Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

*dubbelpost
    Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
    http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

Comment

Originally posted by Putteman View Post
      har redan City Navigator V7 som jag fick med till min förra GPS. Det är nämligen ok att använda kartan till två maskiner, så jag tänkte köra med den. Är det något speciellt som man missar eller är det bara det att alla ombyggnationer av vägar inte är med?
      Möjligen att Garmin håller på att ändra sin policy vilket kan betyda att det snart inte längre går att låsa upp kartan på två GPS'er.

Skall man köra på småvägar i Norge & Sverige så bör man ha ver 6 eller nyare. Dvs ver 7 duger bra.
      Last edited by HMR; 05-15-2007, 12:54 PM.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by EnsamWargen View Post
        Ok, är det verkligen svensk meny på ALLA garmin, även amerikaspec?
        Menyerna bestäms av programvaran "firmware" i GPS'en. Firmware laddas ner gratis från Garmins hemsida. Det finns bara en enda version av firmware till 60CX/CSX. Dvs menyerna i alla enheter worldwide är identiska.
        HMR

The art event!

Comment

Har precis kommit hem från staterna och råkade få med mig en 60csx.
          Menyerna finns inte på svenska, mig gör det inget eftersom jag alltid använder engelska men det kan ju vara bra att känna till för er som undrar.
          Någon frågade hur man gömmer/visar kartor utan scrolla i evigheter: Tryck på menyknappen när du är vid listan så går det att välja enkelt.

Antar att det är City Navigator som gäller i kartväg? Har spanat lite på fordonskitet så det kanske blir ett sånt.
          » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Menyerna bestäms av programvaran "firmware" i GPS'en. Firmware laddas ner gratis från Garmins hemsida. Det finns bara en enda version av firmware till 60CX/CSX. Dvs menyerna i alla enheter worldwide är identiska.
            Då tackar jag för den infon!
            Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
            http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

Comment

hej på er!

Nu har jag läst en del poster som jämfört zumo och ex. Gpsmap 60cx och hört att zumo funkar bäst för bil och för datorovana personer... jag har även läst tilläggen som säger att zumon uppdaterats till det bättre...

Nu sitter jag här och funtar...

Om jag främst är sugen på att använda gps:en på hoj och mer eller mindre till skogs... men oxå i bil... vad kommer jag då att sakna, i bilen, om jag har en 60 eller en 278 jämfört med ovannämnda zumo?

Frågan har ju alltid varit ställd tvärtom... det jag har läst iaf...

Jag funderar vidare och väntar på era schyssta svar.

/Rikard
              F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
              Lånar Dr 800 ibland
              Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Originally posted by Saxby View Post
                Om jag främst är sugen på att använda gps:en på hoj och mer eller mindre till skogs... men oxå i bil... vad kommer jag då att sakna, i bilen, om jag har en 60 eller en 278 jämfört med ovannämnda zumo?
                Jo, det finns en poäng att formulera frågan på det viset. Zumon har en del extra finesser som de andra saknar.

60CX saknar t ex röstguidning.

Man kan lagra telefonnummer tillsammans med intressepunkter. T ex vandrarhem. Om du låter GPSen söka upp närmaste vandrarhem så kan du be Zumon att via mobilen ringa upp vandrarhemmet. Personligen saknar jag inte den finessen men ändå.
                HMR

The art event!

Comment

Hej
                  Jag har läst en massa som är skrivet om GPSmottagare och blir inte klokare. För mig verkar det som att det lutar mot en 60csx eller en 278. Prisskillnaden mellan dessa är ju rätt stor och jag undrar vad 278an kan som inte 60 kan? Är skillnaden bara större skärm och mer lagringsbar information, mer komplexa rutter osv?

Det jag vill ha är en gps där jag kan skapa vanliga dagsturer i datorn. Sedan när jag kör och kanske väljer att medvetet avika från rutten då ska den lotsa mig tillbaka utan krångel. Rutterna skall oxå enkelt kunna vändas när jag ska köra hem igen. Vill oxå kunna tanka hem POIs för tex bensinmackar osv men det kanske redan finns i kartorna? Kan tillägga att jag aldrig eller sällan kör på vägar/stigar mindre än att dem finns i city kartorna och att jag håller mig hemma i Svedala, inga långa expiditioner osv. Kommer jag bli besviken om jag köper en 60csx?

Comment

Originally posted by unox View Post
                    Hej
                    Jag har läst en massa som är skrivet om GPSmottagare och blir inte klokare. För mig verkar det som att det lutar mot en 60csx eller en 278. Prisskillnaden mellan dessa är ju rätt stor och jag undrar vad 278an kan som inte 60 kan? Är skillnaden bara större skärm och mer lagringsbar information, mer komplexa rutter osv?

Det jag vill ha är en gps där jag kan skapa vanliga dagsturer i datorn. Sedan när jag kör och kanske väljer att medvetet avika från rutten då ska den lotsa mig tillbaka utan krångel. Rutterna skall oxå enkelt kunna vändas när jag ska köra hem igen. Vill oxå kunna tanka hem POIs för tex bensinmackar osv men det kanske redan finns i kartorna? Kan tillägga att jag aldrig eller sällan kör på vägar/stigar mindre än att dem finns i city kartorna och att jag håller mig hemma i Svedala, inga långa expiditioner osv. Kommer jag bli besviken om jag köper en 60csx?

Har en Garmin Quest själv, som jag är mycket nöjd med. Finns en uppsjö av tillbehör att få tag på till denna. Köpte själv ett Ram-mount fäste till min, som funkar riktigt bra. Kostar en bråkdel av vad ett Touratech-fäste kostar & är tillräckligt stryktåligt. http://www.ram-mount-uk.com/index.htm
                    Köpte mitt via E-bay, vilket blev billigare än priserna via hemsidan ovan. Tillbehör, som olika "bottenfästen" går dock väldigt snabbt att få hem via ram-mount-uk.com. Beställde ett backspegelfäste till H-D'n & nu senast en audiokabel.
                    Ovanstående kanske var lite "off topic"... Questen är i vilket fall som helst enkel att använda, och har bland annat funtioner för hitta närmaste bensinmack, sevärdheter, hotell osv. Har även röstguidning, vilket funkar kockrent. Använder nu kartan City Navigator version 8. Har även provat Friluftskartan, men då körde den över & tog bort City Navigatorn... Ska väl gå att använda sida vid sida, eller? Nåväl, får fippla lite så kanske jag löser det.
                    Känner dock att man klarar sig rätt bra med City Navigatorn i skogen oxå. Även om man inte ser dom minsta stigarna, så är man ju inte helt vilse. Bara att zooma ut för o se var närmsta by/stad eller väg är, så hittar man ju dit.
                    Nu utan H-D...
                    Åker numera:
                    Vägmaskin - Honda VFR 800 FA
                    Grussmiskarmaskin - Suzuki DR 650 SE

Comment

Originally posted by unox View Post
                      För mig verkar det som att det lutar mot en 60csx eller en 278. Prisskillnaden mellan dessa är ju rätt stor och jag undrar vad 278an kan som inte 60 kan? Är skillnaden bara större skärm och mer lagringsbar information, mer komplexa rutter osv?
                      Alla Garmin GPS'er kan i princip köra samma rutter. Rutterna gör man på PC och tankar upp till GPS'en.

Just 60CX och 278 kan lite mer än de flesta modeller då de även kan hantera spår på ett bra sätt. Den stora skillnaden mellan 60CX och 278 är skärmen. 278 har dramatiskt mycket större och ljusstarkare skärm. Har mycket stor betydelse vid lite tuffare och snabbare körning. För den som bara tar sig fram lite lugnt spelar det ingen större roll.

Besviken om du köper en 60CX? Nej det brukar köparna inte bli. För MC-bruk är det tveksamt om 60CSX tillför något av värde jämfört med 60CX.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Harley Davidson View Post
                        Har även provat Friluftskartan, men då körde den över & tog bort City Navigatorn... Ska väl gå att använda sida vid sida, eller? Nåväl, får fippla lite så kanske jag löser det.
                        Var gång du tankar upp kartor från MapSource till Questen så raderas de kartor som finns i GPS'en. Lösningen är alltså att samtidigt tanka upp kartsegment från Friluftskartan och City Navigator. Sedan kan du i Questens kartmenyer välja vilken av kartorna du vill se för tillfället.
                        HMR

The art event!

Comment

Alla Garmin GPS'er kan i princip köra samma rutter. Rutterna gör man på PC och tankar upp till GPS'en.

Just 60CX och 278 kan lite mer än de flesta modeller då de även kan hantera spår på ett bra sätt. Den stora skillnaden mellan 60CX och 278 är skärmen. 278 har dramatiskt mycket större och ljusstarkare skärm. Har mycket stor betydelse vid lite tuffare och snabbare körning. För den som bara tar sig fram lite lugnt spelar det ingen större roll.

Besviken om du köper en 60CX? Nej det brukar köparna inte bli. För MC-bruk är det tveksamt om 60CSX tillför något av värde jämfört med 60CX.
                          Tackar för svaret blir en 60 cx på styret då

Comment

Fan va ballt! Att det var så enkelt... Fick med andra ord in både Friluftskartan & City Navigator "sida vid sida", tack vare dina instruktioner. Kommer säkerligen ha nytta av Friluftskartan dom gånger jag ska ut & utforska på egen hand. Tackar!

Var gång du tankar upp kartor från MapSource till Questen så raderas de kartor som finns i GPS'en. Lösningen är alltså att samtidigt tanka upp kartsegment från Friluftskartan och City Navigator. Sedan kan du i Questens kartmenyer välja vilken av kartorna du vill se för tillfället.
                            Nu utan H-D...
                            Åker numera:
                            Vägmaskin - Honda VFR 800 FA
                            Grussmiskarmaskin - Suzuki DR 650 SE

Comment

Tänk bara på att 60cx, csx enbart har max 50 spårpunkter vid en "guidad rutt" via gps:en.
                              Detta gäller om du/ni skall åka låmgt.
                              Var begränsningarna ligger hos andra navigatorer ligger vet jag inte.

//Jonas

Comment

Originally posted by Hemsjö View Post
                                Tänk bara på att 60cx, csx enbart har max 50 spårpunkter vid en "guidad rutt" via gps:en.
                                Detta gäller om du/ni skall åka låmgt.
                                Var begränsningarna ligger hos andra navigatorer ligger vet jag inte.
                                Begränsningen ligger på 50-200 punkter per rutt. Enklast är att aldrig ha fler än 50 punkter så passar rutten till alla olika Garmin modeller.

I praktiken så räcker 50 punkter väldigt långt och skulle det inte räcka så är det ju bara att dela upp rutten i flera delrutter.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X