Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har 278C ersatts av 276C ? Eller är 278C en "ny modell" som inte kommit ut ännu?
    Kan tex inte hitta någon info om 278C på tex prisjakt.se

Comment

Originally posted by Mattiaz View Post
      Har 278C ersatts av 276C ? Eller är 278C en "ny modell" som inte kommit ut ännu?
      278 är efterföljaren till 276c med bla förladdade kartor på internt minne.

/SvenG

Comment

Originally posted by SvenG View Post
        278 är efterföljaren till 276c med bla förladdade kartor på internt minne.

/SvenG
        Ok, jag hittade lite uppgifter nu. Tack :)

Comment

Originally posted by Mattiaz View Post
          Båda modellerna är aktuella och lika bra. Men 278 är klart billigast för fordonsbruk eftersom minne och kartor ingår. För marint bruk är 276C billigast eftersom man slipper de relativt dyra vägkartorna.
          HMR

The art event!

Comment

Garmin

Kolla in Smellybikers seijt. Rimligt pris för uppdateringar av kartor till tex Garmin.

Comment

Originally posted by Mercurius View Post
              Kolla in Smellybikers seijt. Rimligt pris för uppdateringar av kartor till tex Garmin.
              Inga riktiga kartor med ruttbara småvägar vad jag kan se?
              HMR

The art event!

Comment

Jag provade testfilen på ca 70 MB. men jag tycker detaljninån blir för låg. Typ worldmap eller basemap nivå. Någon som testat betalversionen? Är den bättre?

Comment

Zumo nu OK även för offroad!

Garmin har i senaste firmware 3.30 för Zumo äntligen lagt till inställningar för att kunna stänga av automatisk ruttomräkning. Det betyder att Zumo numera är användbar även för offroadåka.

Dvs "användbar" eller "helt OK". Men långtifrån "bäst". Zumo har fortfarande begränsningar i hur kartan visas och hur man kan ställa in funktionen. Garmin har flera modeller som är betydligt bättre för offroad än Zumo.

Det viktigaste är dock att det numera inte finns något större skäl att avråda från köp av Zumo.

:)
                  HMR

The art event!

Comment

zumo

Jag har haft min zumo sen dec 06 en gång har jag haft strul med den då hade den hängt sig, ut med batteriet så var det löst. och den är med i lastbilen varje dag o sen på fritiden i vibratorn (KTM640). Efter alla uppdateringar som varit har man fått mer funktioner så jag är jätte nöjd med den. Hade med den på Vårrundan även där funkade den bra.

mvh Patrik

Comment

Originally posted by tank-patrik View Post
                      Jag har haft min zumo sen dec 06 en gång har jag haft strul med den då hade den hängt sig, ut med batteriet så var det löst. och den är med i lastbilen varje dag o sen på fritiden i vibratorn (KTM640). Efter alla uppdateringar som varit har man fått mer funktioner så jag är jätte nöjd med den. Hade med den på Vårrundan även där funkade den bra.

mvh Patrik

Har ett liknande problem med min BETYDLIGT äldre GPS; en Garmin eTrex Legend.
                      Den hänger sig, precis som du beskriver, och ända sättet att komma tillrätta med problematiken är just att ta ur batterierna.
                      Då detta är min första GPS och jag har INGEN tidigare erfarenhet av sådana manicker, så tänkte jag att det blir säkert bra om man uppdaterar mjukvaran i den.
                      Men det visar sig att den befintliga mjukvaran redan är av det senaste snitt och jag kan inte lägga in den ånyo då den redan är "uppdaterad" enl min GPS...

Min fråga är - finns det NÅGOT sätt att tömma GPS:en på den mjukvaran som sitter i och försöka lägga in den på nytt (trots att det är samma version) eller är det någon vänlig själ som har en lösning till mitt problem...??
                      XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Originally posted by El Presidente View Post
                        Har ett liknande problem med min BETYDLIGT äldre GPS; en Garmin eTrex Legend.
                        Den hänger sig, precis som du beskriver, och ända sättet att komma tillrätta med problematiken är just att ta ur batterierna.
                        Om detta händer under färd så skulle jag anta att det mest troliga är att batterierna glappar. En kort spänningsdip kan få vilken processor som helst att hänga sig med påföljden att man måste bryta strömmen och börja om från början. Prova att fixera batterierna med tejp eller dyligt, alternativt anslut extern strömkälla om dettta inte redan är gjort, och se om det blir någon skillnad.

/SvenG

PS Har du hittat någon karta över din lokala Konsumbutik? DS

Comment

Garmin 278

Sitter här och pillrar med min alldeles nya 278. Finfin.
                          Försökte tanka över en liten snutt av Friluftskartan Pro, men se det gick inte.
                          Krävs det ett av Garmins egna svindyra minneskort eller har jag missat något?
                          www.tunare.se/transasia

Comment

Originally posted by starstriker View Post
                            Sitter här och pillrar med min alldeles nya 278. Finfin.
                            Försökte tanka över en liten snutt av Friluftskartan Pro, men se det gick inte.
                            Krävs det ett av Garmins egna svindyra minneskort eller har jag missat något?
                            Alla extra kartor hamnar på extrakortet. Dvs du måste ha ett extra minneskort för att tanka upp t ex friluftskartan.

Ett 512 MB kort kostar c:a 1200 kr vid postorderbeställning från USA. Av någon obegriplig anledning så kostar det 2500 kr i Europa.
                            HMR

The art event!

Comment

friluftskartan pro

Alla extra kartor hamnar på extrakortet. Dvs du måste ha ett extra minneskort för att tanka upp t ex friluftskartan.

Ett 512 MB kort kostar c:a 1200 kr vid postorderbeställning från USA. Av någon obegriplig anledning så kostar det 2500 kr i Europa.

Det behövs inte till zumo den klarar nästan hela södra sverige i internminnet

mvh patrik

Comment

Originally posted by tank-patrik View Post
                                Det behövs inte till zumo den klarar nästan hela södra sverige i internminnet
                                Korrekt. Zumo fungerar annorlunda än de flesta andra Garmin. Zumo beter sig som ett vanligt USB-minne och du kan lägga in kartor var du vill. Vid uppstart så letar Zumon runt på sina två minnen och läser in de kartor, POI-filer, MP3-filer och annat som den hittar.

Minnet i 278 m fl modeller är däremot "osynligt" för användaren och det är MapSource på PC'n som bestämmer var kartorna hamnar.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X