Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag är rätt så övertygad om att det faktiskt går. Hittade bla. den här tyska sidan där man gjort nya typ filer för zumo 550. http://www.schlabumfl.de/zumo/zumo.htm

Sen är det ju så att kartan ser fantastiskt bra ut så länge man inte laddar en rutt. Bara det är i mina ögon ett framsteg. FriPro i sitt standardutförande är ju i det närmaste oläslig.

Jag ska fippla lite med det här och se om jag inte kan få till det.
    offroadtouring.se

Comment

Originally posted by Sideways View Post
      Jag är rätt så övertygad om att det faktiskt går. Hittade bla. den här tyska sidan där man gjort nya typ filer för zumo 550. http://www.schlabumfl.de/zumo/zumo.htm

Sen är det ju så att kartan ser fantastiskt bra ut så länge man inte laddar en rutt. Bara det är i mina ögon ett framsteg. FriPro i sitt standardutförande är ju i det närmaste oläslig.
      Kartorna på den tyska sidan ovan såg bra ut men bilderna var från MapSource och inte från Zumo. Det jag vill se är en bild från en Zumo 500 inkl rutt. Dvs såsom Z660-bilderna nedan som är från både FriPro och City Navigator och som visar hur det ser ut när man kör på rutt!

Last edited by HMR; 06-03-2009, 09:26 AM.
      HMR

The art event!

Comment

En intressant detalj är att då man drar runt kartan med fingret, vilket man ju typiskt gör när man vill orientera sig, så visas istället den fina omtypade varianten. Då även med rutten i fönstret. Det förändrar ju inte att man måste gå till botten med varför den inte visar omtypningen i det vanliga läget men det kan ändå vara värt att veta.
        offroadtouring.se

Comment

Originally posted by Sideways View Post
          En intressant detalj är att då man drar runt kartan med fingret, vilket man ju typiskt gör när man vill orientera sig, så visas istället den fina omtypade varianten. Då även med rutten i fönstret. Det förändrar ju inte att man måste gå till botten med varför den inte visar omtypningen i det vanliga läget men det kan ändå vara värt att veta.
          Det du beskriver verkar stämma med min Nüvi 200 om jag minns rätt. Kanske är det så att man måste vara nöjd med att Garmin valt en bättre funktion på Z660 än på Z500?

Notabelt är oxå att på 278, Z660 och GMXT så fungerar guidningen även när man visar FriPro. Dvs det viktiga "avstånd till nästa sväng" fungerar OK. Enda strulet är en viss fördröjning med avståndsberäkningen efter svängen när inte City Navigator är aktiv.

Kanske är rätt lösning att köpa en Z660 och att sälja din Z500 till en HD-åkare som ju inte lär bry sig om just kartans läsbarhet vid skogsåka....
          Last edited by HMR; 06-03-2009, 09:24 AM.
          HMR

The art event!

Comment

Nja, jag tycker nog att det fungerar rätt bra. Jag planerar alltid körningarna noga i mapsource så det är ytterst sällan jag behöver stå ute i naturen och fippla för att veta vart jag ska. Det blir bättre flyt på det viset. Dock kan det ju hända att man fastnar vid nån bom man inte kommer förbi och då kan det vara bra att hitta en alternativ väg. Och eftersom zumon visar den fina omtypade kartan just när man behöver orientera sig så nöjer jag mig med det.
            offroadtouring.se

Comment

Jag kör en del på gränsen (Norge / Sverige), och en tur kan gå flera gånger inn i Sverige och tilbaka igen. Problemet är när jag kommer från Norge och har ett aktivt kartblad (Topo kart Norge), så kör jag över i Sverige och då ska FriPro Svealand visas. Men det gör inte det. Inte förran jag har kört långt inn i Sverige, typ flera mil. Den visar base-kartan som i prinsipet inte innehåller ett dugg. Är det nåt jag kan "trycka" på på GPS'en så att den "aktiverar" FriPro kartan? Jag har en 60CSx.

Comment

Originally posted by olec View Post
                Jag kör en del på gränsen (Norge / Sverige), och en tur kan gå flera gånger inn i Sverige och tilbaka igen. Problemet är när jag kommer från Norge och har ett aktivt kartblad (Topo kart Norge), så kör jag över i Sverige och då ska FriPro Svealand visas. Men det gör inte det. Inte förran jag har kört långt inn i Sverige, typ flera mil. Den visar base-kartan som i prinsipet inte innehåller ett dugg. Är det nåt jag kan "trycka" på på GPS'en så att den "aktiverar" FriPro kartan? Jag har en 60CSx.
                Jag jämförde Norsk Topo Hamar runt Kongsvinger med FriPro Svealand och dom överlappar varandra ganska rejält. De kartor som du har samtidigt aktiva har en bestämd prioritetsordning som dom ritas i. Du ser bara den som ritas sist.

I detta fall synes det vara så att FriPro ritas först och Norsk Topo sist. Dvs du ser inte FriPro innan du kommit utanför täckningen för Norsk Topo.

Åtgärden är att endast ha en av kartorna aktiv i taget. Stanna när du passerar gränsen och byt aktiv karta.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                  Jag jämförde Norsk Topo Hamar runt Kongsvinger med FriPro Svealand och dom överlappar varandra ganska rejält. De kartor som du har samtidigt aktiva har en bestämd prioritetsordning som dom ritas i. Du ser bara den som ritas sist.

I detta fall synes det vara så att FriPro ritas först och Norsk Topo sist. Dvs du ser inte FriPro innan du kommit utanför täckningen för Norsk Topo.

Åtgärden är att endast ha en av kartorna aktiv i taget. Stanna när du passerar gränsen och byt aktiv karta.
                  Tack för svar!
                  Byta aktiv karta: är det menu när man ser kartan, så välja kart setup, så lite til höger på dom "tabs" menyerna så ser jag en hel del massa kartor som är hakat ur. Rätt ställe?

Comment

Vart kan man billigast tjöpa en 278 ?

Comment

Originally posted by olec View Post
                      Tack för svar!
                      Byta aktiv karta: är det menu när man ser kartan, så välja kart setup, så lite til höger på dom "tabs" menyerna så ser jag en hel del massa kartor som är hakat ur. Rätt ställe?
                      Hittade det! Menu ännu en gång där man kan "haka" i kartblad eller inte, så kan jag gömma / visa hela kartserien. Nu funkar det. Tack igen HMR! Vad du vet........

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                        Vart kan man billigast tjöpa en 278 ?
                        Tveksamt om du kan köpa någon över huvud taget. Dom tycks vara slut. Pratade just med en som desperat sökt på & mailat till alla möjliga websiter men ingen hade någon att sälja.

Det som återstår tycks vara 276C + 512MB minneskort eller att importera en 478 från USA.

Det är tamigf-n tragiskt att Garmin slutar sälja 278 utan att först lansera en ersättare!
                        HMR

The art event!

Comment

Uppdaterad fripro

Pratade med en tysk som menade att det skulle komma en uppdaterad fripro i sommar. Någon som kan bekräfta?

Norge har ju tydligen släppt en ruttbar karta som nämnts tidigare i tråden, bara hoppas på samma för svenska fripro.
                          070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Det är tamigf-n tragiskt att Garmin slutar sälja 278 utan att först lansera en ersättare!
                            Håller fullständigt med men om du frågar Garmin så kommer dom garanterat att hävda att dom har ersättare. Eventuellt blir du tvungen att köpa två istället för en men det gör ju inte Garmin något.

Comment

Tveksamt om du kan köpa någon över huvud taget. Dom tycks vara slut. Pratade just med en som desperat sökt på & mailat till alla möjliga websiter men ingen hade någon att sälja.

Det som återstår tycks vara 276C + 512MB minneskort eller att importera en 478 från USA.

Det är deppigt värre

Men jag försöker göra min ETrex Legend "ruttbar" som en roadbok typ sväng vänster om 250 meter men det går fan ta mig inte Bara en sketen kompass som jag navigera efter

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                                Håller fullständigt med men om du frågar Garmin så kommer dom garanterat att hävda att dom har ersättare. Eventuellt blir du tvungen att köpa två istället för en men det gör ju inte Garmin något.
                                Visst kan jag tänka mig att ha en GPSMap 620 med FriPro bredvid en Zumo 660 med City Navigator på styret. Dvs när min 278 har gett upp. Men jag vet inte om jag vågar. Skulle nog bli utskrattad såsom varande nördarnas nörd.

Å andra sidan så ser man ju då & då vilsekomna orienteringsnördar med gigantiska radbookhållare på styret. Vågar dom så vågar jag. Två GPS:er är mindre än en roadbook.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X