa tre st waypoints. Start, Mitt och Stopp. Skapa två rutter i ett och samma Mapsource dokument. Från Start till Mitt och från Mitt till Stopp. Därmed har du något som kan byggas vidare på.

Vad är problemet om rutten korsar sitt eget spår? Jo olika GPS:er reagerar olika på detta. Beteendet när du passerar korsningspunkten är oförutsägbart och kan bli olika vid olika tillfällen. T ex kan GPS:en få för sig att ta kortaste alternativet till målet.

Att köra bredvid rutten är vanligt. Dvs man har en rutt som backbone och sedan zig-zaggar man runt den. Det är just därför som det är helt nödvändigt att ha automatisk ruttomräkning avstängd.
                      Last edited by HMR; 06-16-2009, 07:54 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Har precis skaffat mig en Garmin 60cx som jag är mycket nöjd med, men jag verkar ha lite problem med kartorna.

Började med att föra över Citynavigator 2010 vilket gick utmärkt, sedan när jag även skulle föra över FriPro Götaland till Gps'en så verkar det som att den skrev över Citynavigator.

Hur kommer jag runt det problemet? För det är väl meningen att det ska gå att ha flera kartor. Har ett 2Gb minneskort i så jag tror inte det handlar om det.
                        KTM Adventure 950 -04

Comment

Originally posted by Mango View Post
                          Har precis skaffat mig en Garmin 60cx som jag är mycket nöjd med, men jag verkar ha lite problem med kartorna.

Började med att föra över Citynavigator 2010 vilket gick utmärkt, sedan när jag även skulle föra över FriPro Götaland till Gps'en så verkar det som att den skrev över Citynavigator.

Hur kommer jag runt det problemet? För det är väl meningen att det ska gå att ha flera kartor. Har ett 2Gb minneskort i så jag tror inte det handlar om det.
                          Du måste föra över bägge kartor samtidigt

Comment

Originally posted by Mango View Post

Du får välja de olika kartorna samtidigt i Mapsource och sen föra över dom till GPS'en alla på en gång.

Comment

Är det Citynavigator 2010 jag behöver för att förhandsvisa svängarna i en aktiv sparat rutt. ?

Har en e Trex Legend HCx där jag vill följa vägarna med förhandsvisning , tex 400m hö vid nästa avfart...

Får bara upp rutt/kart/kompass sida och detta är ingen optin när man kör hoj

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                                Är det Citynavigator 2010 jag behöver för att förhandsvisa svängarna i en aktiv sparat rutt. ?

Har en e Trex Legend HCx där jag vill följa vägarna med förhandsvisning , tex 400m hö vid nästa avfart...
                                Enligt manualen så krävs ett tryck på "QUIT" tangenten för att få se nästa sväng på skärmen.

Vilken version av City Navigator man har spelar ingen roll i detta fall.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X