Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dr Danne View Post
    om man har en nokia n95, kan man få in hyffsat detaljerade kartor i den? typ grusvägar å stigar?
    å isåfall, hur f-n gör man..... är ju totalrudis på det här med datorer
    Jag kör sedan länge med Garmin Mobile XT på Nokia N95. Friluftskartan ger (efter omtypning) en mycket tydlig karta. I bilen är det nästan bara N95 jag använder som GPS men då med vägkartan City Navigator. På stadspromenad i Rom är den perfekt.

Problemet är att man bör vara datanörd för att få det att fungera. Nokia N95 är en tämligen instabilt fungerande produkt som hänger sig & tvärdör i alla möjliga lägen. Menyerna är helt förvirrade, tangentlåset fungerar inte, dåligt ljud, etc, etc. Vid inköp ingick Nokia Maps gratis men det försvann vid uppgradering av firmware.

Dessutom måste man vara van GPS-användare för att klara installation av kartor och uppladdning av waypoints & rutter.

Dvs - är du datanörd så är N95 med GMXT grymt bra. Är du datarudis så sök en annan lösning. Kanske har du någon kompis som kan installera något i din N95 och hjälpa dig igång?

Undvik i alla händelser alla kartprodukter som bygger på uppladdning av kartor via telenätet. Dom är p g a extrema kostnader helt oanvändbara utanför sveriges gränser. Dvs köp aldrig någon kartprodukt som säljs av din operatör!
    HMR

The art event!

Comment

Tackar!
      Jag får nog locka hem digiman med en öl eler nåt... han verkar ha koll både på datorer å gps.
      Bäst i test!

Comment

iPhone

Nu kanske man slipper stanna och ta upp telefonen ur fickan?

http://www.youtube.com/watch?v=YskygegTjAU

Sen måste man bara göra den vattenresistent också... :)

Comment

Har nu installerat dom nya Topo Adventure kartorna for Oslo och Hamar som täcker hela östra delen av Norge. Skitbra! Ruttbara stigar, traktorvägar etc. Det här va helt klart et "lyft" för min 60CSx. Hoppas FriPro oxå kommer med ruttning snart.

Comment

Originally posted by olec View Post
            Har nu installerat dom nya Topo Adventure kartorna for Oslo och Hamar som täcker hela östra delen av Norge. Skitbra! Ruttbara stigar, traktorvägar etc. Det här va helt klart et "lyft" för min 60CSx. Hoppas FriPro oxå kommer med ruttning snart.
            Hur ser kartan ut? Behöver den typas om?
            På en otypad Fri pro är ju stigar och traktorvägar nästan osynliga.

Comment

Jag har förstått att man skall kunna ansluta en GPS till parkeringsljuset på exempelvis en KTM625SXC. Jag skall koppla in en 60cx. Några frågor på detta:

1. Är det alltså 12 volt i parkeringsljuset?

2. Är det enklast att köpa touratechs strömkabel som är öppen i ena änden?

3. Om svaret är ja på fråga 2, hur gör man själva inkopplingen? Kabelskor?

4. Är med på att röd och svart är +/- och brun/vit är data in och ut så brun/vit använder man väl inte på hojjen eller?

Tack på förhand!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                Hur ser kartan ut? Behöver den typas om?
                På en otypad Fri pro är ju stigar och traktorvägar nästan osynliga.
                Har provat med hamar-kartan och i Mapsource ser den riktigt bra ut. Nästan lite i "3D". Borde väl egentligten ha lagt i den på förra veckans Norge tur, men glömde bort det. Kan lägga ut en skärmdump ikväll.
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by Klingan View Post
                  Jag har förstått att man skall kunna ansluta en GPS till parkeringsljuset på exempelvis en KTM625SXC. Jag skall koppla in en 60cx. Några frågor på detta:

1. Är det alltså 12 volt i parkeringsljuset?

2. Är det enklast att köpa touratechs strömkabel som är öppen i ena änden?

3. Om svaret är ja på fråga 2, hur gör man själva inkopplingen? Kabelskor?

4. Är med på att röd och svart är +/- och brun/vit är data in och ut så brun/vit använder man väl inte på hojjen eller?

Tack på förhand!
                  1. Har du 12V på batteriet har du det på belysningen, skulle bli förvånad om du har något annat.

2. Touratech har inte kvar kabeln som är öppen i ene änden, det finns bara en med cigarettändarplugg i änden, det är bara att skruva isär kontakten, då är det bara röd och svart kabel framme (jag gjorde det i lördags)

3. Det beror på hur det ser ut i din hoj, på nyare KTMer finns det färdiga strömutag i lamphuset, där passa kabelskor. Har du inte färdiga kontakter får du leta upp lämpligt uttag tex parkeringsljus.

4. ja det är röd o svart som gäller.

Comment

2. Touratech har inte kvar kabeln som är öppen i ene änden, det finns bara en med cigarettändarplugg i änden, det är bara att skruva isär kontakten, då är det bara röd och svart kabel framme (jag gjorde det i lördags)
                    Tack för snabbt svar!

Kabeln med öppna ändar gick att beställa hem men cigg-kabeln va billigare och eftersom jag inte behöver datakablarna så beställde jag den!

Comment

Originally posted by Klingan View Post
                      Tack för snabbt svar!

Kabeln med öppna ändar gick att beställa hem men cigg-kabeln va billigare och eftersom jag inte behöver datakablarna så beställde jag den!
                      Den fanns inte när jag beställde för två veckor sedan sa de...
                      Det är fyra kablar i ciggkabeln oxå, det är bara längst ner de andra två är bortklippta.

Comment

Topo Adventure

Skärmdump från Topo Adventure.

Ni ser att stigen är ruttad.
                        Attached Files

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                          Skärmdump från Topo Adventure.

Ni ser att stigen är ruttad.
                          Den ser ju jättebra ut, stigar o vägar syns bra, den är inte omtypad va?

Blir ett "måste" när den kommer hit.

Comment

Ruttbara topo-kartor är fint. Har kört en hel del på Litauens ruttbara topo-karta. Det är väldigt bra. Bara att hoppas att nästa version av svenska Fri Pro blir ruttbar.
                            HMR

The art event!

Comment

Den ser ju jättebra ut, stigar o vägar syns bra, den är inte omtypad va?

Blir ett "måste" när den kommer hit.
                              Ingen omtypning. Bara kartan rätt upp och ner. Ruttningen underlättar för mig som inte gillar spår .

Ska lägga över den i GPS:en vid tillfälle och ta en skärmsdump

Comment

Klocka i Garmin Mobile XT

Hej,
                                Letat som en grön men finner ingen klocka någonstans. Behöver synka mot extern kamera i geotagging syfte.

Några tips?

Comment

Working...
                                X