Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    Alla extra kartor hamnar på extrakortet. Dvs du måste ha ett extra minneskort för att tanka upp t ex friluftskartan.

Ett 512 MB kort kostar c:a 1200 kr vid postorderbeställning från USA. Av någon obegriplig anledning så kostar det 2500 kr i Europa.
    Vad är det för minnestyp? SD-kort upp till 2Gb får man ju nästan till skänks på ebay.
    Titanförstärkt gashandled sedan 15/5 07
    http://www.rawmetalmedia.com - crossbilder och annat i Västerås med omnejd

Comment

Originally posted by EnsamWargen View Post
      Vad är det för minnestyp? SD-kort upp till 2Gb får man ju nästan till skänks på ebay.
      Det är Garmins egen variant.
      Funderar på om det inte finns en adapter för SD-kort?
      Utrymmet i 278 rymmer ju lätt en liten adapter.
      www.tunare.se/transasia

Comment

Originally posted by starstriker View Post
        Det är Garmins egen variant.
        Funderar på om det inte finns en adapter för SD-kort?
        Utrymmet i 278 rymmer ju lätt en liten adapter.
        Jag har inte hört talas om någon adapter. Däremot så finns det alternativa produkter. Tyvärr bara max 256 MB och dessutom inte övertygande billigt heller. Men skall man bara ha några bitar av friluftskartan med sig så räcker i och för sig 256 MB rätt långt. Eller kanske t o m ett gammalt 128 MB kort från en skrotad Street Pilot III?

Ett 256 MB kort bör man kunna hitta på www.ebay.co.uk/gps för en rimlig penning.
        HMR

The art event!

Comment

Äntligen!!!

Så har det kommit det vi Zumo ägare väntat på.
          Efter mödan värt att skriva till Garmin ett antal ggr och fråga varför inte Zumon kan ha funktionen när många andra har det.
          Från Garmin.se har jag inte fått ett svar ens, men Garmin.com svarade för några månader att "dom tittar på möjligheterna".

Saxat från Garmin.com

Changes made from version 3.20 to 3.30:

* Added a user selectable Off Route Recalculation Mode
          * Updated Compass and Trip Computer displays to remember their last page mode
          * Enabled Bluetooth troubleshooting whenever a phone is paired
          * Allow volume adjustment when using a Bluetooth headset with audio option set to phone only
          * Added Lithuanian text language support
          * Corrected issues in Trip log archive support that resulted in 0 length files and false reporting of full logs
          * Corrected issue on Compass page that prevented it from displaying the heading
          * Corrected flashing on the Enter Coordinates page
          * Corrected issue that allowed the page key to escape from the pin entry for Garmin Lock
          * Corrected rare issue that could prevent proper startup when custom POI files contain a large number of bitmaps
          * Corrected problem ejecting on Mac computers

Har redan laddat v3.30 och tänkte nu testa lite på vägen hem från Jobbet.
          Hoppas på att bli nöjd av förändringen och att den uppfyller mina förväntningar.

"Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Som utvärdering på mitt eget inlägg ovan kan jag säga att under Navigation på Zumon så dyker det upp ett nytt (och välkommet) val.

Du har nu möjligheten Auto, Promted och Från (Svensk-Engelsk mix).

Auto.
            Ja GPS:en beter sig som förut, räknar alltså om rutten automatiskt efter ca 100 meters avikelse.

Promted:
            Vid avikelse så (upplever avståndet som mycket längre än 100 meter men inte mer än 250m) kommer frågan upp om man vill att Rutten skall beräknas om. Svarsknappar är Ja eller Nej. Fungerar bra.

Från:
            Så efterlängtat sååå. Du kan avika från rutten utan omberäkning och det är bara att återvända till rutten igen och följa en för att ta dig till din destination.
            Utan krångel och framför allt längs din favorit väg.

Så nu är Jag en MYCKET nöjd Zumoägare. Nu e fet bara Friluftskartan Pro Kvar och ett stoooort SD kort.

Hehe...
            "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Pengarna vill inte räcka till för GPS. Men jag hittade den här annonsen på Blocket http://www.blocket.se/vi/8670891.htm?ca=12_s
              En Garmin 60 CSx för 3500 kr låter intressant.
              Någon som vet om det är en seriös firma? De vill ha betalt i förskott....

Comment

Ställde mig samma fråga när jag hittade deras hemsida på nätet... skumt billigt... eller bara rätt pris?

Så.. bra fråga... någon som vet?

/Rikard

P.S dessutom verkar CSX:en billigare än CX:en... det borde väl vara tvärtom?D.S
                F.d Boheme

Husaberg Fe 501e ´01
                Lånar Dr 800 ibland
                Krupps Kaffebryggare

"En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

Comment

Har "googlat" lite och hittat att de tydligen säljer en del saker på Tradera. Köparna ger bra betyg http://www.tradera.com/trader/trader...x?ftgnr=965327

Comment

Tänk bara på att det enbart är gps:en och den i stort sett värdelösa baskartan. Möjligen också att det ingår mapsource trip och waypoint manager, men det ska inte förväxlas med en karta, för det är det inte. Tillkommer alltså ca 2500-3000 kronor för karta, 12 volts kabel etc. Kollade in deras hemsida och där står det förresten 3990 kronor, inte 3500 som de uppger i blocket.

Originally posted by PeterS View Post
                    Har "googlat" lite och hittat att de tydligen säljer en del saker på Tradera. Köparna ger bra betyg http://www.tradera.com/trader/trader...x?ftgnr=965327
                    "Endast döda fiskar flyter med strömmen"

Comment

Zumo mot 278

Eftersom Garmin har gjort viktiga förbättringar av firmware i Zumo så har jag reviderat min recension av Zumo & 278. Se http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
                      HMR

The art event!

Comment

Zümo från Pixmania

Pixmania.com säljer Zümo 550 för 6.587 SEK inkl. moms och frakt. Är det någon som har handlat därifrån, fungerar det bra med betalning, leverans, support mm? Verkar som lagret ligger i Paris. Det är 1400 SEK billigare än tex NetOnNet, blir ju en Friluftskarta! Det är väl Europamodellen, nr: 010-00567-01, som vi ska ha i Sverige, får man med svensk bruksanvisning? Antar att man kan välja språk i 550ns menyer.
                        Last edited by Kawa; 05-12-2007, 10:30 PM.

Comment

Originally posted by PeterS View Post
                          Pengarna vill inte räcka till för GPS. Men jag hittade den här annonsen på Blocket http://www.blocket.se/vi/8670891.htm?ca=12_s
                          En Garmin 60 CSx för 3500 kr låter intressant.
                          Någon som vet om det är en seriös firma? De vill ha betalt i förskott....
                          Har kollat lite på gps'er på sistone och de har ju onekligen väldans trevliga priser.. Men jag misstänker deras är gråimporterade usa-versioner med amerikansk baskarta och engelska menyer, har mailat och frågat men aldrig fått svar engående det. Du kanske har större tur än mig på den fronten..
                          Last edited by EnsamWargen; 05-13-2007, 12:37 AM.

Comment

Originally posted by EnsamWargen View Post
                            Har kollat lite på gps'er på sistone och de har ju onekligen väldans trevliga priser.. Men jag misstänker deras är gråimporterade usa-versioner med amerikansk baskarta och engelska menyer, har mailat och frågat men aldrig fått svar engående det. Du kanske har större tur än mig på den fronten..
                            Menyerna är inget problem. De är inställbara till svenska på alla modeller. Baskartan är heller inget problem eftersom den ändå är oanvändbar.

Tänk på att en Garmin köpt i Sverige har 3 års garanti medan en utländsk oftast bara har 2 år. Tänk oxå på att en 60CX/CSX är närmast värdelös utan kartan City Navigator V9. Och den är inte gratis....
                            HMR

The art event!

Comment

Menyerna är inget problem. De är inställbara till svenska på alla modeller. Baskartan är heller inget problem eftersom den ändå är oanvändbar.

Tänk på att en Garmin köpt i Sverige har 3 års garanti medan en utländsk oftast bara har 2 år. Tänk oxå på att en 60CX/CSX är närmast värdelös utan kartan City Navigator V9. Och den är inte gratis....

Intressant att du nämnde det, du verkar ju väldigt påläst på Garmin och intresserad av att dela med dig. Det tackar vi för. Jag väntar precis på min beställda 60Csx och har redan City Navigator V7 som jag fick med till min förra GPS. Det är nämligen ok att använda kartan till två maskiner, så jag tänkte köra med den. Är det något speciellt som man missar eller är det bara det att alla ombyggnationer av vägar inte är med?
                              /Putteman
                              KTM 950 Adventure
                              (KåtaTappraMän)
                              "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Ok, är det verkligen svensk meny på ALLA garmin, även amerikaspec?
                                Har mailar lite folk over there men fått högst varierande svar, vågar inte riktigt lita på de som säger att så är fallet, de vill ju sälja såklart..

För min del kvittar det, men farsgubben skall också använda den och han är inte utrikeskompatibel :hihi

Bruks lär ju gå att ladda ner eller beställa antar jag..

Att kartor kostar är ju ganska självklart egentligen, tror nog ingen använder baskartan öht?
                                För våran del är friluftskartan mest intressant, även om city navigator är intressant även den.

I bilen kör jag handdator med gps-mus och piratad programvara, men det funkar ju mindre bra som handhållet eller på hoj.

Comment

Working...
                                X