Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dilemma har läst tråden flera varv nu. Är det värt att lägga ut det dubbla i pris för att få tag i en 278c eller klar man sig med en 60 csx. Detta går nog inte svara på men min fråga som kanske någon kan är:
    På Garmins hemsida står: City Navigator på CD går inte att köpa som lös produkt, däremot finns den på förprogrammerade minneskort som tillbehör. Vad jag har fattat så skall man inte ha den på minneskort för att kunna göra rutter, men hur får man då "lagligt" tag i CN. Följer ju inte med om jag köper en 60 csx.

Comment

Jodå City Navigator Europe NT 2009 finns att köpa på DVD. Den svenska websiten är lika förvirrad som vanligt.

Det du köper är antingen bara DVD:n inkl licens och då lämpligen från någon site i USA. Går antagligen bra att köpa rakt av från Garmins website som heter www.garmin.com.

Alternativt köper du ett "Automotive Kit" som innehåller DVD, licens, minneskort, bilhållare och laddkabel. Finns att köpa över disk och via postorder i Sverige. T ex från Touratech i Lidköping. De kit man köper innehåller oftast en gammal kartversion men det är inget att oroa sig för. Efter registrering på www.garmin.com så skickar dom gratis en ny DVD.

Köp absolut inte karta på minneskort!
      Last edited by HMR; 12-22-2008, 02:46 PM.
      HMR

The art event!

Comment

jag läre ju ha lite frågor framöver skulle jag tro ;), fripro var med på cd/dvd skiva och fick med ett minneskort. hoppas jag kan använda mina licenser när jag köper en 60csx.

är det vanliga AA eller liknande i 278:an?

HMR: vad använder du för fäste för din 278, blir nästa grej att införskaffa, är det enbart touratechs hållare som fungerar? kommer ev att använda den på en husaberg ibland om den fungerar för turer i skogen.

det är helt nytt detta med gps för mig så ska bli spännande. men kommer itne kunna pilla på den förrens om 2,5v :(

Comment

Originally posted by grussmiskaren View Post
          är det vanliga AA eller liknande i 278:an?
          Nej. Det är en specialacc. Dyr. Dvs en 276C/278 bör drivas av strömmen på hojen.

HMR: vad använder du för fäste för din 278, blir nästa grej att införskaffa, är det enbart touratechs hållare som fungerar? kommer ev att använda den på en husaberg ibland om den fungerar för turer i skogen.
          Bäst, överlägset bäst, är Touratechs extradämpade fäste.

Annars är det vanligt att man använder original marinfäste som följer med 278:an. Det gör jag på både F800GS och 690E. På min Yama har jag ett Touratech.

BMW F800GS. Garmin marinfäste + RAM + egen dämpning:

KTM 690E. Garmin Marinfäste + BMW fågelpinnefäste + egen dämpad fågelpinne.

Yama TT350. Touratech.
          Last edited by HMR; 12-23-2008, 08:04 AM.
          HMR

The art event!

Comment

fina lösningar! har hört talas om RAM får undersöka det närmare när de blir aktuellt, men blir troligtvis ett touratech, ser fina ut!

god jul!

Comment

fina lösningar! har hört talas om RAM får undersöka det närmare när de blir aktuellt, men blir troligtvis ett touratech, ser fina ut!

god jul!

För bästa lösning (IMHO), kombinera RAM och TT.

http://forum.soe.se/showpost.php?p=3...postcount=1509

Comment

Hjälp med Garmin 276c

Sitter med en Garmin gpsmap 276c som trilskas lite med mig och undrar om någon varit ute för samma problem?

Den startar som den ska men så fort jag trycker på page-knappen för att visa kartbilden dör gps'n.

Dock kan jag visar upp en kartbild om jag t.ex. väljer en rutt och kommandot "ändra på karta". Då ser jag kartbild och rutt och quit-knappen fungerar som bakåtknapp som den ska, men bara tills ursprungliga kartbilden ska visas då gps'n istället stängs av.

Har uppdaterat den till version 5.30 från 4.90.
                Prövat olika minneskort som jag vet funkat i andra 276or men ingen skillnad.
                Samma fenomen även utan minneskort.
                Kan se vid kommandot "ändra på karta" att den på minneskortet uppladdade kartan finns med tillsammans med baskartan.
                Efter en kvälls surfande fann jag hur man gjorde en reset på 276an. Håll ner quit-knappen samtidigt med on-knappen tills val för återställning kommer upp. Detta fixade mitt problem
                Hittade även en lösning på om gps'en tappar klockan efter några dagars vila. Se här

Kvarstår bara nedanstående fråga. Kanske det går att skära till ett eget glas??
                Utöver detta så undrar jag om någon kan svara på vad ett byte av repig display kostar?
                Last edited by StefanW; 12-26-2008, 09:52 PM. Reason: problemet fixat
                070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                  Utöver detta så undrar jag om någon kan svara på vad ett byte av repig display kostar?
                  Jag fick hela min 278 bytt på garantin p g a repig display. Det visade sig att displayen inte tål beröring. Blir repig av minsta lilla beröring. Tål inte att tvättas annat än genom avskjöljning. Displayen måste ovillkorligen skyddas med skyddsfilm. Dylik finns på Clas Ohlsson. 39 kr för tre ark.

Dvs displaybyte kostar samma enhetspris som alla andra reparationer av 276C. Kolla med Garmin.

Full reset betyder att temperaturkompenseringstabellerna försvinner. Återställs efterhand. Jag tror att det är ett värde per halv grad. Betyder att det kan ta 10 minuter att få satellitfix om GPS:en råkar ha en temp vid vilken den inte tidigare har hittat sattelliter. Räkna med att din GPS kan vara lite trögstartad de närmaste 1-2 åren....
                  HMR

The art event!

Comment

Jag har köpt en Zumo 550 och letar efter ett inlägg med lite rekomendationer av HMR vad man lämpligast ska göra med sin nya gps, men jag hittar inte den posten.
                    Största frågan är hur man ska göra med uppdatering, för jag har läst någonstans att man ska vänta till den nya versionen kommer nästa år, men jag läste också att man bara har ett antal dagar på sig att uppdatera efter det att gps:en startats.

Comment

Originally posted by Luthor View Post
                      Jag har köpt en Zumo 550 och letar efter ett inlägg med lite rekomendationer av HMR vad man lämpligast ska göra med sin nya gps, men jag hittar inte den posten.
                      Största frågan är hur man ska göra med uppdatering, för jag har läst någonstans att man ska vänta till den nya versionen kommer nästa år, men jag läste också att man bara har ett antal dagar på sig att uppdatera efter det att gps:en startats.
                      Tag en titt på http://www.garmin.se/defaultpage.aspx?pageid=3268

Tidigare var det så att man gratis fick den kartversion som gällde vid registreringstillfället. Då var det en poäng i att vänta med registrering tills nästa version av kartan hade släppts. Såvitt jag vet gäller detta fortfarande för t ex 2820, 278 och karta köpt på DVD till bl a 276C, 60Cx och eTrex.

Men till Nüvi och Zumo har man tagit bort denna möjlighet vilket alltså innebär en klart försämrad kartgaranti.
                      Last edited by HMR; 12-27-2008, 10:13 AM.
                      HMR

The art event!

Comment

www.garmin.com kostar en uppgradering av City Navigator Europe NT till 2009 c:a 1000 kr.

Men på Komplett.se så kostar en uppgradering bara 600 kr. En anmärkningsvärd skillnad!

Obs att komplett.se är lika förvirrade som de flesta andra. Dom påstår sig sälja CNE 2009 Update medan det dom säljer är CNE 2009 NT update. Det är två olika produkter!
                        Last edited by HMR; 12-27-2008, 10:44 PM.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Dom påstår sig sälja CNE 2009 Update medan det dom säljer är CNE 2009 NT update. Det är två olika produkter!
                          Vilken är det man ska ha och varför?

/Stefan
                          Borta är bra men hemma är bäst.

Comment

Originally posted by 420 View Post
                            Vilken är det man ska ha och varför?

/Stefan
                            Det som skiljer är lagringsformatet. Kartan är samma. Man kan säga att beteckningen "NT" betyder att kartan är hårdare komprimerad och därför tar mindre plats på minneskortet.

När du uppgraderar så skall du ha det format som du redan har.

Dvs har du CNE 2008 NT så skall du uppgradera till CNE 2009 NT. Om du har CNE 2008 så skall du uppgradera till CNE 2009.
                            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                              ...

Full reset betyder att temperaturkompenseringstabellerna försvinner. Återställs efterhand. Jag tror att det är ett värde per halv grad. Betyder att det kan ta 10 minuter att få satellitfix om GPS:en råkar ha en temp vid vilken den inte tidigare har hittat sattelliter. Räkna med att din GPS kan vara lite trögstartad de närmaste 1-2 åren....
                              Finns det mer info någonstans om temperaturkompenseringen? Jag har (bla) en Garmin Legend CX som verkar vara känslig för värme. Problemet visade sig i Thailand då temperaturen var upp mot 30 grader C. GPSen funkar normalt om det inte blir "för varmt" för då tappade den kontakten med sateliterna. Den fick inte kontakt även om den låg stilla med fri sikt i ca 30 min.

Den var då ny (eller uppfräshad) efter att vi skickat in den förra till Sportmanship pga att gummit lossnat.

Vi funderar på att skicka in den igen men felet är svårt att reproducera under svenska förhållande och vi vet inte om det är värt besväret med att regga om kartorna igen bara för att kunna använda GPSen under extrema förhållande då vi egentligen inte behöver den. Är det något som kan bli bättre med tiden, eller i alla fall inte sämre, så tror jag att problemet är något vi kan leva med.

/Erik

Comment

Originally posted by erilin View Post
                                Jag har (bla) en Garmin Legend CX som verkar vara känslig för värme. Problemet visade sig i Thailand då temperaturen var upp mot 30 grader C. GPSen funkar normalt om det inte blir "för varmt" för då tappade den kontakten med sateliterna. Den fick inte kontakt även om den låg stilla med fri sikt i ca 30 min.
                                Om jag har förstått hur det funkar så skapar fel i kompenseringstabellen bara problem i uppstartsögonblicket. Dvs jag gissar att det är något annat fel om du tappar en redan etablerad kontakt. Men det är som sagt en gissning.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X