Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hedis View Post
    ( Att ladda hem första versionen var också struligt och där fick jag låna en kompis äldre kopia för att starta upp. Sedan uppdaterade jag som ovan)Arne
    Du menar alltså att jag måste ha en "grundversion" av kartprogrammet innan jag kan ladda ner version 9?.
    Har just sålt min förra GPS med kartor och har inte kvar den datorn där jag hade gamla kartprogrammet.
    (City select v 6 tror jag det var)

Har hittat en DVD på outdoor experten som heter "City navigator euope vers. 9" och den är 1000:- dyrare. Måste vara den jag skulle ha och INTE uppdateringsDVDn.
    Hoppas man kan skicka tillbaka en öppnad DVD till TBH.se. om nu det är det som är problemet.
    Last edited by Arno; 03-18-2007, 10:22 AM.
    K-märk gruset!

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Trots brunsjukan.....osv
      Tack HMR !

Jag tror jag förstår vad du menar, då jag själv är helt "rudis" på det här med GPS så känns det skönt att få lite vägledning.
      Har tittat på 278:an och Magellans XL, men det lutar åt en 278...
      Verkar finnas mer info och andra användare som man kan fråga om råd, så jag satsar nog på Garmin.

Ska användas i bil + kommande grusbus ! (och kanske lite på sjön också..)

Comment

Sitter här med en Garmin Nuvi 660 som jag undrar om någon vänlig själv kunde hjälpa mig med.
        Jag har just (i förrgår iaf) uppgraderat till senaste uppdaten i förhoppning om att jag skulle kunna få "trace"funktion på den -dvs att man kan se var man kört.
        Vet någon om denna funktion finns på denna GPS och hur man i så fall får på den. Har sökt i de mycket torftiga menyerna utan att ha hittat något.
        (om de sedan går att stänga av ovanan den har att zooma om lite titt som tätt -vore det guld också)

Alla tipps uppskatta
        Kör "nån jävla moppegrej"! lol
        (™Geggamoja)
        http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Hade gärna hjälpt dig med Nüvin, men jag har tyvärr ingen koll på dem. Får du inte hjälp på forumet så kan du ju alltid kontakta en återförsäljare, är de motspänstiga pga att de inte sålt den du har så kan du ju alltid säga att du är intresserad av att köpa en men att du undrar hur det fungerar med det du beskrev.

Nu till min fråga, jag har hört ryktas att det finns GPSer som hjälper till att styra vägvalet mht till vägbeläggningen. Exempel: Man ber GPSen att lotsa från Sthlm till GBG, men att bara välja grusvägar. Hur ballt som helst, jag har hört att denna funktion skall finnas på ngng Garmin modell men vet ej vilken.

All info om detta mottages tacksamt.

Comment

Originally posted by Ivar View Post

Nu till min fråga, jag har hört ryktas att det finns GPSer som hjälper till att styra vägvalet mht till vägbeläggningen. Exempel: Man ber GPSen att lotsa från Sthlm till GBG, men att bara välja grusvägar. Hur ballt som helst, jag har hört att denna funktion skall finnas på ngng Garmin modell men vet ej vilken.

Utan att ha helkoll. I teorin skulle detta kanske kunna funka, åtminstone i Garmins kartprogram Mapsource (lite mer osäkert direkt i apparaten?), MEN, informationen blir inte bättre än indatat. När man tittar i kartprogrammet kan man på vissa små vägar se att det står "unpaved road" dvs grusväg. Men å andra sidan finns det många grusvägar där det inte står unpaved road. Jag tror inte väginformationen som Garmin köper är tillräckligt detaljerad helt enkelt.

Men om du har tur så har jag fel.

I kartprogrammet (exv Mapsource) kan du dock plita ihop en rutt som med stor sannolikhet är grusväg. Tidskrävande dock.
            --------------------------------
            Borde köra mer...

Comment

Mapsource problem

Jag tackar så mycket för det tipset, jag låg visst flera uppdateringar efter. MEN problemet är att nu när jag uppdaterat så får jag inte igån programmet. Det startar, kommer upp en info ruta om att jag inte uppdaterat kartdatan på ett år, och info om vart jag ska klicka ifall jag vill köpa uppdataeringen, sedan släcks allt ner, vadan detta?

Originally posted by Robban S View Post
              Angående uppdateringar på Garmin så verkar det vara ide att gå in på garmin.com istället för se varianten. Tank-patrik har laddat upp flera uppdateringar http://www.garmin.com/support/collec...t=010-00567-00 till sin Zumo som nu blivit betydligt bättre. Bla. syns spåret man har kört på med en gång. Vi har inte haft tillfälle att testa dom problem som beskrivits här i tråden, men vi skall testa mot min 60Csx så fort tillfälle ges. Han har dessutom skaffat Touratechs fäste till sin 550. Funkade perfekt. Väldigt bra avvibrerat. Man använder originalfästet som i sin tur sätts fast i Touratechs variant.
              Man kan ju uppdatera sitt Mapsource också. Det har kommit en ny vertion 6.12.2 som bara är att ladda ner om man har licence sen tidigare. http://www.garmin.com/support/mappingsw.jsp .
              Kolla bara så att ni har rätt vertion av Windows. Den är inte kombatibel med -98, ME, NT. Men väl med XP och Vista.
              En bra detalj är att det nu finns ett litet kartfönster " MiniMap" som går att flytta runt. Fördelen var om man har den stora på upplösning 300 m så är det lilla fönstret en minibild av runt 800m. Så man kan genom att klicka och dra kartan på den lilla bilden flytta större bitar. Bra att jobba med när man lägger rutter och ibland behöver flytta större bitar.
              / R
              "Endast döda fiskar flyter med strömmen"

Comment

Originally posted by Ivar View Post
                I Garmins datorprogram Mapsource under inställningar för rutter kan du kryssa i en ruta för att UNDVIKA grusvägar, inte välja dom.
                Däremot finns det en skjutregel där man anger om man föredrar småvägar eller motorvägar. Väljer man småvägar kommer Mapsource lotsa dig på de minsta småstigar och småvägar som går att hitta, men programmet är inte helt 100%-igt. tex om du ska köra genom ett samhälle drar Mapsource rutten genom villaområden istället för rakt igenom "byhålan". Men visst lite hjälp får du att hitta småvägar.

/A

Comment

Originally posted by Lipstick View Post
                  Jag tackar så mycket för det tipset, jag låg visst flera uppdateringar efter. MEN problemet är att nu när jag uppdaterat så får jag inte igån programmet. Det startar, kommer upp en info ruta om att jag inte uppdaterat kartdatan på ett år, och info om vart jag ska klicka ifall jag vill köpa uppdataeringen, sedan släcks allt ner, vadan detta?
                  Det är inte så att du missade raden om vilket Windows som var kompatibelt med uppgraderingen?

Comment

Tack för era tips om hur att använda GPS som grusvägsval. Pratade idag med en person som hävdade att hans Garmin 60CS fungerade utmärkt för detta, enligt ännu obekräftade uppgifter skall flera Garmin modeller ha denna funktion.

Tittade på en Zumo idag, i den fanns samma funktion som i MapSource dvs att man kan göra val om vad man vill undvika. Möjligt att det fungerar att man kryssar i att man vill undvika allt utom grusvägar, skall försöka kolla upp detta framöver.

Fortsättning följer...

Comment

Nej då, jag har xp så det ska funka. Får väl prova att avinstallera allt som har med mapsource att göra och sedan försöka lägga tillbaka min orginalversion, suck!

Originally posted by Robban S View Post
                      Det är inte så att du missade raden om vilket Windows som var kompatibelt med uppgraderingen?

Comment

Nu har jag lyckats få uppdateringen av mapsource att fungera även på min dator. Om jag ställer tillbaka klockan från år 2007 till 2006 så lurar jag programmet och det kommer inget sånt där fönster om dags att uppdatera city navigator. Surt att man ska behöva göra så.

Comment

Originally posted by Svekke View Post
                          MEN, informationen blir inte bättre än indatat. ... Jag tror inte väginformationen som Garmin köper är tillräckligt detaljerad helt enkelt.
                          Har vi grusåkare tur så kommer Garmin att köpa och inkorporera data från NVDB (Nationell vägdatabas) i sina applikationer. Det har jag gått och hoppats på sen jag läste om NVDB för första gången, då skulle man t.ex kunna ge GPS:en ordern att "guida mig från Stockholm till Mora på enskilda grusvägar som uppbär statligt eller kommunalt bidrag eller i andra hand allmänna vägar med grusbeläggning". Det vore så grymt! :)
                          Honda XR650R | Triumph S3

Comment

Har precis inhandlat en zumo, som faktiskt verkar vara bättre än sitt rykte. Dock verkar Mapsource ha sina begränsningar, alternativt så ligger begränsningarna i min inlärningsförmåga.

Problemet är att verkar vara omöjligt att få info om bl a bensinmackar då man planerar sin rutt. För oss som har soppasörplande hojar är det ju trevligt att kunna tanka då och då vid turer i obygden, konsekvenserna av att missa mackarna blir ju rätt stora. Helst skulle man vilja ha en översiktbild över området (ca 30mil i sida) där man tänkt sig att köra, på denna bild skulle även bl a mackinformation framgå tydligt så man enkelt med "drag and drop" kan lägga in dem som waypoints.

Som det ser ut nu så måste man zooma in på en allt annat än översiktlig nivå för att kunna se mackar, man kan även söka längs rutten men då zoomar den in på första bästa mack som man inte vet hur den förhåller sig till andra mackar.

Skall det vara så här, eller har jag missat någon smart funktion?

Comment

presis lagt en beställning på en 278..
                              (hur funkar det med batteriet föresten om man vill ha med den i väskan)
                              4 h sen är det slut? å när det så gäller det att inte vara vilse i skogen?

vilka kartor rekomenderas att köpa till? eller är version 9 av-va-den-nu-heter-kartan-som-följer-med tillräkligt bra
                              kunde inte få ut något bra svar på detta av att läsa tråden.
                              Skulle kännas fånigt att kasta 1500 (friluftkartan svealand)ut i sjön på en karta man inte behöver

ska ha den till bilen, grus-hojjen å skogsluff.

jäkla djungel det här med gps:er

Comment

Version 9 av city select, eller city navigator eller vilket namn de nu använder sig av för tillfället, är tillräckligt bra. Den är inte fulländad givetvis, men den har vad man kan begära. Den har med vägar som är så små att det nästan är en lögn att kalla dem vägar:)

Tänker du dig ut i skog och mark på jakt eller vandring så är friluftkartan mångt mycket bättre, men den har ingen autorutt. Och då anser jag förövrigt att du valt fel gps eftersom du borde valt en 60 csx-:)

Originally posted by sunken View Post
                                presis lagt en beställning på en 278..
                                (hur funkar det med batteriet föresten om man vill ha med den i väskan)
                                4 h sen är det slut? å när det så gäller det att inte vara vilse i skogen?

vilka kartor rekomenderas att köpa till? eller är version 9 av-va-den-nu-heter-kartan-som-följer-med tillräkligt bra
                                kunde inte få ut något bra svar på detta av att läsa tråden.
                                Skulle kännas fånigt att kasta 1500 (friluftkartan svealand)ut i sjön på en karta man inte behöver

ska ha den till bilen, grus-hojjen å skogsluff.

jäkla djungel det här med gps:er

Comment

Working...
                                X