Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Kimpan View Post
    verkar som att man bara kan ha 50 punkter i en rutt.. mitt spår på 24mil är på 4100 punkter. Hur ska man kunna dela upp det här i rutter om 50 punkter? verkar vansinnigt. Visserligen är spåret onödigt detaljerat men det verkar krångligt det här.
    Använd spårfiltret i Mapsource för att automatiskt reducera antal punkter till under 50 innan du konverterar till en rutt. Du kan även enkelt dela upp spåret i flera delspår med cut/paste.
    HMR

The art event!

Comment

278 vs. Zumo 660

Nu banne mig ska jag ha en gps. Satt och tejpade min garanterat sista
      pappers-roadbook i kväll! Ungarna snodde tejpen och kattfan attackerade pappersrullen ... .
      Finns det nån avgörande skillnad mellan 278 och Zumo660 som kommer nu i dagarna ? Finns det någon som INTE är nöjd med sin 278 ?
      Jädra att man ska beslutångest men 5-8tusenlappar kommer ju inte flygandes direkt . Vilken hade ni valt , ni erfarna grusåkare som har all kunskap jag saknar .
      ( lyckades få tag på Fri-Pro gratis varför budgeten inkl. 278:an nu )
      Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by badpitt View Post
        En rutt klarar max 50 punkter, ett spår klarar 10 000 punkter.
        10 000 punkter gäller nog aktuell spårlogg, ett uppladdat spår får nog begränsas ytterliggare.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
          10 000 punkter gäller nog aktuell spårlogg, ett uppladdat spår får nog begränsas ytterliggare.

/SvenG
          Jepp, jag tror uppladdade spår ligger gränsen på runt 1 000 punkter, jag har klarat ladda upp spår på 980 punkter.
          Det står lite luddigt i mitt förra inlägg.

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
            Finns det nån avgörande skillnad mellan 278 och Zumo660 som kommer nu i dagarna ? Finns det någon som INTE är nöjd med sin 278 ?
            Jädra att man ska beslutångest men 5-8tusenlappar kommer ju inte flygandes direkt . Vilken hade ni valt , ni erfarna grusåkare som har all kunskap jag saknar .
            ( lyckades få tag på Fri-Pro gratis varför budgeten inkl. 278:an nu )
            Precis dessa det står mellan för mig också. Det är en kamp mot klockan... 278:an riskerar att ta slut samtidigt som jag vill hinna se vad bl.a. HMR har att säga om 660:n innan beställning.

Comment

Mapsourcefråga

Ska jag ladda hem senaste version av mapsource eller hur va det nu?
              Vet att ni diskuterade det här för ett antal inlägg sedan men kommer inte riktigt ihåg vad som sades. Nåt minns jag om att en version blev en direkt försämring för oss i Norden men bättre för amerikanerna eller så.
              Jag menar självklart uppdateringen till min befintliga version.
              Last edited by Robban; 05-14-2009, 02:36 PM. Reason: tillägg
              KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by jaso View Post
                Precis dessa det står mellan för mig också. Det är en kamp mot klockan... 278:an riskerar att ta slut samtidigt som jag vill hinna se vad bl.a. HMR har att säga om 660:n innan beställning.
                Jag kommer inte att ha några bestämda åsikter om Zumo 660 ännu på kanske 2-3 veckor. Garmin har prioriterat kunderna och levererat allt dom har till slutkunder. Inga demo ex tillgängliga ännu. Jag tycker att dom gör rätt!

Som jag sagt förut så är min gissning att Zumo 660 kommer att visa sig bättre för offroad än Zumo 550 men inte alls lika bra som 278.

- Om din huvudsakliga användning är i bil och/eller MC-åka på asfalterade vägar så är sannolikt Zumo 660 bästa köp.

- Om din dominerande användning är offroad & äventyr så är 278 helt oslagbar.

Hade jag personligen varit i din situation så hade jag på direkten köpt en 278 för 5600.- eftersom dom håller på att ta slut. Skulle du senare ändra dig så gissar jag att begagnatpriset på en 278 i nyskick inte är lågt utan du får nog igen det mesta.

Kolla gärna på http://www.zumoforums.com/ . Dom som skriver där är mest HD-åkare som ju inte precis kör offroad men där finns ändå en del matnyttigt att läsa om Zumo 660.
                Last edited by HMR; 05-14-2009, 03:12 PM.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Robban View Post
                  Vet att ni diskuterade det här för ett antal inlägg sedan men kommer inte riktigt ihåg vad som sades.
                  För dagen gäller följande:

- Senaste Mapsource 6.15.6 fungerar såvitt jag vet helt OK. Visserligen går det ganska trögt på halvgamla PC och visserligen är skalan heltokig. Olika i x- och y-led så Sverige ser hoptryckt ut. Men det funkar.

- Bästa version av Mapsource är 6.13.7. Kör den om du kan.

- Kör inte version 6.14. Innehåller en massa konstigheter.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Robban View Post
                    Jag gjorde ju detta, men den verkar inte stödja Widescreenskärmupplösningen eller något = kartan blir utdragen.
                    Någon kanske vet om det finns någon inställning för detta, att jämföra mot en vanlig karta blir klart jobbigare när det är utdraget i Mapsoruce.

Edit: Jag har Version 6.15.4 och hade nog velat ha kvar den gamla 14-versionen jag hade innan. Det blev strul att tanka över kartor till minneskort också, fick göra detta två gånger för att den skulle "rensa" det först.
                    Last edited by Hoke; 05-14-2009, 02:38 PM.
                    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                    (™Geggamoja)
                    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Originally posted by Hoke View Post
                      Jag gjorde ju detta, men den verkar inte stödja Widescreenskärmupplösningen eller något = kartan blir utdragen.
                      Någon kanske vet om det finns någon inställning för detta, att jämföra mot en vanlig karta blir klart jobbigare när det är utdraget i Mapsoruce.

Edit: Jag har Version 6.15.4 och hade nog velat ha kvar den gamla 14-versionen jag hade innan. Det blev strul att tanka över kartor till minneskort också, fick göra detta två gånger för att den skulle "rensa" det först.
                      Kan du inte öppna programmet i en annan upplösning? Vet att vi har några gamla PC-spel som per automatik öppnar i en annan upplösning än skärmens!
                      Dessvärre vet jag inte riktigt hur man gör om man vill göra denna inställning aktivt då spelen frågade om man vill öppna i den "sämre" upplösningen!
                      Jag är inte ung nog att veta allt
                      XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                      Det är värsta tricket att låta det va
                      (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by Hoke View Post

Jag använder 6.13.7 med en widescrenskärm och har inga problem med att den dras ut.

Comment

Ligg kvar i version 6.13.7, Uppgraderar du till 6.14.x eller högre får du problem med visning och seghet.
                          I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Med risk för att bli tjatig: Det är inget "fel" på 6.15.6. Det är helt avsiktligt från Garmins sida att skalningen är förvrängd. Det ser likadant ut på alla olika dataskärmar.

Se http://forum.soe.se/showpost.php?p=3...postcount=1668
                            HMR

The art event!

Comment

Handlat!

Det blev zumo660 till slut. I ärlighetens namn så kör jag mest grus så det får duga! Nu återstår bara en låååååång väntan på leveransen.
                              Nästa hoj är rätt hoj , kanske

Comment

Originally posted by HMR View Post
                                Med risk för att bli tjatig: Det är inget "fel" på 6.15.6. Det är helt avsiktligt från Garmins sida att skalningen är förvrängd. Det ser likadant ut på alla olika dataskärmar.

Se http://forum.soe.se/showpost.php?p=3...postcount=1668
                                HMR, du är en klippa och Garmin noschalanta jagvetintevad.
                                (jag hade inte sök )

Det hela slutade med att jag utgick från sjöars förhållande för att kunna lista uta vilka vägar som var vilka. Smått krävande få ordning på det annars då vissa vägar inte är med etc. Jag måste tillägga att min gamla Metro guide har fler små grusvägar i sig än CN, fashinerande.
                                Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                                (™Geggamoja)
                                http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Working...
                                X