Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    Visst kan jag tänka mig att ha en GPSMap 620 med FriPro bredvid en Zumo 660 med City Navigator på styret. Dvs när min 278 har gett upp. Men jag vet inte om jag vågar. Skulle nog bli utskrattad såsom varande nördarnas nörd.

Å andra sidan så ser man ju då & då vilsekomna orienteringsnördar med gigantiska radbookhållare på styret. Vågar dom så vågar jag. Två GPS:er är mindre än en roadbook.
    Eller Touratech QV på deras TwoNav Aventura
    http://www.navigation-professionell....se-in-munchen/
    http://twonav.com/index.php?op=2_0&lang=0en&prod=275
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Tveksamt om du kan köpa någon över huvud taget. Dom tycks vara slut. Pratade just med en som desperat sökt på & mailat till alla möjliga websiter men ingen hade någon att sälja.

Det som återstår tycks vara 276C + 512MB minneskort eller att importera en 478 från USA.

Det är tamigf-n tragiskt att Garmin slutar sälja 278 utan att först lansera en ersättare!
      Här finns det...

http://cgi.ebay.de/Verkaufe-Garmin-2...3A1%7C294%3A50
      Bäst i test!

Comment

Originally posted by Dr Danne View Post
        Bra tips!

Priset EUR 700 är inte billigt men då ingår, enligt fotot, ett 256 MB minneskort. Nya prylar med ny karta kostade c:a SEK 7000 inkl 512 MB extraminne, frakt, etc för en månad sedan.

Artikelzustand: Gebraucht Nu kan jag inte tyska men det antyder att det finns risk för repig display och att den är reggad med en några år gammal karta. Eftersom han inte anger exakt kartversion och inte heller inköpsdatum kan man anta att den är ganska gammal.

Själv funderar jag på att köpa en refurbished 276C på eBay i USA för SEK 2500.- med leverans till en kompis i USA. Att ha på hyllan den dag min 278 ger upp. Jag har ju 2 x 512 MB minneskort och då funkar en 276C lika bra som en 278.

Jag "testköpte" f ö en 478 via eBay i USA för att se om dom ville skicka till Sverige. Dvs jag gjorde hela köpet utom att acceptera betalning. Det verkade helt ok. Pris 500$ plus frakt 47$ summa 547$ = 4400 sek. Helt OK om det nu inte hade varit för den svenska tullen. Dvs helt OK vid leverans till någon i USA. Fast för mig som redan har minneskort är nog en 276C ett bättre köp.
        Last edited by HMR; 06-06-2009, 10:38 AM.
        HMR

The art event!

Comment

Bra tips!

Priset EUR 700 är inte billigt men då ingår, enligt fotot, ett 256 MB minneskort. Nya prylar med ny karta kostade c:a SEK 7000 inkl 512 MB extraminne, frakt, etc för en månad sedan.

Artikelzustand: Gebraucht Nu kan jag inte tyska men det antyder att det finns risk för repig display och att den är reggad med en några år gammal karta. Eftersom han inte anger exakt kartversion och inte heller inköpsdatum kan man anta att den är ganska gammal.

Själv funderar jag på att köpa en refurbished 276C på eBay i USA för SEK 2500.- med leverans till en kompis i USA. Att ha på hyllan den dag min 278 ger upp. Jag har ju 2 x 512 MB minneskort och då funkar en 276C lika bra som en 278.

Jag "testköpte" f ö en 478 via eBay i USA för att se om dom ville skicka till Sverige. Dvs jag gjorde hela köpet utom att acceptera betalning. Det verkade helt ok. Pris 500$ plus frakt 47$ summa 547$ = 4400 sek. Helt OK om det nu inte hade varit för den svenska tullen. Dvs helt OK vid leverans till någon i USA. Fast för mig som redan har minneskort är nog en 276C ett bättre köp.
          Det finns även några 376 med America Autoroute i kitet "minneskort+mapsource+CN North America"

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
            Det finns även några 376 med America Autoroute i kitet "minneskort+mapsource+CN North America"
            Det här hittade jag på www.cyclegadgets.com:

> ***Important note regarding the GPSMap 378 and planning routes on a PC***
            >
            >- All of the Garmin units we sell today are capable of allowing
            > detailed routes to be planned on a computer, and downloaded
            > into the GPS, with the exception of the GPSMap 378. This is
            > due to the way that Garmin has loaded the City Navigator software
            > in the 378 - they have created a combined Road/Water map for
            > the 378, and this prevents routes planned on a computer from
            > loading properly in the 378. Initially Garmin told us that they
            > planned to remove this limitation with the release of v9 maps
            > in 2007, but they recently informed us that this is not the
            > case - this is a permanent limitation of the GPSMap 378. The
            > 478 does not have this limitation. If this feature is important
            > to you, we suggest that you choose the 478, and if you also
            > need inland waterway mapping you can add that via the memory
            > card socket and Bluechart software.

Vad jag förstår så är 376 helt OK att köpa men glöm 378.
            HMR

The art event!

Comment

Mapsource

Om man sparar en rutt på pcn för att fortsätta när gumman sover (tex)
              Då får jag starta på samma ställe som jag slutade när jag sparade; Problemet är att när jag sedan tankar över i 278an så får typ öppna 4 olika rutter fast på datorn ligger det under samma namn!
              Var och vad gör jag för fel?
              Känns meningslöst att behöva stanna efter 14 minuters åkning o fippla med Gpsen.
              Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
                Om man sparar en rutt på pcn för att fortsätta när gumman sover (tex)
                Då får jag starta på samma ställe som jag slutade när jag sparade; Problemet är att när jag sedan tankar över i 278an så får typ öppna 4 olika rutter fast på datorn ligger det under samma namn!
                Bäst att tydliggöra grundkonceptet.

På PC:n kan du skapa ett antal Mapsource dokument med olika namn. Jämför Word.

I varje Word dokument kan du ha många ord och bilder. I varje Mapsource dokument kan du ha många rutter och waypoints. Dvs många olika objekt.

I Mapsource har objekten namn. Dvs man ger sina rutter olika namn. Dessa namn dyker sedan upp i GPS:en när man skall aktivera sina rutter.

Som du beskriver ditt problem så verkar det som om du i ett Mapsource dokument har skapat ett antal olika rutter.

Bästa sätt att skapa 1 st rutt är som följer:
                • Skapa två waypoints. Start & Slut.
                • Gör med ruttverktyget en rutt från Start till Slut. Denna rutt kommer inte att följa exakt dom vägar som du vill åka.
                • Dubbelklicka på rutten så att du får upp ruttmenyn. Ändra namnet på rutten till något du vill ha. Stäng ruttmenyn.
                • Aktivera pilverktyget. "Ta tag" i rutten med pilverktyget och "klicka fast" den på en väg eller korsning du vill passera. Zooma in/ut med plus- & minustangenterna så att du kan klicka fast rutten exakt där du avser. Upprepa förfarandet 5-50 gånger tills rutten går på exakt de vägar du vill köra.

Nu kan du göra flera rutter på samma vis i samma Mapsource dokument eller i ett separat. När du tankar upp dina rutter & waypoints till GPS:en så tänk på att först ta bort alla gamla rutter & waypoints som finns i GPS:en.

Tänk på att en rutt får aldrig korsa sig själv och den får inte starta och sluta på samma plats. Gör inte rutter som är längre än c:a en halv dags körning, bättre att dela upp i flera etapper.
                HMR

The art event!

Comment

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8545

Vad tror ni om en sån här fattigmans gps?
                  Om man har den i en vattentät påse och sen modifierar fästet...
                  Bäst i test!

Comment

Kolla på denna istället, då kan du köra fri-pro så att ALLA vägar blir med.
                    Det viktiga den saknar är möjliheteen att ladda upp rutter till den.
                    http://www.expert.se/product/product.aspx?id=2304566

Comment

Meningslös. Vill du ha en billig GPS så köp en Nüvi 200 för c:a 600 kr i något gigantiskt elvaruhus. Stoppa den i en plastpåse och tejpa fast på tanken. Rutter kan inte tankas upp men det funkar med att tanka upp waypoints och sedan rutta till en punkt i taget.
                      HMR

The art event!

Comment

Mapsource

Ok. Nästa problem !
                        Hur får jag bort flaggorna. De är mest ivägen tycker jag!
                        Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Meningslös. Vill du ha en billig GPS så köp en Nüvi 200 för c:a 600 kr i något gigantiskt elvaruhus. Stoppa den i en plastpåse och tejpa fast på tanken. Rutter kan inte tankas upp men det funkar med att tanka upp waypoints och sedan rutta till en punkt i taget.
                          205 har snabbare kartuppdatering, klarar fler waypoints, visar Fri-Pro bättre, Visar närmsta mack, sjukhus mm.

Dessutom har den följande funktioner som 200 saknar
                          Fotonavigation: Associera dina tagna foton med positioner för att enkelt kunna navigera tillbaka till platsen.
                          Digitala elevationskartor (DEM): Visar skuggade terrängkonturer i utzoomade zoomskalor

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                            205 har snabbare kartuppdatering, klarar fler waypoints, visar Fri-Pro bättre, Visar närmsta mack, sjukhus mm.

Dessutom har den följande funktioner som 200 saknar
                            Fotonavigation: Associera dina tagna foton med positioner för att enkelt kunna navigera tillbaka till platsen.
                            Digitala elevationskartor (DEM): Visar skuggade terrängkonturer i utzoomade zoomskalor
                            Visst, visst, visst - men nu var det billigt som gällde. Och Nüvi 200 gör jobbet men utan i sammanhanget helt "onödiga" finesser som fotonavigation & skuggad terräng. Avgörande nackdel för båda är att man inte kan tanka upp rutter.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
                              Ok. Nästa problem !
                              Hur får jag bort flaggorna. De är mest ivägen tycker jag!
                              Lite olika teknik beroende på vilken GPS man har. För 278 är det rimligt enkelt.

Det finns ett program UNFLAG eller PONI KILLER som fixar det. Se
                              http://www.zumoforums.com/index.php?...24086#msg24086

De flesta undviker f ö att använda senare versioner av Mapsource än version 6.13.7. Bl a
                              för att få korrekt skalning på PC-skärmen och för att slippa idiotflaggor.
                              Last edited by HMR; 06-08-2009, 05:33 PM.
                              HMR

The art event!

Comment

Har nu bestämt mig för att inhandla Garmin 60cx efter att ha läst in mig på denna tråden, men jag undrar om någon kan säga mig om allt man behöver ingår i paketet, tex kablar och dylikt.

Vill inte gärna behöva göra två beställningar när jag ser att något fattas.
                                KTM Adventure 950 -04

Comment

Working...
                                X