Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by SvenB View Post
    I Härjedalen ska man se till att räddningsstjänsten har laddade batterier i sin GPS...
    Ja det är väl en klar fördel, annars kan man ju åka på macken och köpa ett par när man är på väg

Originally posted by HMR View Post
    Fixat.

Tanka hem zip-filen igen så finns den där. Obs att det är inte den senaste med vit bakgrund utan det tidigare "Hallwag" liknande utseendet. Men det är ganska bra det med.

Vit bakgrund har jag bara för NT-versionen av City Navigator.
    Du är en snäll prick du DU har precis fått en stjärna i himmeln!!!
    Var negativ, så blir du inte besviken!

Comment

HMR,

Jag glömde tacka för din utläggning om GPSMAP 620, tack!

Det är helt enkelt en 278/276C som gäller. Men jag kan inte hjälpa att det känns precis som att om jag köper en 278 kommer det att komma en modell likt 620 som klarar samma saker (och lite till) med en bättre skärm och mottagare eftersom att 278:an har några år på nacken. Murphys lag någon?

Comment

Om man vill anv. X & Y kordinater så måste man ju ändra "kartdatum" ifrån WGS84 till RT90, men vad ska det stå i "positionsformat" RT90 eller Rikets nät?
        Var negativ, så blir du inte besviken!

Comment

Originally posted by jaso View Post
          HMR,

Det är helt enkelt en 278/276C som gäller. Men jag kan inte hjälpa att det känns precis som att om jag köper en 278 kommer det att komma en modell likt 620 som klarar samma saker (och lite till) med en bättre skärm och mottagare eftersom att 278:an har några år på nacken. Murphys lag någon?
          620n behöver ju inte vara körd för all framtid bara för att automatisk ruttomräkning inte går att stänga av, tex Zumon gick det inte heller på i början har jag för mig. Hur som hellst är det ju endast en mjukvaruinställning mao det borde gå att ändra på om man (Garmin) vill.
          Last edited by badpitt; 01-14-2009, 01:55 PM.

Comment

Originally posted by Whovally View Post
            Om man vill anv. X & Y kordinater så måste man ju ändra "kartdatum" ifrån WGS84 till RT90, men vad ska det stå i "positionsformat" RT90 eller Rikets nät?
            Kolla denna länken, det står mycket om koordinater och kartor i Sverige där. Det är Lantmäteriet, det finns mycket att läsa på deras hemsida.

http://www.lantmateriet.se/templates....aspx?id=11500

Comment

Originally posted by jaso View Post
              HMR,

Har samma dilemma, tänkte byta upp från 60cx till 278, men borde ju komma eftr. snart!
              KTM 570 SXS m. MRS
              ---------------------------------------
              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
              www.raiddesigns.com

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                620n behöver ju inte vara körd för all framtid bara för att automatisk ruttomräkning inte går att stänga av, tex Zumon gick det inte heller på i början har jag för mig. Hur som hellst är det ju endast en mjukvaruinställning mao det borde gå att ändra på om man (Garmin) vill.
                Huruvida automatisk ruttomräkning inte går att stänga av eller inte på GPSMAP 620 är faktiskt oklart f n. Det är bara en gissning att det inte går. Vi får se när manualen dyker upp.

Eftersom jag kört en del med hustruns Nüvi (som i o f s är skitbra) där automatisk ruttomräkning inte går att stänga av så är min inställning klar - fy f-n, aldrig i livet!

Värre är att spårhanteringen antagligen är kass på GPSMAP 620. Men kartbilden är sjukt bra och mottagaren är överlägset bättre än 278. Jag är tokirriterad över Garmins ovilja att låta användaren bestämma hur apparaten skall funka. Det är inte sannolikt att Garmin ändrar funktionen i efterhand. Dom gjorde det på Zumo efter massiva protester på fora över hela världen. Jag tror inte det händer igen. Jag vågar sätta en 100-lapp på att Zümo 660 är en bil-GPS i MC-kläder... Urrk!
                HMR

The art event!

Comment

Huruvida automatisk ruttomräkning inte går att stänga av eller inte på GPSMAP 620 är faktiskt oklart f n. Det är bara en gissning att det inte går. Vi får se när manualen dyker upp.

Eftersom jag kört en del med hustruns Nüvi (som i o f s är skitbra) där automatisk ruttomräkning inte går att stänga av så är min inställning klar - fy f-n, aldrig i livet!

Värre är att spårhanteringen antagligen är kass på GPSMAP 620. Men kartbilden är sjukt bra och mottagaren är överlägset bättre än 278. Jag är tokirriterad över Garmins ovilja att låta användaren bestämma hur apparaten skall funka. Det är inte sannolikt att Garmin ändrar funktionen i efterhand. Dom gjorde det på Zumo efter massiva protester på fora över hela världen. Jag tror inte det händer igen. Jag vågar sätta en 100-lapp på att Zümo 660 är en bil-GPS i MC-kläder... Urrk!
                  Jag skall kolla efter 620n i Garmins monter på båtmässan här i Göteborg, den kanske finns där, den skulle ju komma första kvartalet 2009.

Comment

Fråga gällande Garmin CSx 60:
                    Har hört ryktesvägen att den inte gillar större minneskort än 2GB. Stämmer detta? Någon som testat större?
                    Mina samlade körjournaler:
                    http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by PerJ View Post
                      Har hört ryktesvägen att den inte gillar större minneskort än 2GB. Stämmer detta? Någon som testat större?
                      Det går bra med 4 GB, men kartfilen är begränsad till 2048 MB .
                      Utrymmet som blir över kan användas till näst intill oändlig spårregistrering.

Comment

Jag har uppdaterat min mapsource till 6.14 (hade ver. innan 6.13, den som följer med till v.9) och nu kan jag inte ändra i mina "gamla" rutter. Resultatet blir som om nuvarande karta inte är ruttbar. Varför blir det så? Hjälper inte att göra "recalculate route".

/Stefan
                        Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Originally posted by PerJ View Post
                          Klarar inte SDHC kort.. vet inte om det finns större än 2GB

Comment

Originally posted by 420 View Post
                            Jag har uppdaterat min mapsource till 6.14 (hade ver. innan 6.13, den som följer med till v.9) och nu kan jag inte ändra i mina "gamla" rutter. Resultatet blir som om nuvarande karta inte är ruttbar. Varför blir det så? Hjälper inte att göra "recalculate route".
                            Återinstallera 6.13.7. Version 6.14 innebär bara problem av olika slag.
                            HMR

The art event!

Comment

Återinstallera 6.13.7. Version 6.14 innebär bara problem av olika slag.
                              Kan jag köra den filen över allt annat eller måste jag avinstallera och bli av med nya kartorna också?

/Stefan
                              Last edited by 420; 01-16-2009, 08:03 PM.
                              Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Originally posted by Micke_vb View Post
                                Klarar inte SDHC kort.. vet inte om det finns större än 2GB
                                Jag har utan problem använt 4 GB SDHC kort i min 60CSx.
                                Fabrikatet har varit SanDisk.

Comment

Working...
                                X