Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by 420 View Post
    Kan jag köra den filen över allt annat eller måste jag avinstallera och bli av med nya kartorna också?
    /Stefan
    Några frågor att svara på först:

- Vilken karta är aktiv i Mapsource?

- Om du "pekar på" C:/Garmin/MapSource.exe. så dyker en ruta med info upp. Vilken version av MapSource är det?
    Om det är 6.13.7 så kan du dra ut en genväg till denna till skrivbordet. Dubbelklicka på den och se vad som händer.

Annars gör så här:

- Byt namn på C:/Garmin/MapSource.exe till C:/Garmin/MapSource.exe.nop.

- Installera den 6.13.7 du tankat hem.

- Testa att köra MapSource. Gå in i hjälp-menyn och se vilken version du kör.
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by DaK View Post
      Jag har utan problem använt 4 GB SDHC kort i min 60CSx.
      Fabrikatet har varit SanDisk.
      Konstigt... den ska inte klara av SDHC kort... min och många andras klarar det inte, du kanske är undantaget som bekräftar detta..

Comment

Okej. Jag döpte om .exe och installerade 6.13. Så långt allt bra, för nu startar 6.13.
        Men då undrar jag om jag nu på ett smidigt sätt kan aktivera kartorna jag anv. i 6.14? Dvs NT2009. Dom ligger ju kvar i datorn så visst måste jag kunna ändra någon sökväg, kanske i registret för att aktivera dom?

/Stefan
        Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Okej. Jag döpte om .exe och installerade 6.13. Så långt allt bra, för nu startar 6.13.
          Men då undrar jag om jag nu på ett smidigt sätt kan aktivera kartorna jag anv. i 6.14? Dvs NT2009. Dom ligger ju kvar i datorn så visst måste jag kunna ändra någon sökväg, kanske i registret för att aktivera dom?
          Du kan konvertera CNE2009NT till det gamla formatet och sedan ta bort allt i det nya formatet. Se http://www.gpspassion.com/forumsen/t...OPIC_ID=118955
          Last edited by HMR; 01-17-2009, 02:26 PM.
          HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
            Du kan konvertera CNE2009NT till det gamla formatet...
            Stort tack!!!
            Helt underbart! Fungerar hur bra som helst.

EDIT: Eller nej, det fungerar inte perfekt. Ändrar jag i gamla rutter beter sig kartan fortfarande som om den ej vore ruttbar.
            Och likadant om jag gör nya rutter. Ej ruttbar karta. Och det gäller även CNENTv9 som jag hade installerad innan jag började ändra och uppdatera.

/Stefan
            Last edited by 420; 01-17-2009, 09:59 PM.

Comment

Originally posted by Micke_vb View Post
              Konstigt... den ska inte klara av SDHC kort... min och många andras klarar det inte, du kanske är undantaget som bekräftar detta..
              Det finns (fanns?) 4G SD kort som inte är SDHC. Vet inte hur pass vanligt det är men jag har ett från Transcend i min Zumo.

(Zumon klarar i och för sig SDHC men det gjorde inte min gamla kortläsare.)

/Erik

Comment

EDIT: Eller nej, det fungerar inte perfekt. Ändrar jag i gamla rutter beter sig kartan fortfarande som om den ej vore ruttbar.
                Och likadant om jag gör nya rutter. Ej ruttbar karta.
                /Stefan
                Ser du alla småvägar?

Det låter som om kartan inte är upplåst. Får du inte en felutskrift typ "det finns ej upplåsta kartor".

Har du en "äkta" upplåsningskod?
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Micke_vb View Post
                  Vem har sagt att 60CSx inte skall klara SDHC kort?

Comment

Återinstallera 6.13.7. Version 6.14 innebär bara problem av olika slag.
                    Det har nu dykt upp en MapSourse 6.15.3.
                    Den verkar dock vara nästan lika oduglig som 6.14.

Comment

Originally posted by erilin View Post
                      Det finns (fanns?) 4G SD kort som inte är SDHC. Vet inte hur pass vanligt det är men jag har ett från Transcend i min Zumo.

(Zumon klarar i och för sig SDHC men det gjorde inte min gamla kortläsare.)

/Erik
                      Till skillnad från Zumo använder 60 CSx micro SD som väl inte finns större än
                      2 GB utan SDHC.

Comment

Ser du alla småvägar?

Det låter som om kartan inte är upplåst. Får du inte en felutskrift typ "det finns ej upplåsta kartor".

Har du en "äkta" upplåsningskod?
                        Ja jag ser alla småvägar. Får inget felmeddelande. Och ja, jag har en äkta version i botten.
                        Allt ser ut som vanligt förutom att alla kartor nu ej är ruttbara.

/Stefan
                        Last edited by 420; 01-17-2009, 10:14 PM.

Comment

"Redigera","Inställningar", fliken "Rutt"!

Ruttyp?

Lycka till!
                          /Rune
                          Rune O -48
                          HP2 igen
                          Matchless G3LCS -55, G80CS -66
                          AJS 18S -55
                          Yamaha WR450 -07
                          säljer Ducati Multistrada 1100S -08

Comment

Originally posted by runeo View Post
                            "Redigera","Inställningar", fliken "Rutt"!

Ruttyp?

Lycka till!
                            /Rune
                            HAHAHAHA.. Den var bra. Tack. Jag skäms. Förlåt för alla onödiga tankar jag orsakat. Satt och laborerade häromdagen.
                            Snälla retas inte med mig ni som träffar mig IRL

/Stefan
                            Last edited by 420; 01-17-2009, 10:34 PM.

Comment

Originally posted by DaK View Post
                              Det har nu dykt upp en MapSourse 6.15.3.
                              Den verkar dock vara nästan lika oduglig som 6.14.
                              Gjorde en snabbkoll av 6.15 på tre st kända fel i 6.14:

- Pekfelet. Dvs funkar inte i 6.14 att peka mitt på en rutt och "ta tag i den". Detta tycks vara åtgärdat i 6.15.

- Felaktig skalning. Felet kvarstår. Totalt obegripligt att Garmin inte fixar detta!??!!?

- Låååångsam grafik. Tyvärr, 6.15 är lika seeeeg som 6.14. I praktiken oanvändbar annat än på värstingdatorer. T o m på min dyra snabba laptop är det segt. På min nya fina pyttePC är det okörbart.

Slutsats. Glöm 6.15. Kör 6.13.7!
                              HMR

The art event!

Comment

Gjorde en snabbkoll av 6.15 på tre st kända fel i 6.14:

- Pekfelet. Dvs funkar inte i 6.14 att peka mitt på en rutt och "ta tag i den". Detta tycks vara åtgärdat i 6.15.
                                Hur gör du när du tar tag i en rutt mitt på?
                                Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                                Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                                Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                                Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                                Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Working...
                                X