Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by SvenG View Post
    Specifikationen säger nämligen 10000 punkter i spårloggen och 20 sparade spår med max 500 punkter. Manualen tyder dock på att om man lägger spåren på minneskortet så är det endast dess storlek som begränsar.
    Att man i praktiken kan logga oändligt många oändligt långa spår på minneskortet är förstått.

Huvudfrågan är hur stora spår man kan importera till 60Cx. Dvs använda att köra efter. Jag påstod att det var max 20 st med max 500 punkter var. Det är detta som behöver verifieras. Dvs skapa 20 spår med olika namn (duplicera, det gör inget om det är 20 likadana spår) och tanka upp dom. Funkar det? Hur många punkter får det vara?
    HMR

The art event!

Comment

bara ett litet tips till gps fantaster,,

http://www.blocket.se/goteborg/Garmi....htm?ca=17&w=3

Comment

278

Jag har nu provkört min 278a ! Satan i gatan så nöjd jag är! Vilken skillnad mot pappersåka och Gps-åka. Alla ni som kör med pappers-roadbook och gör dom i Kartex --- Testa detta med GPS och mapsource. Ni spar hur många timmar som helst på att uppgradera er. Mer körning -mindre dator!
        Finns det ingen sida var man kan dela rutter med andra eller finns det risk för att ens egna vägar blir "sönderåkta" med arga boende som resultat , ja det är kanske bäst att var o en har sina egna favvo-vägar. Men lite roligt hade det varit med andras smultron-ställen .
        Glad och dammig sommar till er alla!
        Mvh Roffe
        Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by XRUlf View Post
          På min c60cx med engelska menyer väljer man "Setup" på sidan "Main menu"
          Sedan väljer man "Interface"
          Längst ner på sidan finns knappen "Mass storage" Klicka på den. (Använd pilarna för att komma dit)

HAr du anslutit GPSen med USB till datorn så kan du nu komma åt filerna precis som om du kopplat in ett vanligt USB-minne i datorn
          OK Tack för hjälpen!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Att man i praktiken kan logga oändligt många oändligt långa spår på minneskortet är förstått.

Huvudfrågan är hur stora spår man kan importera till 60Cx. Dvs använda att köra efter. Jag påstod att det var max 20 st med max 500 punkter var. Det är detta som behöver verifieras. Dvs skapa 20 spår med olika namn (duplicera, det gör inget om det är 20 likadana spår) och tanka upp dom. Funkar det? Hur många punkter får det vara?
            Jag har precis testat. 501 eller fler punkter så kortas spåret av. Efter att jag importerat 20 spår med vardera 500 punkter, försökte jag att importera fler spår men då får jag beskedet att spårminnet är fullt. Så HMR du har som alltid koll på läget!

Comment

PROBLEM
              Min 278 har börjat låta som en maraccas efter en ordinär grustur.
              Kommer inte ihåg och har inte kollat när jag köpte den ifall garantin gäller. Jag har således inte öppnat den ännu...

Den fungerar fortfarande att använda
              men det som jag främst undrar över är att när jag stänger av den och ska starta upp den igen.

Då är allt nollställt år 1958 eller något liknande kommer på displayen, klockan är helt fel också! Autolocate kommer upp på displayen!
              Som jag minns det innan den blev en maraccas så höll den väl minnet för klocka och datum!? Autolocate kan jag inte heller minnas!

Är det någon som kan verifiera om detta är galet? (och då menar jag inte maraccasinfluenserna!)
              Jag är inte ung nog att veta allt
              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
              Det är värsta tricket att låta det va
              (Ohlson har semester production)

Comment

Det sitter inte ett vanligt knappbatteri inne i den som har lossnat då?

Vild gissning
                Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

Comment

Jo det sitter ett batteri inuti men jag minns inte om det är lödat eller fastklämt. Är det garanti kvar så skicka in den. Är det inte garanti så kostar ett utbyte ändå bara typ 1500 kr.

Annars så är den ganska enkel att öppna. Vanliga skruvar.
                  HMR

The art event!

Comment

do it yourself, or...

Hur du löder dit ett nytt internt batteri kan du läsa om på denna länk
                    No problem, men var jag du så skulle jag ge letandet efter garantisedeln några minuter

Jag skickade in en 276c för åtgärd av en väldigt repig display och fick då tillbaka en ny gps. Garantin hade givetvis gått ur för några år sedan alltså var det en ren reperation/utbyte av enhet. Dock så kostade det mig 1800kr inkl frakt. Detta var för en månad sedan.

Originally posted by per-anders View Post
                    PROBLEM
                    Min 278 har börjat låta som en maraccas efter en ordinär grustur.
                    Kommer inte ihåg och har inte kollat när jag köpte den ifall garantin gäller. Jag har således inte öppnat den ännu...

Den fungerar fortfarande att använda
                    men det som jag främst undrar över är att när jag stänger av den och ska starta upp den igen.

Då är allt nollställt år 1958 eller något liknande kommer på displayen, klockan är helt fel också! Autolocate kommer upp på displayen!
                    Som jag minns det innan den blev en maraccas så höll den väl minnet för klocka och datum!? Autolocate kan jag inte heller minnas!

Är det någon som kan verifiera om detta är galet? (och då menar jag inte maraccasinfluenserna!)
                    070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

@HMR
                      Testade din nya 660-typfil för fripro svealand på min zumo 500 deluxe och den tycks fungera finfint. Kartan blev klart mycket mer lättläst. Stort tack!
                      offroadtouring.se

Comment

Originally posted by Sideways View Post
                        @HMR
                        Testade din nya 660-typfil för fripro svealand på min zumo 500 deluxe och den tycks fungera finfint. Kartan blev klart mycket mer lättläst. Stort tack!
                        Det ante mig att den skulle funka även i Zumo 500. Kan du möjligen även testa 660-typfilen för City Navigator och kolla om den oxå funkar i Zumo 500?
                        HMR

The art event!

Comment

Jo det sitter ett batteri inuti men jag minns inte om det är lödat eller fastklämt. Är det garanti kvar så skicka in den. Är det inte garanti så kostar ett utbyte ändå bara typ 1500 kr.

Annars så är den ganska enkel att öppna. Vanliga skruvar.
                          Det låter som ett knappcellsbatteri nu när ni säger det!

Har nu delat på GPS'en men det skulle behövas mer separering för att komma åt problemet! Ska leta efter garantisedeln och lämna in GPS'n!
                          Jag är inte ung nog att veta allt
                          XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                          Det är värsta tricket att låta det va
                          (Ohlson har semester production)

Comment

Det ante mig att den skulle funka även i Zumo 500. Kan du möjligen även testa 660-typfilen för City Navigator och kolla om den oxå funkar i Zumo 500?
                            Visst, jag kollar det ikväll.

Edit: Ser att det bara finns typ fil för CNE2010.10NT men jag har tyvärr bara CNE2008NT att testa med. Om du kan fixa en typfil för den så testar jag gärna.
                            Last edited by Sideways; 06-02-2009, 08:30 PM.
                            offroadtouring.se

Comment

Måste tyvärr ta tillbaka en del av det jag sa. Det funkar visserligen men så fort man laddar en rutt så visas kartan annorlunda. Inte oläsligt men definitivt annorlunda. Alla vägar och höjdkurvor får samma gula färg tex. Det gör ju inte kartan speciellt tydlig tyvärr. Så fort man stoppar rutten så visas kartan normalt(dvs. omtypat) igen.
                              offroadtouring.se

Comment

Originally posted by Sideways View Post
                                Edit: Ser att det bara finns typ fil för CNE2010.10NT men jag har tyvärr bara CNE2008NT att testa med. Om du kan fixa en typfil för den så testar jag gärna.
                                OK. Jag har lagt till:

HMR20397.TYP 397 CNE2009.10NT
                                HMR20378.TYP 378 CNE2009NT
                                HMR20284.TYP 284 CNE2008NT

Efter att ha lagt in rätt typfil till Mapsource så räcker det med att tanka upp ett enda kartsegment av t ex CNE2008NT till GPS:en så typas hela den förinstallerade CNE2008NT om.

Knepigt och egentligen oväntat om det är så att Z660 går att typa om medan Z500 inte går.
                                Notabelt är att det krävs en speciell typfil där alla vägar beskrivs av bitmappar för att omtypning skall funka tillsammans med ruttning på Z660.
                                Last edited by HMR; 06-02-2009, 09:10 PM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X