Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    Jag har köpt min 278 från England. Två års garanti. Inga problem.

Alla 278 levereras med Europakartan förinstallerad. Alla 278 är identiska oavsett var de köpts. Problemt är att Garmin i Sverige har slutat leverera dem så nu måste man köpa utifrån. Men skynda. De tar snart slut.

För att installera FriPro på 278 behövs ett Garmin special minneskort. Det är dyrt så ja, 278 är dyrare än Zumo. Men 278 är ruggigt mycket bättre för offroad.

Zumo klarar visst ruttplanering direkt i GPS:en liksom Nüvi, 278, 60Cx och många fler. Men det är superknöligt och ingen framkomlig väg. Ruttplanering måste i praktiken ske på PC:n.

Zumons stora begränsning är att den är dålig på att visa kartor. Därför funkar den sunkigt med FriPro. Tänker du köra på FriPro så glöm Zumo. Zumo 550 funkar kalasfint onroad med City Navigator. Men den är inte bästa val för offroad.
    Jag håller med om att min nuvi 500 också visar kartorna dåligt men efter att ha laddat ner en typ-fil som ändrar kartan till mer lättöverskådlig och visar stigar och mindre vägar bättre så är jag helnöjd med hur fri-pro visas. Jag är säker på att samma går att göra på zumo och andra modeller som inte visar fri-pro korrekt

Comment

Originally posted by SvenB View Post
      Ett annat sätt är att göra CN transparent, på så sätt lurar man systemet och får friluftskartan "ruttbar".
      Nackdelen är:
      Rutten syns dåligt i bebyggelse
      Spår syns inte bra, men det gör de ändå inte.
      Funkar i praktiken lite olika på olika GPS:er. I min 278 brukar jag visa rutten på FriPro. Både spår & rutt syns tydligt tycker jag.

Men det går oxå bra att visa spår som extrafet linje.

Eftersom jag alltid kör med ruttomräkning avstängd, dvs fryst rutt, ser jag inget behov av att ha FriPro pseudoruttbar i GPS:en. Däremot hade jag gärna haft transparent karta i Mapsource - men det funkar inte.

F ö så funkar GMXT så att om både FriPro och CN är aktiva samtidigt så visar den FriPro men ruttar i bakgrunden på CN. Dvs FriPro upplevs som ruttbar.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by wr426 View Post
        Jag håller med om att min nuvi 500 också visar kartorna dåligt men efter att ha laddat ner en typ-fil som ändrar kartan till mer lättöverskådlig och visar stigar och mindre vägar bättre så är jag helnöjd med hur fri-pro visas. Jag är säker på att samma går att göra på zumo och andra modeller som inte visar fri-pro korrekt
        Jo jag kör förvisso oxå med omtypad FriPro även i min Nüvi. Men omtypning räcker inte för att det skall bli riktigt bra. 278 visar kartan men 480x320 pixel. Zumo 550 med 320x200 pixel. 278 visar alltså 2.4 ggr mer karta vilket ger en helt annan översikt.

City Navigator kan oxå göras mycket tydligare genom omtypning. Men det funkar tyvärr inte i Zumo & Nüvi som ignorerar kartans grafik och lägger på en egen. Det paradoxala är att Zumon är relativt sätt mindre dålig på att visa FriPro än på att visa City Navigator. Lägg till problemet med att skalan ständigt ändras på ett okontrollerat sätt och summan blir att Zumo är väldigt mycket sämre än 278 på att visa kartan.
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by rfroffe View Post
          Jag tror snart att jag håller mig till roadbooks på papper!
          278 verkar ju vara grejen helt klart. Är det bara jag som anser att Garmins hemsida är helt kass. zumo 660 är inte ens med där ännu! Eller är nuvi 660 och zumo660 samma? . Dessutom verkar deras fakta inte stämma särskilt bra med man kan läsa här.
          Hoppas nån löser mysteriet för jag blir fan inte klok på `at.

Garmin Sverige/Sportmanship har alltid varit kassa på att underhålla sin hemsida.
          Nüvi 660 och Zümo 660 är INTE samma maskin.
          Kolla info om Zümo här istället:
          http://www.garmin.com/garmin/cms/site/uk/motorcycles
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Funkar i praktiken lite olika på olika GPS:er. I min 278 brukar jag visa rutten på FriPro. Både spår & rutt syns tydligt tycker jag.
            Håller med, men vad jag läser och förstår så har de flesta inte en 278/276 på fågelpinnen, utan en 60-modell/etrex.

Dessa modeller kan inte lägga spår som extrafeta streck, utan hamnar på ett litet tunt streck, som ganska lätt kan tappas bort vid en snabb blick.

Kan dock slå ett slag för programmet wingdb3 som är utmärkt att konvertera mellan spår och rutter. Passar bra för den som vill köra med spår. Vi som kör spårlöst håller oss till Mapsource
            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Kan dock slå ett slag för programmet wingdb3 som är utmärkt att konvertera mellan spår och rutter. Passar bra för den som vill köra med spår. Vi som kör spårlöst håller oss till Mapsource
              Kan tänkas bli mycket användbart ihop med nya Zumo 660. Den lär kunna hantera stelbensrutter med upp till 1000 punkter. Stämmer det så kan man i 660 samtidigt lagra många hundra olika "spår" och visa ett i taget som en extrafet & tydlig polygon.
              HMR

The art event!

Comment

Håller med, men vad jag läser och förstår så har de flesta inte en 278/276 på fågelpinnen, utan en 60-modell/etrex.
                Den klart vanligaste GPen i Göteborgområdet är Zumon, sedan kommer 278 och minst vanlig är de olika 60 modellerna. Oftast är det bara jag som kör med en 60 model.

Comment

Garmin nuvi eller motsvarande

Ska köpa en bilgps men jag vill gärna kunna använda mapsource för planering och poi samt kunna ladda upp en en annan karta t ex friluftskartan. Vilka Bilgps:er går det att använda, någon av dessa som sparar spår? Sa jag att garmin bara var alternativet...
                  När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
                  URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Originally posted by Blixten View Post
                    Ska köpa en bilgps men jag vill gärna kunna använda mapsource för planering och poi samt kunna ladda upp en en annan karta t ex friluftskartan. Vilka Bilgps:er går det att använda, någon av dessa som sparar spår? Sa jag att garmin bara var alternativet...
                    Tydligen vill du kunna tanka upp rutter. Det är just det som de billigare Nüvi inte kan. Du blir hänvisad till de dyrare Nüvi eller Zumo.

Tips 1: Köp en Nüvi 200. Mycket billig och funkar mycket bra. Kan inte ta emot rutter men jag tankar istället upp ett antal waypoints som jag ruttar till en i taget. Funkar utmärkt i bilen där vägvalet inte är så viktigt. Jag köpte min Nüvi 200 på ElGiganten för 800 kr. Funkar även någotsånär som bärbar GPS med FriPro, håller c:a 4 timmar. Blir den stulen så köper jag en ny för 800 kr.

Tips 2: Köp en Zumo 550. Det är den bästa bil-GPS jag någonsin provat. Kan precis allt jag kan tänkas behöva på långresa i bilen. Kan logga oändligt långa spår, kan lagra oändligt många rutter. Funkar även någotsånär som bärbar GPS med FriPro, håller c:a 4 timmar.
                    HMR

The art event!

Comment

Kolla på Garmin Nüvi 760
                      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219126

4,3" WQVGA 480X272
                      5 timmars batteritid
                      Bluetooth
                      Klarar uppladdningsbara rutter (10st)
                      En spårlogg med upp till 10 000 punkter (vet inte hur lång det räcker)
                      http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3006

Montera i en Otterbox 2600 när du ska åka grusbus (kostar Ca 600)
                      http://www.communica.se/otterbox/2600.htm
                      http://www.dustin.se/pd_5010081185.aspx

Eller varför inte en sådan här lösning
                      http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...65-0108-0.html

Eller KTM's variant
                      http://www.ktm.se/index.php?id=248&p...681&isotype=15
                      http://www.ktm.se/index.php?id=248&p...683&isotype=15
                      Last edited by DigiMan; 05-12-2009, 12:10 PM.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                        Kolla på Garmin Nüvi 760
                        Jag håller med om det. Mycket Bil-GPS för pengarna!
                        Synd att man inte kan stänga av ruttomräkning & autozoom.
                        HMR

The art event!

Comment

[QUOTE=HMR;3875
                          Jag håller med om det. Mycket Bil-GPS för pengarna!
                          Synd att man inte kan stänga av ruttomräkning & autozoom.[/QUOTE]

Ingen Autozoom om man kör med Friluftskartan i kartmode väl?
                          Ruttomräkning, bah trist kapitel, ska det vara så svårt för Garmin att lägga in en option på att stänga av den funktionen.

Garmin 5000 har ju kommit ner bra i pris, kanske man ska satsa på den och en bra kapsling...
                          5,2" 800x480
                          10 rutter
                          50000 spårpunkter
                          3000 waypoints
                          ingen bluetooth
                          Last edited by DigiMan; 05-12-2009, 12:29 PM.

Comment

Japp Nuvi 760 känns väldigt prisvärd, verkar ha det som jag vill ha, men det verkar inte som mapsource ingår. Men jag kan väl använda min andra version som jag har till Zumon eller fungerar den inte med mapsource. Kanske dags att ringa Garmin.

GPS:en ska vara som ett komplement till min MC-gps som är en Zumo. Men det vore trevligt med att kunna planera via mapsource iallafall.

De billigare Nuvi hur uppdaterar man kartan i dessa om de inte har någon koppling till mapsource.

Blir inte riktigt klok på vilka GPS som leveras med mapsource, jag lyckas inte hitta det på garmins sida. Det står att de är kompatibla med Friluftkartan Pro men det betyder väl bara att det går att använda ett köpt färdigt SD kort med friluftkartan på?

Men en Garmin GPS för 800 kr känns ännu mer prisvärt, men känns ju inte lika roligt om inte kartorna går att uppdatera.

Hittade faktiskt på Garmins sida i innehållsförteckningen vilka GPS:er som leveras med Mapsource och det var inte så många.
                            Last edited by Blixten; 05-12-2009, 01:36 PM.

Comment

GPS:en ska vara som ett komplement till min MC-gps som är en Zumo. Men det vore trevligt med att kunna planera via mapsource iallafall.
                              Varför använder du inte Zumon i bilen oxå?

Comment

Det gör jag oftast men efter som den kostar en slant så har jag den inte alltid i bilen. Och allt som oftast när jag kör bil, så tänker jag att nu hade det varit bra med en GPS, men då sitter den på MC:n eller eller ligger i byrålådan.

Comment

Working...
                                X