Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by sunken View Post
    presis lagt en beställning på en 278..
    (hur funkar det med batteriet föresten om man vill ha med den i väskan)
    4 h sen är det slut? å när det så gäller det att inte vara vilse i skogen?

vilka kartor rekomenderas att köpa till? eller är version 9 av-va-den-nu-heter-kartan-som-följer-med tillräkligt bra
    kunde inte få ut något bra svar på detta av att läsa tråden.
    Skulle kännas fånigt att kasta 1500 (friluftkartan svealand)ut i sjön på en karta man inte behöver

jäkla djungel det här med gps:er
    Friluftskartan pros styrka ligger i planeringen, eller då man ska genom skogen. När du letar stigar eller mindre traktorvägar.

9an är tillräckligt bra, bara för att köra. Sen kan du ju se skillnaden mellan visningen av 8an (mycket små skillnader på få ställen till 9an) och FriluftPro här. Samma område. Vem vill du planera efter?

hälsar
    /Rune

Rune O -48
    HP2 igen
    Matchless G3LCS -55, G80CS -66
    AJS 18S -55
    Yamaha WR450 -07
    säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

runeo..
      haha tack för illustrationen... nu vet jag

mja mjo vist är den lite stor för byxfickan.men är man ut i skogen så brukar ja ändå ha med en rygga eller en lc4 att ha den i

Comment

Originally posted by Ivar View Post
        Har precis inhandlat en zumo, som faktiskt verkar vara bättre än sitt rykte. Dock verkar Mapsource ha sina begränsningar, alternativt så ligger begränsningarna i min inlärningsförmåga.

Problemet är att verkar vara omöjligt att få info om bl a bensinmackar då man planerar sin rutt. För oss som har soppasörplande hojar är det ju trevligt att kunna tanka då och då vid turer i obygden, konsekvenserna av att missa mackarna blir ju rätt stora. Helst skulle man vilja ha en översiktbild över området (ca 30mil i sida) där man tänkt sig att köra, på denna bild skulle även bl a mackinformation framgå tydligt så man enkelt med "drag and drop" kan lägga in dem som waypoints.

Som det ser ut nu så måste man zooma in på en allt annat än översiktlig nivå för att kunna se mackar, man kan även söka längs rutten men då zoomar den in på första bästa mack som man inte vet hur den förhåller sig till andra mackar.

Skall det vara så här, eller har jag missat någon smart funktion?
        Du ska använda POI loader för att lägga in mackar, fartkameror, McDonalds, Burger King, MAX, Campinplatser, Apotek, Banker mm mm.
        Läs mer på http://www.garmin.se/productpage_tab6.aspx?pageid=2817 eller http://poidatabase.se/
        Jag kan hjälpa dig om du inte klarar av det själv.
        Last edited by DigiMan; 03-30-2007, 12:00 AM.
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

missa nu bara för sjutton inte det faktum att friluftkartan, hur snygg den än är, inte kan autorutta. ska du bara ha den till att planera efter så kan du i stort sett lika gärna använda kartor på nätet och spara pengarna till något annat kul.

runeo..
          haha tack för illustrationen... nu vet jag

mja mjo vist är den lite stor för byxfickan.men är man ut i skogen så brukar ja ändå ha med en rygga eller en lc4 att ha den i
          "Endast döda fiskar flyter med strömmen"

Comment

det få blir båda kartorna... lika bra att göra det ordentligt på en gång.

nån som har en gpsmap 278 och kan berätta hur mottagningen är?
            blir det bättre med en extern antenn eller är det endast för bilen?

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              Du ska använda POI loader för att lägga in mackar mm mm.
              Perfa, tackar för tipset!
              Dock blev jag lite fundersam när de rekommenderar att man ABSOLUT inte ska använda POI loadern annat än till ett antal GPS namngivna på en lista där Zumon saknades. Kan man bortse från denna varning, eller skall man vänta tills uppdatering kommer?

Det mesta av informationen (dock mycket som är inaktuellt) verkar finnas inlagt sedan tidigare i Mapsource, vad jag inte begriper är varför man inte kan för en översikt av det man för stunden är intresserad av utan att behöva zooma in på hysterisk detaljnivå. Borde vara en struntsak att ordna mjukvarumässigt (om det nu inte redan finns).

Comment

ja jäklar. har bara hunnit med att packa upp kartongen å tryckt på några knappar...vilken jäkla apparat. jag tror jag är kär. det är som att ha "Gandalf the white" med sig i en liten låda

Comment

Garmin

För de killar som använder Garmin så lönar det sig att stifta bekanskap med seijten www.smellybiker.com och ladda ner kartor till ett mycket tillgängligt pris täckande hela globen (nära nog).

Comment

nån som har en gpsmap 278 och kan berätta hur mottagningen är?
                    blir det bättre med en extern antenn eller är det endast för bilen?
                    276C och 278 har en lite äldre mottagarteknik som inte är lika känslig som SiRF III chippet som sitter i de flesta nyare modeller. T ex 60CX.

Mottagningen blir i princip inte bättre med extern antenn. Det som har betydelse är hur mycket himmel som antennen "ser" samt att antennen orienteras exakt rätt i förhållande till horisontalplanet. Eftersom man behöver vinkla upp GPS'en vid stående körning så kan en extern antenn vara lättare att alltid ha rätt orienterad. Dessutom kan en extern antenn monteras så att föraren skymmer himlen mindre.

På min R12GS har jag extern antenn medan på Yaman använder jag den inbyggda. Skillnaden är inte så stor men det funkar bäst på BMW'n eftersom dess antenn alltid är rätt orienterad. Se bild http://resmark.se/r1200gs/276_mount.jpg

Om bilen har vindruta med värmeskyddande metallfilm så kräver 278 definitivt extern antenn. Inget stort problem eftersom antennen bara kostar drygt 150 kr.
                    HMR

The art event!

Comment

Har precis inhandlat en zumo, som faktiskt verkar vara bättre än sitt rykte.
                      Håller inte med. Tvärt om faktiskt. I dokumentet http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf är jag ganska positiv till Zumo (utom för offroad) men jag har på senare tid stött på fyra olika personer som köpt en Zumo, blivit klart besvikna, sålt Zumon och köpt 278 eller 60CX.

Med tiden så blir jag alltmer övertygad om att Zumon enbart passar datorovana personer som kör glidare på större vägar. För offroad är den närapå oduglig och den mer krävande användaren blir hyperirriterad på att precis ingenting går att anpassa.

Zumo är den av Garmins MC-navigatorer som kan minst och har störst begränsningar för MC-bruk. Men som jag ser det är det inget stort problem. Dom har ju flera andra modeller som kan allt det offroadåkaren behöver. T ex eTrex Venture, 60CX, 76CX, SP2820 och 278.
                      HMR

The art event!

Comment

Perfa, tackar för tipset!
                        Dock blev jag lite fundersam när de rekommenderar att man ABSOLUT inte ska använda POI loadern annat än till ett antal GPS namngivna på en lista där Zumon saknades. Kan man bortse från denna varning, eller skall man vänta tills uppdatering kommer?
                        Du kan utan problem ladda POI i din Zumo. Inga problem.
                        Kul att sitta och labba lite med olika varningszoner tex.
                        Det jag kunde önska mig var att man kan ställa in zoner även om man inte vill att den skall varna (villken den alltid gör idag).
                        Typ om jag ser vill ha ett zonlarm på innom ett område tex rastplats eller liknande.
                        Det verkar inte fungera.

Men visst är det bra att kunna lägga in Zonvarningar på hästområden, gårdar och innan bommar.

Kan oxå meddela att om man har den senaste versionen (tror det är v3.50 vid skrivande punkt) så kan man nu slå av och på Tracking på GPS:en. Dvs den ritar ut spåren om man vill...
                        Kompassen är oxå förbättrad.

Men ännu inget om att man kan slå av "Automatisk Ruttberäkning".
                        Så det är bara att fortsätta att maila Garmin och önska sig den förbättringen.
                        (Ju fler desto bättre...)

Fungerar mycket bra på hojen, har tyvärr inte laddat Friluftskartan Pro men klarar många grusvägar på "orginal kartan".

Tankfunktionen är smidig.
                        Nollställ tankmätaren på GPS:en när du tankat och kör sedan tills det är ett par liter kvar så påminner Zumon dig att det är dax att tanka.
                        En tanksymbol dyker upp på displayen och vid ett tryckpå den så har man snart nästa Tankställe på Rutten som ett litet Delmål på sin rutt.

Jag e fort farande nöjd med min Zumo.

Den har dessutm klarat av hela vatten testet då jag helt tanklöst spolade av den och av klantighet öppnade denunder luckan som SKALL vara stängd utom när man vill åt SD kortet eller skall koppla in den till Datorn.

Fick ligga på tork och laddning innan jag startade den 24 timmar senare och har inte gett ett liv av att ha blivigt dränkt.
                        "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Jag har just kört Sverige runt(ca 1200 mil) med Garmin Nuvi 660.
                          Jag måste säga att jag personligen tycker att den är dålig för grusbus och så som jag använder den vid motorcykelköra.

Min gamla Emap från 1900-talet slår den på fingrarna med hästlängder för denna aplikaton -förutom på att den saknar egen ruttberäkning (vilket iof är den stora funktionen på 660:in).

Det saknas massor med inställningmöjligheter på 660:in, så som att stänga av autozoom -vilket den håller på leker med när man accar tex..
                          Många andra små men irriterade funktionsmissar finns också.
                          Att man sedan kan använda den som "handsfree" till mobiltelefonen och att spela upp bilder och mp3 på den, spelar föga roll då...

Enligt det jag förstått är kartorna hårdkodade i denna serie = går inte att uppdatera med annat än att man köper ett Garmin minneskort med dem.

En alvarlig sak som saknas är att spara den rutt man kör, för att tex kunna köra tillbaka den. Det går ej heller att se på kartan var man kört. Den verkar helt sakna loggfunktion kort sagt. Något jag ofta använder både för att köra tillbaka samt se var jag varit för att kunna planera nya rutter.

Eftersom det inte går att lägga upp en rutt(det går väll inte alls för övrigt?) som man själv vill ha den utan att det räknar om allt hela tiden, blir den svår att köra till skogs med..

Jag lyckade inte hitta var man såg sin position i RT90 heller, det går dock att mata in om man vill fara till en RT90 angiven punkt.

Om man ser till funktionen att "hitta till en adress" vars största syfte den verkar ha, fungerar det ganska bra när man har en exakt adress -har man det inte kan det blir lurigt då den inte klarar av att tex köra till en "ort" bara.

Kartorna och POI verkar rätt gamla, speciellt i inre och övre Sverige.
                          Inne i storstäderna verkade den dock helt ok gällande detta. Den klarar oftast enkelriktade vägar och dyligt, dock räknar den ibland ut rutter som är magiskt långa och omständiga samt markerar småvägar som "huvudleder". Gällande sträckor ute i landet fungerade inställningen "kortast sträcka" bäst vid autorouting, valde man "Snabbast" kunde man ibland få fara över Umeå för att komma till Göteborg när man var i Stockholm (typ iaf ). Jag körde alltid på kortast sträcka pga av detta.

Nere i Skåne och nedanför Jönköping verkade den vara up to date gällande karta och poi, men uppöver fick man rysningar ibland över vad mycket som saknades -gällde även vägar som blivit klara på 1900-talet..

Jag sågar den efter en tid väldigt aktivt användade av den, speciellt med tanke på det mycket höga priset. Dock har jag inte använt mig av något datorprogram för utveckla dess möjligheter (endast uppgradera programvaran till senaste så att man kan slå av automatiskt nattläge).

Som bilnavigator för att se var man är på en karta och skall köra(manuellt), är skärmen på tok för liten -så där vinner den inga pluspoäng.

Den fungerar för enkla manövrar utan större krav och planering, men att planera en rutt med den går ju inge vidare, ej heller att se var man kört.

Sorry Garmin, för mig fungerar en dylik tingest inte för hojåka iaf.
                          Jag skulle mycket hellre lägga pengarna på något i 60-serien och köpa däck och bensin för överblivna pengar + ha möjligheten att planera mina mc-turer med GPS:n.
                          Last edited by Hoke; 04-20-2007, 11:36 PM.
                          Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                          (™Geggamoja)
                          http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Originally posted by Brodde View Post
                            Det jag kunde önska mig var att man kan ställa in zoner även om man inte vill att den skall varna (villken den alltid gör idag).
                            Typ om jag ser vill ha ett zonlarm på innom ett område tex rastplats eller liknande. Det verkar inte fungera.
                            Men visst är det bra att kunna lägga in Zonvarningar på hästområden, gårdar och innan bommar.
                            Ett krux, om jag förstått det hela rätt, är att man får varning för POI bara om punkten ligger på den väg man kör. Dvs man kan inte varna för t ex en bensinmack på en parallell väg 100 m bort. Denna begränsning gäller tydligen alla modeller, inte bara Zumo.

Bl a 278 har generell zonvarning för waypoints. Tyvärr bara max 100 punkter. Funkar bra för att larma om intressanta stickspår eller fina fikaplatser.
                            HMR

The art event!

Comment

Sitter precis i valet och kvalet mellan Zumo och 278. Sumon har ju historiskt haft vissa brister, men vad jag förstått så hade flera av dessa åtgärdats med uppgraderingar?

Jag är "avancerad" GPS-användare. Jag gillar Zumos ide med, pekskärm, BT och MP3, men samtidigt verkar 278:an ha fler funktioner.

Jag lutar svagt åt 278.

Vad skulle ni valt?
                              www.tunare.se/transasia

Comment

Originally posted by starstriker View Post
                                Sitter precis i valet och kvalet mellan Zumo och 278. Sumon har ju historiskt haft vissa brister, men vad jag förstått så hade flera av dessa åtgärdats med uppgraderingar?

Jag är "avancerad" GPS-användare. Jag gillar Zumos ide med, pekskärm, BT och MP3, men samtidigt verkar 278:an ha fler funktioner.

Jag lutar svagt åt 278.

Vad skulle ni valt?
                                En garmin 278C, utan att tveka, om det är en bra GPS du är ute efter. Är det leksaker som bluetooth osv så är det Zumo.
                                Prova att trycka runt lite på en tryckkänslig skärm med leriga/dammiga handskar så får du se hur det fungerar :)
                                Jag har en GPS med tryckskärm och det suger stenhårt.

Comment

Working...
                                X