Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    278 kan lagra max 15 spår a 700 punkter.

60Cx kan lagra max 20 spår a 500 punkter.

Zumo 660 bör kunna ha fler spår än så i minnet eftersom man bara importerar dom man behöver för tillfället. Jag har inte testat fler än ett par stycken samtidigt. Vidare har jag bara testat att importera spår upp till 700 punkter. Enligt uppgift på andra fora funkar det med upp till 1000 punkter per spår men det är inget jag kan intyga.

Som jag ser det så räcker 700 punkter till flera timmars körning. Sedan är det bara att aktivera nästa spår och fortsätta. Dvs om gränsen på Zumo 660 är 700 eller 1000 punkter spelar ingen större roll.
    Ok, vill passa på att även jag tacka för all hjälp och info som du förser oss med

\Ove
    "Viam inveniam aut faciam" - Jag skall finna en väg eller skapa en

Comment

Rutten som för över till 60Cx är bara en lista på punkter. För att 60Cx skall kunna skapa en "följa väg" rutt så krävs att du har en ruttbar karta i den. Dvs du måste köpa City Navigator Europe 2010 NT på DVD och installera den på PC:n. Därefter kan du tanka upp kartor till din 60Cx. Köp ett 4GB minneskort och tanka upp alla dina kartor till det en gång för alla.

Men det finns oxå ett annat sätt att få in rutter i 60Cx. Nämligen i form av spår. Det är lite trixigt men det går i princip till så att man låter gratisprogrammet WinGDB konvertera rutten till ett spår om max 500 punkter. Därefter tankar man upp spåret till 60Cx och kör efter det.

"Directions" är något som skapas i Mapsource när du skapar en rutt.
      Tackar HMR!

Jag får leta upp Cn2010 på DVD och så får jag oxå testa lite med spår och WinGDB.

Comment

60Cx kan lagra max 20 spår a 500 punkter.
        Jag har lagt in spår på drygt 900 punkter på min 60 Cx, tror gränsen går vid 1 000.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
          Jag har lagt in spår på drygt 900 punkter på min 60 Cx, tror gränsen går vid 1 000.
          Hmm - undrar var jag fått gränsen 500 ifrån. Kan det vara så att summan för 20 spår är max 10000 punkter? Dvs i genomsnitt 500?
          HMR

The art event!

Comment

Hmm - undrar var jag fått gränsen 500 ifrån. Kan det vara så att summan för 20 spår är max 10000 punkter? Dvs i genomsnitt 500?
            För säkerhets skull skall jag göra ett test till i helgen.

Comment

Undrar om det inte kan vara så att om man använder det interna minnet så är begränsningen 500 men om man lägger spåren på minneskortet så är det endast mängden tillgängligt minne som begränsar.

Specifikationen säger nämligen 10000 punkter i spårloggen och 20 sparade spår med max 500 punkter. Manualen tyder dock på att om man lägger spåren på minneskortet så är det endast dess storlek som begränsar.

/SvenG
              Last edited by SvenG; 05-29-2009, 12:20 PM.

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                Undrar om det inte kan vara så att om man använder det interna minnet så är begränsningen 500 men om man lägger spåren på minneskortet så är det endast mängden tillgängligt minne som begränsar.

Specifikationen säger nämligen 10000 punkter i spårloggen och 20 sparade spår med max 500 punkter. Manualen tyder dock på att om man lägger spåren på minneskortet så är det endast dess storlek som begränsar.

/SvenG
                Antalet spår man kan ladda upp ligger på 20, hur små spåren än är.
                Har jag lärt mig den hårda vägen..

Comment

Antalet spår man kan ladda upp ligger på 20, hur små spåren än är.
                  Har jag lärt mig den hårda vägen..
                  Läser man manualen så sparas spårloggen som .gpx fil om man väljer att lägga den på minneskortet, en för varje dag. Borde således gå att lägga in i princip hur många spår som helst om man lägger dom som .gpx filer direkt på minnet istället för via MapSource. Om dessa .gpx filer sedan går att använda som vilket sparat spår som helst framgår tyvärr inte riktigt.

Om du för över spår från Mapsource som är större än 500 punkter, är du då säker på att du får med hela spåret? I 276C, där begränsningen är 700, så är det inga problem att föra över större spår, MapSource klagar inte, men GPS:en hugger av den delen som överstiger 700.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                    Läser man manualen så sparas spårloggen som .gpx fil om man väljer att lägga den på minneskortet, en för varje dag. Borde således gå att lägga in i princip hur många spår som helst om man lägger dom som .gpx filer direkt på minnet istället för via MapSource. Om dessa .gpx filer sedan går att använda som vilket sparat spår som helst framgår tyvärr inte riktigt.

Om du för över spår från Mapsource som är större än 500 punkter, är du då säker på att du får med hela spåret? I 276C, där begränsningen är 700, så är det inga problem att föra över större spår, MapSource klagar inte, men GPS:en hugger av den delen som överstiger 700.

/SvenG
                    Visst, GPSen själv kan lägga in många fler spår än 20, det är när man laddar upp från Muppsås jag menar.
                    Jag var på en veckas semester och då hade jag nästan 20 spår inlagda när jag åkte, den fortsatte att spåra hela veckan, alla gick att ladda tillbaks till Muppsås.
                    Jag har för mig att jag fått in ett spår på lite drygt 900 punkter (liite osäker) annars klipper Muppsås av spåret om det är för långt.

Comment

J-a spår funktion..
                      Jag testade igår hur det egentligen var med spårhanteringen.
                      Jag började med att konstatera att jag hade ett gäng spår på minneskortet som jag inte visste hur de kommit dit, de stod som .gpx.
                      De var döpta med datum.
                      Hur får man ut dem från minneskortet? Jag lyckades inte.

Jag testade med att föra över ett par långa spår (rutan spara på minneskort var ibockad) jag fick in två stora spår på 1459 och 1340 punkter.. De la sig direkt på minneskortet, inget meddelande om "spåret kortades av" jag kom inte åt dem men valde spara, och då blev hopslagan till ett spår och gick att se på GPSen. Spåren var oavkortade....

Efter det klickade jag ur "spara på minneskort" och fixade fram o tillbaks ett tag.
                      Efter det fick jag inte in mer än 500 punkter på ett spår, även om jag klickade i spara på minneskortrutan.
                      Mao det jag lyckades med först kan jag inte göra om..

Jag blir inte klok på hur spårhanteringen fungerar, är det någon som vet?
                      Jag har en 60 Cx.

Comment

Jag började med att konstatera att jag hade ett gäng spår på minneskortet som jag inte visste hur de kommit dit, de stod som .gpx.
                        De var döpta med datum.
                        Hur får man ut dem från minneskortet? Jag lyckades inte.
                        Minneskortet beter sig som ett vanligt USB-minne. Du kan använda PC:n normala fuktioner för att flytta/kopiera/radera filer.

Skulle tro att en 60Cx har det långsamma USB-1. Flytta kortet till PC:n kortläsare eller till en mSD-USB adapter så går allt 100 ggr snabbare.
                        HMR

The art event!

Comment

Jag har för mig att jag fått in ett spår på lite drygt 900 punkter (liite osäker) annars klipper Muppsås av spåret om det är för långt.
                          Nej. Mapsource klipper inte. Spåret klipps i så fall redan i GPS:en.
                          HMR

The art event!

Comment

Minneskortet beter sig som ett vanligt USB-minne. Du kan använda PC:n normala fuktioner för att flytta/kopiera/radera filer.

Skulle tro att en 60Cx har det långsamma USB-1. Flytta kortet till PC:n kortläsare eller till en mSD-USB adapter så går allt 100 ggr snabbare.
                            Men jag kom inte åt kortet, hade inget typ "flyttbar hårddisk" på "den här datorn", kunde inte via datorn hitta GPSen eller minneskortet.
                            Muppsås undantaget, där har jag kontakt.

Comment

Men jag kom inte åt kortet, hade inget typ "flyttbar hårddisk" på "den här datorn", kunde inte via datorn hitta GPSen eller minneskortet.
                              Muppsås undantaget, där har jag kontakt.
                              Du kan ställa om i någon meny i gpsen att den ska bete sig som ett usb minne. Kommer inte ihåg var dock ( har kraschat min så jag kan inte kolla heller)

Comment

På min c60cx med engelska menyer väljer man "Setup" på sidan "Main menu"
                                Sedan väljer man "Interface"
                                Längst ner på sidan finns knappen "Mass storage" Klicka på den. (Använd pilarna för att komma dit)

HAr du anslutit GPSen med USB till datorn så kan du nu komma åt filerna precis som om du kopplat in ett vanligt USB-minne i datorn

Comment

Working...
                                X