Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    E-Bay
    En 376 som jag funderar på finns här...
    http://stores.ebay.com/7-FOLD-ELECTRONICS
    376 vs 378 är väl ungefär som skillnaden mellan 276 och 278, så det är ju inte precis jämförbara maskiner, inget internt minne att tala om så du är fast vid garmins superdyra datakort.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
      376 vs 378 är väl ungefär som skillnaden mellan 276 och 278, så det är ju inte precis jämförbara maskiner, inget internt minne att tala om så du är fast vid garmins superdyra datakort.
      Exaktamente. Å andra sidan så finns 378 på amazon.com för c:a $450 och det är ju inte så tokigt det heller.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
        Nu var det inga vanliga inställningar, det var hos "supportens support" som han fick hjälp. Kompisen i fråga är en mycket duktig datakille, ingen "vanlig" dataanvändare. Men det löste sig till slut efter många samtal med Garmin.
        Går det att ta reda på mer i detalj vad problemet var? Att byta den förinstallerade kartan i en 278 är enkelt med webupdater. Var det något som var annorlunda med 378?
        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
          Exaktamente. Å andra sidan så finns 378 på amazon.com för c:a $450 och det är ju inte så tokigt det heller.
          Ok så man ska ha en 378 och inte en 376.
          Det får bli en härifrån istället.
          http://shop.ebay.com/merchant/vikusi
          Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
            Ok så man ska ha en 378 och inte en 376.
            Det får bli en härifrån istället.
            http://shop.ebay.com/merchant/vikusi
            Dvs $450 + frakt $50 + svensk moms?

Vad jag förstår så är dessa "Refurbished". Dvs renoverade utbytes. Antagligen helt OK.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              Går det att ta reda på mer i detalj vad problemet var? Att byta den förinstallerade kartan i en 278 är enkelt med webupdater. Var det något som var annorlunda med 378?
              Det var problem med aktiveringskoden, efter många samtal med svensk och engelsk support fick han prata med en kille i USA som jobbade på utvecklingavdelningen, även han hade problem först, han fick nya koder hela tiden ingen fungerade. Efter ett par försök kom killen på felet, amerikansk maskinvara och europeisk mjukvara (CN 2008 ) han tog fram en speciell aktiveringskod via ett speciellt program killen hade, då funkade det...
              Han köpte CN hemma.
              Last edited by badpitt; 05-02-2009, 11:32 PM.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                Det var problem med aktiveringskoden, efter många samtal med svensk och engelsk support fick han prata med en kille i USA som jobbade på utvecklingavdelningen, även han hade problem först, han fick nya koder hela tiden ingen fungerade. Efter ett par försök kom killen på felet, amerikansk maskinvara och europeisk mjukvara (CN 2008 ) han tog fram en speciell aktiveringskod via ett speciellt program killen hade, då funkade det...
                Det programmet har jag också ;.)
                Courtesy of JetMouse...
                Last edited by DigiMan; 05-02-2009, 11:37 PM.

Comment

Originally posted by SvenG View Post
                  Off-road är raka streck, fågelvägen, mellan ruttpunkterna och har således tyvärr inget med automatisk omräkning av rutten att göra

Översatt till svenska blir det således snabbast väg, kortast väg samt fågelvägen.

/SvenG
                  Tackar, då förstår jag. Men läste i denna mini-test att automagisk ruttomräkning går att stänga av trots allt...

http://www.advrider.com/forums/showp...8&postcount=70

Comment

Behöver lite mer hjälp:

Garmin 60CSx, mapsource 6.14.1

Fikk lite tips tidligare i år om det här med rutter. Så det är i boks.
                    Men jag har et problem som driver mig til vansinne:

Skaper rutten med rutt-verktyget. Vid närmare analys, så stämmer "alt" med tanke på leg-avstånd osv.
                    GPS'en är helt fri från andra rutter, waypoints etc. Endast några kartblad är tankad ned.
                    OK, så jag överför rutten, och alt ser bra ut. Rutten är så simpel att jag ska följa en väg 50m til en korsning, ta höger och 50 m til. Problemet är att det spelar ingen roll hur rutten ser ut, för det "andra" punkten den ska ha mig til, är en punkt på en väg som ligger ungefär et par kilometer från mig. Skapar jag rutter på själva GPS'en, blir det andra via-punkten det samma, dvs. 2 km från där jag bor. Denna "hemliga" punkten är inte inkluderat i rutten när jag ser på via-punkterna på GPS'en.
                    Vad i h... är det här? Jag ser oxå til att zooma helt ned til minsta nivå när jag sätter via-punkterna så jag är säker att jag "träffar" rätt.
                    Och GPS'en innstäld efter tips här ang följ väg, flesta detaljer, auto-recalc avslått osv.

Tack för all hjälp!

Comment

Originally posted by jaso View Post
                      Tackar, då förstår jag. Men läste i denna mini-test att automagisk ruttomräkning går att stänga av trots allt...

http://www.advrider.com/forums/showp...8&postcount=70
                      Kanske man ska lugna sig med att beställa en 378, och invänta Zümo 660'n.

Comment

60CSx vs Astro

Kan någon som har koll säga mej var som skiljer mellan Garmin 60CSx och Garmin Astro (förutom då hundpejlfunktionerna då) Tanken är att köpa en Astro men bara om den har samma "grund" funktioner som 60CSx då GPS:en skall sitta på hojen då den inte är i skogen.

Ringde Garmin men damen i luren hade inte koll. En vet-allt-om-GPSer gubbe i jaktaffären menade att de är identiska förrutom hundpejlfunktionen.

Vad gäller.

Comment

Originally posted by svidja68 View Post
                          Kan någon som har koll säga mej var som skiljer mellan Garmin 60CSx och Garmin Astro (förutom då hundpejlfunktionerna då) Tanken är att köpa en Astro men bara om den har samma "grund" funktioner som 60CSx då GPS:en skall sitta på hojen då den inte är i skogen.

Ringde Garmin men damen i luren hade inte koll. En vet-allt-om-GPSer gubbe i jaktaffären menade att de är identiska förrutom hundpejlfunktionen.

Vad gäller.
                          Jag har pillrat lite med en astro och har en 60CSx själv. Jag pillrade bara några minuter och det är 7-8 månader sen, men jag tyckte det var rätt så stor skillnad, om jag inte minns fel var astron inte lika "intuitiv" som 60-modellerna, och minns jag inte fel var det lite knapert utbud i menyerna för tex navigeringsalternativ och sånt. Men som sagt, det är ett bra tag sen, det var en väldigt kort stund och jag har använt 60-modeller sen de kom så jag är rätt inkörd på dem. Med andra ord är jag nog inte särskilt lämplig att göra en opartisk bedömning.

EDIT: Jo, sen var det nog så, om jag inte missminner mig att de hade slopat 4-pinnarskontakten på astron och satt dit USB-kontakten istället. På USB-kontaktens plats satt en kontakt för extern antenn till radio-delen. Det blir alltså inte lika enkelt att strömförsörja en Astro som en 60 på hojen, visst funkar ju ström via USB, men den kontakten är ju knappast lika lämplig för vatten, vibrationer och grisiga förhållanden som 4-pinnarskontakten är. Jag kan fortfarande minnas fel, men kolla upp det om du får tillfälle, kan ju vara en dealbreaker...
                          Last edited by Gilbert utan XRV; 05-04-2009, 07:49 PM. Reason: kom ihåg mer...

Comment

Tackar för svaret. Är det någon fler därute som vet mer om detta så är jag jättetacksam. Skall nog också mejla Garmin och ställa frågan. Man slänger inte ut 7000 spänn utan en grundlig undersökning. Man vill ju veta att inte någon vital funktion för MC saknas.

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                            Jag har pillrat lite med en astro och har en 60CSx själv. Jag pillrade bara några minuter och det är 7-8 månader sen, men jag tyckte det var rätt så stor skillnad, om jag inte minns fel var astron inte lika "intuitiv" som 60-modellerna, och minns jag inte fel var det lite knapert utbud i menyerna för tex navigeringsalternativ och sånt. Men som sagt, det är ett bra tag sen, det var en väldigt kort stund och jag har använt 60-modeller sen de kom så jag är rätt inkörd på dem. Med andra ord är jag nog inte särskilt lämplig att göra en opartisk bedömning.

EDIT: Jo, sen var det nog så, om jag inte missminner mig att de hade slopat 4-pinnarskontakten på astron och satt dit USB-kontakten istället. På USB-kontaktens plats satt en kontakt för extern antenn till radio-delen. Det blir alltså inte lika enkelt att strömförsörja en Astro som en 60 på hojen, visst funkar ju ström via USB, men den kontakten är ju knappast lika lämplig för vatten, vibrationer och grisiga förhållanden som 4-pinnarskontakten är. Jag kan fortfarande minnas fel, men kolla upp det om du får tillfälle, kan ju vara en dealbreaker...

Comment

Originally posted by svidja68 View Post
                              Tackar för svaret. Är det någon fler därute som vet mer om detta så är jag jättetacksam. Skall nog också mejla Garmin och ställa frågan. Man slänger inte ut 7000 spänn utan en grundlig undersökning. Man vill ju veta att inte någon vital funktion för MC saknas.

Astro och 60CSx är VÄLDIGT olika, bara skalet och displayen som är lika.

Knapparna skiljer, menyerna i astron är helt omöjliga. Men viktigast av allt är ju som nämts att astron inte har nått uttag för extern ström så du är förvisad till batterier.

Är rätt säker på att usb uttaget som finns på astron bara är för att överföra data (kan gå mata den med ström där också men tror inte det).

Sen vet jag inte hur en astro klarar ex city navigator, fridluftskartan går bra på den, skulle tro att det går bra, många likheter finns. Dock endast engelska text menyer som är helt omöjliga hitta i men skulle man äga en var man väl tvungen lära sig.

Kanske blev lite otydligt men är tidigt och jag är trött!!

/Johan
                              www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Varning för GPSMAP 378.

***Important note regarding the GPSMap 378 and planning routes on a PC***
                                - All of the Garmin units we sell today are capable of allowing detailed routes to be planned on a computer, and downloaded into the GPS, with the exception of the GPSMap 378. This is due to the way that Garmin has loaded the City Navigator software in the 378 - they have created a combined Road/Water map for the 378, and this prevents routes planned on a computer from loading properly in the 378. Initially Garmin told us that they planned to remove this limitation with the release of v9 maps in 2007, but they recently informed us that this is not the case - this is a permanent limitation of the GPSMap 378. The 478 does not have this limitation. If this feature is important to you, we suggest that you choose the 478, and if you also need inland waterway mapping you can add that via the memory card socket and Bluechart software.

Se även http://www.advrider.com/forums/showp...33&postcount=3

Vi (SSFOGHA) har idag köpt två st 278 från http://www.navcity.co.uk/ . Pris 5600 kr/st inkl moms & frakt. Det var det bästa köp vi kunde hitta på webben.
                                Last edited by HMR; 05-05-2009, 03:22 PM.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X