Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Mango View Post
    Har nu bestämt mig för att inhandla Garmin 60cx efter att ha läst in mig på denna tråden, men jag undrar om någon kan säga mig om allt man behöver ingår i paketet, tex kablar och dylikt.

Vill inte gärna behöva göra två beställningar när jag ser att något fattas.
    I paketet är det bara GPS:en och en USB kabel. Förutom detta behöver du laddbara batterier. Lämpligen med en laddare som även funkar på 12V. Sen behöver du fäste och strömkabel till hojen, som du beställer från touratech.
    Hojresor
    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Lite olika teknik beroende på vilken GPS man har. För 278 är det rimligt enkelt.

Det finns ett program UNFLAG eller PONI KILLER som fixar det. Se
      http://www.zumoforums.com/index.php?...24086#msg24086

De flesta undviker f ö att använda senare versioner av Mapsource än version 6.13.7. Bl a
      för att få korrekt skalning på PC-skärmen och för att slippa idiotflaggor.
      Fick ju ta den version som följde med!
      Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by Mudder View Post
        I paketet är det bara GPS:en och en USB kabel. Förutom detta behöver du laddbara batterier. Lämpligen med en laddare som även funkar på 12V. Sen behöver du fäste och strömkabel till hojen, som du beställer från touratech.
        Vete f-n om laddbara batterier är rätt. På hojen kör man med extern ström. Alkaliska batterier, som varar längre än de flesta laddbara, kostar 100 kr för 60 st. Mycket enklare, som jag ser det, är att ta med sig 6 batterier för en total kostnad av 10 kr så klarar man sig en vecka i skogen utan en massa meck med laddare. 10 kr - vem orkar bry sig? Men en strömkabel till MC:n ingår inte och måste köpas separat.

Annars så är det viktigaste som fattas i paketet - kartan! Du behöver först och främst City Navigator Europa 2010 NT. Sedan kan det dessutom vara bra att ha Friluftskartan Pro.
        Last edited by HMR; 06-08-2009, 09:42 PM.
        HMR

The art event!

Comment

Vete f-n om laddbara batterier är rätt. På hojen kör man med extern ström. Alkaliska batterier, som varar längre än de flesta laddbara, kostar 100 kr för 60 st. Mycket enklare, som jag ser det, är att ta med sig 6 batterier för en total kostnad av 10 kr så klarar man sig en vecka i skogen utan en massa meck med laddare. 10 kr - vem orkar bry sig? Men en strömkabel till MC:n ingår inte och måste köpas separat.

Annars så är det viktigaste som fattas i paketet - kartan! Du behöver först och främst City Navigator Europa 2010 NT. Sedan kan det dessutom vara bra att ha Friluftskartan Pro.
          Var hittar du så billiga batterier, de brukar ju kosta 60 kr för 4 st.

Kartan skall vara på DVD inte minneskort.

Comment

Gör man klokt i att skaffa 2 Gb minneskortet direkt? Antar att man inte klarar sig länge med orginal 64 Mb.
            KTM Adventure 950 -04

Comment

Originally posted by Mango View Post
              Gör man klokt i att skaffa 2 Gb minneskortet direkt? Antar att man inte klarar sig länge med orginal 64 Mb.
              De kostar nästan inga pengar, själv använder jag ett 2 Gb, det skall tydligen funka med 4 Gb.

Jag kör med så liten karta i GPSen som möjligt, dvs jag laddar över nya delar om jag skall någonstans.

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
                Fick ju ta den version som följde med!
                Finns inget som hindrar dig från att ladda ner och installera 6.13.7. Kartorna måste dock konverteras men även det finns det program som fixar, sök i denna forumtråd och du skall finna.

/SvenG

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                  Var hittar du så billiga batterier, de brukar ju kosta 60 kr för 4 st.
                  http://www.harald-nyborg.se/merinfo....renr=3229&n=10

Billiga batterier finns även på Kjell & Co, Ikea och Clas. För några år sedan gjordes en oberoende test som visade att alkaliska AA-batterier var i stort sett lika bra oavsett fabrikat eller pris.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                    De kostar nästan inga pengar, själv använder jag ett 2 Gb, det skall tydligen funka med 4 Gb.

Jag kör med så liten karta i GPSen som möjligt, dvs jag laddar över nya delar om jag skall någonstans.
                    Jag har testat en hel del med olika kartstorlekar i olika GPS:er. I min N95/GMXT har jag kört länge med kartor från 200MB till 2700 MB och inte kunnat finna någon egentlig nackdel med stora kartfiler. GPS:en startar möjligen något lite långsammare.

Dvs mitt råd är att köpa ett 4GB kort, tanka upp alla kartor man har och därefter glömma bort frågeställningen....
                    HMR

The art event!

Comment

http://www.harald-nyborg.se/merinfo....renr=3229&n=10

Billiga batterier finns även på Kjell & Co, Ikea och Clas. För några år sedan gjordes en oberoende test som visade att alkaliska AA-batterier var i stort sett lika bra oavsett fabrikat eller pris.
                      Vann inte IKEAS batterier den testen?
                      Jag köper bara dessa nuförtiden, har gödlsat med batterier i husbilen, båten, hojarna, o.s.v. (tillverkade av Varta)
                      http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30094714
                      1,70/st
                      Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Jag fick möjlighet att förvärva en Zümo 660 "vacuus sumptus" idag.
                        Hoppas att den funkar bättre än min gamla Quest!

Comment

Hur göra ?

Skulle vilja skapa rutter med text som vä 150 m med en pil som pekar vä eller hö istället för displayen med karta som är minimal på E trex legend.

Comment

om man har en nokia n95, kan man få in hyffsat detaljerade kartor i den? typ grusvägar å stigar?
                            å isåfall, hur f-n gör man..... är ju totalrudis på det här med datorer
                            Bäst i test!

Comment

Originally posted by Dr Danne View Post
                              om man har en nokia n95, kan man få in hyffsat detaljerade kartor i den? typ grusvägar å stigar?
                              Garmin XT
                              http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3283

Comment

Originally posted by Dr Danne View Post
                                Du kan också köra Vayfinder Navigator, då laddas kartor via telenätet http://www.wayfinder.se/

Google Maps funkar också skapligt
                                Surfa till m.google.com/maps och välj installera...

Comment

Working...
                                X