Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

[QUOTE=HMR;364292]

Glöm inte att typa om kartorna. Annars är allt brunt på brunt. Så här skall det se ut. Omtypad FriPro:

Hej
    Letat lite sporadiskt, men inte lyckats hitta rätt. Någon som vet om det finns en norsk typfil till deras TOPO kartor? Spanade lite på gps.no ocg googlade men hittade inget. Vore schysst om man kunde få samma fina stuk på deras kartmaterial.
    I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Originally posted by SvenB View Post
      Hej
      Letat lite sporadiskt, men inte lyckats hitta rätt. Någon som vet om det finns en norsk typfil till deras TOPO kartor? Spanade lite på gps.no ocg googlade men hittade inget. Vore schysst om man kunde få samma fina stuk på deras kartmaterial.
      Jodå. Jag kan ta en titt på det.

Jag utgår från att du menar Topo Pro från 2006? Den består av en gräslig massa delar. Vilken/vilka är mest intressanta?
      HMR

The art event!

Comment

Tack, jo det är 2006 års variant. Delarna som är mest intressanta är 6,7 och 8. Ska leta vidare ikväll på lite andra sökningar. Tycker att någon norrman borde insett hur deras topografi ser ut och förenklat den lite.

Comment

Originally posted by HMR View Post
          OK, för offroad-MC kan följande inställning av 60Cx/CSx vara en bra början:
          (Jag har inte den svenska manualen så börja med att ställa in språket till engelska...)

Menu > Menu > Setup > Map > General > Orientaion = Track Up
          Menu > Menu > Setup > Map > General > AutoZoom = Off
          Menu > Menu > Setup > Map > General > Detail = Most

Menu > Menu > Setup > Routing > Guidance = Follow Road
          Menu > Menu > Setup > Routing > Next Turn Pop-Up = Off

Menu > Menu > Setup > Routing > Follow Road Options > Off Route Recalc = Off
          Menu > Menu > Setup > Routing > Follow Road Options > Calculation Method = Best

Det vore bra om någon som har en 60Cx kunde verifiera, och vid behov justera, det jag skriver ovan. Det är bara plockat rakt ur manualen.
          Stämmer bra det där, har min inställd så där. Kör både asfalt och grus.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
            Har du bytt ut kartorna i GPS:en, eller har du bara stoppat dit en ny rutt?
            Vilken kartmjukvara har du aktiverad(synlig)?
            Japp,jag har bytt ut kartorna i GPS:en och varit ute och provat idag.
            Att trycka in en adress och navigera till målet är stor skillnad mot v6.
            Nu följer den vägen utan att gena det minsta.
            Men att göra rutter att följa är oförändrat.
            Det enda som jag har kommit på vid tillverkning av rutt är att man kan lägga in delmål efter vägen och då följer man skapligt.
            Mjukvara?????
            Grus ä gött

Comment

Originally posted by robban-98 View Post
              ....
              Mjukvara?????
              Metroguide=kartmjukvara
              Friluftskartan= en annan kartmjukvara
              City Navigator=en tredje kartmjukvara

Comment

Originally posted by SvenB View Post
                Tack, jo det är 2006 års variant. Delarna som är mest intressanta är 6,7 och 8. Ska leta vidare ikväll på lite andra sökningar. Tycker att någon norrman borde insett hur deras topografi ser ut och förenklat den lite.
                Jo jag hittade faktiskt en typfil men i vanlig ordning tyckte jag inte den passade mina behov

Jag tryckte istället in min typfil från FriPro som efter några små justeringar gav följande förändring:

Norsk Topo utan typfil:

Norsk topo med min typfil:

Jag lägger inom kort upp typfilen för nedladdning.
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                  Metroguide=kartmjukvara
                  Friluftskartan= en annan kartmjukvara
                  City Navigator=en tredje kartmjukvara
                  Ålrajt!Nu fattar jag.
                  Metroguide numera v8 + Metrogold
                  Fri pro svealand.
                  Är det nån som vet var man köper City Navigator till en bra peng??
                  Grus ä gött

Comment

OK, för offroad-MC kan följande inställning av 60Cx/CSx vara en bra början:
                    (Jag har inte den svenska manualen så börja med att ställa in språket till engelska...)

Menu > Menu > Setup > Map > General > Orientaion = Track Up
                    Menu > Menu > Setup > Map > General > AutoZoom = Off
                    Menu > Menu > Setup > Map > General > Detail = Most

Menu > Menu > Setup > Routing > Guidance = Follow Road
                    Menu > Menu > Setup > Routing > Next Turn Pop-Up = Off

Menu > Menu > Setup > Routing > Follow Road Options > Off Route Recalc = Off
                    Menu > Menu > Setup > Routing > Follow Road Options > Calculation Method = Best

Det vore bra om någon som har en 60Cx kunde verifiera, och vid behov justera, det jag skriver ovan. Det är bara plockat rakt ur manualen.
                    Jag kör med min 60 Cx med de inställningar som du anger. Har gjort så länge..

Comment

Jo jag hittade faktiskt en typfil men i vanlig ordning tyckte jag inte den passade mina behov

Jag tryckte istället in min typfil från FriPro som efter några små justeringar gav följande förändring:

Norsk Topo utan typfil:

Norsk topo med min typfil:

Jag lägger inom kort upp typfilen för nedladdning.
                      Hur får du all tid?
                      Jag bockar och tackar, ser riktigt bra ut. Det har varit lite tråkigt att passera gränsen kartmässigt till Norge, men nu kommer man att passera med med ett flin. Dessutom blir det bättre eftersom jag kör med transparent Citynav.
                      /Sven

Comment

[QUOTE=SvenB;366551][QUOTE=HMR;364292]

Glöm inte att typa om kartorna. Annars är allt brunt på brunt. Så här skall det se ut. Omtypad FriPro:

QUOTE]

Jag har provat att typa om Fri Pro med HMR:s filer, men lyckas inte. Är det nån som kan skriva en eller nån som har guide hur man gör, men jag är en döskalle ibland, så den bör vara lätt begriplig.
                        Var negativ, så blir du inte besviken!

Comment

Guide, problemet är att du ska in i registret och greja. Minsta lilla fel så kan det gå åt pipan med datorn. Jämför att du ska in i bilens databox och peta. Det är inte speciellt svårt, men gör man fel kan man få oanande konsekvenser. Ta hjälp av någon som gjort registerförändringar tidigare.

Comment

Tvärr är det ingen i min bekantskapskrets som har samma intresse som jag, det är därför jag vill ha en guide. Vad kan hända om det blir knas, det borde väl gå att ordna med en formatering?

Comment

Originally posted by Whovally View Post
                              Tvärr är det ingen i min bekantskapskrets som har samma intresse som jag, det är därför jag vill ha en guide. Vad kan hända om det blir knas, det borde väl gå att ordna med en formatering?
                              Kan du formattera så kan du nog fixa lite i registret också:

Start->kör-> skriv regedit ->klicka Ok -> du kör nu registereditorn, ett verktyg som påminner om utforskaren, du ska in i HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Garmin/Mapsource/Families där har du alla dina installerade kartfamiljer (familiesNT heter "mappen" för NT-kartor) .

Välj rätt familj, tex Family_797 som är FriPro Svealand, sen gör du som det ser ut på bilden, högerklicka, välj nytt strängvärde, döp strängvärdet till TYP och ange din sökväg till typ-filen.

Om du tar saker och ting med lugn och eftertanke så kan du utan större bekymmer backa genom att radera dina ändringar, det är som sagt bara att se till att veta vad du lägger till, så kan du enkelt ta bort det genom att högerklicka och deleta.

Som vanligt följer man denna anvisning på egen risk.
                              Attached Files
                              Last edited by Gilbert utan XRV; 01-09-2009, 04:13 PM.

Comment

Tack.

Det ska jag nog klara av

Comment

Working...
                                X