Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by 420 View Post
    Kan man göra detta mer än en gång så man kan lägga in FriPro för hela Sverige i det interna minnet?
    Kommer standardkartan i min 278:a att påverkas?
    /Stefan
    Det man gör är att man byter ut en enda fil som innehåller allt.

Dvs gör du uppladdning så tas allt gammalt bort. Inkl "standardkartan" om du med det menar den förinstallerade City Navigator.

Att lägga in FriPro hela Sverige går säkert. Kruxet är att det är 4 separata kartfamiljer och därmed 4 unlock codes.

Det går nog men jag har inte klart för mig korrekt syntax för att skicka med 4 unlock check och 4 map id samtidigt.
    HMR

The art event!

Comment

Okej.Tack för ditt snabba svar. Jag låter bli :)
      Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

tjo tänkte höra vilka gpser ni kan rekomendera som ligger runt 2000-3000kr finns en del på blocket har jag sett med fridlufskartor m.m
        smek it

Comment

155 sidor med massa gps info har gjort mig lite yr, men saknar en liten verifikation från gps experterna:

Jag har en 60CSx.

Rutter:
          1. Skapa två waypoints, en för start och en för mål.
          2. Använda rutt funktionen i mapsource och klicka på vägkorsningar och andra logiska ställen där man behöver en "direction".
          3. Ställa inn "följ väg"
          4. Slå av auto recalc (eller hva det nu heter)
          5. Döpa om dom "waypoints" som har skapats gjennom rutt-lagningen från 001,002 osv til f.eks. Vänster - Höger osv.

Om ovanstående inte är helt galet, så undrar jag oxå på:

1. Hur vet GPS'en att man har passerat et waypoint och går til nästa? Ser at det är nånting med Auto, Manuell osv. Men man kan ju missa lite på et waypoint, men man har koll på att det är rätt. Vad trycker man på gps'en för att tvinga den til nästa WP? Och rekommenderas det att ställa inn Auto eller manuellt?
          2. Måste man skapa en ny rutt och invertera den om man vil köra den åt andra hållet? Eller kan man på gps'en ta rutten man har och invertera den där och då?
          3. När man kör, har man gps i den bilden vart man ser "pilarna" och avstånd til nästa WP? Eller finns det nån situation vart man bläddrar til andra sidor?

Har haft gps'en några månader nu, men har inte haft tid att ta den med på okänd mark ännu. På tid att fixa det nu...

-OleC

Comment

Originally posted by olec View Post
            155 sidor med massa gps info har gjort mig lite yr, men saknar en liten verifikation från gps experterna:
            Nja - du är nog rätt så rejält vilse. Hur man skapar en rutt i Mapsource är inte totalfel men du beskriver användningen ungefär så som man gör med gamla GPS:er utan navigeringsfunktion.

Garmin 60 CSx är emellertid en fullfjädrad navigator så den guidar på bättre sätt.

Såhär funkar det på ett ungefär:

Skapa rutt(er) i Mapsource:

1. Ställa in "följ väg"
            2. Skapa två waypoints, en för start och en för mål.
            3. Använd ruttfunktionen i Mapsource och dra en rutt från start till mål.
            4. Aktivera pilverktyget. "Ta tag" i rutten med pilverktyget och "knäpp fast" den på vägar du vill passera (ej korsningar). Upprepa tills rutten följer den väg du vill köra.
            5. Gör flera rutter på detta vis. En rutt får inte korsa sig själv eller komma tillbaka till samma punkt.
            6 Tanka upp rutterna till GPS:en.

Använda rutten i GPS:en

1. Ställ in GPS:en enligt http://resmark.se/gps/nav_setup.pdf
            2. Se till att GPS:en står i läge "följa väg" och aktivera en av de upptankade rutterna.
            3. Kör! GPS:en visar rutten på skärmen och talar om när du skall svänga.
            Last edited by HMR; 01-04-2009, 03:30 PM.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              ...
              Att lägga in FriPro hela Sverige går säkert. Kruxet är att det är 4 separata kartfamiljer och därmed 4 unlock codes.

Det går nog men jag har inte klart för mig korrekt syntax för att skicka med 4 unlock check och 4 map id samtidigt.
              Jag ser inte problemet, man skapar ju den nya *.IMG-filen från Mapsource, i Mapsource har man ju kartan upplåst till sin GPS unit-ID, följdaktligen blir ju alla nödvändiga koder och map-ID inlagda i din nya *.IMG av Mapsource och man behöver inte greja vidare med det, utan det bör fungera på en gång. Annars så går det att stoppa in obegränsat antal upplåsningskoder i en befintlig *.IMG med hjälp av kommandot -u i gmaptool.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                Jag ser inte problemet, man skapar ju den nya *.IMG-filen från Mapsource, i Mapsource har man ju kartan upplåst till sin GPS unit-ID, följdaktligen blir ju alla nödvändiga koder och map-ID inlagda i din nya *.IMG av Mapsource och man behöver inte greja vidare med det, utan det bör fungera på en gång.
                Ja, jag håller med i princip. Gissningsvis så kommer Updatern att glatt kopiera upp .IMG filen även om den har flera olika kartor i sig. Tänkte att jag borde testa men gjorde det inte eftersom jag själv inte hade något behov. Jag har ju ändå två 512-kort med dom extrakartor jag behöver och ville inte experimentera i onödan med min dyrbara 278.

Frågan är vad gör Updatern med argumentet unlock_check för familyid 378 i kommandosträngen C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\GMAPPROM.IMG -autorun usb /unlock_check fid=378 pid=1 /i ?

Eftersom jag inte har full koll så vill inte gärna rekommendera någon att göra något som riskerar gå snett och lämna 278:an utan karta. Som jag skrev i förra inlägget: Det går nog men jag har inte klart för mig korrekt syntax för att skicka med 4 unlock check och 4 map id samtidigt.
                HMR

The art event!

Comment

Låter ju logiskt. Men då har jag en följdfråga. Eftersom standardkartan raderas så får man ju kartor i sin enhet som inte är ruttbara? Var ju knappt en fråga men vad tror du?

/Stefan
                  Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Originally posted by 420 View Post
                    Låter ju logiskt. Men då har jag en följdfråga. Eftersom standardkartan raderas så får man ju kartor i sin enhet som inte är ruttbara?
                    Det är inget problem i sammanhanget. Du kan ha diverse ruttbara och/eller icke ruttbara kartor samtidigt i interminne och/eller minneskortet. Vilken karta som ligger i vilket minne spelar ingen roll.

Du bestämmer själv vilka kartor som är "aktiva". Om du befinner dig inom en aktiv ruttbar karta så används den för ruttningen.

Jag gör t ex ofta så att jag visar en rutt beräknad med City Navigator ovanpå FriPro.
                    HMR

The art event!

Comment

Nja - du är nog rätt så rejält vilse. Hur man skapar en rutt i Mapsource är inte totalfel men du beskriver användningen ungefär så som man gör med gamla GPS:er utan navigeringsfunktion.

Garmin 60 CSx är emellertid en fullfjädrad navigator så den guidar på bättre sätt.

Såhär funkar det på ett ungefär:

Skapa rutt(er) i Mapsource:

1. Ställa in "följ väg"
                      2. Skapa två waypoints, en för start och en för mål.
                      3. Använd ruttfunktionen i Mapsource och dra en rutt från start till mål.
                      4. Aktivera pilverktyget. "Ta tag" i rutten med pilverktyget och "knäpp fast" den på vägar du vill passera (ej korsningar). Upprepa tills rutten följer den väg du vill köra.
                      5. Gör flera rutter på detta vis. En rutt får inte korsa sig själv eller komma tillbaka till samma punkt.
                      6 Tanka upp rutterna till GPS:en.

Använda rutten i GPS:en

1. Ställ in GPS:en enligt http://resmark.se/gps/nav_setup.pdf
                      2. Se till att GPS:en står i läge "följa väg" och aktivera en av de upptankade rutterna.
                      3. Kör! GPS:en visar rutten på skärmen och talar om när du skall svänga.
                      Tackar! Det var detta med "knäppa fast" som inte gick. Men nu så.....

Comment

...
                        Frågan är vad gör Updatern med argumentet unlock_check för familyid 378 i kommandosträngen C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\GMAPPROM.IMG -autorun usb /unlock_check fid=378 pid=1 /i ?
                        ...
                        Jag har hittat det här som beskrivning av argumentet: [/unlock_check fid=<familyid> pid=<productid>]
                        Before transferring data, WebUpdater will ensure that the user has unlock codes for the given family and product.

Med andra ord borde man kunna skippa argumentet helt om man vet med sig att ens kartor är upplåsta till sin GPS-enhet, och om man petar in flera kartfamiljer och kör med kodkoll på fid 378 kollar nog webupdatern bara aktuell fid och skiter i resten. /i betyder att webupdatern körs i installer mode, och /autorun usb betyder att webupdatern ska autodetektera garminenheter på USB och direktstarta filöverföringen. rgn=49 har med minnet i GPS-enheten att göra, har inte riktigt hittat vad det egentligen är, men är visst nåt som kollas mot minnet i GPS:en, såvitt jag förstår funkar 49 åtminstone mot 278 och quest 2. Och naturligtvis så får nån annan prova på egen risk då jag inte själv har nån lämplig maskin att testa med

Comment

Before transferring data, WebUpdater will ensure that the user has unlock codes for the given family and product.
                          Det mejkar sens som amerikanen säger. Just ordet ensure är nyckeln. Dvs jag tror att du har exakt rätt. Helt logiskt eftersom i de flesta fall så tankar man in en .IMG fil direkt från DVD:n utan unlock code och programmet måste då komplettera med .UNL fil.

Funkar med stor sannolikhet rakt av att tanka upp vilken kartblandning som helst skapad med Mapsource så länge den är upplåst, får plats och det inte är alltför många kartbitar samtidigt. Finns nog en gräns på 1500-2000 samtidiga segment.
                          HMR

The art event!

Comment

... Finns nog en gräns på 1500-2000 samtidiga segment.
                            Ska man vara petig är den 2025 märkligt nog, men det finns botemedel om den begränsningen ställer till det också..

Comment

Ska man vara petig är den 2025 märkligt nog, men det finns botemedel om den begränsningen ställer till det också..
                              Botemedel? Vaddå? Förklara!

Frågan är speciellt viktig för dom som har marina GPS:er. På vissa modeller är gränsen neråt 200. Jag har en seglande kompis som gärna byter sitt 512-minne mot två st 256-minnen p g a begränsningen.

GMXT på N95 har en gräns på runt 1700 om jag minns rätt. Var gränsen går på 278 vet jag inte. 2025 kan mycket väl stämma.
                              HMR

The art event!

Comment

Hej ni experter på GPS, jo en fråga, ska köpa en ny GPS till morsan i 60 års present, hon har nån ca 10år gammal garmin i nuläget.
                                De viktiga är att den nya är lättanvänd, manövrerad och passar en inte alls teknisk tant som går i skogen och letar växter och använder gpsén till positonering av arter när dom tar fram en ny flora uppe i norrbotten.

Vilken är bäst om man håller sig under ca 4000kr ?
                                2 hjul i backen ? ...då går det för sakta.....

http://www.davidssonmedia.com

Passiv medlem (bara gathoj)

Comment

Working...
                                X