Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det låter logiskt -- tyvärr, för är det något annat problem så kan man inte veta om det rätt vad det är dyker upp även vid normal temperatur.

Jag misstänker att det är vettigast att lämna in den medan det finns garanti kvar.

/Erik

Comment

Efter att ha haft en Navman gps i några år som jag varit nära att slänga ut från bilen då den lurat mig ett antal gånger så såg jag fram emot att testa min nya Garmin Zumo 550, men kartorna imponerade inte så mycket.

När jag skulle åka till svärföräldrana igår, så upptäckte jag fel på kartorna där vägar saknas.
      Dels hemma i villaområdet så saknas en bit väg så där skulle jag enligt GPS:en åka en cykelväg som det står cementhinder på, och likadant när jag skulle in till svärföräldrarna så saknades en bit väg så där skulle man åka en gammal skogsväg som numera är avstängd.

Comment

Prova att påpeka det för garmin, det kan kanske hjälpa i framtida versioner:
        http://www8.garmin.com/cartography/m.../errorForm.jsp
        Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

Comment

Originally posted by Luthor View Post
          Efter att ha haft en Navman gps i några år som jag varit nära att slänga ut från bilen då den lurat mig ett antal gånger så såg jag fram emot att testa min nya Garmin Zumo 550, men kartorna imponerade inte så mycket.

När jag skulle åka till svärföräldrana igår, så upptäckte jag fel på kartorna där vägar saknas.
          Dels hemma i villaområdet så saknas en bit väg så där skulle jag enligt GPS:en åka en cykelväg som det står cementhinder på, och likadant när jag skulle in till svärföräldrarna så saknades en bit väg så där skulle man åka en gammal skogsväg som numera är avstängd.
          Med risk för att bli tjatig:

Alla GPS-kartor är i stort sett lika bra. Oavsett fabrikat på GPS:en. Det finns egentligen bara två kartleverantörer och båda dessa gör sina kartor från samma utgångsmaterial.

Man måste lära sig att använda GPS:en på rätt sätt och ta den info som apparaten vräker ur sig med en nypa salt.

- Ställ in GPS:en så att den visar en detaljerad karta i normal vy. Dvs inte med den märkliga perspektivbild som de förvirrade använder.

- Ställ in GPS:en så att den visar alla småvägar. Så är den av oklar anledning inte inställd från början.

- Stäng av automatisk zoomning och stäng av pop-up fönster som blockerar kartbilden.

- När du får en svänginstruktion av GPS:en. Jämför den med kartbilden på skärmen. I nästan alla lägen upptäcker du direkt när GPS:en gör fel. Dvs den tar en genväg genom ett villaområde eller genar över en åker där det fanns en väg för 80 år sedan.

En Navigator är inget annat än en korkad dator som försöker göra sitt bästa men tyvärr baserat på en karta med diverse småfel. Den saknar den lilla extra intelligens som krävs för att tolka kartan på rätt sätt.

Försöker du följa Navigatorns instruktioner till punkt och pricka är det du som är dum. Från England har jag hört rapporter om folk som kört utför stup i sin iver att följa GPS:en. Smart?
          HMR

The art event!

Comment

Efter ett långdraget meckande för att få min bilgps, Nuvi 710, att fungera hjälpligt med Frilufskartan så överger jag det projektet och har precis lagt en beställning på en 60 CSx med styrfäste.

Man måste ha något att göra offseason
            KTM 530 EXC-Rallye

Comment

Originally posted by Svedenblad View Post
              Efter ett långdraget meckande för att få min bilgps, Nuvi 710, att fungera hjälpligt med Frilufskartan så överger jag det projektet
              Vad var det mer precis som du retade dig på med 710?

OK, en 60CX är naturligtvis mycket bättre men frugan, som är lärare, kör FriPro nödtorftigt i sin Nüvi 200. Med hjälp av omtypning etc så funkar den faktiskt som viss hjälp när hon går skogspromenader med sina elever.
              HMR

The art event!

Comment

Dels så hade strömanslutningen en tendens att åka ur, med ganska kort drifttid som följd. Den är varken damm eller vattentålig vilket hade lett till att den snart gått sönder om den fått agera offroadgps. En annan sak som jag retade mig på var att så fort man närmade sig en punkt i sitt uppritade spår så kom en infoskärm upp med texten "Du närmar dig.." Vilket var ganska ofta så man såg mer av det meddelandet än själva navigeringen.
                KTM 530 EXC-Rallye

Comment

Priset på Garmin Zumo 550 - Suck!

Har följt bästa inköpspris för Zumo 550 på två prispressarsidor under ett och ett halvt år. Det har mycket långsamt segat sig nedåt från drygt 6 tusen till strax under 5 tusen.

Dock hoppade minipriset upp till 6 tusen igen strax före jul och jag förväntade mig en mellandagsrea som tyvärr inte uppstod.

Borde inte butikerna (åtminstone några) försöka göra sig av med modellen till nedsatt pris när den nu har funnits på marknaden så länge eller måste jag vänta till en bättre version dyker upp? GPS (enbart) för bilar har ju rasat!

Isåfall, någon som vet om en vassare modell för MC är på väg så att jag då kan köpa 550 till ett mycket bättre pris?

Comment

Originally posted by Bålsta View Post

..Dock hoppade minipriset upp till 6 tusen igen strax före jul och jag förväntade mig en mellandagsrea som tyvärr inte uppstod..
                    Är du helt bestämd på en Zumo? För 4500-5000 kr får du en lämpad GPS för offroad OCH en bra bil-GPS. Tror du kan köpa en GPS Nuvi 7-serien för 1500-2000 som har blåtand, fm sändare och tmc. Har själv en som bland annat spelar upp mp3 till bilstereon så man kan lyssna på ljudböcker när man sitter i bilen.
                    Sen, som jag skrev ovan, så la jag en beställning på en 60CSx idag. Totalpriset blir ungefär det samma.

Och det bästa av allt är att det inte blir någon kompromiss. Utan varje GPS är bra i sitt område.

Men det var bara mina 50 öre, smaken är som baken.. hårig!
                    KTM 530 EXC-Rallye

Comment

Originally posted by Svedenblad View Post
                      Dels så hade strömanslutningen en tendens att åka ur, med ganska kort drifttid som följd. Den är varken damm eller vattentålig vilket hade lett till att den snart gått sönder om den fått agera offroadgps. En annan sak som jag retade mig på var att så fort man närmade sig en punkt i sitt uppritade spår så kom en infoskärm upp med texten "Du närmar dig.." Vilket var ganska ofta så man såg mer av det meddelandet än själva navigeringen.
                      OK. Det var alltså mer själva GPS:ens funktion än kartan. Då förstår jag. Jag håller med. Nüvi är utmärkt i bilen men oduglig på MC.

F ö så menar även jag att två olika GPS:er som var och en är optimala för sin uppgift är bra mycket bättre än en kompromiss som inte är bäst på något.
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                        Obs att det finns inga som helst likheter i funktionen mellan Zumo & 278 vad gäller kartuppdatering!

Jag har bytt förinstallerad karta i min 278 från v9 (2007) till v10 (2008 ). Det gjorde jag med en "CNE 2008 NT Update DVD". Programvaran på denna DVD bytte kartan utan mankemang. Jag tycker det verkar som om du kör fel installationsprocedur eller att proceduren inte identifierat att du har en 278.

MapInstall kommer inte åt den förinstallerade kartan på 278. Endast kartor på minneskortet kan bytas på detta sätt.
                        Nu har jag ramlat över en variant att få in en mer "flexibel" förinstallerad karta i 278 mfl, dvs utforma den som man själv vill med de kartmaterial man finner lämpligast för sitt eget bruk, enklast är väl att länka rakt på källan: http://www.kartman.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=676

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                          Nu har jag ramlat över en variant att få in en mer "flexibel" förinstallerad karta i 278 mfl, dvs utforma den som man själv vill med de kartmaterial man finner lämpligast för sitt eget bruk, enklast är väl att länka rakt på källan: http://www.kartman.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=676
                          Lysande Gilbert!

Jag har testat enligt länken och det funkade helt utan mankemang. Lysande som sagt!
                          HMR

The art event!

Comment

hastighetsmätare

Någon som har en gps att rekommendera, kommer använda den främst som hastighetsmätare nu när min DRZ400 digital speedometer gått sönder och är helt svart, dock funkar ju fortfarande hel o halvljus indikatorn etc.

Men har behov utav att kunna se hastigheten i km/h

*Edit* Verkar som att gps inte är tillåtet som hastighetsmätare, blir väl cykel datorn igen då.

Men en funktions duglig gps för lång semestern istället då med Europa kartor och Sverige kartor.
                            Last edited by fredde_e83; 01-03-2009, 08:27 PM.

Comment

Originally posted by fredde_e83 View Post
                              *Edit* Verkar som att gps inte är tillåtet som hastighetsmätare, blir väl cykel datorn igen då.

Men en funktions duglig gps för lång semestern istället då med Europa kartor och Sverige kartor.
                              Kört länge med Biltema cykeldator för 49.-. Funkar perfekt som hastighetsmätare. OK vid besiktning.

Angående val av GPS. Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                                Lysande Gilbert!

Jag har testat enligt länken och det funkade helt utan mankemang. Lysande som sagt!
                                Kan man göra detta mer än en gång så man kan lägga in FriPro för hela Sverige i det interna minnet?
                                Kommer standardkartan i min 278:a att påverkas?

/Stefan
                                Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Working...
                                X