Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Swede View Post
    Hej,
    Letat som en grön men finner ingen klocka någonstans. Behöver synka mot extern kamera i geotagging syfte.

Några tips?
    Nej, jag hittar inte heller någon klocka.

Alternativ 1: Titta på telefonens klocka. Det går bra utan att stänga av GMXT.

Alternativ 2: Använd Tools > Where Am I och spara en waypoint. I Mapsource på PC kan du se exakt när & var punkten sparades.

Alternativ 3: Tanka upp trackloggen till Mapsource. Varje loggpunkt innehåller exakt tidpunkt när den loggades.
    HMR

The art event!

Comment

Gpsmap 620

Är lite sugen på en Garmin Gpsmap 620, Googlat runt några dagar nu utan att finna ngn vettig info om ngt som vet ngt..verkar som det är omöjligt att köra efter spår, spara spår etc. Men funktion finns ju i marindelen som verkar vara helt separerad från bil delen. Största fördelen ser jag är den stora fina skärmen. I specen står det att den är " motorcykelvänlig" men är det verkligen så?

Om man skulle bortse från spårfunktionen, skulle den inte passa bra som grusgps om man bara kör efter egna rutter gjorda i en mix av Fripro samt Muppsås?

Är kanske lite överkurs att shoppa en för typ 9k om man sedan anser den som hopplös för grus

Har fn en 278 som är helt outstanding, omöjlig att köra sönder, varken i Sahara eller i Rysslands träskmarker som jag testat den..
      Hellre ställ än snäll!

Comment

Geotagga foton

Har du sparat spår från den dag du tagit dina foton så finns det gratisprogramm som fixar till geotaggen tex från dessa sidor, Gpsed.com och tror jag bättre alternativ track-n-share.com
        070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by kuno View Post
          Är lite sugen på en Garmin Gpsmap 620, Googlat runt några dagar nu utan att finna ngn vettig info om ngt som vet ngt..verkar som det är omöjligt att köra efter spår, spara spår etc. Men funktion finns ju i marindelen som verkar vara helt separerad från bil delen. Största fördelen ser jag är den stora fina skärmen. I specen står det att den är " motorcykelvänlig" men är det verkligen så?
          Det 620/640 faller på är att den har Nüvins ruttprogramvara. Dvs den kan inte visa spår och man kan inte stänga av varken automatisk ruttomräkning eller autozoom. Inte heller kan man ställa in hur kartan visas med infofält och detaljeringsgrad.

Synd på så rara ärtor. 480x800 pixels skärm vore mumma på MC:n.
          HMR

The art event!

Comment

Tjenis! Jag har en 60cs som jag mest använt till att spara spår vi kört samt i bland som karta för att hitta vägar/alternativa vägar.
            Dom kartor jag har är Metro guide.
            Känns helt ok, men vad vet jag???

Vilka kartor finns det till min GPS som är rutbara. Jag har ju inte någon kortplats att använda?
            Gör jag bara som i dag och lägger in dom kartor jag behövet?
            Lev NU... I morgon kan det vara för sent.

"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind" Dr.Seuss

Comment

Geotaggning

Hej,

Funkade fint med den vanliga klockan. Skillnaden blev bara några sekunder på kamera tiden jämfört med trackloggen. Ganska käckt att kolla på bilderna i Google Earth längs den sträcka man åkt. Finns ett bra "overlay" till GE som använder Eniros satellite/flygfoton istället för GE egna, betydligt bättre upplösning på många ställen. Någon som använt flickrs geotaggnings tjänst?

Originally posted by HMR View Post
              Nej, jag hittar inte heller någon klocka.

Alternativ 1: Titta på telefonens klocka. Det går bra utan att stänga av GMXT.

Alternativ 2: Använd Tools > Where Am I och spara en waypoint. I Mapsource på PC kan du se exakt när & var punkten sparades.

Alternativ 3: Tanka upp trackloggen till Mapsource. Varje loggpunkt innehåller exakt tidpunkt när den loggades.

Comment

Gratis Geotaggning

Provat denna gratisvariant som verkar funka bra. Export både till GE och GM.

http://code.google.com/p/gpicsync/

Originally posted by StefanW View Post
                Har du sparat spår från den dag du tagit dina foton så finns det gratisprogramm som fixar till geotaggen tex från dessa sidor, Gpsed.com och tror jag bättre alternativ track-n-share.com

Comment

Har grubblat ett tag och nästan bestämt mig för en Zumo 660 som verkar mycket mer användar vänlig än 278:an.
                  Det som jag frågar mig är hur mycket man kommer störas av att man inte kan stänga av Automatisk Zoomning. ?

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                    Har grubblat ett tag och nästan bestämt mig för en Zumo 660 som verkar mycket mer användar vänlig än 278:an.
                    Det som jag frågar mig är hur mycket man kommer störas av att man inte kan stänga av Automatisk Zoomning. ?
                    Det går inte att svara på. Somliga anser att autozoom inte är något problem över huvud taget. Andra anser att autozoom är en katastrof.

Man kan nog säga att ju mer aktivt (=fort) man kör desto större problem är autozoom. Ju mer man använder kartbilden för att orientera sig desto större problem är autozoom.

Men Garmin har sagt att dom kommer att fixa till autozoom, dvs göra den avstängbar, i kommande versioner av firmware. Därmed upphör det problemet
                    Last edited by HMR; 06-12-2009, 11:34 PM.
                    HMR

The art event!

Comment

Jag, som också antagligen klassas som GPS-nörd, körde med en Garmin Nüvi billigaste modellen i en säsong när jag befann mig mellan två seriösare navigatorer. Jag överlevde ju helt klart. Kompletteras då gärna med kartor på tanken med ritade rutter. Det funkar ju också. Viktigast är ju att man kan hitta var man är och se vart man skall - men viktigast är ju att man kommer ut öht. Resten är överkurs (men den överkursen är visserligen också kul Men det är också rätt kul att inte riktigt vara säker på var man är - lite mer äventyr

Autozoom eller inte är väl en detalj. Man kan välja att snöa in på det eller inte. Jag skulle visserligen välja bort det om jag kunde, men man vänjer sig nog fort med det man har.

Kör man bara spår märks väl aldrig autozoom öht? Har för mig att det bara är om man kör efter rutt, som jag bara gör när det är kris och jag oplanerat måste avvika från spåret för att paniktanka bensin, mat eller sömn eller nåt. Och i det läget gör ju inte autozoom något tycker jag.

Comment

Jag har inte märkt av nån automatisk zoomning på min nuvi 500, men jag frikör mest och använder inte rutter mycket

Comment

mapsource och 278

Varför följer namnet som jag döper rutten till i muppsås inte med till GPSen? . Kan man döpa om rutterna och isåfall hur ?
                          P.S I morrn körs det i Lenhovda -Kosta -Ör området !
                          Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Touratech

Är det någon här som har prövat TTQV?
                            Verkar ju vara ett kul program med många funktioner. Men det skulle vara kul att veta om någon här har kollat närmare på det?

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/navigationsprogram/

Comment

Dubbla Muppsås

Om man installerar nyaste NT10 så får man ju på köpet installerat senaste Muppsås vers 15 ngt,,,men det är ju vers 6137 man vill ha, någon som har ngt tips?
                              Hellre ställ än snäll!

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
                                Varför följer namnet som jag döper rutten till i muppsås inte med till GPSen? . Kan man döpa om rutterna och isåfall hur ?
                                Se http://forum.soe.se/showpost.php?p=3...postcount=2227
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X