Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
    Kan du formattera så kan du nog fixa lite i registret också:

Start->kör-> skriv regedit ->klicka Ok -> du kör nu registereditorn, ett verktyg som påminner om utforskaren, du ska in i HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Garmin/Mapsource/Families där har du alla dina installerade kartfamiljer (familiesNT heter "mappen" för NT-kartor) .

Välj rätt familj, tex Family_797 som är FriPro Svealand, sen gör du som det ser ut på bilden, högerklicka, välj nytt strängvärde, döp strängvärdet till TYP och ange din sökväg till typ-filen.

Om du tar saker och ting med lugn och eftertanke så kan du utan större bekymmer backa genom att radera dina ändringar, det är som sagt bara att se till att veta vad du lägger till, så kan du enkelt ta bort det genom att högerklicka och deleta.

Som vanligt följer man denna anvisning på egen risk.
    Högerklickar man på mappen 797 och väljer Exportera så får man möjlighet att spara en registerfil på den konfig man gjort, kan även används på andra datorer.

Comment

Norsk Topo

TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01-CD20 finns nu att hämta på http://resmark.se/gps/hallwag.zip

Där finns även mina TYP-filer till svenska Fri Pro. Nu något justerade. Jag har tagit bort ytterligare "onödig" text och gjort höjdkurvorna något lite tydligare.

En konstighet dök jag på vid uttestning av Norsk Topo Pro. Om jag samtidigt tankade upp segment från 15 olika kartfamiljer till min 278 så kom omtypningen med bara till de 10 första. Verkar finnas någon konstig gräns. Dvs om man har bitar från t ex två olika Fri Pro på minneskortet så kan det bara finnas bitar från åtta olika Norsk Topo Pro samtidigt på det kortet. Ett klart problem om man vill köra en skandinavisk långrunda. Löses genom att ha ett antal minneskort.
      HMR

The art event!

Comment

Nu vill jag dra till Norge

Lysande!!! Stort tack för Typningen av Norge, blev som dag och natt.

Förresten, någon som sett nya Topo Adventure kartorna från Norge? Ruttbara friluftskartor låter rätt bra, åtminstone för oss som behöver räkna om rutten varje gång man lägger över den till en GPS.
        I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

På min 276c, finns det inget sätt att stänga av den jobbiga splashskärmen där man måste trycka på 'Godkänn' när man startar den??

Iallafall så mailade jag sos alarm och frågade i vilket format dom ville ha kordinaterna om man ringde till dom och en person svarade:

Hej Stefan

Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
          Grader, minuter, sekunder
          Grader, minuter, decimalgrader

Med vänlig hälsning
          SOS Alarm AB
          Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

Comment

Originally posted by aRWe View Post
            Högerklickar man på mappen 797 och väljer Exportera så får man möjlighet att spara en registerfil på den konfig man gjort, kan även används på andra datorer.
            Ja, det går och kan ses som enklare, men om man inte vet vad som händer när man lägger in en sån grej i registret kan den metoden vara "farligare" då man ju inte har den blekaste aning om vad som gjorts och hur man ska bära sig åt för att reparera, med min lite "osmidiga" metod så bör man kunna hålla processen överskådlig så att även om nåt går snett behöver man inte vara datasnille för att kunna ordna till sitt register.

Comment

Originally posted by Norell View Post
              .....Hej Stefan...
              Nu blir det grymt OT, men jag måste säga att du har ett hemskt kulturellt namn: http://www.sr.se/webbradio/webbradio...=db&id=1033494

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                Nu blir det grymt OT, men jag måste säga att du har ett hemskt kulturellt namn: http://www.sr.se/webbradio/webbradio...=db&id=1033494
                Hahahahahahahaha - så det är den ökände Stefan Norell vi har här?

En fundering från oinsatt, vad skiljer en quest från en 60cx mer än färgskärmen?

/J
                GI / AI SMC Västmanland

Comment

Iallafall så mailade jag sos alarm och frågade i vilket format dom ville ha kordinaterna om man ringde till dom och en person svarade:

Hej Stefan

Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
                  Grader, minuter, sekunder
                  Grader, minuter, decimalgrader

Med vänlig hälsning
                  SOS Alarm AB
                  Ja, dom är precis så förvirrade som jag påstått i flera inlägg. Använd WGS84 grader, minuter, sekunder. Det är det enda som funkar även internationellt.

Grader, minuter, decimalgrader existerar över huvud taget inte. Suck!
                  HMR

The art event!

Comment

Haha, vet inte hur jag har inspirerat..det var ett tag sedan man åkte 125a nu..

Originally posted by SGM View Post
                    /J
                    Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Ja, dom är precis så förvirrade som jag påstått i flera inlägg. Använd WGS84 grader, minuter, sekunder. Det är det enda som funkar även internationellt.

Grader, minuter, decimalgrader existerar över huvud taget inte. Suck!
                      SOS kan säkert ta emot i dessa format, det är ju egentligen bara att skriva ner vad personen säger... Sedan är det ju en helt annan sak vad de gör med informationen och om ambulans/polis/räddningstjänst kan hantera detta. Jag vet av egen erfarenhet att polisen i Umeå har väldiga problem med det. "Ehhh.... X708970 Y172448... ehhh jaha vad är det, kan du inte beskriva hur det ser ut runtomkring dig istället... " Så systemet med att " Om du tittar på blå kartan mellan Anumark och Nydala så finns det en å som heter Tavelån, i höjd med n'et i tavelån och 2 cm till höger finns det en väg.... osv osv" Skrämmande men sant, hur man gör om man inte har karta vet jag inte

Comment

Originally posted by SGM View Post

En fundering från oinsatt, vad skiljer en quest från en 60cx mer än färgskärmen?

/J
                        Båda har färgskärm, annars är Quest och 60Cx av helt olika generationer där 60Cx är nyare med minneskortsplats och bättre mottagarchip, står du och väljer mellan quest och 60Cx skulle jag välja den senare utan tvekan.

Comment

Haha, vet inte hur jag har inspirerat..det var ett tag sedan man åkte 125a nu..
                          Stefan Norell är en fiktiv karaktär i det underbara radioprogrammet "Mammas Nya Kille" - galet roliga grejer. :)

/J
                          GI / AI SMC Västmanland

Comment

Originally posted by aRWe View Post
                            testat att lägga in typ filen i rätt katalog samt ändrat i registret, men får felmeddelande från mapsource när jag öppnar svealand fripro,har inte c:/ som root utan g:/ är typfilen gjord så att man måste ha c:/ som root? Har ändrat i reg filen så den pekar på rätt katalog.
                            Jag har nu:
                            G:\Garmin\FAMILY_797 (lagt typ filen i 797 mappen)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\Mapsource\Famil ies\FAMILY_797]
                            "TYP"="G:\Garmin\FAMILY_797\I0000797.TYP"

Ngn som har några tips?
                            Last edited by kuno; 01-11-2009, 02:20 PM.
                            Hellre ställ än snäll!

Comment

Originally posted by kuno View Post
                              testat att lägga in typ filen i rätt katalog samt ändrat i registret, men får felmeddelande från mapsource när jag öppnar svealand fripro,har inte c:/ som root utan g:/ är typfilen gjord så att man måste ha c:/ som root? Har ändrat i reg filen så den pekar på rätt katalog.
                              Jag har nu:
                              G:\Garmin\FAMILY_797 (lagt typ filen i 797 mappen)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\Mapsource\Famil ies\FAMILY_797]
                              "TYP"="G:\\Garmin\\FAMILY_797\\I0000797.TYP"

Ngn som har några tips?
                              Kanske prova med enkla \ !!!!

Comment

har enkla \
                                Hellre ställ än snäll!

Comment

Working...
                                X