Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by JossaDrz View Post
    Hur gör du när du tar tag i en rutt mitt på?
    Markeringsverktyget (pilen), välj den och markera rutten så blir den som en gummisnodd och du kan markera en ny viapunkt.

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Gjorde en snabbkoll av 6.15 på tre st kända fel i 6.14:

- Pekfelet. Dvs funkar inte i 6.14 att peka mitt på en rutt och "ta tag i den". Detta tycks vara åtgärdat i 6.15.

- Felaktig skalning. Felet kvarstår. Totalt obegripligt att Garmin inte fixar detta!??!!?

- Låååångsam grafik. Tyvärr, 6.15 är lika seeeeg som 6.14. I praktiken oanvändbar annat än på värstingdatorer. T o m på min dyra snabba laptop är det segt. På min nya fina pyttePC är det okörbart.

Slutsats. Glöm 6.15. Kör 6.13.7!
      Har nu installerat MapSource 6.15.3 och blev överlycklig att segheten är borta. Märkligt att HMR skriver att 6.15.3 fortfarande är seg. På min gamla dator var 6.14.1 nästan oandvändbar, var på väg att installera 6.13.7 igen. Upplever att 6.15.3 är minst lika snabb i routhanteringen som 6.13.7 var. Även grafiken är nu mkt. snabbare.

Comment

Originally posted by BoEk View Post
        Har nu installerat MapSource 6.15.3 och blev överlycklig att segheten är borta. Märkligt att HMR skriver att 6.15.3 fortfarande är seg. På min gamla dator var 6.14.1 nästan oandvändbar, var på väg att installera 6.13.7 igen. Upplever att 6.15.3 är minst lika snabb i routhanteringen som 6.13.7 var. Även grafiken är nu mkt. snabbare.
        Testade lite mer. Men bara på min snabba dator. Och jag måste ge dig delvis rätt.

6.15 lagrar bildinfo i en grafikbuffert och det tar märkbart längre tid att rita upp kartan första gången jämfört med 6.13.7. Speciellt om man zoomar ut lite.

Men om man flyttar runt bilden så upplevde jag att 6.15 faktiskt var lite snabbare på att rita än 6.13.7. Dvs när kartbitarna finns i cashen så gårt det fortare.

Totalt sett var det ingen större skillnad. Dags alltså att "godkänna" grafikhastigheten på nya Mapsource. I alla fall på en snabb dator.
        HMR

The art event!

Comment

Jag har för mig att MapSource 6.14 förvrängde (klämde ihop) kartan på något sätt. Syns det något sådan på 6.15?

/Erik

Comment

Blir det svenska menyer i denna installation eller ska man vänta tills programmet hittar uppgraderingen själv?
            Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

Comment

Originally posted by erilin View Post
              Jag har för mig att MapSource 6.14 förvrängde (klämde ihop) kartan på något sätt. Syns det något sådan på 6.15?

/Erik
              Ja, när man zoomar ut blir kartan lite ihoptryckt, men märks inte särskilt mycket när man zoomar in på vägarna.

Comment

Originally posted by Norell View Post
                Blir det svenska menyer i denna installation eller ska man vänta tills programmet hittar uppgraderingen själv?
                På version 6.14.1 hade jag engelska menyer, men det blev svenska när jag uppgraderade till 6.15.3.

Comment

Har nu börjat få ordning på min nyinförskaffade Garmin 60 CSx. Har installerat Friluftskartan Pro för hela Sverige på ett minneskort, och CityNav9 för hela Europa på ett annat kort.

Frågan är nu följande:
                  Kan jag blanda delar av dessa kartor på samma kort, då den ena är navigerbar och den andra inte är det? Vad händer i Garminenheten då? Är det så att jag då manuellt väljer vilken kartuppsättning jag vill använda när jag startar enheten?
                  Mina samlade körjournaler:
                  http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by PerJ View Post
                    Kan jag blanda delar av dessa kartor på samma kort, då den ena är navigerbar och den andra inte är det? Vad händer i Garminenheten då? Är det så att jag då manuellt väljer vilken kartuppsättning jag vill använda när jag startar enheten?
                    Ja!

Växla karta endera/eller/båda, på kartinställninger och ett extra menytryck tror jag det var!

/Rune, som kan kolla hemma, senare, exakt hur man växlar.
                    Rune O -48
                    HP2 igen
                    Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                    AJS 18S -55
                    Yamaha WR450 -07
                    säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Har nu börjat få ordning på min nyinförskaffade Garmin 60 CSx. Har installerat Friluftskartan Pro för hela Sverige på ett minneskort, och CityNav9 för hela Europa på ett annat kort.

Frågan är nu följande:

För att tjata för 1000-ende gången: Köp aldrig kartor på kort. Köp alltid på DVD. Annars kan man inte göra ruttplanering på PC. För att ha flera olika kartor på samma kort så krävs att man köper dem på DVD. Då är det enkelt att välja valfria delar från många olika kartor och skriva ut på t ex ett 2GB minneskort för 150 kr.

Dessutom så visar 60CSx bruna vägar mot brun bakgrund. Nästan oläsbart. Med karta från DVD kan man lätt fixa så att det blir färgstarka vägar mot t ex vit bakgrund.

Vid användning av enheten så kan man när som helst skifta karta i kartmenyn. Man kan t o m visa kartorna överlagrade på varandra. Det skall gå att lägga massor av olika kartfamiljer i samma fil på samma kort men i praktiken så har jag stött på vissa problem vid fler än 10 olika kartfamiljer i samma fil. CNE samtidigt som all fyra FriPro fukar t ex utmärkt.

Kartor köpta på kort är låsta till det kortet och kan inte flyttas till ett annat kort. Vill bara tydliggöra så att ingen tolkar ditt inlägg som att du KÖPT kartorna på kort utan att du bara har LAGT kartorna på olika kort.

Förhoppningsvis så har du inte köpt CityNav9. Den är från 2007 och säljs inte sedan ett par år. Idag säljer man CityNav11 men under namnet CityNav 2009. Dvs v9=2007, v10=2008 och v11=2009.
                      Last edited by HMR; 01-19-2009, 05:32 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Kartorna är ej köpta på kort . Ligger installerade i min MapSource, så jag kan mao välja valfri blandning att kopiera över till handenheten. Det där med att byta färg har jag inte hunnit kika på än...

En annan sak som jag funderar på:
                        Man kan ju ställa in att navigeringen skall undvika bla grusväg. Det antyder ju att det i så fall borde finnas lagrad information om vilka sträckor som är grusvägar. Man vill ju i så fall också kunna få väginformation om vilka vägar som ÄR grusvägar. Någon som löst detta?

Comment

Originally posted by BoEk View Post
                          Ja, när man zoomar ut blir kartan lite ihoptryckt, men märks inte särskilt mycket när man zoomar in på vägarna.
                          Så här ser 6.13 ut:

Samma utsnitt med 6.15 ser ut så här:

Bilderna talar för sig själv. Det är inte så att 6.15 är hoptryckt. Den är istället kraftigt breddad. Dessutom är kartbilden suddig. Personligen så finner jag grafiken i 6.15 oacceptabelt dålig. Felet i öst-västled är c:a 40%. Det är för mycket. Skalstocken blir t ex oanvändbar.

Notera att skalfelet bara finns i norra Europa. Går man ner till södra Italien så ger båda versionerna av Mapsource rätt skalning.
                          Last edited by HMR; 01-19-2009, 05:45 PM.
                          HMR

The art event!

Comment

Jag vill bara tacka HMR för allt som han gör i denna tråden för oss som har frågor.

Nu funkar min GPSmap 60CSx precis som jag alltid har velat att en mcgps skall göra.
                            Last edited by Svedenblad; 01-19-2009, 05:57 PM.
                            KTM 530 EXC-Rallye

Comment

Man kan ju ställa in att navigeringen skall undvika bla grusväg. Det antyder ju att det i så fall borde finnas lagrad information om vilka sträckor som är grusvägar. Man vill ju i så fall också kunna få väginformation om vilka vägar som ÄR grusvägar. Någon som löst detta?
                              Varje vägstump har en mängd "attribut". Kanske ett 40-tal. Maxhastighet, typisk hastighet, enkelriktning, antal stoppljus/km, ev mitträcke, m fl. Ett av dem är vägbeläggning. Dvs både GPS:en och kartan stödjer begreppet "grusväg". Men tyvärr så gör inte Lantmäteriets kartdatabas det så den info om vägbeläggning som lagts in i kartan är mestadels nonsens för Sverige. I andra länder skulle det kunna vara bättre men erfarenheten visar att det är det inte.

Glöm bort inställningen som rör grusvägar. Det funkar inte.

Edit: Lantmäteriets databas innehåller däremot info om belastningsklass. Mycket nyttigt för yrkestrafiken - men tyvärr så stödjer inte Garmin det...
                              Last edited by HMR; 01-19-2009, 05:56 PM.
                              HMR

The art event!

Comment

Ok. Tusen tack för input!

Comment

Working...
                                X